Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest elmanito

Gekken hielpen de mensheid vooruit

Recommended Posts

Guest elmanito

Laten we onze gekken koesteren. Vergeleken met andere diersoorten lijden er veel mensen aan geestelijke stoornissen. En dat is geen toeval volgens een geruchtmakende theorie. We zouden er ons doorslaande succes als soort wel eens aan te danken kunnen hebben.

 

Gekte heel normaal bij de mens

In de ontwikkelde landen heeft ongeveer één op de 25 mensen een ernstige geestelijke stoornis. Ongeveer de helft van ons zal gedurende ons leven een bepaalde vorm van geestelijke afwijking vertonen. Veel van deze afwijkingen, denk aan schizofrenie, autisme en manisch-depressiviteit zijn voor een deel erfelijk. Erg goed voor de overlevingskansen van je genen is het niet om, zeg, te geloven dat je stemmen hoort, de hele dag bezig zijn om steentjes te sorteren of om depressief in een hoekje te kruipen. Opmerkelijk genoeg blijven deze genen toch generatie op generatie terugkomen. Volgens sommigen omdat ze samenhangen met genialiteit – het spreekwoordelijke schemergebied tussen gek en geniaal. Archeologe Penny Spikins van de Britse University of York gaat verder. Ze gelooft dat geestesziekten als autisme nog steeds bestaan omdat ze in het verleden erg nuttig waren voor de mensheid en dat dit ook de reden is dat onze hominidensoort het als enige overleefd heeft.

 

Afwijkende manier van denken leidde tot culturele revolutie

Volgens Spikins zorgde de ontwikkeling van complexe emoties als medelijden, dankbaarheid en bewondering er voor, dat we afwijkende mensen leerden waarderen. Hierdoor werd de geestelijke variatie, de noösfeer, van de menselijke groep veel groter en kon de groep als geheel veel complexere problemen oplossen – en nieuwe dingen bedenken. Door de unieke vaardigheden en eigenschappen uit te buiten die ongebruikelijke manieren van denken met zich meebrengen, werden de eerste mensen innovatiever en flexibeler, waardoor ze andere hominiden uiteindelijk overvleugelden, aldus haar.

 

Nu bevatten genen een soort genetische klok. Om genen heen ligt een groot stuk nc-DNA (‘niet-coderend DNA’), dat overerft met een gen. Elke generatie treden er wel ergens in het genoom kleine mutaties op. Daardoor ontstaat variatie in genen en kunnen we achterhalen wat de geschiedenis van de genen is geweest. Inderdaad blijken sommige genen die samenhangen met geestesziekten het opmerkelijk goed te doen, juist op het moment dat de menselijke maatschappij tot bloei kwam en nieuwe technologie ontwikkelde.

 

De geheimzinnige technologische sprong van honderdduizend jaar geleden

De voorlopers van de moderne mens, zoals Homo erectus en Homo habilis, gebruikten al ruim 2,6 miljoen jaar eenvoudig gereedschap. Honderdduizend jaar geleden gebeurde er iets opmerkelijks. Simpele jachtwerktuigen als speren en vuistbijlen werden plotseling opgevolgd door dodelijke wapens als atlatls (speerwerpers), pijl en boog, visharpoenen en vallen. Jagers konden nu prooien verschalken die ooit buiten bereik lagen – met overigens akelige gevolgen voor de mammoet en wolharige neushoorn, maar dat terzijde. Wat gaf mensen de voorsprong om deze massavernietigingswapens uit te vinden?

 

Autisten schuldig aan uitsterven mammoet – en het uitbeelden ervan

Volgens Spikins werd deze technische revolutie mogelijk door een grote tolerantie voor mensen met autistische eigenschappen. Alleen autisten konden volgens haar het geduld opbrengen om systematisch wapens te verbeteren en er urenlang aan te prutsen tot ze goed waren gebalanceerd. Andere hominiden, zoals de Neanderthaler, gebruikten primitief gereedschap en bereikte nooit het technische niveau van de moderne mens.

