Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tripstick

Frigokweek met spaarlampen

Recommended Posts

Hey allemaal,

 

Zoals de titel zegt komt hieronder een kweekverslag van een koelkast microkweek met spaarlampen. Normaal zet ik altijd gewoon een plantje of 3 buiten, maar sinds ik verhuisd ben worden mn buitenplantjes constant gestolen :D En toen kwam een vriend van mij op de proppen met een versleten koelkast en is het idee geboren om eens een microkweek te proberen.

 

De set-up:

 

- koelkast

- 2x23W spaarlampen in het groeispectrum (6500k)

- 1x23W spaarlamp in het gele spectrum (2700k)

- afzuiger van 105m³

- klein pc-ventilatortje

- 6 zaadjes van onbekend type

 

Een reflectorkap moet er nog komen, ik ga een dezer dagen eens om een hamerslagkap gaan.

De zaadjes zijn van een vriend en sinds hij er nog maar weinig over weet (had ze 2 jaar geleden eens gekocht) gaan we ervan uit dat ze wss niet gefemeniseerd zijn.

 

 

Het doel van de kweek:

 

TOPJES GROEIEN!!!! ;) En zoveel, zo groot en potent mogelijk. ;)

 

 

De foto's:

 

gallery_31121_12477_253074.jpg

De achterkant. Links de bovenste (kleine) luchtinlaat, rechts het verwijderen van de isolatie en later ook de plastiek voor de actieve luchtuitvoer

 

gallery_31121_12477_602640.jpg

Past perfect :P

 

gallery_31121_12477_1773661.jpg

Volledig beeld van de voorkant. Aan de onderkant de grootste passieve luchtinlaat. Het pc ventilatortje zet ik soms maar aan om de stengels te versterken.

 

gallery_31121_12477_1651878.jpg

De 3 spaarlampen (2700k in het midden) en de actieve luchtuitlaat. werkt zeer goed, temp zit rond de 25-26° met licht aan. Alleen maakt hij wel redelijk wat lawaai.

 

gallery_31121_12477_2794920.jpg

De plantjes. Het is redelijk duidelijk welke spaarlamp het meeste lumen afgeeft :D

 

 

De plantjes zijn nu een kleine week oud. Maar omdat de frigo nog niet helemaal af was hebben ze hun eerste dagen voor de venster doorgebracht. Vandoor ook hun lange gestalte.

 

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.

 

En ik ben van plan om veel foto's te nemen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit hoort in de micro sectie als ik het goed heb ;) nooit eerder gezien een kweek in een koelkast :D

 

succes :P

 

Qutje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luchtinlaat lijkt me veel te klein voor zes plantjes... Gaat onvoldoende verse lucht inlaten denk ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zijn wel heel erg gestrekt zo te zien, zorg ervoor dat je ze als je ze overpot dieper ingraaft en eventueel zorgen voor versteving zoals bamboestokke ofzo

 

wel leuk om te zien in een koelkast, nog nooit gezien.

 

veel succes met je kweek ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ziet er goed uit

ik zou ze persoonlijk in losse potjes doen en die zwarte bak eruithalen

dan komt de verse lucht tussen de planten door bij de bladeren

nu gaat het meeste er omheen .

en zou ik er nog 2 van zulke inlaten erbij maken .

en ja die afzuigertjes maken behoorlijk herry

een dimmertje zou beter zijn maar zijn vrij duur.

ik weet niet of het kwaad kan maar ze gaan tijdens de bloei

behoorlijk stinken .

een koolstoffiltertje is dan geen overbodige luxe.

en een paar degelijke electriche snoertjes aan die lampjes zetten zou wat brandveiliger ogen

but its up to you.

 

 

houzgroen

 

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de koelkast al meer voorbij zien komen op dit forum en vind de Stealth kwaliteiten van zo'n opstelling erg goed. Behalve het geluid valt zoiets helemaal niet op in de keuken of schuur of garage. Als ie maar op een plek staat waar de meeste mensen een koelkast hebben staan. De deurrubbers sluiten goed af!

