Ga naar inhoud

LED ontwikkelingen in de tuinbouw

151 replies to this topic

#141 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 3981 Posts:

Gepost 20 oktober 2016 - 11:00

Lol, dat klinkt wel steeds waarschijnlijker, maar laat Sativied dat maar niet lezen. Die is er heilig van overtuigd dat juist rood licht meer trichomen/thc geeft. Daarom is (was) HPS ook zoveel beter.

@scirocco, Dat was ook onderdeel van het onderzoek, maar buiten dat gaf de led groep meer thc.

Deze post is bewerkt door Wietefras: 20 oktober 2016 - 11:03

#142 scirocco

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2683 Posts:

Gepost 20 oktober 2016 - 11:16

Ik heb ook altijd t idee dat mn product ook anders (heftiger) was onder mn oude Philipsen, (gewone son-t pia plussen, geen Greenpowers..) dan onder de GE's waar ik nu t laatste rondje aan t uitpersen ben.
Philipsen waren veel witter qua lichtkleur, meer richting wat de Cree (3500K) leds geven.

Ben dodelijk benieuwd hoe mijn testrun gaat verlopen.. zit nog wat te klooien met de lucht/temperatuurhuishouding maar ben zeer positief tot op heden.

#143 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 3981 Posts:

Gepost 20 oktober 2016 - 12:26

Het is zo lastig te vergelijken. Eigenlijk moet je het spul dan laten testen.

Ook wel jammer dat WUR niet zelf aangeeft waar ze denken dat dat verschil in cannabinoiden dan vandaan komt. Maar goed, het is een betaald onderzoek en dan bepaalt de opdrachtgever waarschijnlijk ook waar WUR naar mag kijken.

Het is wel erg nietszeggend zo. Ze geven in de conclusie niet eens wat aan over stroomverbruik of klimaat verschillen oid. Het is er wel heel erg op gericht om de opdrachtgever van wat reclameteksten te voorzien zonder dat het onderzoek echt iets zinnigs zegt.

#144 scirocco

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2683 Posts:

Gepost 20 oktober 2016 - 12:39

Een soort van "onderzoek" waarbij de omstandigheden expres zo gekozen (gemanipuleerd is misschien een beter woord) zijn dat de onderzoeksresultaten vantevoren al te voorspellen zijn dus?

Beetje vergelijkbaar met de led vs hps tests uit de usa zegmaar... zo kan ik t ook wel.

Stelling:

Een 400w hps levert meer wiet dan welke ledopstelling van 400w dan ook, en dat kan ik ook bewijzen... (nou ja bewijs...)
Zorg ik gewoon dat de lv en temperatuur in t hps hok precies in optimale balans zijn, en t ledhok te koud en droog door de lagere warmteontwikkeling... zal misschien ff puzzelen zijn voor ik t ledhok zo heb draaien dat t gegarandeerd niks oplevert, maar alle resultaten zijn met n beetje creativiteit wel te beinvloeden..

#145 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 3981 Posts:

Gepost 20 oktober 2016 - 12:48

Grappige is dat wel nog ergens staat dat ze onder HPS meer oogst hadden dan bij led met gelijke licht intensiteit.

Zelfs dat er meer cannabinoiden in totaal waren ondanks dat met de leds de concentratie hoger was.

I'm heb zo'n vermoeden dat dat niet op de site van de led boeren genoemd gaat worden :)

Deze post is bewerkt door Wietefras: 20 oktober 2016 - 12:49

#146 Sativied

The tenth man

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 776 Posts:

Gepost 20 oktober 2016 - 20:03

Bekijk Post ziggymasterz, op 19 oktober 2016 - 18:48 , zei:

Vraagje: test je je eigen wiet of, heb je een enigszins objectief oordeel?
niet om je aan te vallen, (en ik vind dat je dat bij waterfries ;) ook niet zo hard moet doen), maar jij houdt er een eigen aprte zienswijze op na en onderbouwt het ook nog redelijk vindt ik, ga zo door!Lees je bijdragen met plezier
Als je labtests bedoelt dan nee. Ik bloei meestal 9-16 planten volledig uit een selectie van 36-64, als die allemaal even lekker zouden smaken en gelijk zijn in vele andere gewenste eigenschappen dan zou het meer interessant zijn om het labtests te laten doen... of als het wat goedkoper was om voor meer dan een paar plantjes te doen.