 

Deze periode wordt ook gekenmerkt door de explosie aan kunst. Zo zijn er uit deze periode opmerkelijk ingewikkelde halssnoeren en decoraties gevonden. Ook de gedetailleerde rotskunst van rond de 35 000 jaar geleden spreekt tot de verbeelding. De rotstekeningen van jachtdieren uit deze periode zijn opmerkelijk precies en anatomisch correct en hebben veel weg van de extreem precieze tekeningen die autistische ‘idiots savants’ maken. Spikins wijt ook dit aan de maatschappelijke tolerantie van autistische mensen die deze speciale vaardigheden hebben. Autistoïde mannen zijn weliswaar niet bijster sterk in het versieren van vrouwen, maar vergaren door hun technische vermogens al snel welvaart en vormen voor vrouwen een betrouwbare partner. In de meedogenloze tijd van toen was dat een groot voordeel.

 

‘Sjamanen leidden aan manisch-depressiviteit’

Eveneens in deze periode duiken de eerste bewijzen van religie en spiritualiteit op. Archeologen geloven dat sjamanen de meer mystieke en allegorische grotvoorstellingen schilderden. Volgen Spikins hebben ook zij een enorme invloed op de maatschappij gehad. Ze creëerden een geestelijke wereld en hielpen mensen samen te binden door een gemeenschappelijke religie. Bij moderne jager-verzamelaars zijn sjamanen doorgaans afwijkende en creatieve mensen die soms in trance gaan. Dingen die wij associëren met schizofrenie, zoals het horen van stemmen, zijn voor een sjamaan die met de geestenwereld in contact wilde komen uiteraard erg nuttig, denken veel antropologen. Ook nu nog is er een duidelijke link tussen schizofrenie en creativiteit. Sjamanen en vergelijkbare religieuze figuren hebben een hoge status in deze samenlevingen, waardoor ze vaak veel nakomelingen hebben.

 

Erfelijke geestesziekten extreem zeldzaam onder andere primaten

Klaus-Peter Lesch van de Universiteit van Würzburg in Duitsland en enkele collega’s bestudeerden het gen voor serotonine transporter eiwit, SERT. Mutaties in SERT worden gezien als veroorzaker van verschillende erfelijke stoornissen. Depressie komt vooral voor bij mensen met een of twee ‘korte’ versies van SERT. Mensen met twee ‘lange’ versies leiden nauwelijks aan zwartgallige stemmingen. Opmerkelijk genoeg komt de ‘korte’ versie maar in twee primaten voor: de mens en de resusaap (toevallig (?) ook de enige andere monogame aap).

 

Depressieve personen erg gevoelig

In een goede, stimulerende omgeving zijn mensen met aanleg voor depressie vak erg succesvol en erg goed in communiceren met anderen. Ook, vermoeden onderzoekers, leidt de ‘kortere’ versie van het gen tot meer variatie in gedrag, waardoor zowel resusaapjes als de mens een veel uitgebreider gebied kunnen bewonen dan andere primaten, die het bij één specifiek leefgebied houden. Uiteraard een enorm voordeel voor een soort als de mens die zichzelf explosief over de wereld uitbreidde. Inderdaad evolueerde het gen voor SERT snel gedurende deze periode.

 

ADHD erg handig in een nomadenstam

Ook een ander gen, DRD4-7R, breidde zich snel uit in deze periode. Mensen met deze variant zitten boordevol energie en hebben een groot risico op ADHD. Extra energie is in bepaalde samenlevingen – krijgersvolken als de uiterst oorlogszuchtige laagland-Yamomamö in Brazilië bijvoorbeeld – erg nuttig. Het gen komt daar dan ook bij tachtig procent van de bevolking voor. Ook nomadenvolken hebben een hoog ADHD-gehalte in hun genenpool. In een nomadenstam is een hyperactief jongetje of meisje een gewaardeerde kracht. Hier is het een ettertje dat snel met Ritalin of een ander preparaat gedrogeerd wordt.

