Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Alexy

De bong

Recommended Posts

De bong

 

De bong is een soort waterpijp die gemaakt is om kruiden (voornamelijk wiet uiteraard) doorheen te roken. Omdat de bong in Nederland niet echt populair is; bij deze een informatief topic.

 

 

Waarom de bong?

Het gebruik van een bong brengt aardig wat voordelen met zich mee, het is veel gezonder omdat je geen tabak rookt, je verbruikt minder wiet omdat je het geconcentreerd rookt en je wordt er goed high van, sommige gebruikers zullen de high van een joint lekkerder vinden maar dit is zeker het proberen waard. Er kleven echter ook nadelen aan, als je een bong wilt kopen die van alle gemakken is voorzien ben je aardig wat geld kwijt en jammer genoeg stuitert glas niet zo lekker :wacko: ..

 

Straight tube? Beaker?

Bongs komen in verschillende vormen en maten. De vormen van een bong kan je onderverdelen in 'straight tube' (rechte cilinder) en overig (overig is met bijvoorbeeld een bol of erlenmeyer aan de onderkant, een populair model is de 'beaker', deze heeft een erlenmeyer). De voordelen van een straight tube zijn dat de bubbels mooi op kunnen stapelen waardoor de rook beter wordt gekoeld en gefilterd. Een straight tube is ook sterker ten opzichte van een beaker omdat een beaker bijna altijd dun glas heeft aan het onderstuk. Een straight tube is overal even dik. Het voordeel van een beaker is dat deze meer volume heeft en vaak wat zachter op de keel is.

 

Onderdelen

Er zijn verschillende onderdelen die het gebruik van de bong aantrekkelijker maken. Onderdelen die het schoonmaken makkelijker maken, onderdelen die speciaal gemaakt zijn om concentraties te roken (BHO bijvoorbeeld) maar ook onderdelen die zorgen dat je trek van de bong wat soepeler aanvoelt.

De simpele glas op glas bong bestaat uit 3 onderdelen, de tube, de downstem en de slide. De tube is de bong zelf, de downstem is het buisje dat in het water steekt en de slide is het kommetje waar je je rookwaar in stopt. Maar er is natuurlijk meer, een beetje bong is uitgerust met een 'diffused downstem' een 'percolater' en eventueel een 'ash catcher', 'ice notches' of een 'splash guard'.

 

'Diffused downstem'

Een diffused downstem is een downstem met wat extra gaatjes, sneetjes of wat dan ook. Dit heeft als functie dat je minder hard aan de bong moet lurken én het zorgt voor meer bubbels. Een populair voorbeeld is de

.

 

De 'percolator'

Een percolator zorgt ook voor extra gewassen rook, stapelende bubbels en extra koeling. Een leuk extratje in je bong dus. Hier een aantal verschillende soorten:

Tree percolator; een tree percolator zorgt voor goede verdeling van de rook waardoor deze goed gefilterd en gekoeld wordt. Nadeel is dat ze vaak niet zo mooi stapelen en bij veel goedkope merken ze erg breekbaar zijn.

Circulater percolator; met de circulator schijnt het lurken aan de bong anders aan te voelen, je voelt het water niet meer bubbelen tijdens het lurken maar het voelt als één soepele trek, de circulater zorgt ook voor een mooie stapel bubbels als je de juiste waterhoogt gebruikt (maar daar moet je even mee spelen).

; de inline percolator komt vaak terug in ash catchers en bubblers, een goede manier om je rook te koelen en te filteren.

En dan is er nog een bijzondere, namelijk de

, het onderste stuk doet denken een een peyote cactus en het bovenste stuk aan een pilaar, een ontzettend unieke percolator! Je kan het beste het filmpje even kijken voordat je deze begrijpt ;) .

 

De 'ash catcher'

Een ash catcher is een extra opzetstuk tussen de downstem en de slide van de bong die alle as en andere troep opvangt die door het screentje heenkomt. Een bong met bijvoorbeeld een tree percolator is lastig schoon te maken maar met het gebruik van een ash catcher kost dit minder moeite. In een ash catcher zit meestal een diffused downstem of een percolator.