Ik een aparte zienswijze? Lol, nee, die heb ik niet, die hebben kuddes papagaaien in wietforums met hun fantasie plantenkunde. Riu led forums is daar een extreem voorbeeld van. Onzin gestapeld op onzin, een organisch ontstane hoop bullshit.

Bekijk Post Boefje030, op 20 oktober 2016 - 08:05 , zei:

Opzich is het natuurlijk interessant om te zien hoe hoog en hoe laag je kan gaan kwa licht. Soms wil je goed scoren op m2 en soms wil je je licht zo efficiënt mogelijk gebruiken.
In de realiteit is er vaak geen vals dillema waarbij efficient licht gebruik en goed scoren op m2 elkaar uitsluiten. Gemiddeld kweekt men in Nederland net iets meer dan 500gram per m2 (volgens http://www.wur.nl/nl...ay-333439313334 en vele voorbeelden). Ik heb geen enkele twijfel dat ik met mijn 330watt led die hoeveelheid van een m2 kan halen. Met een selectie van reg zaad heb ik liever wat meer ruimte en dan haal ik diezelfde hoeveelheid alsnog.

Maar nogmaals, zoveel minder licht heb ik niet vergeleken met 600watt hps en die heb ik liever op 120x120 dan 1m2. 800 umol is niet nodig om een zee van colas te krijgen met meer gr/m2 te produceren dan de "efficiente" 3500k kwekers doen.

Bekijk Post konopi, op 20 oktober 2016 - 10:48 , zei:

Lichtsamenstelling is oa belangrijk voor de THC productie.Je ziet in de praktijk ook dat meer blauw zorgt voor meer harsklieren.
Sommige mensen zien in de praktijk ook ufos maar things aren't always what they seem. Is ook geen wetenschappelijk bewijs voor, net als met uv overigens. Is onbewezen forum geloof, in tegenstelling tot de vele nadelen van onnodig hoog blauw.ga dat anders op icmag verkondigen in een van Sam's threads. Vooral bij hoge intensiteit heeft een relatief lage hoeveelheid blauw een voldoende absolute hoeveelheid. Rood licht is al twee keer zo efficient voor een plant dan blauw licht in een moment opname. Gedurende de cyclus wordt dat alleen maar erger. Meer blauw dan nodig is efficient als je je plant wil opwarmen. Heb overigens zelf ook gebloeid met hpi-t plus 4500k mh. De warmere en hogere cri cobs hebben zat blauw.

#147 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 3981 Posts:

Gepost 20 oktober 2016 - 22:25

En dan zijn er mensen die 600 a 700g/m2 halen met een wat hogere lichtdruk en/of die niet de fluf willen meetellen. Niemand heeft gezegd dat 800 umol/s/m2 "nodig" is, maar het geeft gewoon meer en kwalitatief betere oogst per oppervlak. Misschien relatief wat minder opbrengst per watt, maar door de betere "kwaliteit" brengt de wiet dan meer op per gram dus dat valt (deels) wel tegen elkaar weg. Plus het knipt sneller.

Hoe dan ook ieder zijn ding, maar het punt is gewoon dat ze nu maar tot 400 gaan en dat we graag ook wat hogers hadden gezien ter vergelijking. Ook al zegt dat hele onderzoek dus eigenlijk nauwelijks iets concreets.

Nog een misverstand, je kijkt naar de verkeerde McCree curve. We gaan uit van lichtsterkte gemeten met een PAR meter. Dat is een meting op basis van aantal photonen en niet op basis van "radiant watts". Dus dan gebruiken we dus ook de photon weigthed McCree grafiek:
Geposte afbeelding

Rood licht is dan dus niet "twee keer zo efficiënt", maar rond de 20% tot 30% efficiënter. Dus een pietsje meer blauw licht is helemaal niet zo'n probleem. Zeker als je dan in totaal 10% meer PAR licht hebt door voor iets meer blauw te gaan.

Dan nog een misverstand, het ging helemaal niet over de efficiëntie van het licht, maar over dat je met extra blauw meer THC zou kunnen krijgen. Wederom kwaliteit over kwantiteit zeg maar. Jij gaat in alles blijkbaar voor de kwantiteit en dat is prima maar er zijn zat mensen die zich daarnaast ook op kwaliteit richten.