 

Genetische screening op gekte toch geen goed idee

Daarom denken veel onderzoekers ook dat het een onzalig idee is om deze genen uit de menselijke populatie te filteren. Hiermee zouden we wel eens de pit uit de mensheid kunnen halen en onszelf reduceren tot een karakterloze eenheidsworst, tot fantasieloze conservatieve braveriken die de hele dag door met een betekenisloze grijns op het gezicht rondlopen.

 

Bron:

NL-vertaling

‘Mental problems gave early humans an edge’- New Scientist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante leesvoer...

 

Alleen denk ik ook wel dat wij gewoon een naam hebben gegeven , aan wat wij denken een ziekte te zijn...

 

Maar ik denk dat dit een onwetende achtergrond heeft en gebasseerd is op de waarneming van afwijkend gedrag, die van de zogezegde "norm" afwijkt.

 

Een norm die zo vaag is als er diversiteit in leven op deze aarde is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi artikel!

Dat van depressiviteit, kan ik beamen, heel herkenbaar.

 

gisteren zag ik in de wereld draait door, weer zo,n contest; wie erin moet en wie eruit; dit in verband met muzikale vernieuwers, en de evolutie van muzikale stromingen. Komt wel in de buurt van deze theorieen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie theorie, maar naar mijn mening wel weer typisch negatief tegenover neanderthalers

 

het is niet compleet waar dat alleen homo sapiens het overleefd heeft, recent is aangetoond dat we wel degelijk wat neanderthalerDNA in ons DNA hebben, en er dus kruisingen zijn geweest die het overleefd hebben

nu word nog gezegd dat deze stukjes verder niks uitmaken/geen verschil maken, maar gezien dat er eerst werd gedacht dat er helemaal geen kruising was kan ook dat nog veranderen

eerst hadden ze alleen naar het mitochondriaal DNA gekeken(wat alleen via de moeder vererfd wordt)

 

ook wordt er hier gezegd dat neanderthalers alleen primitieve wapens hebben, maar ook dat valt wel mee, alleen aangepast aan een adere manier van jagen

 

homo sapiens gebruikte werpsperen, die dus licht, dun en recht moesten zijn

neanderthalers haden kortere minder rechte speren met veel groffere punten(niet netjes rechte randen maar meer butsen etc), maar als neanderthalers het als steeksperen gebruikten is dat juist handiger, aangezien de punt dan minder snel afbreekt op botten en meer schade veroorzaakt

neanderthalers zijn gevonden met rodeo-achtige verwondingen(sporen op botten/genezen botbreuken etc), wat zou kunnen betekenen dat ze op een beest sprongen, zich vasthielden aan de vacht(en dus alleen konden jagen op beesten als mammoeten en wolharige neushoorns die een dikke vacht hebben), en dan met de speer toestaken

 

een intressante theorie die ik eens gelezen heb suggereert dat dit soort geestelijke 'afwijkingen' van neanderthalers zouden komen(en nog een aantal andere erfelijke aandoeningen, nog 1 die niet bij die theorie word genoemd maar wat ik wel een kanshebber vind is bechterew, 95% van alle mensen met bechterew behoren tot dezelfde haplogroep, maar niet iedereen met deze haplogroep krijgt ook bechterew, kwam ik tegen bij googelen nadat na wat ziekenhuisonderzoeken bleek dat m'n vaders rugklachten mogelijk bechterew zijn/is, en ik er dus ook een verhoogde kans op heb)

heet de 'neanderthal theory' , op google is een engelse uitleg ervan te vinden voor de geintresserden

Share this post


Link to post
Share on other sites

...leidt de ‘kortere’ versie van het gen tot meer variatie in gedrag.

