Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Cli-Mate FC2010-T Fancontroller

Recommended Posts

Hij is al een paar keer voorbij gekomen en we hebben hem al een tijdje in huis: de Cli-Mate FC2010-T Fancontroller.

 

Veel leden hebben er last van: een brommende ventilator. Dat komt door de toegepaste regelaar, die vaak is afgeleid van een dimmer (om het maar eens in Jip en Janneke te vertalen). Een voltageregelaar zoals een variac of een voltage gestuurde fancontroller is een oplossing voor het bom probleem, maar slechtds een hele dure servogestuurde variac regelaar is in staat om dit traploos te doen. Bovendien is het niet de meest energiezuinige oplossing.

 

De beste oplossing om een elektromotor aan te sturen is een frequentieregelaar. Hiermee behoudt de ventilator al zijn kracht, maar gaat hij alleen langzamer draaien (en dat gegarandeerd ZONDER brom). Het s net alsof je de frequentie van de netspanning verlaagt en op die manier de fan regelt.

 

Sinds enige tijd zijn er een aantal controllers beschikbaar die op deze manier werken, waarvan de Cli-Mate FC2010-T Fancontroller wel de bekendste is.

 

Dit is hem:

post-5211-1314896466_thumb.gif

 

De instelling is heel eenvoudig. Je geeft het bereik aan waarbinnen je wilt regelen (en je kunt je fan echt héél langzaam laten draaien!) en de streeftemperatuur. De controller gaat nu traploos de fan dusdanig aansturen tot een evenwicht is bereikt.

 

We hebben deze controller al een tijdje in ons bezit voor een test, maar op verzoek van de gulle gever ( http://www.growdiscounter.nl ) hebben we even gewacht met de plaatsing totdat hij zijn zaakjes op orde had en er ook aandacht en ondersteuning aan kon geven. Zoals jullie wellicht weten zwaait Sammy tegenwoordig de scepter bij growdiscounter.nl en is hij enorm hard aan het werk om hier weer een gerenommeerde kwaliteitsshop van te maken. Dat is helemaal geen makkelijke klus, dus respect voor je intenties.

 

Deze test zal een beetje anders in zijn werk gaan dan gebruikelijk. Ik ga hem namelijk eerst zelf kort uittesten in een 150x300 tent en de resultaten daarvan hier publiceren, zodat je alvast wat hebt om je aan vast te houden.

 

Tot die tijd (dat zal maximaal 4 weken duren) kun je uiteraard wél inschrijven voor de test.

 

Dit is een kostbaar apparaat dus we verwachten wel een uitgebreide test.

 

Hoe ziet onze ideal tester er uit:

 

- Blond en blauwe ogen

- Ruimte met minimaal een 1500 m3/h ventilator

- Ruimte met voldoende licht (dus ook voldoende warmteproductie om te testen)

- Je kunt begin oktober van start aan met de test (kan ook een lopende kweek zijn uiteraard, maar minimale test periode van 8 weken)

- Je hebt minimaal 500 post (jawel, de mooiste producten zijn voor onze trouwe leden)

- Je hebt minimaal één volledig afgerond kweekverslag van deze ruimte

- Je maakt een uitgebreid verslag over je ervaringen met deze controller.

 

Herken je jezelf in dit profiel? Dan staat niets je meer in de weg om mee te dingen naar deze fraaie frequentieregelaar! Einde inschrijving: 30 september.

 

Met dank aan GrowDiscounter.nl voor de gulle gift :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x 750m3 fans in een ruimte ook goed :huh:

( 1x 750m3 soft box en 1 hyfan 750m3

 

voor in de testruimte waar er 3x 600watt gaat komen....

 

dus 1800 watt op 1,2 x 1,6 is veeeel licht.

 

dan meld ik me wel aan :wacko:

 

 

 

`ps. ik heb m gezien bij de growshop, daar is ie aangesloten op een 4250m3, nou serieus. DIE REGELAAR WERKT....

Share this post


Link to post
Share on other sites

shit ik denk met me blond grijze haar en blauwe ogen zit ik wel goed, en dan streep je ze door :huh:

 

toffe test, niet voor mij weggelegd, maar voor diegene die hem gaat testen, heel veel plezier er mee :wacko: en thumbs up voor grow discounter ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer half oktober pas :wacko: ?

 

kwil er buiten wiet mee drogen... :huh:

1500 cuuber heb ik wel...en tentje 240x120..

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

DAN TEST JE M MAAR 2 WEKEN :wacko:

 

kom op carpe tent vol stouwen en kweek verslagen vullen......

Share this post


Link to post
Share on other sites

kheb vroege en late soortjes... :wacko: ...

en wiet bak ik binnen bruin...kenne jullie lachen ;) ...

 

kwacht ook nog op een test met een semi-gesloten Nederland... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi product, Toppie!

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
kwil er buiten wiet mee drogen... :wacko:

1500 cuuber heb ik wel...en tentje 240x120..

 

- Je kunt begin oktober van start aan met de test (kan ook een lopende kweek zijn uiteraard, maar minimale test periode van 8 weken)

jemig droog jij 8 weken geforceerd carpie? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij gaat er kruimels van maken en verkopen aan 13 jarige jochies....

 

:huh:

 

 

Maar ik moet zeggen dat dit wel een van de mooiste test producten is die ik voorbij heb zien komen.

 

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz ;

 

Mag ik ff vragen waarom nu net 1500 kuub minimum ? Werkt ie niet op kleinere ....?

zou wel handig zijn om weten voor iemand de investering doet ....

 

popz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodat je waarschijnlijk een groter toerenbereik heb om te testen.

En zodoende meer uit de controler kunt halen betreft de specs.