 

Rock and Roll!

 

Veel succes toegewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de commentaren. Ik zal ze morgen overpotten in aparte potjes en ik zal er 2 passieve luchtinlaten bij maken. Een koolstoffilter heb ik niet, ik woon in een gemeenschapshuis en de meeste mensen roken cannabis. iedereen weet van mijn project en is akkoord dus het mag een beetje stinken ;) En wat de elektrische snoeren betreft, die komen uit een stroomkabel van een pc en zijn goed afgetaped weg van de lampen dus dat lijkt me wel veilig, niet?

Edited by tripstick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is maandag en ik baal. Het weekend was geweldig, maar de slaaptijden te kort *geeuw*

 

MAAAAR!!

 

Een update krijgen jullie wel.

 

En wees gerust, jullie commentaren zijn niet in dovemansoren gevallen.

Vanmiddag even naar de gamma geweest, alu-platen hadden ze spijtig genoeg niet meer dus een reflectiekap zal nog even moeten wachten. Heb wel 3 andere dingen gekocht:

 

gallery_31121_12477_1656781.jpg

 

Ik ga dus nog 2 passieve luchtinlaten bijmaken. De kapjes zullen niet al te veel licht tegenhouden, maar het oog wil ook wat B)

 

 

Ondertussen zijn de plantjes ook verpot in aparte potten:

 

gallery_31121_12477_2466137.jpg

 

Ja, jullie hebben het goed gezien, ze staan op eierdoosjes :D Anders komen ze niet dicht genoeg bij de lampen.

Nog een fototje:

 

gallery_31121_12477_475789.jpg

 

 

De attente lezer (als die er al zijn op een wietforum ;) ) heeft het waarschijnlijk al gemerkt, maar voor iedereen die op dit moment aan het :P is, er zijn maar 5 plantjes op de foto's te zien.

De reden vraag je? Ik had nog 1 zaadje over na mijn buitenkweek (die dus gepikt was :D ) en die had ik een tijdje geleden dan ook maar in een potje gesmeten. Helaas bleek het een losse flodder. Na 5 dagen nog steeds geen kopje dat boven de grond komt piepen. Tot deze namiddag toen er opeens leven ontsproot...

 

gallery_31121_12477_1394180.jpg

Het wazige bolletje in het midden van de pot dus ;)

 

Driewerf hoezee! Een top44 megaopbrenger in spe!

 

Onbekend plantje #6 vloog dus gauw buiten om plaats te maken voor de pasgeborene. Plantje #6 zal in de toekomst in de tuin te vinden zijn. Op een beschutte plek, maar met minder zonlicht als mijn vorige plekje spijtig genoeg. Het ga je goed!

 

En nu een stevige maaltijd en daarna terug aan het werk aan de frigo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er netjes uit ;)

Ik zou wel nog paar lampjes bijhangen want met 3 spaarlampjes ga je niet zoveel grammetjes opbrengen.

 

succes nog! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo tripstick.

 

ik heb je verslagje even verplaatst naar het juist deel op het forum, want ik neem niet aan dat je ineens een 400 Watt HPS erin gaat hangen.

 

veel succes met je koelkastje, en de plantjes uiteraard.

 

misschien is het wel handig om iets van een filtertje voor de inlaat te maken om ongenode gasten uit de kast te houden. dit kan BV een panty zijn hebben ze mij wel eens verteld. ik gebruik zelf binnen wasemkapfiterdoek, maar dat is best snel vol met stof wat dan weer veel lucht tegen houdt.

 

en wat meer licht zou inderdaad geen overbodige luxe zijn, maar zo kan het natuurlijk ook.

als je toch lampen erbij haalt zou ik ook de 2700K even vervangen voor een 6500. zo houd je de plantjes ook mooi compact.

 

hoe ziet de rest van je opzet eruit, zoals het elektragedeelte?

 

grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn we weer! Met een B) in de hand en meer foto's.

 

Bedankt voor de commentaren.

