Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DonBone

Low budget micro spaarlamp boxje, Special k feminised.

Recommended Posts

Hey allemaal,

 

hierbij mijn bouw/kweekverslag van een low budget boxje.

 

Het draait hier om een bovenkastje van een linnekast, maten 100 cm lang, 40 cm hoog en 60 cm diep. Hoogte was niet echt werkbaar, dus heb ik deze een beetje gekanteld zodat hij op de zijkant staat en zodat de maten iets anders worden 40cm lang, 60cm diep, en 1 meter hoog. 1 meter hoog is te doen, zowel nu met spaarlampjes, als in de toekomst met tneon (helaas ff geen geld meer om nog een tneon set aan te schaffen anders had ik er zekers eentje gehaald)

 

Kastje is er dus, nu de rest nog B) snel naar de GS en de gamma geweest, en ook nog eventjes het tuincentrum vandaag met een bezoekje vereerd.

 

De spullen die er nu zijn:

 

50 liter plagron bat-mix

1 pot 40 cm doorsnee

10 liter zaai en stek grond

Feminised special k zaadje (freebee van pick and mix seeds)

kastje 40x60x100

badkamer fan 100mm

4 fitting e27 met alvast twee spaarlampen (bloei spectrum)

ketting (lag hier al een jaar of tien op een bestemming te w88 was van een oud hokje van me)

alu folie

verlengsnoer

twee pc fans, 8cm en 12 cm (moet hier nog een geschikte adapter voor vinden, de 6volt die ik nu heb krijgt ze niet aan de praat.)

 

Voor de rest nog wat hout, schroefjes, moertjes, haakjes en schroefoogjes.

 

En natuurlijk een dikke joint er bij, maakt de arbeid wel zo vrolijk ;)

 

Ik moet nog eventjes wel vermelden dat doe het zelven niet mijn ding is, alhoewel ik het gereedschap en zo allemaal goed op orde heb, is het gewoon niet mijn ding, ik heb twee linkerhanden met de vingers van de rechterhand er aan.

 

Nog aan te schaffen:

1 koolstof filter (vermoedelijk een 75 of 100m3 100mm versie)

Voeding, ik weet niet zeker of de pot die ik gebruik genoeg voeding zal bevatten van de bat mix. Maar mijn vermoeden is dat ik wel iets zal moeten bijvoeden.

Voorlopig zal ik gewoon spawater gebruiken tot de plant is zijn definitieve grote pot gaat, dan zal toch echt het moment aangebroken zijn om de ph te gaan meten. Ik zal hiervoor volgende maand dan ook een ph meter aanschaffen.

een stuk gaas met 5 cm maas wijdte voor de scrog heb ik ook nog nodig, jammer is dat je gelijk een rol van een meter of tien moet scoren hier in de gamma. Dus daar moet ik nog ffies iets op verzinnen.

1 hamerslag kapje voor de spaarlampen, ze zitten nu op een plankje met alu folie maar zou toch liever een betere oplossing hiervoor hebben ;)

 

Fotos, gelukkig heb ik tijdens de eerste fase bouw al wat fotos geschoten aangezien vandaag de flitser op de camera het heeft opgegeven. Net getest en met cfl/tl licht is er nog wel een fotootje mee te schieten ze zijn alleen niet super helder.

 

De bouw:

 

bouwen was simpel.

 

De kast heeft een hardboard achterkant die er gelijk uit ging. Deze is vervangen voor een plaat mdf van 12mm dik, in iedere hoek is een stukje 22x22 geschroefd om nog voor wat extra stevigheid te zorgen en om een punt te hebben waar de achtplaat goed in vastgeschroefd kan worden.

 

De plaat was met de decoupeerzaag zo uitgezaagd, alleen zoals ik aangaf ben niet de beste klusser, dus hier en daar wat van de lijnen afgeweken.