 

'Ice notches'

Ice notches zijn niets meer dan een paar 'klauwen' in de tube zelf waardoor je ijsklonten in je tube kan stoppen zonder dat ze in het water vallen. IJs in je bong is heerlijk koel op je keel.

 

'Splash guard'

Een splash guard komt ook in verschillende versies maar allemaal met één doel; zorgen dat er geen bongwater in je mond spettert als je eraan lurkt. Sommige bongs hebben een knik in de tube waardoor er geen bongwater in je mond spat.

 

'Carbon filter'

Een carbon filter is een extra opzetstuk tussen de downstem of ash catcher en de slide. Het is een filter van actieve kool. Actieve kool heeft een gigantisch oppervlak omdat het zo poreus is (ongeveer 500m² per gram!) en houdt zo een hoop (schadelijke) stoffen tegen. Het maakt de rook een stuk gezonder maar helaas de smaak een stuk minder. Het scheelt overigens wel enorm met het schoonmaken van je bong!

Een 'skillet vapor' of 'bell' is een slide die speciaal is gemaakt om een concentraat te verdampen, bijvoorbeeld BHO. Het lijkt op een afzuigkap met een stukkie metaal eronder, bij voorkeur titanium. Je verhit het titanium plaatje en vervolgens leg je (al lurkende aan de bong) een drupje hash olie erop en geniet je van een heerlijk hit van verdampte BHO :) .

 

Aansteken

Zelfs voor het aansteken zijn verschillende mogelijkheden. Omdat butaangas een vieze smaak heeft zijn er een aantal producten op de markt om je spul wat smakelijker te verbranden.

 

'Herb Iron'

De Herb Iron is een soldeerbout die speciaal is gemaakt om je 'kruidenwaar' te verbranden. In principe kan je hiervoor ook een schone soldeerbout gebruiken met een keramisch hitte element (van het merk Hakko bijvoorbeeld). Dit brengt geen extra smaak met zich mee.

 

'Beeline'

Beeling is niets anders dan hennep touw gedrenkt in bijenwas, het is gezond en brengt een lekker smaakje mee. Dit kan je ook zelf maken door was bijenwas te smelten en het henneptouw er even in te dopen. Gebruik wel een goed schoon pannetje hiervoor.

 

'Glow rod'

Een glow rod is een glazen staafje dat je roodgloeiend maakt om je wiet mee te verbranden. Voordeel is dat het net als de soldeerbout geen extra smaak met zich mee brengt waardoor je alleen de rookwaar proeft.

 

 

Wil je er eentje aanschaffen?

Verstandige keuze, zeker het proberen waard! Een aantal dingen waar je op moet letten:

-Koop glas op glas, dus geen rubbers ertussen. Al helemaal geen acryl bong!

-Een diffused downstem is toch wel een must..

-Bedenkt goed wat je in je bong wil, ice notches zijn aan te raden!

En natuurlijk:

-Online is vaak goedkoper dan in de lokale headshop!

 

 

En tot slot, omdat glasblazen ook gewoon een kunst is, hier een paar prachtige functionele kunstwerken gemaakt van enkel en alleen glas:

 

rubyv.jpg

IMG_7683.jpg

Img221911_quad_coil_stills_1.jpg

23.jpg

illadelphhoneybee.jpg

(^speciaal voor de BHO B))

 

En de 'peyote pillar percolator' van Sovereignty Glass, een hele show op zich..

 

 

 

Sorry voor het gooien met Engelse termen maar ik ken de Nederlandse 'vaktermen' niet ;) .

Edited by Alexy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie bong's

Waarmee steken zij de pijp aan in de filmpjes ? soldeerbout ?

 

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk stukkie tekst en mooie bongs, toch blijf ik Roor de mooiste vinden, zoals deze:

Roor-bong-100-Rasta.jpg

 

Verder leuke info!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooie bong's

Waarmee steken zij de pijp aan in de filmpjes ? soldeerbout ?

