Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo. ik heb al een behoorlijk lange tijd varenrouwmug in me grond zitten. als ik met me hand een beetje door de grond ga vliegen ze zo omhoog. Nou wou ik vragen of jullie mischien een biologisce manier weten om hier van af te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De muggen richten geen schade aan, het zijn de larven die de wortels aantasten...maar dat wist je wel.

 

De combinatie van roofmijten, nematoden en vangplaten is het maximale aan biologische bestrijding.

Echter als je een regelrechte plaag hebt, zul je waarschijnlijk wel eerst chemisch de populatie moeten decimeren... ik denk dat je het dan puur biologisch niet zult redden!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip 1, Je kan ze wegjagen door er min 3cm metselzand op te strooien :)

Tip 2,deur paar x 10min op een kiertje open laten staan(als de lampjes uit gaan),vliegen ze door de deur naar buiten waar het licht is.

Tip3 nieuwe aarde volgende draai :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tip 1, Je kan ze wegjagen door er min 3cm metselzand op te strooien :)

Tip 2,deur paar x 10min op een kiertje open laten staan(als de lampjes uit gaan),vliegen ze door de deur naar buiten waar het licht is.

Tip3 nieuwe aarde volgende draai :o

 

Wil wel ff reageren P H Donner, als je geen bezwaar maakt ;)

Ik wil niemand voor de schenen schoppen als rookie hier op het forum, maar een kanttekening plaatsen zal wel geen probleem opleveren?

 

Tip1, als preventie werkt het prima.

Tip 2, de larven vliegen niet weg, maar geen nieuwe eitjes van de mug. maar andere bugs hebben een open deur?

Tip 3, zou ik opvolgen..een schoon begin is het halve werk.

 

Tot zover mijn repliek....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb geprobeerd:

- granulaat erdoorspoelen

- vertimec

- afdekken met vangplaten(de potten dus)

werkte allemaal niet, biologisch probeer ik zelfs niet, grote propaganda :)

 

de ronde erna deed ik :

slabs met een X ingesnede, flapjes omhoog en startblok erin = geen varenrouwmug meer

coco slabs :o

 

success!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er ook regelmatig last van..

 

5cm metselzand is zeker wel een oplossing.. vliegjes kunnen niet meer eitjes leggen in je grond omdat ze er niet kunnen komen..

verwacht niet dat het na 3 dagen klaar is uiteraard!! duurt wel een maandje..

 

verder is bodemroofmijt een aanrader.. kost 60 euro @ www.ecogrow.nl

 

gele kaart.. (wel een punt als je word gepakt... heel triest maargoed)

 

deur openen lijkt mij ook geen goed idee.. maar dat terzijde..

 

Groeten, Shilizous

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Brimex op de aarde spuiten, de vliegjes leggen hierdoor het loodje en de larven pak je aan met

Nematoden, bodemroofmijt. Kijk aub uit met vertimec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deur 10min open na dat het licht uit gaat is geen stress pblm :)

Ook is de kans klein dat er nieuwe bugs binnen komen.mss de zelfde.

 

Voordeel van het zand is dat de larve NIET onder het zand uitkomen en dus dood gaan.

Ouders willen NU minder neuken omdat ze geen afzet mogelijkheid meer hebben.

Tuulk moet je de natuurlijke syclus afwachten eer resultaat,maar Bio is het wel .

Dat was de vraag van de Ts meen ik :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met varenrouwmug viel het me laatst op dat er veel meer op de blauwe signaalkaarten kwamen.

Ik heb gele en blauwe hangen, 80% zit op de blauwe kaarten.

 

Als ik echt een plaag heb, nevel ik PVP, ook over de aarde, en bestel ik nematoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zitten in de vochtige boven laag, een tijdje vanonderen water geven kan ook helpen mits dit kan.

De boven laag droogt uit en is dan niet meer interesant voor de next generation.

 

Dit hebben ze mij wijs gemaakt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die je dat wijs gemaakt heeft , was wijs :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik ga de tip met zand proberen en van onder water geven. Mijn ma zegt alleen dat dat voor sommige planten goed is en voor sommige slecht. kan wiet hier gwn tegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn weten hebt je moeder gelijk ,zoals alle moeders.

