Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

robbie83

Gavita VS Lumatek

Recommended Posts

Ik zit met het volgende dilemma. Aangezien ik toch het maximale uit mijn (beperkte) ruimte wil halen (160x180) ga ik toch zelf een hokje timmeren ipv een tent.

 

Nu twijfel ik tussen:

 

3x lumatek 600w dimmeble

 

of

 

2x Gavita pro line 1000w niet dimmeble

 

 

Qua prijs maakt het totaal niet zoveel, alleen die dimfunctie lijkt me toch echt ideaal.

 

Wat denken jullie ervan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

de pro 1000 is ook dimmable als dat de keuze wat makkelijker maakt :wacko:

 

Wat zijn de afmetingen van je ruimte? Met de 2x1000W heb je in totaal meer licht tot je beschikking maar je hebt er wel een speciale lamp/reflector voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou voor 2x 1000w de gaan, alleen niet de vsa er aan vast, kan je meer hoogte pakken :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat Gavita ook ballasten met dimfunctie heeft, alleen dan zit je qua aanschaf weer wat hoger. Als ik me niet vergis koop ja dan alles los.

 

850,- enkel voor verlichting is al meer dan ik eigenlijk uit wilde geven. Dit is dus eigenlijk ook de max.

 

Het is ook allemaal zo'n mooi materiaal :wacko:

 

BTW hokje wordt +/- 160 breed 180 lang met max 5 plantjes (gedooghokje dus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een oprechte opmerking: Maar werkt die dim-functie op de Lumateks hetzelfde als de boost-functie? Wat ik een beetje aanneem.

Want ik heb zelf een nietdimbare Lumatek VSA, mét boostfunctie. Maar die kun je alleen aanzetten wanneer je lamp een kwartiertje aan is/ warm geworden is. Met als gevolg dat ik eigenlijk nooit de boostfunctie gebruik. Als ditzelfde geld voor die dimfunctie.... Zou ik zeggen gewoon niet dimbare vsa's toch.

 

Staat wellicht op het forum, maar even geen zin om te zoeken. Heb er ook nooit naar gezocht zo blijkt wel. Misschien is het zo dat je die boostfunctie, danwel dim-functie simpelweg aan kunt laten staan, zonder om te kijken naar of de lamp wel of niet opgewarmd is. Met als eventuele enigste gevolgd dat de levensduur verkort word van die lamp. Als dat het enigste is.. Maar daar ik zelf ook al lichtstress heb meegemaakt, met mijn ene lamp. Denk ik wel 2 keer na voordat ik zoiets opzoek. Wet van Murphy.. Maar er zal ongetwijfeld iemand hier antwoord op kunnen geven.

 

Niet om je topic te stelen of iets. Just my 2 cents..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf de dimbare Lumatek 600w en ben er erg tevreden over. In de zomer en als je de planten erin zet gebruik ik de dimmer en als de temperatuur het toelaat gebruik ik de boost de laatste weken van de kweek. Ik weet dat Gavita en Lumatek niet veel voor elkaar onder doen, misschien is Gavita net ietsie pietsie beter maar dat is van horen zeggen ....

 

De afmetingen van je hok zouden mij de voorkeur geven om 2x 1000w te nemen, mits je de temperatuur goed onder controle kunt houden en voldoende hoogte hebt. 2x 1000w geeft ook meer lumen dan 3x 600w en LICHT = GEWICHT. Nog mooier zou misschien zijn qua spreiding als je 4x 600w op hangt (dimbaar), maar anders zou ik voor 2x 1000w gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hok van 180 x 160 en dan 3 x 600 of 2 x 1000. Besef je wel hoeveel afzuiging dat dit gaat vergen. Ik ben van mening dat je hok die warmte niet kan dragen.

De warmteontwikkeling is zo groot dat het niet af te zuigen is. Of je moet erg koude lucht naar binnen trekken maar dat vinden je dames echt niet prettig.

Kwaliteit van je eindproduct is dan far en far away.

Stel je zet er een 2500m3 afzuiger aan, dan zal erin je hok een grote onderdruk ontstaan, omdat ie constant vol aanstaat. Dus een aanblaas van 2500m3 erbij is dan de oplossing.

Even op de inblaas iets meer weerstand crieeren en er is een kleine onderdruk. ( optimum) Maar nu is het zo dat er een storm in je hok opsteekt. kleine ruimte + grote afzuigen = storm.

