Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
El Tulipan

Stevia kweken ?

Recommended Posts

Ik weet niet of het onder de forummers algemeen bekent is maar.... Stevia is sinds enige weken LEGAL !!

 

Wat is Stevia

 

Stevia kweken

 

Documentaire Panorama belgië

 

En dan ga maar eens zoeken wat Stevia kost in de winkel

Ik heb nog wel een 20 m2 over waar ik wat ga uitproberen.

 

Wat denken medekwekers hierover ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen weekend mooie docu over dit plantje gezien bij de Belg inderdaad, de suiker industrie is natuurlijk oppermachtig, maar op den duur zal het een hoop suikers gaan vervangen in voedingsmiddelen.

het aandeel van dit kruid staat boven aan de lijst van meest succesvolle beleggingen 2012.

Dus El tulipan,..beter een paar aandelen kopen van dat geld. ;)

 

Niet dat ik iets met beleggen heb, ja mijn boterham misschien,..,..:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) het is inderdaad mierzoet gaat prima in koffie en thee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) het is inderdaad mierzoet gaat prima in koffie en thee.

hallo medekwekers,

 

ik heb er ook wel oren naar, maar begrijp ik het goed dat het alleen lekker is in koffie en thee?

Had begrepen dat je er alle dingen mee kan doen, die je normaal gesproken met suiker doet, maar mss heb ik ergens overheen gelezen....

 

groene groet,

 

Ponykid

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij kan je het in veel meer dingen doen heb het zelf alleen in koffie en thee geproeft .

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een mooi voorbeeld hoe lobys ons leven bepalen.

dit is zeker niet het enige dat tegengehouden word

Share this post


Link to post
Share on other sites

iemand een link naar die docu??

 

Las ook ergens dat stevia ook wat positieve effecten heeft op de gezondheid?

Ben sinds kort gestopt met alle andere zoetstoffen, sucralose, acesulfame en al die teringzooi.. Drinkt nog wel eens een eiwitshake na de fitness, en dan denk je dat je gezond bezig bent.. maar daar zitten flink wat zoetstoffen in. Jammer genoeg is het zonder zoetstof niet echt lekker..

Share this post


Link to post
Share on other sites

net als de afrikaanse zoetbes.

 

ze zijn ooit verboden gemaakt zoals de canabis.

 

dit plantje omdat anders de suikerindustrie ten onderging, hebben die gezamelijk een labrapport laten maken waaruit blijt dat het plantje niet als een zoetstof gebruikt mag worden

( die gast die dat verhaal vertelde deed dat zo mooi, nu staat er niets meer dan een onozele statement)

 

de cannabis was orgineel verboden omdat het concureerde met de katoen.

 

iemand een link naar die docu??

 

Las ook ergens dat stevia ook wat positieve effecten heeft op de gezondheid?

Ben sinds kort gestopt met alle andere zoetstoffen, sucralose, acesulfame en al die teringzooi.. Drinkt nog wel eens een eiwitshake na de fitness, en dan denk je dat je gezond bezig bent.. maar daar zitten flink wat zoetstoffen in. Jammer genoeg is het zonder zoetstof niet echt lekker..

 

je moet het ook niet drinken omdat het lekker is ... ;) je hebt genoeg proteine poeders zonder zoetstoffen, je moet dn die niet commerciele doen, die dus geen contract hebben met de fitness clubs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een stevia plant gehad en opgegeten. ;)

Het is echt een te gek plantje en erg lekker.

De blaadjes zijn in alle recepten verwerkbaar.

Ook gaaf in een amerikaanse salade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan allen die geen links klikken:

 

In de eerste post staan 3 links waarvan de laatste de documentaire op de belg is.

De tweede link is erg uitgebreid en gaat niet alleen over kweken, maar over alle zaken

die met stevia samenhangen. Lezen, kijken, oordelen ;)

 

O en Stone twisted; vandaag de dag weet je nooit of je investering gedenk is.

Beter bij een bevriende goudsmit kilootjes kopen :specool Dan kom je nooit voor verrassingen te staan.

 

Hey Doc, long time no see ( mea culpa ) :tu

Ouwe snoepert :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de docu ook gezien, het is toch van de zotte hoe we stelselmatig verslaafd worden gemaakt aan suiker, terwijl de industrie weet dat het gevaarlijk spul is, en dat is het hem nu juist, kanker, suikerziekte en alle ander ellende die suiker veroorzaakt is weer geld dmv gezondheidszorg.

Zelfs suiker vervangingen zijn vaak nog slechter dan suiker zelf.

Stevia is DE verantwoorde en gezonde vervanging voor suiker, en daarom is het verboden.

