Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

TEST: Spongepot maxi voor stekken

Recommended Posts

Niet alleen Twindaddy moet af en toe lang wachten op zijn testtopics, Sannie ook! :D. Een paar weken geleden drukte Sannie me met een grijns een tray grote spongepots in mijn handen. Aan de grijns kon ik al zien dat dit geen gewone spongepots waren. Wel, dat klopt: er zitten al mycorrhiza schimmels van Sannie in!

 

De spongepots worden gemaakt van de fijnste fractie veen en zuivere kokos (van een zeer gerenommeerde substraatleverancier wink wink), aangevuld met Sannies Mycorrhiza en yucca, wat er voor zorgt dat een uitgedroogde plug weer in een paar minuten volledig verzadigd is en de wortels van de stek direct gekoloniseerd worden met micorrhizae. Dat samen met een speciale kleefstof maakt dit een licht sponzig medium dat je nooit teveel water kunt geven en de beste karakteristieken heeft voor uitbundige worteling. Oh ja? Dat moest ik zelf natuurlijk ook wel even controleren...

 

Voor ik voor mijn werk een lange week weg moest heb ik 6 stuks ingewaterd met bacto en 6 Anesthesia stekjes op gezet. Die wortelen normaal niet zo snel, dus dat was een goede test. 12 dagen later gekeken en eigenlijk was ik al te laat want de worteltjes zaten al gedraaid in de tray! Genoeg geluld, picas!

 

Ze worden per 10 pluggen in tray verpakt en verkocht, handig voor de kleine kweker en makkelijk te verzenden:

 

post-5211-1302476206_thumb.jpg

post-5211-1302476242_thumb.jpg

post-5211-1302476257_thumb.jpg

 

Als ze uitdrogen worden ze lichter van kleur:

post-5211-1302476320_thumb.jpg

 

Het proefje: spot de droge plug! De stek is echter al geworteld, ik had expres het onderste blad er ook aan laten zitten. Vaak valt dat er af maar ze staan er nog allemaal fris en fruitig bij:

post-5211-1302476395_thumb.jpg

post-5211-1302476410_thumb.jpg

 

Pluggen zijn ingewaterd met bacto, clonex als wortelgel gebruikt. En hier gaat het dan natuurlijk om:

post-5211-1302476506_thumb.jpg

post-5211-1302476541_thumb.jpg

post-5211-1302476570_thumb.jpg

post-5211-1302476612_thumb.jpg

post-5211-1302476638_thumb.jpg

post-5211-1302476656_thumb.jpg

post-5211-1302476685_thumb.jpg

 

Paar tips:

 

- Druk de pluggen er vanaf de onderkant in het midden uit. Als ze vast zitten dan weet je zeker dat je al veel wortels hebt :rolleyes:

- Let op de kleur: licht kleur betekent droog. Hou het bij, zeker als je ze niet op vochtig perliet zet (wat wel aan te bevelen is)

- Water de pluggen in met een beetje bacto, dat stimuleert de mycorrhiza en zorgt er voor dat pathogene schimmels en bacteriën in dit belangrijk stadium voor de plant geen enkele kans maken

- Bij het potten nog steeds mycorrhiza in het plantgat stoppen en door je substraat mengen voor een snelle kolonisatie van je gehele wortelkluit.

 

The proof of the pudding is in the eating of it: We zoeken 5 testers die reeds ervaring hebben met stekken (anders kun je niet vergelijken) en dat liefst gedocumenteerd in een topic. Komt u maar dames en heren!

 

Met dank aan Sannie voor het ter beschikking stellen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zat ik al een tijdje op te hopen :rolleyes: grotere spongepots.

 

Ik gebruikte eerst de gewone kleine spongepots voor stekken maar vond ze eigenlijk net even te klein.

 

Ik meld me niet aan voor de test omdat ik niet op korte termijn stekken nodig heb.

Maar ga ze zeker wel aanschaffen zodra ze in de shop liggen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit man, lijkt me een erg goed product!

Jammer dat ik ook niks te stekken heb...

Zijn ze ook goed voor zaden? Dus dat het eigenlijk een soort Spongepot 2 is met als upgrade de mycorrhiza en yucca erin?

 

Ik kijk ook uit naar de testtopics :rolleyes:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik werk hier mee en het werkt echt super..!!

je ziet ook echt dat het yuca super werkt, hoe uitgedroogt ze ook zijn met een beetje water zijn ze weer als nieuw :D

succes met de test en met dit nieuwe (vind ik) super product.. :rolleyes:

mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup en of Sannie:

Wat zijn de afmetingen van deze exemplaren?

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag ik ook antwoord geven..? :rolleyes:

3.5 breed en bijna 4.5 hoog :D

mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Whazzup

Prachtige foto's ook welke je gemaakt hebt.

 

Wij gebruiken deze stek spongepots al een aantal jaren voor ons zelf en in vrienden kring en waren vooral erg content over de manier van de opbouw van de wortels. Om een voorbeeld te geven hebben wij tijden de bekende pitpots gebruikt en die gaan prat op de snelheid van het wortelen. Probleem is wanneer ze op aarde gezet worden deze wortels een aantal dagen nodig hebben om aan te slaan. Dit komt omdat de wortel met vrijwel geen weerstand kan groeien en dus geen reden heeft zich vast te zetten met haar worteltjes wat resulteert in tere wortels.

