Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wanna-Grow

plantjes opnieuw ingraven?

Recommended Posts

hallo mensen,

 

ik heb een vraagje! 20 dagen geleden heb ik piepkleine plantjes met spongepot in mijn kastje gezet. In mijn mini kweekruimte hangt 1 x 72 watt T-neon. Nu groeien de kleine rakkers langzaam maar gestaag. Maar nu komt de ellende, ik heb ze echt op hoogte van de spongepot ingegraven. En de lobblaadjes zaten dus iets boven de grond. Om een indicatie te geven:

 

plantje 1 is 7 cm en zijn (lob)blaadjes zitten op: 4,5 cm

plantje 2 is 11 cm en zijn (lob)blaadjes zitten op: 6,5 cm

 

De vraag is: raden jullie aan om lekker te laten gaan of de plantjes een beetje martelen en verder ingraven?

 

Er komt trouwens een kweekverslagje aan, wacht nog even op camera :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingraven tot aan de lobblaadjes is iets dat kan omdat dat gedeelte van de stam zich nog kan omvormen tot wortel. Maar het is geen verplichting, eerder een maatregel om een fout, met als gevolg het overmatig strekken van zaailingen, te corrigeren. Met die paar cm van jou is daar geen sprake van. Dieper ingraven heeft ook een nadeel; hoe lager de bladeren zitten hoe makkelijker ze bereikbaar worden voor kruipende beestjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel zo dat het steeltje van plantje 2 in het begin dunner is dan daar boven. Maar ik laat nu mijn neppe moeder natuur toch even haar gang gaan. Er zit ook wel 'los vel' om het onderste deel van de stam, wat volgens mij duidt op een verdikking van de stam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...