Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Monti

Konijnen Afweren

Recommended Posts

Volgens mij is er nog geen topic over konijnen, terwijl deze toch best lastig kunnen zijn. In het gebied waar ik te werk ga zitten veel konijnen en ik ben dus opzoek naar mogelijkheden om deze af te weren. Uiteraard is er een goede vriend: namelijk gaas, maar voor sommige spots is dit te veel werk of te duur om aan te schaffen. Wat doen jullie er tegen?

 

Uien planten zou helpen om ze af te weren, aangezien ze niet van ui houden. Dus ik had het idee om andere planten te gaan gebruiken door ze om je spot heen te planten, om zo een barrière te vormen om je wietplanten. Het is slechts een theorie en ik kan dus (nog) niet vertellen of het werkt.

 

Verder vond ik nog een artikel over verschillende soorten planten waar de konijnen niet van houden en die dus wellicht ons als guerrillastrijders kunnen helpen. En wat ook een voordeel is: Je hebt misschien ook nog een lekkere oogst van uien(of iets anders) die je weer wat eten op het bord geeft <_<

 

Artikel: Bron: Konijnen Artikel

 

Konijnen

 

Met name half open, wat landelijk gelegen tuinen zijn aantrekkelijk voor een konijn (Oryctolagus

cuniculus). Doordat ze in groepen leven en meerdere nesten per jaar krijgen, kan een groep konijnen

zich flink uitbreiden. Ze eten vooral gras, takken, wortels en schors.

 

Konijnen kunnen geweerd worden door de tuin rondom af te rasteren. Het raster dient 80 tot 100 cm

hoog te zijn. Als het naar buiten hellend aangebracht wordt, en ook nog 20 tot 30 cm diep in de grond

wordt geplaatst, zullen veel konijnen liever omlopen. Het ’s nachts zacht aan laten staan van een

radio zou helpen om konijnen uit de (moes)tuin te houden, omdat ze dan denken dat er mensen in

de buurt zijn. Strooikorrels en geurpoeders verspreiden een voor konijnen en hazen onaangename

geur. Van het merk Ecosect zijn hier online en bij de dierenspeciaalzaak verschillende producten

voor verkrijgbaar (www.ecosect.nl). Tenslotte zijn er ongediertebestrijders die konijnen vangen met

behulp van fretten, die de konijnen opjagen, waarna ze in vangnetten gestrikt kunnen worden. Ook

kan de tuin minder aantrekkelijk gemaakt worden voor konijnen of hazen door er planten te zetten

die ze minder graag lusten. Uiteraard komen ook bij konijnen en hazen smaakverschillen voor. En

aanhoudende strenge kou, wanneer het voedselaanbod schaarser is, kan ook van invloed zijn op het

eetgedrag. Dan eten ze liever snoeihout dan verse takken, zodat daarmee wellicht voor wat afleiding

gezorgd kan worden.

 

 

Planten die weinig of zelden door konijnen gegeten zullen worden:

Bomen en heesters

 

Acer (esdoorn)

Aesculus hippocastanum (paardenkastanje)

Ailanthus (hemelboom)

Alnus (els)

Amelanchier (krentenboompje)

Aralia (duivelswandelstok)

Arctostaphylos (beredruif)

Azalea

Betula (berk)

Buddleia davidii (vlinderstruik)

Buxus (randpalm)

Callicarpa

Campsis radicans (trompetbloem)

Carpinus betulus (haagbeuk)

Castanea sativa (tamme kastanje)

Clematis (bosrank)

Cornus (kornoelje)

Corylopsis (schijnhazelaar)

Cotoneaster (dwergmispel)

Crataegus (meidoorn)

Daphne (peperboompje)

Erica tetralix (gewone dopheide)

Euonymus europeus (kardinaalsmuts)

Fagus sylvatica (beuk)

Forsythia (Chinees klokje)

Gaultheria (bergthee)

Hedera (klimop)

Hypericum (hertshooi)

Ilex (hulst)

Juglans (walnoot, okkernoot)

Kalmia latifolia (lepelboom)

Liriodendron tulipifera (tulpenboom)

Lycium barbarum (boksdoorn)

Vaste planten en 2-jarigen

 

Acaena (stekelnootje)

Acanthus

Achillea tomentosa

Aconitum (monnikskap)

Ajuga repens (zenegroen)

Agapanthus (Afrikaanse lelie)

Alcea (stokroos)

Alchemilla (vrouwenmantel)

Alyssum (schildzaad)

Anaphalis (Siberische edelweis)

Aquilegia (akelei)