De spongepots zijn steviger van materiaal waardoor de wortels weerstand krijgen zoals ze behoren te krijgen op aarde.

 

Wanneer een aarde plug is uitgedroogd is deze vaak erg lastig weer vochtig te krijgen laat staan dat die zijn originele eigenschappen terug krijgt, door yucca door onze pluggen te laten mengen is de plug binnen no time weer in zijn goede staat terug. De Yucca verlaagt de oppervlakte spanning van het water in de plug waardoor de stek makkelijker aan zijn benodigde vocht komt. Dit resulteert in een zeer stabiele periode van wortelen van dag 1 tot aan wortelen aan toe. (fris groene stekken)

 

Tevens hebben we Endo mycorrhiza's toe gevoegd om een zo vroeg mogelijke start van mycorrhiza groei te starten, uiteraard zijn alleen de wel bekende en bewezen mycorrhiza sporen gebruikt.

 

Ik ben best trots op dit plugje en deze voldoet aan al mijn idealen die ik zou willen om een stekje te wortelen, bij te vermelden dat ik een aarde kweker ben en op kleine schaal mn stekjes snij.

Op grote schaal is dit product te duur en absoluut niet interessant !!!

 

Ik ben benieuwd wat de testers ervan vinden

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn ze eigenlijk ook al ergens te bestellen, en voor welke prijzen?

Iedereen lekker maken met die foto's maar vervolgens kan je ze nergens bestellen :D

Dezelfde vragen had ik voor de Advanced Nutrients-plugs eigenlijk, twinny?

 

Als het kon had ik me wel opgegeven als tester, maar voor de 4 stekjes die ik ga maken over een paar weken... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil ze eigenlijk wel proberen want ben toch wel benieuwt.

 

Heb nu 10 amnesia haze planten staan (regulier) waarvan ik het geslacht graag wil weten op korte termijn.

Dus kan daar over een week of over 2 weken van gaan stekken om die alvast op 12/12 te gaan zetten zodat ik kan zien wat het geslacht word van deze planten.

 

Ik heb stek ervaring en gebruik altijd stekgel. En heb ook een voorgroei hok met 2x 2x55watt T-neon erboven.

Ik kan ze ook testen tegenover de andere stekpluggen die als test worden aangeboden.

 

Als ik dames over hou gaan die mooi de tuin in of ik laat ze afbloeien onder T-neon in het voor groei hok dus eind resultaat krijgen jullie dan ook te zien.

 

Zie maar of het interesant is voor jullie :rolleyes:

 

Voorgroei hokkie

 

gallery_24043_11498_41598.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet echt handig/snel wat je doet...

Ik zou de stek gewoon in een bakje/flesje water steken onder 12 uur licht en elke dag even schoon water erin gooien en dan weet je al met een week het geslacht..

Stuk sneller als eerst laten aanslaan en dan pas in de bloei zetten..

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

I know stikkie :rolleyes:

 

Het gaat hier om een test en ik wil het doen voor de test :D

Ik zei aan het begin ook al ik wil ze wel kopen maar testen gaat nu niet lukken maar uiteindelijk kan ik dus toch wel gaan stekken.

Ik zal er ook een paar gewoon in het water zetten maar dacht voor deze test kan het leuk zijn voor de kijker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom bewaar je je voeding IN je hokje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

stond naast me kast maar moest even erom heen stofzuigen :D

De 3 andere planten stonden even op de kast.

 

Ik bewaar me voeding niet in me kast wees niet bang :rolleyes:

 

 

 

[edit] Ik zie net dat El Andy het zelfde aan het doen is als wat ik wou doen dus ik sla deze ronde af ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook wel beneiwud naar de prijs... normaal zijn die spongepot niet te betalen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

clowntje wil ze wel testen

 

heb nog n mooie casewy die n berg stekken kwijt wil :nerd

 

we gaan t wel horen ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals, is de prijs en levertijd (WF-Shop, Sanniesshop, etc) al bekend?

En zijn ze ook geschikt voor zaden? Of is het materiaal daarvoor misschien te stug o.i.d.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nogmaals, is de prijs en levertijd (WF-Shop, Sanniesshop, etc) al bekend?

En zijn ze ook geschikt voor zaden? Of is het materiaal daarvoor misschien te stug o.i.d.?

 

De prijs en op voorraad datum zijn nog niet bekend.

Je kunt ze ook gebruiken voor het kiemen maar daar zijn de kiem plugjes meer voor geschikt.

Succes met testen

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, dan blijft het afwachten. En dat met zaadjes ontkiemen ging me erom dat deze plugs al mycorrhiza en yucca erin hebben en wat groter zijn, leek me niet slecht voor een goede start voor zaad, maar dan gebruik ik de spongepots wel :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke plugjes, houden het vocht perfect vast en erg makkelijk om mee te werken.

 

Deze shackzilla stek is genomen van een plant die al bijna 3 weken in de bloei stond, ze wortelde na ongeveer 12 dagen.

 

gallery_6949_10874_859642.jpg

 

Ben benieuwd naar de testverslagen, vooral een vergelijkende test zou interessant zijn! (en dan het liefst waar ook het 'aanslaan' na het wortelen wordt vergeleken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh ik let niet op :P Thx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhmmm wanneer zijn deze spongepot te bestellen?? zie ze niet in het assortiment van wf-shop :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom testers, laat eens wat van je horen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de tussentijd zijn de spongepots al breed uit door getest.

 

Topic gesloten

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...