En dat vinden de dames ook niet prettig. Er zit een maximum qua hoeveelheid warmte ontwikkeling aan een bepaalde hoeveelheid m3 ruimte.

 

Mijn advies, 2 X 600 op elk een veld van 90 X 160. Met de juiste kap en evsa bijvoorbeeld de Gavita 600w 400volt met losse gavita kap.

Zo staat de afzuiging 2x 1500m3 rustig zijn werkte doen en springt ie af en toe aan naar volle toeren. Zo ben je al een stuk dichter bij een goede opbrengst en kwaliteit.

 

succes met je keuze.

 

ps. nog even dit, een goede opbrengst is niet alleen afhankelijk van verlichting, goede voedingsbalans en klimaat zijn zeker net zo belangrijk.

De verhouding tussen de factoren moet juist zijn.

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit slaat nergens op... :wacko: bedoel het niet verkeerd bioloog.. :huh:

zijn oppervlakte is het zelfde als een 240 bij 120 tent, en daar had ik 3x600 in hangen met een 1500 cub op 40%/80% zonder actieve invoer...

 

Dus 2500 cub plus een actieve inblaas is een overdosis...

Mvg stikkie

 

Edit: en een hok is ook nog eens kouder als een tent..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook even naar de Gavita Digistar kijken.(dat is niet de proline)

En dan de Gavita Interne reflector lampen erbij is ook een super combinatie. :wacko:

Hier een linkje naar de Digistar KLIK

En hier het linkje naar de Gavita lamp KLIK

gavita_digistar.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad die digistar. Zo ver ben ik inmiddels ook al. Prijstechnisch iets duurder als de proline met ingebouwde ballast. En dimbaar!!

 

Wat is het grote verschil tussen de digistar en de proline?? Als die er al zijn.

 

Voor wat betreft bioloog zegt: ik heb een directe aanvoer vanuit buiten en afvoer naar buiten. 2500/3000m3 afvoer moet voldoende zijn. Mocht er toch een probleem zijn met de temperatuur, dan kan ik in uiterte geval van nood altijd iets dimmen.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Proline gebruikt een speciale Philips Greenpower EL lamp.

Deze speciale kweeklamp is speciaal voor plantgroei gemaakt en heeft meer output en een verbeterd spectrum.

Ook is de lamp speciaal ontwikkeld voor hoogfrequente evsa's die boven de 100.000 hertz zitten.

Minder problemen en meer PAR voor dezelfde electriciteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De Proline gebruikt een speciale Philips Greenpower EL lamp.

 

Kan ik deze lamp ook gebruiken op de 1000w digistar ballast??

Share this post


Link to post
Share on other sites

De digistar is goedkoper dan de pro-line uiteraard.

 

op 160 breed 180 lang zou ik rustig 2 x 1000 plaatsen, het is 2,9 m2 dus met 700W per m2 zit je hoog. Waar ik me meer zorgen om maak is de hoogte.

 

- Digistar is regelbaar - maar alleen in remote en voor "normale" lampen

- Pro-line is ook regelbaar - maar alleen vooor professionele elektronische 400V lampen

 

Voordeel van de pro-line is ondermeer de lange levensduur van de lampen en de hoge lichtopbrengst. Na een jaar gebruik geeft hij nog meer licht dan alle andere 1000W lampen die we hebben gemeten op de markt.

 

@mauflits: doordat je geen zin hebt om te zoeken doe je al heel erg lang fout :wacko: Je kunt de lamp rustig opstarten met de boost schakelaar aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap nou niet waarom je een gedooghok wil.

 

halllo......

het gedoogbeleid is zo 2010.......

 

je wordt hoe dan ook genaaid.

 

en wil je met 5 planten 2k pakken..........

 

pfffffffffffffffffffff good luck....

 

dan kun je btr 2x 600watt pakken, want dan zijn de verwachte oogsten eerder haalbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Ten eerste weet ik niet waar jij 2k hebt gelezen, maar goed.

 

In mijn ogen heb je "genaaid worden" in verschillende gradaties, en met 5 plantjes kom je het minst-ongunstig uit.

 

Verder bedankt voor je kritiek.

 

 

Verder heb ik na wat wiggen en wegen gekozen voor de dimbare 1000w Pro Line serie van Gavita. Deze setup vul ik aan met een DCS Climate Controller, een 2500 uitblaas en 1000m3 inblaas.