 

Plaat er in geschroefd, en van binnen volledig afgekit met witte acrylaat kit (is overschilderbaar)

 

plankje gemaakt voor de fittingen van de spaarlampen, daar alu folie op gezet voor de reflectie, en aangesloten. Allen hebben hun eigen draad met stekker.

 

haakjes in de "plafond" plaat en ketting er aan, schroefoogjes in het lampenplankje en met de ketting opgehangen.

 

Verlengsnoer er aan en lampen er in, testen, en er was licht :tu

 

op de bodem een dubbel gevouwen vuilniszak gelegd en vastgezet. dit ivm morsen water.

 

aan de wand had ik al voortvarend alufolie geplaatst op de verkeerde hoogte :D de gote pot beslaat dat gebied dus ik kan nog een keer gaan plakken in de box.

 

Tot zover de vooruitgang. Ik gaat zo weer aan het klussen slaan, zaadje tussen wat natte watjes stoppen, pot alvast vullen en goed vochtig maken, nieuwe folie plaatsen, waarschijnlijk nog de decoupeerzag ter hand nemen om een 10cm gat te maken voor de fan en de fan aansluiten/plaatsen (ik zit te denken om een mini softbox te maken inclusief geluiddemping er in.)

 

Ik moet ook nog iets maken om de kast goed af te dichten aan de voorkant, ik zat zelf te denken aan een plaatje multiplex van12mm met daarop kist slotjes, en dan aan de binnekant afwerken met tochtband (E profiel).

 

Nog eventjes als laatste het volgende, het is met dit micro kweekje niet de bedoeling om een monsteroogst binnen te halen. Het idee is min of meer onstaan toen mijn vriendin zei dat je voor planten eigenlijk een gewoon grote ruimte nodig hebt. Ik opperde toen dat ik met dit kastje ook een fatsoenlijk topje kan kweken, de weddenschap was snel afgesloten.

 

Ik zal later vandaag ffies de fotos van de eerste bouw plaatsen.

 

greetz,

 

Ed

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan alleen nog de foto's......

 

Succes met de kweek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx de fotos komen vanmiddag laat of net na het eten nog er bij ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo het eten was lekker, nu nog de joint na het eten en dan is de avond weer toppie begonnen.

 

De fotos :D

 

Het originele kastje, als je goed kijkt zie je nog net een stukje aquarium.

gallery_28995_11459_42533.jpg

 

Zelfde kastje maar un 90 graden gedraaid.

gallery_28995_11459_38142.jpg

 

De lampjes op hun oude plankje van mdf.

gallery_28995_11459_82990.jpg

gallery_28995_11459_62584.jpg

 

Tijdelijk de hardboard achterkant in gebruik om de voorkant af te sluiten.

gallery_28995_11459_3112.jpg

 

Het nieuwe plankje voor de lampen (timmerpaneel, de mdf gaf nogal een vreemd geurtje af B))

gallery_28995_11459_32735.jpg

 

Met de lampjes aan ;)

gallery_28995_11459_79857.jpg

 

Het nieuwe materiaal dat er nog in moet.

gallery_28995_11459_92265.jpg

gallery_28995_11459_100736.jpg

gallery_28995_11459_75848.jpg

gallery_28995_11459_14882.jpg

gallery_28995_11459_78869.jpg

 

Vanaaf nog ff beetje hobbyen, maar heb ook mijn vriendin beloofd om een avondje voor haar vrij te maken, dus zal wel op de bank eindigen.

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig

;)

je heb je goed ingelezen iig

 

en nu je meissie gek maken met dikke toppen .....

 

over pak em beet...een week of 15 :D

 

 

en knal die andere 3 lampen er ook gelijk maar in B)

 

= Beter ;)

 

 

succes man

 

grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

@elmo, ik heb vroeger wel eens een hokje hier en daar gedraaid, toen op steenwol, nu gewoon lekker in de aarde.

 

teken er wel bij aan, als me tent er is dan gaat ik toch denk ik wel weer met grodan werken.

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit , Je topic heet Special K.. ..