Daar zijn het moeders voor toch?

 

Ik denk dat dode planten ze niet erg vinden nee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ik het toch maar met een bestrijdingsmiddel ga doen. maar gaat dat effect op me plant hebben? het zijn btw buitenplanten. 2 x amnesia haze. tips over goed betaalbaar bestrijdingsmiddel zijn welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een pot buiten zonder verduisteren hoef je niets te doen, daar komen eind September ergens pas bloemen in. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil varenrouwmug preventief bestrijden en de methode van P.H. Donner lijkt mij wel wat. Welk metselzand gebruik ik en kan je nog van de bovenkant watergeven? Ook heb ik hydrokorrels in mijn potten gedaan, moeten die er uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neemolie en laagje metselzand.

Neemolie (zie ook Neem Tonic wat makkelijker) is ook nog een opkikker voor je plantje :withstupid:

 

Diegene van onder water geven want toplaag uitdrogen dus weg heeft nog geen kennis gemaakt met de verhuizing van de mugjes van het penthouse naar de kelderbox?

Hier zaten ze gewoon hun ding te doen bij de drainage gaten omdat bij van onder water geven er zoveel organisch lekkers uit die gaten sijpelde en bovenop metselzand etc.

 

Neem olie behandeling 2x doen en je ziet ze niet meer terug, behandel je de toplaag van je medium dan is metselzand ook niet nodig, Neem pakt ze in alle stadia aan, mugjes zijn de 1e slachtoffers, die willen niet meer vreten en neuken na met Neem behandeld materiaal gecnsumeerd te hebben, dan de pubers en daarna is het afgelopen met ze want geen sex is geen babies :dribble:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klinkt goed. Welke neemolie adviseer je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is maar 1 soort Neem olie.

Wel verschillende leveranciers.

 

Er zijn wat kant en klare produkten met Neem erin, volgens mij weet Krasi daar meer van (Neem tonic).

 

De zeer dikke stroperige stinkende olie zelf is wat lastig te mengen met water (heb je Yucca of biozeep nodig) en als je het niet goed mengt en aan de planten geeft gaat het niet goed (laag op blad), een tonic maakt het veel makkelijker voor je wat dat betreft en werkt net zo goed.

 

Wat doet Neem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nematoden werken goed tegen varenrouwmug. Entocare is voordelig en wereldmarktleider.

 

Waar haal je die verdunde (tonic) Neem-Olie? Liefst bij een online GS die onder rembours verzendt of een 'normale' winkel zoals lost net postte.

 

@ lost. Werkt dat een beetje om dat te mengen met Yucca? Heb je daar ook een mengverhoduing voor me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_3645_2134_12025.jpg

 

Zoals Lostchild zegt helpt neemolie super tegen veel ongedierte in combinatie met teatreeolie ook.

 

Ook de aarde besproeien. 2 tot 3 x herhalen en weg zijn ze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@city

er is een Neem topic, moet je ff zoeken

al je vragen worden daarin beantwoord en volgens mij komt waar eea te krijgen is (de tonic) ook voorbij in dat topic.

 

Nematoden vindt ik wel lachen als oplossing... nematoden moet je bodem vochtig houden, toplaag uitdrogen minder mugjes.. hoe water geven dan.. veel van onder, meer rottend organisch materiaal, meer mugjes.

 

Maar je nematoden doen hun werk.. of ze het ooit bij konden benen was vanaf inzet al de vraag.

 

Ik heb geen ongedierte al jaar of 2 denk ik dus weet echt niet meer wat verhouding nu zo is.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dank voor de uitgebreide info Lostchild, ik ben overtuigd dat ik neem tonic wil gaan gebruiken ook al heb ik nu (nog) geen ongedierte. Echter kan ik nergens vinden waar het te koop is. Weet iemand hoe ik er aan kan komen?

 

@ Blowsterke, meng je je eigen neem olie en tea tree olie door elkaar of wat?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak een mengsel van 5 ml neemolie, 1 ml teatreeolie en een koffielepel groene zeep, los dit op in lauwwater. Dit is per liter. Je hebt dus maar een zeer kleine hoeveelheid nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...