 

@djbroertje: Ja mijn excuses, ik zag "indoor kweekverslagen" dus dacht hier moet ik zijn. Misschien wat te snel geweest :P

De luchtkappen hebben al een muggenzift steken, dus das al opgelost ;)

 

Het aantal lampen ga ik momenteel zo laten, misschien dat ik er tijdens de bloei nog 1tje bijzet en dan 4 2700k spaarlampen erin.

De elektra is niet echt veel om te zien. Ik heb dan ook niet zoveel watt steken ;) Ik heb de 3 lampen parallel geschakeld en met een pc-snoer in een multistekker verlengkabel gestoken samen met de ventilator.

 

gallery_31121_12477_351044.jpg

 

Die verlengkabel steekt in het stopcontact met de tijdsklok.

 

gallery_31121_12477_2685054.jpg

 

 

Ik gebruik dus geen relais ;) Ik weet het, niet slim. Maar het zijn ook maar 3 spaarlampen en een fan, ik bedoel, ik heb al heus wat hogere wattages op zo'n verlengsnoer weten zitten. Zonder problemen. Of is mijn denkwijze zo fout?

Ik heb trouwens op het internet een "plug and grow" spaarlamp gevonden van 250 watt. Maar ik veronderstel dat ik bij die lamp absoluut wel een hele schakelkast moet hebben?

 

De frigo is ook verplaatst vandaag, naar de kelder. De herrie van de ventilator was te irritant in m'n kamer en dus staat de frigo nu in de kelder. Frisse lucht kan nog wel een probleem worden. Ik heb echter al een buizensysteem in gedachten om het op te lossen :D Totdat die gedachte realiteit word ga ik systematisch de deur van de kelder laten openstaan en dat zal ook al een hele hoop helpen.

 

Genoeg gekletst, meer foto's. Dat willen we zien!

 

De 5 onbekende plantjes:

 

gallery_31121_12477_447047.jpg

 

gallery_31121_12477_2130179.jpg

 

gallery_31121_12477_287223.jpg

 

gallery_31121_12477_530039.jpg

 

gallery_31121_12477_653441.jpg

 

 

En dan is er nog de laatgekomen top44... De reden dat hij zo laat uit z'n schelpje kwam was blijkbaar omdat z'n schelpje te hard was. Toen hij eindelijk bovenkwam kreeg hij het maar niet los en dus heb ik moeten helpen. En toen ging het fout :D

 

Het zaadhoesje kwam eraf, samen met de blaadjes. Nu is het slechts een stengeltje met een geel bolletje.

 

gallery_31121_12477_1027294.jpg

 

Heeft hij nog een kans op leven denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

aii

die had je beter kunnen laten zitten

 

. laten staan en,

is het over een dag of 3 een plantje

dan

red ze het wel

succes in de frigo

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ elmo: welkom en dank je! De king of micro op mijn nederige topicje gewoon :D

Ja ik had beter gewacht, het kwaad is nu natuurlijk wel al geschied. Maar hij leeft nog altijd en er zit nog een minuscuul stukje blad aan dus fingers crossed.

 

Goed, ik heb momenteel niet veel tijd dus het zal een korte update worden. Misschien dat ik vanavond nog wat foto's van de plantjes kan posten.

 

Wat heb ik momenteel al in de aanbieding:

 

Een foto van mijn gesofisticeerd bewateringsysteem. Namelijk een plastieken fles regenwater (lekker lauw water, want de regenton staat op het dak) en een eierkopje als maatbeker B) Maar nu niet allemaal mijn geniale idee gaan overnemen hé :D

 

gallery_31121_12477_1472083.jpg

Ow, kijk er staat toch al een plantje op ;)

 

De kleinere potjes hebben anderhalf kopje gekregen, de 2 iets grotere potten 2 kopjes. Laat het smaken jongens! Ook heeft de gehavende zaailing een plastieken dakje gekregen (dit voor de lv uiteraard :P )

 

Verder ben ik ook eens snel bij de buurtplantenwinkel binnengesprongen en heb me dit aangeschaft:

 

gallery_31121_12477_61700.jpg

 

Nu heb ik 3 vraagjes aan jullie:

 

- Eerst 1tje die kans maakt om genomineerd te worden voor noobvraag van het jaar. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen plantenvoeding en plantenmest? Is er wel degelijk een verschil of gebruiken sommige fabrikanten gewoon het woord voeding omdat ze denken dat het beter klinkt als mest?