Artemisia (alsem, bijvoet)

Aruncus (geitenbaard)

Asarum europaeum (mansoor)

Astillbe (pluimspirea)

Bergenia cordifolia (schoenlappersplant)

Brunnera (Kaukasische vergeet-mij-niet)

Centranthus (rode valeriaan, spoorbloem)

Cimicifuga (zilverkaars)

Coreopsis (meisjesogen)

Delphinium (ridderspoor)

Dicentra (gebroken hartje)

Dictamnus (vuurwerkplant)

Digitalis (vingerhoedskruid)

Doronicum (voorjaarszonnebloem)

Echinops (kogeldistel)

Epilobium

Epimedium (elfenbloem)

Eupatorium (koninginnekruid)

Euphorbia (wolfsmelk)

Filipendula (pluimspiraea)

Gaillardia (kokardebloem)

Geranium (ooievaarsbek)

 

 

Magnolia x soulangeana (beverboom)

Magnolia stellata (stermagnolia)

Mahonia (mahoniestruik)

Perovskia

Philadelphus (boerenjasmijn)

Platanus (plataan)

Picea (spar)

Pinus (den)

Populus balsamifera (balsempopulier)

Populus trichocarpa (Westamerikaanse

balsempopulier)

Potentilla fruticosa (ganzerik)

Prunus padus (vogelkers)

Prunus serotina (Amerikaanse vogelkers) Rhumnus

(vuilboom, wegedoorn)

Rhododendron

Ribes (aalbes, kruisbes, zwarte bes)

Robinia (acacia)

Rhus (azijnboom)

Salix purpurea (bittere wilg)

Sambucus (vlier)

Sorbaria sorbifolia

Spiraea (spierstruik)

Stephanandra (kransspirea)

Symphoricarpos (sneeuwbes)

Taxus (venijnboom)

Teucrium (gamander)

Vaccinium (bosbes)

Viburnum (sneeuwbal)

Vitis (druif)

 

Akker- en tuinbouwgewassen

 

Allium (ui, prei)

Asparagus officinalis (asperge)

Cucurbita (pompoen)

Lycopersicon lycopersicum (tomaat)

Petroselinum crispum (wortelpeterselie)

Rheum rhabarbarum (rabarber)

Solanum tuberosum (aardappel)

 

Kruiden

 

Artemisia dracunculus (dragon)

Mentha (munt)

Ocimum basilicum (basilicum)

Origanum vulgare (marjolein)

Satureja (steentijm, bonenkruid)

Thalictrum (ruit)

Eenjarige planten

 

Ageratum houstonianum (Mexicaantje)

Begonia x semperflorens (zaai-begonia)

Calendula officinalis (goudsbloem)

Cleome hasslerana (kattensnor)

Mirabilis jalapa (nachtschone)

Pelargonium (tuingeranium)

 

Geum (nagelkruid)

Helleborus (stinkend nieskruid)

Hemerocallis (daglelie)

Hosta (funkia, hartlelie)

Iberis (scheefkelk)

Iris germanica en siberica (lis)

Kniphofia (vuurpijl)

Lamium (dovenetel)

Lavandula (lavendel)

Ligularia (kruiskruid)

Liriope

Lobelia

Lupinus (lupine)

Lysimachia (wederik e.a.)

Macleya (pluimpapaver)

Malva (kaasjeskruid)

Meconopsis (schijnpapaver)

Monarda (bergamotplant)

Myosotis (vergeet-mij-niet)

Nepeta (kattenkruid)

Pachysandra

Paeonia (pioenroos)

Persicaria (duizendknoop)

Phlox subulata (kruipphlox)

Potentilla (ganzerik)

Primula (sleutelbloem)

Prunella (brunel)

Pulsatilla (wildemanskruid)

Pulmonaria (longkruid)

Ranunculus (boterbloem, ranonkel)

Rodgersia

Salvia (Salie)

Santolina (heiligenbloem)

Saponaria (zeepkruid)

Saxifraga (steenbreek)

Sedum (vetkruid, hemelsleutel)

Stachys (ezelsoor)

Statice

Stokesia

Tiarella (schuimbloem, Perzische muts)

Tradescantia (eendagsbloem)

Trollius (kogelbloem)

Verbascum (toorts)

Veronica (ereprijs)

Vinca (maagdenpalm)

Viola odorata (maarts viooltje)

Yucca (palmlelie)

Waldsteinia

Siergrassen

Varens

 

Bollen en knollen

 

Allium (sierui)

Anemone nemerosa (bosanemoon)

Convallaria (lelietje-der-dalen)

Corydalis (gele helmbloem e.a.)

