Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

LED ontwikkelingen in de tuinbouw

Recommended Posts

Uitzending van Labyrinth. Let ook even goed op als er gesproken wordt over het verschil tussen groeien en bloeien. Sla wordt op dit moment onder led gekweekt, maar dat is een relatief zeer eenvoudige kweek van alleen een krop blad. Mooi contrast tussen de leveranciers en de onderzoekers.

 

Let ook eens op wat men zegt over GROEN licht en zonlicht.

 

LINK

 

My 2 cents: de visie van de WU kan ik me goed in vinden.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooi om te zien, vooral de zwarte planten onder led!

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Het is idd een mooie documentaire over de lichtspectra, maar blijft die plasma lamp toch interessanter vinden.

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das duidelijk......

Goeie docu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is idd een mooie documentaire over de lichtspectra, maar blijft die plasma lamp toch interessanter vinden.

dat kwam ook in de documentaire naar voren:een plant doet het onder zonlicht optimaal. Laten we het zo zeggen: de plant heeft het dan het meest naar zijn zin :D Of dat zich verhoudt naar optimale opbrengst is natuurlijk de vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het niet gemist hoor hihihi

Had allen geen zin om te posten

 

Over dat groenen licht ik heb al vaker gezegd dat groen licht een funtie heeft

Verdeel het spectrum van de zon maar blauw 30% rood 30% geel groen 30% zo ongeveer

ook denken de meeste mensen hier dat groen niet geabsobeert wordt door de plant

Maar het groene licht wordt nog steeds voor 50/60% opgenomen door de plant

Greet THE botser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooi, ook dat ze hier praten over de juiste ballans

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
dat kwam ook in de documentaire naar voren:een plant doet het onder zonlicht optimaal. Laten we het zo zeggen: de plant heeft het dan het meest naar zijn zin :D Of dat zich verhoudt naar optimale opbrengst is natuurlijk de vraag.

 

Meerdere factoren zoals jij natuurlijk ook weet spelen een rol.Voedzaamheid wordt natuurlijk ook bepaald wat ze via de wortels krijgen bijvoorbeeld & niet alleen licht.

Plasma zorgt ook voor laag houden van insectenplagen & schimmels etc vanwege de UV.Vraag me af hoe effectief de UV leds zijn.

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel procent groenlicht straalt een son-t lamp uit in verhouding tot rood dan, meestal als ik in de spectrum diagrammen kijk

is dat maar een heel klein percentage ten overstaan van rood en blauw licht.

 

Maar ik snap iets niet als je kijkt naar die kweekcontainers met led die ze hebben staan zie je ledbalken hangen van

rood blauw rood rood blauw rood blauw rood rood blauw, maar die sla willen ze toch alleen laten groeien dus waarom

zit er dan meer rood in dan blauw?

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites
Plasma zorgt ook voor laag houden van insectenplagen & schimmels etc vanwege de UV.Vraag me af hoe effectief de UV leds zijn.

 

Namaste :D

Volgens mij was het effect dat schimmels werden onderdrukt het gevolg van de (schadelijke) UVC. In de huidige plasmalamp wordt dat door een filter weggefilterd, omdat het meer schade berokkende dan bijdroeg: De voordelen wogen niet af tegen de nadelen. De UVC cleanlight methode gebruikt bijvoorbeeld ook maar één specifieke golflengte, niet het volledige UVC spectrum.

 

 

hoeveel procent groenlicht straalt een son-t lamp uit in verhouding tot rood dan, meestal als ik in de spectrum diagrammen kijk

is dat maar een heel klein percentage ten overstaan van rood en blauw licht.

Een HPS lamp heeft volgens mij gemiddeld ongeveer <10% blauw licht, de verbeterde Green Powers hebben minder blauw licht (in ieder geval minder dan 8%) en daarom adviseert Philips bijvoorbeeld om in daglichtloze teelt MH te combineren met HPS. de Philips Agro heeft meer blauw licht, en komt dan ook tot een lagere lichtopbrengst. In kassen komt er voldoende blauw licht van buiten. De balans is natuurlijk wel een beetje verstoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-5211-1292764663_thumb.jpg

Over groen licht: Dit is het gemeten spectrum van een HPS lamp. Zoals je ziet zit er een enorme piek in het infrarood gebied, dat is warmtestraling. Verder zie je dat groen licht maar een heel klein gedeelte uitmaakt van het spectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Plasma zorgt ook voor laag houden van insectenplagen & schimmels etc vanwege de UV.Vraag me af hoe effectief de UV leds zijn.

Namaste :D

 

Ik ben bang totaal niet, qua kleur stralen UV-leds nl. net... op de grens het zichtbare UV-A gedeelte, golflengte 390-405 nm.

 

Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe sterk een plant op die specifieke golflengte reageert, zo dicht tegen blauw aan zou het wellicht positief kunnen zijn...