 

- De NPK is 7-2-6. kan ik hem gebruiken? Ik weet dat de N hoger moet zijn als de rest, en alleen bij deze was dat dus het geval ;) . Maar het fosforniveau is echt wel laag...

 

- ALS ik hem kan gebruiken, vanaf wanneer kan ik dat dan?

 

Dat was het voor nu.

Toedels!

Share this post


Link to post
Share on other sites

High everybody! ;)

 

Ik heb nog even de tijd gevonden om foto's te nemen.

 

Ff tellen, ondertussen zitten we aan DAG 9

 

plaatjes:

 

gallery_31121_12477_422740.jpg

De foto is vreselijk slecht (moet dringend eens mn goeie camera opladen), je kan het totaal niet zien, maar het groeitopje leeft nog. Ik heb dus nog wel hoop dat hij erdoor komt. ;)

 

gallery_31121_12477_2733283.jpg

Familiefoto, lekker gezellig samen onder de lampjes.

 

gallery_31121_12477_852101.jpg

1 van de plantjes. Ik roteer ze om de zoveel dagen, deze heeft net een paar dagen onder de 6500k gezeten. Nu gaat ie even onder de 2700k

 

gallery_31121_12477_2318268.jpg

De gehavende plant op de achtergrond, met het plastieken zakje eroverheen

 

Nog een paar uurtjes licht en dan bedtijd!

 

Tot de volgende!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn we weer! :huh:

 

Zet je goed, pak de ;) en een :huh:

 

Ondertussen zitten we aan dag 11

 

Was vandaag wel even schrikken.

 

De bel ging *ding dong* ik ga open doen... ah, dag mr. de ketelman, slik :dope: Wat kom jij hier doen?

(We hebben aan het eind van vorige winter last gekregen met onze verwarmingsketel, de bedoeling was de ketelman deze herfst te laten komen om hem op te lappen voor de winter)

"Ja, 1 van je huisgenoten had gevraagd of ik al eens langs kon komen om naar de ketel te komen kijken, dan is dat meteen ook al opgelost voor de winter", zei de ketelman.

Oh leuk , zei ik, en in gedachten: "note to self, kill housemate, slowly and painfully!" Want die jongen weet dat mijn koelkast momenteel in de ketelruimte in de kelder staat :rolleyes:

Conclusie, ik kan de ketelman nu ook niet wandelen sturen, want ik heb geen goed excuus en dan is die mens ook voor niets zijn tijd komen verdoen. Het enige dat ik kon doen was hopen dat de frigocamouflage zijn werk zou doen en verder doen of mijn neus bloed.

"Nou, kom dan maar mee naar de kelder", zei ik en ik loop met hem mee naar beneden, ondertussen een heus zweetspoor door de gang trekkend.

"Hey, sinds wanneer hebben jullie hier een frigo staan, dat was vorig jaar nog niet?"

"Ja...euh...we hadden wat te weinig plek in onze frigo boven ziet u :huh: ", zei ik.

"Ahzo, hij maakt wel veel lawaai hé!"

"Ja het is een heel oud ding vandaar het lawaai. En dus hebben we hem dan ook maar in de kelder gezet" :P

"Ah, vandaar" zei de ketelman en hij begon zijn grief uit te pakken.

Een kwartiertje later was alles gefixt en konden we de ketelman uitwuiven.

 

Eind goed al goed, de camouflage heeft gewerkt. Maar als dit in de bloei was gebeurt had ik het wel vlaggen gehad zonder koolstoffilter.