Wat StoneTwisted zegt, het is de beste belegging die er op het moment is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijs: 5.95 per 50 gr gedroogd blad

verkoopprijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ga ik ook bestellen, eet te veel suiker op het moment , ga alvast wat bestellen en naast de plantjes zetten...

 

Als iemand een goed adres heeft om deze te verkrijgen, deel deze dan... grts

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan goedkoper ;) .........40.000 voor 10.00 incl verz.

 

Let op, de zaden moeten zwart of zo donker mogelijk zijn.

Ebay

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de zaadprijzen hoef je het dus niet te laten...

Wat moet je in hemelsnaam met 50.000 zaden !!

 

Een vriend heeft er 20 in twee verschillende grondsoorten gestopt, zijn er maar 2 ( !! ) uitgekomen en

maar 1 heeft het overleeft. Zal binnenkort met hem weer eens gaan bomen, kijken

of hij meer info heeft.

 

Nb wij hebben voorgroeikastjes en wat knowhow van het opstarten, of het helpt.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je niet wilt aanmodderen met niet opkomend zaad... Amateurtuinbeurzen in het voorjaar ;)

Tussen de €0.50 en een euro voor een jong plantje :tu

 

Verder vochtig houden en ze lusten wel wat voeding.

Hier stonden er 2 in een 30L pot met 2/3 coco's, 1/3 DCM kruidenpotgrond en kippenmest en 't werden struikjes van zo'n 75cm hoor en een goede 40cm breed.

 

BTW: (alcohol-)extract van stevia :specool

 

Namaste,

DL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha gewoon over die links heen gelezen...

 

Shakes drink ik nu ook neutraal... dus zonder zoetstoffen... best smerig maar begin er al aan te wennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stevia is DE verantwoorde en gezonde vervanging voor suiker, en daarom is het verboden.

Het is nooit verboden geweest, het mocht alleen niet in voedingsmiddelen worden gebruikt en dat is niet de schuld van de suikerindustrie, maar van een professor: klik hier. Ik zal geen opmerking maken over z'n nationaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Gedroogde poeder vind ik niet echt smakelijk (zoethout smaak) om in taarten te verwerken , stevioside kan wel, komt qua smaak meer in de richting van suiker.Plantje wordt zelf al een tijdje verkocht via Intratuin.Ben benieuwd of de Stevioside de sucralose gaat vervangen. ;)

 

Namaste :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jan de Ripper

 

Het is nooit verboden geweest, het mocht alleen niet in voedingsmiddelen worden gebruikt

En hoe heet dat dat, als iets niet gebruikt mag worden ??.........jawel: Klikkerdeklik :tu

 

En: dat is niet de schuld van de suikerindustrie

Niet de schuld, maar het kwam ze wel erg goed uit :

Volgens Janet de Jong wordt nog steeds druk uitgeoefend door de zoetstoffenindustrie. "Stevia vormt voor deze sector een wezenlijke bedreiging: stevia is natuurlijk, goedkoop en er kan geen patent op worden aangevraagd

Bron

 

En als je de eerste link aanklikt krijg je direct de draai die ik aan het topic wilde geven: Herhaling eerste link ;)

 

En om het verhaal van de prof even compleet te maken ( bedankt voor de aanvulling ):

De Belgische professor Geuns spant zich nog altijd in om de Europese vergunning rond te krijgen. Hij is er inmiddels van overtuigd dat hij wordt tegengewerkt. Hij heeft al talloze malen stevia dossiers gestuurd naar de Europese instanties en telkens een nieuwe wedervraag als antwoord ontvangen. Mensen in zijn omgeving vinden het bewonderenswaardig dat hij volhoudt en de strijd nog niet heeft opgegeven.

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben al jaren een grote fan van stevia...had me enkele jaren geleden er erg over verbaasd dat het verboden was en in geen enkele drogist te krijgen was....was toen erg kwaad dat de suikerindustrie er zo de hand in had.

Heerlijk dat het nu eindelijk wel kan!Ik heb al steviaklontjes en steviapilletjes zoals zoetjes normaal uitzien,en ondertussen is er al yoghurt gezoet met stevia op de markt.

Ik moet wel zeggen dat er al vaak mensen zijn waar ik het in de koffie laat proeven en dat die de smaak niet lekker vinden...

 

Nog iets geweldigs voor zoetekauwen vind ik "miracle frooties" een soort fruitje of bes ofzo dat ervoor zorgt dat alles wat je erna eet, zoet smaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
"miracle frooties" een soort fruitje of bes ofzo dat ervoor zorgt dat alles wat je erna eet, zoet smaakt.

 

Ik weet wel iets :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...