 

 

Buble

 

Correct, maar wél een met een keramisch hitte element vanwege gezondheidsredenen, bijvoorbeeld van het merk Hakko. Maar niet vergeten dat 'ie nog in het stopcontact zit hehe :wacko: ..

 

 

Leuk stukkie tekst en mooie bongs, toch blijf ik Roor de mooiste vinden, zoals deze:

 

Verder leuke info!

 

Roor heeft geweldige kwaliteit ja, maar ze vragen veels te veel voor die dingen! Voor een 7mm Roor betaal je al snel €300,- terwijl je voor dat geld een 9mm dikke US Tubes kan kopen, maar als geld geen probleem is B) ..

Edited by Alexy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roor heeft geweldige kwaliteit ja, maar ze vragen veels te veel voor die dingen! Voor een 7mm Roor betaal je al snel €300,- terwijl je voor dat geld een 9mm dikke US Tubes kan kopen, maar als geld geen probleem is :wacko: ..

Hehe, geld is altijd een probleem, altijd te weinig B)

Maar die van US Tubes zijn wel erg mooi, misschien toch ooit een US Tubes ipv een Roor.

 

Keuzes... hahaha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook zeker fan van bongs ! omdat ik geen tabak rook vindt ik een joint altijd erg scherp.

een vriend van me heeft er een waarbij je er een ijsklontje in kan doen, lekker zachte rook.

ik ga ook maar eens een mooie bong uitzoeken, iemand die nog goede webwinkels weet ?

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand een goeie shop voor een (custom) glazen bong te kopen?

Ben van België maar wil zeker eens een dagje vrij maken voor naar Nederland te gaan...

Ik zoek een shop waar ik 'professioneel' advies kan krijgen.

Ik geniet heel erg van een bong en wil daarom dus ook investeren in eentje dat ik lang kan houden :lol:

Mijn budget ligt rond de 100 a 150 eur... Kan iemand mij helpen?

Door eerdere problemen met het bestellen via het internet heb ik besloten om zelf maar eens een bong met eigen ogen uit te kiezen, heeft iemand anders nog aanraders (Moet niet percee RooR bong zijn , er zijn nog zoveel andere merken Ehle enz enz)

 

Dampende groeten :D

wupZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Weet iemand een goeie shop voor een (custom) glazen bong te kopen?

Vraag ik me ook af In Nederland dan, want ik weet dat BHQ ze ook heb maar heb geen CC meer..

 

Want heb roor bongs gezien in Amsterdam en die zijn bijna 400 euro.

Ze zijn zo een 100 euro duurder dan normaal alles wat ik zag vapir NO2 was 250 euro.

 

/zODd

 

 

PS, vet stukje bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Want heb roor bongs gezien in Amsterdam en die zijn bijna 400 euro.

 

Ik hoop dat de prijs enkel zo duur is in Amsterdam door het tourisme eerlijk gezegd. 400 euro is toch al net wat teveel ....

Heb me nu laten wijsmaken dat ik naar Breda moet gaan, daar zouden ze er mooie hebben. Weet iemand of dit klopt ?

Had liever eens tripje gemaakt naar Amsterdam ,ik keek er al naar uit maarja ... :D

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was in de Warmoesstraat en de Damstraat.

Die Vapir No2 kost normaal 159 en daar 259 de roor was normale 280 en daar 400.

He als je naar Breda gaat kan je ons op de hoogte houden ik zelf ben nog opzoek naar.

Biohazard Glass

Hurricane Glass

G-Spot Glass

Roor

Pure Glass

Phat Tubz

 

Groetjes, /zODd je mist niet veel meer in Amsterdam hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Is goed, zal een van deze dagen naar Breda proberen te gaan.

Een vriend van mij zou normaal vandaag in Breda zijn, heb gevraagd voor eens een wat foto's te nemen en eventueel prijzen op te schrijven =)

Welke bong's heb je nu al in het bezit ?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks echt super nu meeste $ zit nu in de vaporizers maar nu ik de meeste heb wil ik verder met de water en gewone pijpen.

Ben al een tijdje op zoek naar het beter glas werk maar wel voor een eerlijke prijs.