 

Aaaaaaanyhew,

 

time for some pics! En m'n goeie camera is weer opgeladen, dus het zijn goede foto's deze keer ;)

 

Eerst de obligatoire groepsfoto

gallery_31121_12477_1978115.jpg

 

 

En nu de close-ups

gallery_31121_12477_1130276.jpg

 

gallery_31121_12477_790368.jpg

 

gallery_31121_12477_2143872.jpg

 

gallery_31121_12477_1931620.jpg

:( wat een schoonheid

 

gallery_31121_12477_2386265.jpg

 

Het is duidelijk een mix van zaden, er zijn al verschilende pheno's te zien. donkere (naar mijn mening sativa's, maar is nog wat vroeg voor zekerheid) en lichtere planten (indica's wss) en ook een verschillende bladstructuur. Dit is goed te zien op de laatste 2 foto's.

 

 

Het gehavende top44 kneusje gaat er doorkomen. Zij begint terug blaadjes te groeien.

gallery_31121_12477_3796275.jpg

:blink:

 

Ondertussen hoop ik nog altijd op een antwoord op mijn vorige vragen

Nu heb ik 3 vraagjes aan jullie:

 

- Eerst 1tje die kans maakt om genomineerd te worden voor noobvraag van het jaar. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen plantenvoeding en plantenmest? Is er wel degelijk een verschil of gebruiken sommige fabrikanten gewoon het woord voeding omdat ze denken dat het beter klinkt als mest?

 

- De NPK is 7-2-6. kan ik hem gebruiken? Ik weet dat de N hoger moet zijn als de rest, en alleen bij deze was dat dus het geval dry.gif . Maar het fosforniveau is echt wel laag...

 

- ALS ik hem kan gebruiken, vanaf wanneer kan ik dat dan?

 

Toedels!

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk hoor, ik heb ook zoiets maar dan in een grote koelkast

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tripstick

 

Die lamp waar je het over had van 250 watt is volgens mij zonder schakel hoor.

Je kunt hem zo aansluiten op een stekker dacht ik :P

 

Als die er in propt en je hou em cool ;) krijg je monsters :huh:

 

 

grtz kingkroon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat wel goedkomen loop ook over het plan te denken om mijn tentjes te verkopen en een enkele plant permanent in een koelkast te 'verstoppen' we zien wel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ amnees

Nog niet gezien die koelkast van jou..

 

is zeker geen verslagje van ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties, leuk dat jullie allemaal meevolgen ;)

 

@kingkroon78: Super ;) Ik weet al wat mijn volgende investering wordt :huh:

 

M'n planten brengen ondertussen hun 13de dag door in mijn gezellige frigo.

 

De groepsfoto:

 

gallery_31121_12477_532537.jpg

Temp = 26°C

LV = tss de 55% en 60%

 

 

Fotoshoot:

 

gallery_31121_12477_536955.jpg

 

gallery_31121_12477_4263148.jpg

 

gallery_31121_12477_872433.jpg

 

gallery_31121_12477_1279931.jpg

 

gallery_31121_12477_156929.jpg

:P

 

Ze beginnen goed te groeien, het verschil is nu elke dag goed te merken.

 

Het kneusje begint zich ook te ontwikkelen

 

gallery_31121_12477_2408693.jpg

 

 

In ben van plan om ze nog wel minstens 2 weken op 18/6 te houden. En dan een scrogje doen en ze op 12/12 zetten. Enige probleem is hoe ik dat moet aanpakken met het ene plantje dat nog ver achterzit. Hoger zetten en meescroggen? Suggesties altijd welkom.

 

Nog een fijne zondag iedereen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 15

 

Alles gaat nog steeds zn gangetje. De plantjes groeien, de lampjes schijnen en de ventilatortjes blazen/zuigen.

 

Eerst en vooral de klassieke groepsfoto:

 

gallery_31121_12477_844413.jpg

Ze beginnen nu wel heel dicht tegen de lampen te zitten, daar moet iets aan veranderd worden.

 

De derde internode begint nu los te komen bij de meesten.