 

Ik zie maar 1 zaadje... Wat als dat nou niks word..

Wat gaat er dan de grond in?

 

Succes man

 

grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

mocht die het echt nie doen dan gooi ik die super silver cheese er in, is ook feminised, die anderen zijn dus voor als de tent er is, mocht ik echt pech hebben en die twee fems niet opkomen, dan neem ik de gok om de drie ice zaadjes er in te gooien (zijn wel regulier).

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ok . :D B) kwam in me op.. ;)

 

Want het is maar 1 zaadje per zakje toch..?...als ik het goed zie..

 

Ik hoop dat die Special K

ook Special is ;)

 

 

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Don!!

 

Ziet er leuk uit man, ben erg benieuwd wat dit gaat worden

Inieder geval veel sucses en plezier toegewenst

 

en ehh ik ga je topic ook volgen, kan je alleen geen tips geven want heb zelf bijna geen ervaring.

 

Groetjes

Ganja lover

Share this post


Link to post
Share on other sites

@elmo, idd maar 1 zaadje per zakje, pick and mix verpakt ieder zaadje afzonderlijk, dus idd maar hopen dat ie echt special is ;) mochten de zaadjes echt niks zijn dan kan ik altijd nog volgende maand een order richting sannie sturen, een shackzilla in een micro boxje lijkt me wel wat :D

 

@Ganja lover, welkom, schuif aan en enjoy the ride...

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd leuk, schroeven zagen verven nogges verven, plakken, nogges plakken. Het lot van de micro. Maar ook heel veel zien aan je plantje(s) en heel snel heel veel leren. En hoe goed het ook afloopt, volgende keer gaat alles net ietsie anders. altijd ;)

Ziet er allemaal goed uit,

 

veel plezier met je kweekje,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het lowbudget is is toch bijna niette zien.. het ziet er allemaal heel erg netjes uit.

 

Ik ga deze volgen!

 

Heb zelf ook eens een kweekje gehad met 3x 23watt en dat ging vrij goed.

Welke soort spaarlamp gebruik je?

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Chassie inderdaad blijft leuk hokjes bouwen ook met twee linkerhanden ;)

 

@tuinman, ik heb ze van de formido, van het merk Attralux, 18 watt en in warm wit, ze hadden helaas alleen een 7 watt koelwit uitvoering.

 

@topic update, vanaaf wat zaadjes ter ontkieming gelegd, en ook twee 36watt t8 tl-armatuurtjes opgehangen. kleurcode 33, dus ik wil de zaadjes daaronder laten staan voor de eerste twee weken, dit om ze een beetje compact te houden.

 

De zaadjes heb ik op keuken rol liggen, ik heb de twee feminised op ieder een aparte schaal gelegd, en op de derde heb ik 5 x top44 ter ontkieming gelegd, deze zullen onder de tls blijven en zodra ze geslacht laten zien zal ik de mannen verwijderen en apart bloeien voor eht stuifmeel, en de vrouwen worden tot moeder gepromoveerd.

 

gallery_28995_11459_72388.jpg

 

Morgen weer een update (kleintje)

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

hola,

 

vanochtend kwam ik op en wat zag ik de eerste zaadjes die ontkiemt zijn:P

 

gallery_28995_11459_100728.jpg

 

en

 

gallery_28995_11459_77132.jpg

 

dus de special k komt er zowiezo in te staan.

 

Gelijk potjes in orde gemaakt met voor de helft een mix van 50% bat mix en 50% zaai en stekgrond, en de bovenste helft volledig gevuld met zaai en stekgrond.