 

Vind het een fascinerend artikel, welke naar mijn inziens op waarheid berust.

(moet je mensen die mij kennen maar eens vragen hoe gevarieerd ik mij kan gedragen :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er geen gekken waren die dingen konden die ervoor nog niet bestonden. hadden we allemaal de zelfde grijze sokken, aan en hadden we allemaal exact het zelfde saaaie leven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie theorie, maar naar mijn mening wel weer typisch negatief tegenover neanderthalers

 

het is niet compleet waar dat alleen homo sapiens het overleefd heeft, recent is aangetoond dat we wel degelijk wat neanderthalerDNA in ons DNA hebben, en er dus kruisingen zijn geweest die het overleefd hebben

nu word nog gezegd dat deze stukjes verder niks uitmaken/geen verschil maken, maar gezien dat er eerst werd gedacht dat er helemaal geen kruising was kan ook dat nog veranderen

eerst hadden ze alleen naar het mitochondriaal DNA gekeken(wat alleen via de moeder vererfd wordt)

 

ook wordt er hier gezegd dat neanderthalers alleen primitieve wapens hebben, maar ook dat valt wel mee, alleen aangepast aan een adere manier van jagen

 

homo sapiens gebruikte werpsperen, die dus licht, dun en recht moesten zijn

neanderthalers haden kortere minder rechte speren met veel groffere punten(niet netjes rechte randen maar meer butsen etc), maar als neanderthalers het als steeksperen gebruikten is dat juist handiger, aangezien de punt dan minder snel afbreekt op botten en meer schade veroorzaakt

neanderthalers zijn gevonden met rodeo-achtige verwondingen(sporen op botten/genezen botbreuken etc), wat zou kunnen betekenen dat ze op een beest sprongen, zich vasthielden aan de vacht(en dus alleen konden jagen op beesten als mammoeten en wolharige neushoorns die een dikke vacht hebben), en dan met de speer toestaken

 

een intressante theorie die ik eens gelezen heb suggereert dat dit soort geestelijke 'afwijkingen' van neanderthalers zouden komen(en nog een aantal andere erfelijke aandoeningen, nog 1 die niet bij die theorie word genoemd maar wat ik wel een kanshebber vind is bechterew, 95% van alle mensen met bechterew behoren tot dezelfde haplogroep, maar niet iedereen met deze haplogroep krijgt ook bechterew, kwam ik tegen bij googelen nadat na wat ziekenhuisonderzoeken bleek dat m'n vaders rugklachten mogelijk bechterew zijn/is, en ik er dus ook een verhoogde kans op heb)

heet de 'neanderthal theory' , op google is een engelse uitleg ervan te vinden voor de geintresserden

 

Je maakt een paar goede opmerkingen...

 

Waar het vandaan komt maakt in principe niet zoveel uit, maar welke invloed het geeft is een discussie die meer waarde heeft.

 

Want in mijn denken bestaan er geen autisten of adhd'ers... alleen maar mensen, die toch zo op elkaar lijken en toch ook weer niet :P

 

Verder kunnen wij ook niet weten precies hoe en wat er miljoenen(honderduizenden) jaren geleden gebeurd is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

wel op het randje deze hoor.

oei joei joei.

allemaal grappen en grollen over geestelijk minder valieden.

en of die sapiens homo of hetero of lesbo waren hoef ik ook al helemaal niet te weten hoor getver.

en of ie erect is ? brrrrrrrrrr!!!

je verstaat ze slecht neanderthalers omdat

ze een andere taal spreken nou en ?

ik vind het nogal wat dit hoor tsjonge jonge .

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gek is naar mijn mening:

 

Gewoon buiten de maatschappelijk aanvaardbare norm vallen......

Let maar eens op waarbij het woord " gek " gebruikt wordt.... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bent gek als je anders denkt dan die andere die denkt dat je gek bent. Of ben ik nu gek?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...