 

 

De close-ups:

 

gallery_31121_12477_1657597.jpg

 

gallery_31121_12477_2296922.jpg

 

gallery_31121_12477_2101849.jpg

Dus echt wel te dicht tegen de lamp ;)

 

gallery_31121_12477_1792434.jpg

 

gallery_31121_12477_1952149.jpg

 

 

Kneusje:

 

gallery_31121_12477_2197637.jpg

 

 

Goed! Tijd om ze wat lager te zetten. :P

 

gallery_31121_12477_1657589.jpg

Weg met de eierdoosjes.

 

gallery_31121_12477_2465614.jpg

En gezellig op de videocasette doosjes, das beter.

 

 

Nog wel een minpuntje, vandaag wat stress gezien bij 1 van de planten ;) Zou het kunnen door te dicht op de lamp te hebben gestaan?

 

gallery_31121_12477_2543079.jpg

 

Op de andere vragen mag overigens ook nog altijd geantwoord worden... :rolleyes:

 

:huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Hey,

 

Ziet er allemaal goed uit man ;)

Ik zat zelf ook al te denken aan een erg grote vriezer:P koelkast kan ook:)

 

 

 

volg je !

 

 

Cheers Taiga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Taiga 2 & Jan de Ripper, ;)

 

Goed gezien Jan de Ripper, de foto is gemaakt net voor ze water kregen. Normaal geef ik ze om de 2 dagen water, in het begin 1 eierkopje, ondertussen zitten we al aan een dikke 2 kopjes. Ze drinken goed :P Denk je dat ze meer water nodig hebben? Ik heb de grond iig nog nooit kurkdroog geweten na 2 dagen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update. Ik heb veel foto's maar ze zijn allemaal van gisteren (had geen tijd meer om te posten).

 

Vandaag zitten we dus aan dag 19, maar de foto's zijn van dag 18

 

De plantjes werden stilaan te groot voor hun kleine ronde potjes dus zijn we gaan winkelen.

Wat hebben we gekocht?

 

gallery_31121_12477_1014495.jpg

Potgrond dus

 

gallery_31121_12477_4110941.jpg

Met lava, voor een luchtige structuur ;)

 

gallery_31121_12477_508242.jpg

Lijkt mij goeie potgrond voor de plantjes, niet? De NPK waarden zijn meer voor een bloeiende plant dan een groeiende plant.

En lang ga ik ze niet meer in groei laten.

 

gallery_31121_12477_3974110.jpg

2 bloembakken met geschatte inhoud van 9 liter elk

 

 

Eerst nog een ouderwetse groepsfoto

gallery_31121_12477_182595.jpg

 

gallery_31121_12477_1614198.jpg

Temp en LV zijn goed en zeer constant :D

 

Hun laatste foto's in de zwarte potjes:

gallery_31121_12477_886524.jpg

 

gallery_31121_12477_3309750.jpg

 

gallery_31121_12477_617988.jpg

 

gallery_31121_12477_1440057.jpg

 

gallery_31121_12477_1445701.jpg

 

gallery_31121_12477_540525.jpg

 

 

 

Time to get cracking!

 

gallery_31121_12477_3391871.jpg

 

gallery_31121_12477_1260218.jpg

Tada!

 

gallery_31121_12477_3132787.jpg

 

gallery_31121_12477_3272624.jpg

 

Het kneusje komt ertussen, maar moet dus hoger gezet worden. Ik weet nog altijd niet goed wat ik er mee aan moet vangen. Als ik binnen een week ofzo naar 12/12 ga, gaat ie dan nog genoeg groeien om iets op te brengen? :D

 

 

gallery_31121_12477_14338.jpg

Nu hebben ze toch meer ruimte voor de wortels. En ze zijn er makkelijker uit te halen :D

 

gallery_31121_12477_2458503.jpg

 

Nu zou ik een scrog willen doen met deze plantjes, maar ik weet nog altijd niet of het gewoon of gefeminiseerd zaad is. Ik moet dus wachten op de voorbloei. Maar kan ik na de voorbloei nog een scrog doen? Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Dat was het!

 

Peace en :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...