 

Het bouwen zal volgende maand beginnen, dan gaat mijn buurman 1,5 week op vakantie. Ook dan pas komt de netbeheerder voor een verzwaring van de meterkast.

 

Ik houd jullie op de hoogte!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko:

 

neem je genoegen met 1kilo.....

dan neem je 2x 600 watt.

 

waarom zou je anders voor 2x 1000watt gaan.... niet om te showen hier denk ik toch...

 

iedereen wilt een kwaliteits wietje en het liefst 1 op 1 draaien...

 

en de kostte van 2x 1000watt liegen er ook niet om, dus wil je dit wel dekken toch..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tim,

 

We weten allebij dat dit geen hobby is om te showen, toch? De reden van deze setup is dat voor mij kwaliteit(duurzaamheid) en veiligheid het belangrijkst is. Beter in een keer goed of anders niet. In het verleden veel problemen gehad met igrowkasten en andere P&P kasten, en ik hoop met deze setup een aantal problemen te kunnen voorkomen.

 

Maar laten we eerlijk, het moet wel dekkend zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met die 1000 watters kun jemakkelijk 60 cm van het gewas kweken, ik zit op 40 cm :wacko:

 

ik zeg niet dat je ook op 40cm moet gaan kweken hoor, dit is luiheid :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

EN POLLETJE IS ECHT LUI !!!!!!!!!!!

 

:wacko:

 

HET IS NIET VOOR NIETS EEN GEITENWOLLENSOKKENBIOKWEKERT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 3000m3 afvoer crieer je een giga onderdruk. Als er niet genoeg aanvoer van verse lucht is

Het gat van de aanvoer heeft dan wel een diameter van een halve meter nodig. Tis wel grappig als experiment,

maar geen serieuze poging tot hogere opbrengst.

 

succes ermee, En als het mislukt kan je er altijd nog groene thee van trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3000m3 :)

 

dat wil ik zien in een klein k*t hokje.....

 

Ik heb in een int300 eens een 6000m3 max laten draaien, en de toevoer dichtgezet.

Nou serieus waar, het scheelde weinig of de gehele tent zou imploderen........

 

toen ik de deur open wou doen om de ruimte uit te gaan, klapte deze zowat tegen me hoofd aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 1000W in een 150x300 intense met een 1500 kuub afzuiger en passieve ingang (slangen in de onderste flenzen om ze open te houden) gaat prima. Er hangt dan wel een flink filter is om de weerstand te beperken maar dat trekt ie makkelijk als het niet te warm is. Tot 24 graden omgevingstemperatuur heb ik er geen problemen mee gezien. Met een actieve inlaat moet het nog makkelijker gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap de redenatie niet helemaal hier?

gaat niet perse om de opbrengst waarom dan 2x 1000W of 3x 600W met alle mogelijke valkuilen op die hoogte?

Bioloog lult echt geen onzin, bij dikke afzuiging gaat je klimaat echt wel naar de .. omdat de lucht meteen afgezogen word ivm warmte ontwikkeling en micro klimaat zga 0 zal zijn :) wat je planten zwaar op overleef stand zet en je mazzel mag hebben dat je 0.5gr/w haalt, een actieve inblaas zal het vrees ik alleen nog maar erger maken zonder daar ook weer aanpassingen op te gaan doen (minimaal een LVS).

 

Begin met 2x 600w die je in je dimmable 1000W draait met een setje GreenPower EL's (ik weet niet zo uit hoofd of de reflector uitwisselbaar is tussen 600-1000) en als dat goed gaat switch je naar 2x 1000W, kost het je alleen nieuwe lampen een keer maar die switch kun je ook doen wanneer je anders je Son_T zou vervangen (na 2/3 rondes) want die GP EL zijn niet goedkoop en zo ondervang je het weer beetje. Met 2x600W moet je gr/2 kunnen halen, met 3x600 of 2x 1000 echt niet maar wie ben ik (die gast die altijd zijn planten vernaggelt :D )

 

Een 1000M3 Buisventilator heeft binnen de minuut een 240w op imploderen staan als je bijna alles dicht hebt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en toch gaat het makkelijk en werkt het goed met bijvoorbeeld 3x600 en een 1500 cub afzuiger....

zolang je maar genoeg pasieve inlaten maakt, dan kan je 80% van de tijd op 50% draaien..

 

en dan is een goed resultaat echt wel mogelijk.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...