 

Maar goed, UV-A-straling loopt van 400-315Nm, UV-B van 315-280 en de belangrijkste UV-C voor schimmelbestrijding van 280-100Nm. Met Leds halen we dat voorlopig niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Volgens mij was het effect dat schimmels werden onderdrukt het gevolg van de (schadelijke) UVC. In de huidige plasmalamp wordt dat door een filter weggefilterd, omdat het meer schade berokkende dan bijdroeg: De voordelen wogen niet af tegen de nadelen. De UVC cleanlight methode gebruikt bijvoorbeeld ook maar één specifieke golflengte, niet het volledige UVC spectrum.

 

Klopt als een bus, maar verklaar je eens nader over welke schade je het hebt & bij wat?

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij teveel UVC loopt je gewas schade op. Dat hebben we met de proeven wel bewezen. We gebruiken nu een filter van float glass met een beperkt absorptiespectrum in de UV gebied, kortom dit glas laat het grote hoeveelheid UVB door maar blokkeert de UVC, en daar hebben we veel betere resultaten mee: minder plant stress.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Welke proeven met welk soort planten???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie twee keer, en de testen die wij zelf hebben gedaan op ons aller onkruid :D

 

Nadat we tot 3 keer toe schade hadden gezien en reacties die toegeschreven konden worden aan uvc hebben we de filter geplaatst: de proeven daarna is deze schade niet meer opgetreden en hebben de planten het beter naar hun zin. Daarbij hebben we deskundigen geraadpleegd uiteraard.

 

Interessant om te horen trouwens was dat onze waarnemingen overeenkomen met die van Cleanlight, dat uiteraard ook proeven heeft gedaan met grote hoeveelheden UVC. Het effect van teveel UVC op planten is bekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

UV-C wordt gewoonlijk door de aarde zelf gefilterd, maar door aantasting door chemische stoffen zoals CFK's zou het in principe het aardoppervlak wel kunnen bereiken.Plasma zou eigenlijk meer geschikt zijn voor soorten uit het hooggebergte, vanwege het feit die al wat UV-concentraties gewend zijn.Per 1000 meter stijgt de UV-concentratie met 20% naar wat ik vernomen heb.

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

UVC op aarde is zeer miniem Dat wordt inderdaad door de ozonlaag uitgefilterd. UVC behandelingen van planten die binnen staan (of kasplanten) die geen UV straling hebben gehad zijn extra gevoelig hiervoor. Met UVC kun je ook je planten "harden". Gebruik je teveel dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je een plantje van binnen direct buiten in de (hoog UVB) zon zet. Dan liever eerst even harden in de schaduw.

 

Plasma geeft inderdaad UVB met het huidige filter. Ik ga nog eens laten berekenen met hoeveel "hoogte" dat nu precies overeenkomt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Ik ga nog eens laten berekenen met hoeveel "hoogte" dat nu precies overeenkomt :D

 

Dat zou fijn zijn als jij daar achter kan komen!!! B)

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

in dit mooie filmpje van Sannie zie je aan het eind het effect van de UVC: de opstaande randjes van de bladeren. Ze krullen bijna om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
in dit mooie filmpje van Sannie zie je aan het eind het effect van de UVC: de opstaande randjes van de bladeren. Ze krullen bijna om.

 

Ik hoop dat je wel begrijpt dat deze variëteit nog nooit onder lampen met UV hebben blootgestaan en ik bedoel daarmee te zeggen dat variëteiten die ontwikkeld zijn HPS-lampen (geen UV-bevattend licht) ook niet 123 een mechanisme ingebouwd om zich te beschermen tegen UV & dan zeker nog tegen de sterkste vorm van UV.Opkrullende bladeren ga je dan krijgen door UV-stress.Eigenlijk is dit een beetje te vergelijken met iemands huid die langere tijd geen zonlicht heeft gehad en ineens onder een Turbo zonnebank (sterkste) bij Sundays gaat liggen.Verbranding is dan het resultaat.Toch ben ik benieuwd wanneer je een hooggebergte soortje onder deze lamp laat groeien en hoe die dan ontwikkeld.

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat over de toekomst van led toch?.....?

Kijk ff bij. Ledgrow.eu. Met 60w 93gr gescored

Greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke verslagjes! Hij droogt af en toe wel erg snel hoor (3 dagen..) maar ik denk wel dat hij het licht heel goed verdeelt op zo'n bakje. Vraag is hoe je dit moet upscalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@elmanito: het zal ongetwijfeld zo zijn dat de plant wellicht in een paar generaties meer opgewassen is tegen deze straling, maar UVC komt in de vrije natuur niet in een dergelijk hoge dosis voor. UVB wel, en dat laten we door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles rond led is zo'n beetje rond 2005 in opmars gekomen.. Gehyped en vervolgens nooit tot een degelijk voor onze sector goed te gebruiken en betaalbaar product uitgewerkt als je het mij vraagd.

Nu anno 2011 denk ik dat LED nog steeds een flavor of the year is geweest en nooit echt door zal breken binnen onze sector, gezien hoge kosten van de apparatuur. Andere methoden zijn daar naast meer geaccepteerd en bewezen efficient en met fluo techniek is een zelfde goede licht spreiding (in een nuttig spectrum tegenwoordig ook al haalbaar). Benieuwd of 2011 of iets nieuws op LED gebied gaat opleveren ieder geval!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...