 

gallery_28995_11459_121745.jpg

 

gallery_28995_11459_15989.jpg

 

daarna met de plantenspuit vochtig gemaakt

 

gallery_28995_11459_14677.jpg

 

En vervolgens onder de tl's geplaatst

 

gallery_28995_11459_50134.jpg

 

op naar de kleintjes die hun kopies boven de grond steken ;)

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Don,

 

aan liefde gaan ze bij jou al zeker niets te kort komen ;)

 

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@aurelle nee zekers niet, alhoewel ik moet toegeven dat ik vorig jaar een paar passion #1 had die ik nie echt super verzorgd heb. Door voornamelijk zakelijke omstandigheden schoot eht er een beetje bij in om er goed voor te kunnen zorgen (18uur per dag werken)

 

ik weet wel zekers dat deze wel alle TLC verkrijgen ;) doe ik het nie dan staat me vriendin er voor ze klaar :D

 

op naar de volgende update.

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ja hoor, ineens was er nieuw leven in huize bone, en nog wel vier gezonde kinders die net hun hoofdjes boven de grond uitstaken.

 

hier is 1 van de nieuw geborenen ;)

 

gallery_28995_11459_65109.jpg

 

Morgen doet ik een update met alle vier er in.

 

Het aftellen is nu dus ook begonnen,

 

dag 1 special k en top44

 

de groentes,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aftellen? Dan moet je met een hoger nummer beginnen ;)

 

Maar, het begin is er. Zet 'm op!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 3 special K feminised en top44 regulier

 

@Emtee, thnx, ik denk dat ze het voorlopig best wel lekker doen.

 

Blaadjes zijn zich mooi aan het ontwikkelen, alleen ondanks de laag geplaatste tl (3cm afstand) zijn ze toch iets gaan strekken, check de fotos maar, tis nie veel maar toch wel iets :S

 

Totaal shot, ik heb de twee tl's strak tegen elkaar aan geplaatst:

gallery_28995_11459_55846.jpg

 

totaal shot twee, hier kan je het strekken zien,

gallery_28995_11459_1552.jpg

 

Dan de plantjes:

 

Special k feminised, deze was dus als eerste boven de grond maar gaat het langzaamst:

gallery_28995_11459_36297.jpg

 

Top44#1

gallery_28995_11459_50561.jpg

 

top44#2

gallery_28995_11459_29128.jpg

 

top44#3

gallery_28995_11459_39728.jpg

 

Zo dat was tie weer voor vandaag, volgende update binnen een dag of twee weer.

 

greetz,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

lief zeg die kleintjes die net hun koppie laten zien .

gaat je ze ook nog toppen of laat je ze voor wat ze worden .

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze straks overpot gewoon ff iets dieper zetten. Ze zien er wel fris en fruitig uit in ieder geval. Succes Don.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@the clown, ik heb er lang over nagedacht, wel of niet toppen, aangezien ik wil proberen met die ene fem het boxje iig een beetje op te vullen ben ik bang dat toppen echt de meest logische stap is.

 

@donnie, idd fris en fruitig

 

@topic ging net ffies bij me kinders kijken en was verbaasd te zien dat in de laatste 12 uur de blaadjes toch wat gegroeid zijn en dat bij sommige het tweede bladpaar al het kopje opsteekt.

 

Alleen de fem heeft een beetje misvormd blad, heb net fotos gemaakt zal ze met een minuut of tien wel in me album en topic hebben. Volgens mij was het strak ophangen van de tls een goeie zet voor de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fotos:

 

Fem met misvormd blad, kan dit door het feminising komen?

gallery_28995_11459_14763.jpg

 

top44#1

gallery_28995_11459_16726.jpg

 

top44#2

gallery_28995_11459_42622.jpg

 

top44#3

gallery_28995_11459_7089.jpg

 

als het ff kan morgen weer een update.

 

Was vandaag bij de shops in rotterdam weer bagger, reefer geen enkele groene wiet soort verbrijgbaar alleen voorgedraaide jointjes, naar de hal straat toe voor DE koffieshop, is tie gewoon volledig weg ;) toen dus naar de act, de nlx was er niet, pp was een vergruisd bergje stof, de "kabouter" zag er nog redelijk uit. Prijs van de amnesia en diesel is gewoon om te huilen zo hoog :S

 

groetjes,

bone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...