Crocosmia (montbretia)

Hyacinthus (hyacint)

Narcissus (narcis)

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ga ik is effe lezen interessant!!

 

Bedankt man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe je bent er snel bij! Goedemorgen <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg handige info!

 

Hoewel ik niet zo'n last heb van konijnen.

Wanneer je voorgroeit en dus geen kiemplantjes meer op de spot hebt, heb je veel minder last van aangevrooten plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt, maar ze willen ook nog weleens graven bij je planten. En bij mij is het teveel om voor te groeien thuis, dus ik ben opzoek naar andere oplossingen. Ik zat trouwens te denken er moeten ook planten zijn die slakken afweren en ja hoor: Planten die slakken afweren zijn: mosterd, Oost-Indische kers, salie, hysop en tijm.

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook gevonden op internet:

 

Reeën afweren

 

Een andere optie is om sterkruikende planten als (sier)uien, lavendel of rozemarijn tussen de beplanting te zetten. Hier houden reeën echt niet van. Een nogal onorthodoxe oplossing: hang een paar nylon kousen met mensenhaar op. Dat blijkt reeën op een afstand te houden.

 

Gr Monti

 

Ps: Mollen houden ook niet van uien geur, maar met mollen heb ik zelf nog nooit problemen gehad, misschien alleen dat ze de wormen opeten <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook altijd last van konijnen, totdat ik top tip kreeg van een oude kweker een paar jaartjes terug. Strooi een paar gebruikte kattenbak korrels en je zult zien dat je bijna geen last meer hebt van konijnen. Konijnen zijn uiterst voorzichtige dieren die al bij het minste gevaar het hazepad kiezen. Dus als ze een roofdier ruiken zijn ze zo weg. Je hebt maar een klein beetje nodig om konijnen te verjagen en het is bovendien meer als een maand aktief.

 

 

Gegroet,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook een goed idee van je Don-Der !

Goedkoop en lange tijd effectief.

En ik geloof ook eigenlijk direct dat het werk.. <_<

Ideaal.

 

 

HighLife

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey monti,

 

Je bent bij mij bekent van jointjedraaien.

 

Dit is een een interessant topic, vooral omdat ik dit jaar ook voor het eerst wil beginnen met guerilla.

 

Bedankt voor de info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

met konijnen weet ik wel raad, gewoon een stuk gaas eromheen maar die herten iriteer ik me suf aan.

 

Je kan moeilijk een muur om je plant heen metselen <_<

 

stuk gaas wat minstens een meter hoog is en een meter van de plant af dan kunnen ze er ook niet bij met hun nek.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ don-der das zeker een goede tip! Is me kat toch nog ergens goed voor :P

 

@Carpe diem Ja idd, die had ik ook gelezen, goed idee ook!

 

@ Ras Ganja Don Volgens mij heb ik niet bij jointjedraaien gezeten, maar misschien m'n alter ego :P Succes met je guerrilla!

 

@cannabusiness Ja gaas werkt goed, maar bij is het teveel werk en een beetje riskant. Voor reeen/herten is het lastig, ik denk dat ze over een meter hoog hek makkelijk heen kunnen springen, als ze willen. Misschien dat mensenhaar idee van hier boven, reeen zijn best wel schuw namelijk, anders de poep van een lynx, beer of wolf haha Misschien werkt de poep van een hond ook wel of misschien zelf al het kattebak idee. Gewoon uitproberen.

 

Laat de info maar komen mensen! Je weet wat ze zeggen: Hoe meer info, hoe meer vreugd of hoe meer zielen, hoe meer oogst, wtf, ik denk dat het genoeg is <_<

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, konijnen zijn easy <_<

Reeën zijn een pak moeilijker, en die durven ook nog je hele plant op te eten (ja, letterlijk!)

 

gallery_22478_9997_1797384.jpg

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een slachtveld <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

vorig jaar heel veel kleine wietjes weg door konijnen.. bij brandnetels blijven ze ook weg. bramenstruiken leken vorig jaar wel hun beveiliging tegen indringers. ik geloof niet dat een paar planten echt koijnen en reeen weg houden, ik denk dat ze uiteindelijk door die planten heen gaan om bij het lekkere plantje aan te komen. honden, katten en mensen uitwerpeselen en haar lijkt me een stuk effectiever. dat gaat em worden dit jaar ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Allo allo Haha ga jij lekker tussen je planten poepen <_< Ik ga het zelf ook proberen maar dan met kattenbak shizzle en op wat andere spots probeer ik het met planten of allebei. Dan zie ik dan allemaal wel weer... Alhoewel de uien kunnen er al in.