 

Dit is wel de toekomst. Want die irritante brom kan je de kop kostte.

Of beter gezegd het kan je hokje laten veraden. ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
grtz ;

 

Mag ik ff vragen waarom nu net 1500 kuub minimum ? Werkt ie niet op kleinere ....?

zou wel handig zijn om weten voor iemand de investering doet ....

 

popz

 

Werkt op alle boxen Poppa. Hij trekt tot 15amp. Ik gebruik hem al een hele tijd. Op boxen tussen de 500 en 4250m3

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz ;

 

nou probeer maar eens een 325 kuub af te regelen met n davin

je kan kiezen tussen 90% en volle bak ...

Hoe groter ie is hoe makkelijker , m'n 660 kuuper lukt al tussen 75 % en vol kot

daarom vraag ik of ie die kleinere modellen ook zo gemakkelijk regelt ...of juist niet

er wordt hier nooit zomaar een vereiste gesteld , meestal heeft het wel een of andere reden

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kleinste die ik heb is nu eenmaal 500m3. Je kan je hamster erin laten lopen, zo langzaam draait hij.......zonder brom!

 

Ik snap je vraag wel, en wil ook wel de reden weten waarom...1500m3. Heeft niks met het product te maken lijkt me.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grtz ;

 

@Racker , heb ze al gebruikt om kolomboormachines enzo te sturen ,

dan moesten we geen riemen meer verleggen om de snelheid aan te passen

maar dat waren iets zwaardere varianten en vooral veel duurdere destijds ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede avond,

 

Ik zou deze test graag willen doen en wel om de volgende reden;

 

Ik heb enorm veel temperatuurschommelingen.

 

Vanwege de bouw van mijn hok moet de afzuiger met licht aan goed aan de bak, echter wanneer het licht uit gaat kan ik de normale dimmer min-max niet ver genoeg laten dimmen. Dit levert momenteel grote problemen op. Met licht aan heb ik momenteel +/- 80% vermogen nodig en licht uit +/- 30%, dit red de dimmer die ik nu heb niet. Gevolg is dat de warme lucht te snel weggezogen word.

 

Wel is het een 1000Kub filter/afzuiger, en geen 1500kub.

De test situatie leent zich er echter wel uitermate goed voor.

 

Zeker nu de winter in aantocht is worden de temp verschillen alleen maar groter en word de test situatie nog interessanter.

 

We wachten af.

 

El predatoratoras

Share this post


Link to post
Share on other sites
jemig droog jij 8 weken geforceerd carpie? ;)

 

kheb inderdaad geen probleem met 8 weken elke dag eigen wiet knippen... :wacko: ...maak me gek :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach dimmers gebruiken is zo 2010 :wacko:

 

Gekheid hoor , mooi ding zeg , zal de test met veel interesse volgen

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het werkt inderdaad ook met 500 of zelfs 325 kuub hoor (zelf ook getest, bromloos zoals racker zegt). Het is echter wel een behoorlijk prijzige controller met een heel hoog uitgangsvermogenvermogen. Dit op een 325 kuubje zetten als alsof je een 50 watt gloeilamp regelt met een variac die 15A (bijna 3500 W) aankan :huh:. Dus vandaar een wat grotere fan. Wellicht kunnen we nog als extra gewenste eigenschap bijzetten:

 

- In het bezit van een brommende ventilator

 

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

prijzig? Kost maar een beetje meer dan een torin of iets vergelijkbaars. Deze heeft iets van 50 snelheden en de rest hoogstens 5 (de niet brom varianten bedoel ik dan)

 

Het kost een beetje maar dan heb je ook wat. (aan)klagende buren omdat je een brom hebt kost meer....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan is het brommen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko:

 

laten we zeggen dat ie een factor 4-5 kostbaarder is dan de gemiddelde kleine triacregelaar en een factor 1,5-2,5 kostbaarder dan de wat geavanceerdere regelaars. Toegegeven, dan heb je ook wat. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grtz ;

 

bijkomende voorwaarde , hok mag geen aktieve inblaas hebben ...

Aangezien er maar een stopkontact opzit , want als de aangesloten afzuiger op z'n traagst draait en de inblaas

op vollast blaas je je tent op als een ballon . Je zou je onderdruk kunnen verliezen ofwel moet je een duostekker

erin steken en zo de inblaas meeregelen ...

Nog iets , waar hang je de sensor ? In een hok waar de lucht links binnenkomt en rechts buitengaat , bij de eerste , tweede of derde lamp bvb want daar ga je verschillende temperaturen hebben ... Welke plek ga je dan nemen en op welk niveau.? In feite zouden er meerdere sensors moeten aanhangen waarvan een gemiddelde genomen wordt...

Want hoe groter het hok hoe moeilijker het wordt om op 1 punt te meten en een juiste read out te verkrijgen die represent is voor de rest van het hok.

Als je er twee zou gebruiken , een voor afzuig en een voor inblaas kun je ze linken of moet je dan de twee sensors samenbinden om op dezelfde plaats te meten en ze zo samen te laten werken ...?

Er kunnen dus nog fouten mee gemaakt worden naar mijn idee , er zal heel goed moeten nagedacht worden voor

dat er iemand mee kan draaien ...

 

Sorry , wil niet moeilijk doen hoor hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een toffe test van de growdiscounter! Jammer dat je minimaal 1500m3 moet hebben anders had ik graag mee gedingt... had ik hem ook mooi kunnen testen tegenover me variac :wacko: En aangezien ik nog een 2e variac zoek.. was dit perfect geweest.

 

Succes whazzup met de pre-test en succes voor de geene die de grote test gaat doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poppa doe niet zo moeilijk :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...