Dat het duurde is vind ik niet erg maar 100 tot 150 euro er boven op, /zODd mis zijn CC.

Hier wat ik heb aan bongs + pipjes.

gallery_20039_11929_1071615.jpg

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie collectie al ! :D

Die linksonder is zo een steamroller right ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het houten doosje bedoel nee dat is een Magic-Flight Launch Box.

Heb ook nog zo een budbomb en nog wat ander dingen.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spijtig dat bongs niet populair zijn hier en je het meeste high end glass in de USA vindt( op RooR na dan).

 

Voor echt dure spullen moet je aqualabtechnologies.com eens checken. Stukken tot 5000 dollar.

 

Ik ben zelf grote fan van bongs:p. Hoop zelf ooit trots bezitter te zijn van zon mooie perculator bong:D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

Dat zou wel smaken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is alleen geen bong :D

 

@rock fever

Het is echt heel jammer ja.

Droom ook nog wel eens van zo een mooie bong.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn simpele doch smooth hittende bongetje!

Ik rook eigenlijk alleen maar uit dit ding of als ik niet thuis ben uit goedkope acryl bongetjes. Zo veel lekkerder dan een joint (al is een joint natuurlijk gezelliger in een groep).

 

gallery_18853_12415_312446.jpg

 

Weet iemand toevallig waar je actieve kool kan halen? En kan je ook gewoon Norit gebruiken? Daar staat hier nog een (oud) potje van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie bong,

waar heb je die gekocht ?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

gegroet, vandaag naar Breda geweest.

Leuke dag gehad, ben eerst naar smartshop dream valley gegaan. Daar hadden ze enkel veel glazen pijpen van kleiner formaat. De 2e winkel in die straat was Feel good (open gehouden door dezelfde als dream valley :o).

Daar waren er meer bongs. Niet echt custom. Ik heb me 1 gekocht, cactus fine pipes staat er op. Best wel groot met ice notches. rookt lekker weg :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk is aan toch nog wat mensen die uit de bong roken :D .

 

Mijn nieuwe bubbler is inmiddels ook helemaal binnen..

 

661575d1312211879-luke-wilson-15-arm-bub-n8-slide-bubbler.png

 

Het kommetje:

661576d1312211879-luke-wilson-15-arm-bub-n8-slide-slide.png

 

Tree perc- met 15 armen

661578d1312211879-luke-wilson-15-arm-bub-n8-slide-perc-angled.png

 

En een degelijk gevoerde hard case :P .

661580d1312211879-luke-wilson-15-arm-bub-n8-slide-bag.png

 

Ik heb nog nooit zo lekker gerookt ;) .. Nog geen een keer moeten hoesten, hoeveel je er ook instopt. Zalig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heerlijk toch zo een bong ??

Mijn glazen bong heeft ondertussen al goed zijn werk gedaan, ben al aan het kijken voor een nieuwe aan te schaffen. Nu misschien wel via het internet laten leveren.

Heb je een foto van je bubbler? Al die armen, zal wel goed wegroken :verrygood

Als ik er ijs bij doe bij men bong mag ik er ook zo lang aan leuren als ik wil, ik voel de rook zelf niet op mijn longen dan.

grtz

 

Bedankt, deze heb ik bij grasscity besteld. Artikel nummers WS-42074, WS-51005 en jjgl562.

Wat was de leveringstijd ? Heb al zeer slechte feedback gelezen van mensen in US die hun pakket zelf niet kregen enz. Maar ik ben van België en grasscity levert vanuit Amsterdam toch ofniet ?

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Skunkalicious mooie bong! Wees er zuinig op haha.

 

@hierboven absoluut heerlijk en altijd effectief ook een bong ;) . Ik had ooit iets bij Grasscity besteld en dat was er met een paar dagen, ook allemaal goed ingepakt!

 

Als je de foto's niet kan zien:

http://img543.imageshack.us/img543/1153/bubbler.png

http://img809.imageshack.us/img809/6426/percangled.png

http://img197.imageshack.us/img197/1183/marbles.png

http://img600.imageshack.us/img600/7162/milkyway.png

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...