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je vaak op je GP bent dan rondom plassen en die koppige ratten afschieten <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaas helpt alleen alsje het dicht genoeg bij je plant zet <_<

2 keer hebben die beesten onder het gaas proberen doorgraven deze zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja idd, als je een groot veld hebt moet je je gaas een stuk ingraven, anders gaan ze er idd zo onderdoor :) Sowieso misschien handig om het een stukje in te graven, ook als je het alleen om je plant zelf doet, wat extra bescherming kan geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowha

 

ik weet wel wat tegen wietvretende konijnen

je kunt er vrij simpel myxomatose in brengen

dat is een pokkenvirus. :) afbeelding verwijdert )

de australiers hebben deze ziekte ook al eens ingevoerd omdat er een konijnenplaag was.

 

op terschelling is deze ziekte ook aanwezig bij de konijnen ik heb wel eens gezien dat zo n ziek konijntje zn

betraande oogjes werden uitgepikt door een hongerige zeemeeuw.

de konijnen sterven een vreselijke dood aan deze ziekte .

maar als je nou es naar terschelling gaat een weekendje ofzo en je stopt er 1 in je sporttas desnoods twee

en je zet ze uit op je spot dan heb je er geen kind meer aan .

en zielig ? its done before.

 

wel ff uitzwavelen die sporttas want je zit zelf niet op branderige ogen te wachten natuurlijk dan snap ik .

herten en reeen hebben de europese lynx de bruine beer en de wolf als natuurlijke vijand .

een lynx past nog in een sporttas maar een wolf of een bruine beer word lastiger .

ik boetseer elke ochtend ook een bruine beer maar heb zo n wcpot zonder inspectieplateau

dus hoor ik dan ploemp en de versdampende bruine beer is verzopen .

ik had ze anders best voor je op willen sparen maar ik ga niet op mn knien met mn arm tot aan mn elleboog

wat in de zwanehals lopen graaien en roeren .

 

dus ga maar gewoon zelf wat tussen je vegetables zitten boetseren .

 

houzwaterpokkenz

 

ps ;als er eens een rondreizend circus bij je in de buurt komt zou je es kunnen vragen om wat tijger of leeuwen shit

en leg dit op je spot dan blijven de herten wel uit de buurt

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo kan het ook: Te huur, scherpschutter :)

 

long_range_rabbit2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

gwoon erg veel zetten....is ook een strategie... :)

guerilla is a numbers game... :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
@cannabusiness Ja gaas werkt goed, maar bij is het teveel werk en een beetje riskant. Voor reeen/herten is het lastig, ik denk dat ze over een meter hoog hek makkelijk heen kunnen springen, als ze willen.

 

dan moeten ze dus in een ronde cirkel springen waar de plant staat dus ze moeten midden in een struik springen om de struik te kunnen eten, dat gaan ze niet doen. Misschien dat ze net bij de uitstekende bladeren kunnen komen maar dat is geen ramp dat hoort erbij.

 

Het gaat mij erom dat ze niet bij de plant kunnen want die beesten vreten je hele plant af, de foto van wakki als voorbeeld.

 

Ik heb een keer een hele spot afgezet met touw, hoog, laag, midden, kris/kras overal was touw om de spot heen als hekwerk. Maar die beesten kruipen overal tussendoor of onderdoor of springen eroverheen.

 

Gaas van een meter hoog is een goede oplossing, je moet hem alleen ver genoeg om te plant geen zetten. Als je de spot in zijn geheel wilt afbakenen heb je aan een meter niet genoeg nee, dan moet je wel minstens 1,50m hebben. Lastige beesten zijn het.

 

@macerror

van die biologische ziekte overbrengen op die beesten ben ik geen voorstander van, je hoort de beesten afzijdig te houden zonder het beestje te schaden, dat kan makkelijk. Als je te beroerd ben om een stukje gaas om je planten heen te zetten moet je maar accepteren dat er konijntjes zijn. Dan heb ik nog liever dat je vallen uitzet dat ze gelijk kapot gaan maar om die beesten nou met een pokkevirus te besmetten vind ik een beetje naar.

Als het politie was geweest had ik gezegd je doet het goed maar bij konijntjes zeg ik nee.

 

Als je niet wilt dat er op je auto gescheten word huur je een garage anders kan je elke week je auto door de wasstraat rijden, kiezen of delen maar leef en laat leven.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...