Die leds zijn volgens WUR minder efficiënt dan HPS (minder grammen per hoeveelheid licht), maar produceren relatief wel meer THC. Dus we hebben met HPS een lichtbron die aan de max zit aan wat qua rood licht nog handig is voor wietteelt. Dat is dan inderdaad wat efficiënter (bij gelijke lichthoeveelheid), maar dan produceert de plant relatief wel minder cannabinoïden. Dus als rood licht voor meer THC zou zorgen dan zou HPS daar toch het beste in moeten zijn en dat is dus overduidelijk niet zo.

Deze post is bewerkt door Wietefras: 20 oktober 2016 - 22:27

#148 konopi

All you need is ' erb and coffee

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1475 Posts:

Gepost 21 oktober 2016 - 08:58

Bekijk Post Sativied, op 20 oktober 2016 - 20:03 , zei:

Sommige mensen zien in de praktijk ook ufos maar things aren't always what they seem. Is ook geen wetenschappelijk bewijs voor, net als met uv overigens. Is onbewezen forum geloof, in tegenstelling tot de vele nadelen van onnodig hoog blauw.ga dat anders op icmag verkondigen in een van Sam's threads. Vooral bij hoge intensiteit heeft een relatief lage hoeveelheid blauw een voldoende absolute hoeveelheid. Rood licht is al twee keer zo efficient voor een plant dan blauw licht in een moment opname. Gedurende de cyclus wordt dat alleen maar erger. Meer blauw dan nodig is efficient als je je plant wil opwarmen. Heb overigens zelf ook gebloeid met hpi-t plus 4500k mh. De warmere en hogere cri cobs hebben zat blauw.

Geen behoefte aan kerel om 1 van zijn threads te zitten.

Zoek het verschil & overeenkomst

Geposte afbeelding

Is geen geloof , maar praktijk ervaring wat mensen zien, zeker wanneer ipv HPS met veel meer rood MH of CMH lampen gebruiken.Wetenschappelijke onderzoeken zeggen ook niet altijd alles.Die Cree cxb3590 cobs bevatten ook veel meer blauw dan HPS & in de praktijk wordt er ook een hogere toename gezien aan harsklieren.
Given that there are seven billion people living on this earth, there is a consistent quantity of imbecile or idiot, okay. Previously, these people could express themselves only with their friends or at the bar after two or three glasses of something, and they said every silliness, and people laughed. Now they have the possibility to show up on the internet. And so, on the internet, along with the messages of a lot of interesting and important people - even the Pope is writing on Twitter - we have a great quantity of idiots." - Umberto Eco

#149 scirocco

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2683 Posts:

Gepost 21 oktober 2016 - 10:03

Complete plant ontwikkelt zich totaal anders als onder hps, onder led is de wortelgroei veel explosiever, bladeren worden onwijs veel breder omdat ze niet geroosterd worden door de (infra) roodstraling van die hoogtezon in de nok van je hok enzovoort.
Plant hoeft gewoon niet zo veel energie te besteden aan koeling, en die energie is dus beschikbaar voor groei, harsaanmaak, terpenenopbouw enzovoort.
Dat dat ook grote invloed gaat hebben op de kwaliteit vh product ben in absoluut van overtuigd, als ik dat niet had gehad was ik nooit begonnen met zo'n grote setup.
Zeker voor de medische toepassingen@NAW denk ik dat dit voor verrassingen gaat zorgen, cannabinoiden/terpenenprofiel zou zomaar eens flink anders kunnen zijn.

Ga vanmiddag toch naar NAW, neem ik t 1250w led apparaat ff mee terug naar de zaak, ik heb nl nog wat puntjes die me niet helemaal lekker zitten.
zoals dat ik de bedrading vd fans in dezelfde verdeeldoos heb gepropt als t 230v gebeuren is eigenlijk not done, hoogspanning en laagspanningssystemen horen volledig gescheiden te zijn.
En de afwerking is nog niet naar mn zin, de versie die ik hier heb hangen is wat dat betreft meer "af"

#150 kapiteinkoek

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 237 Posts:

Gepost 21 oktober 2016 - 18:15

Sativied ik geef ze geen advies maar ze zeggen dat bij een lichtdruk van 200 hps licht eigenlijk wint maar toen het naar 400 ging zag je in eens led een voordeel hebben. Met andere woorden als de lichtdruk stijgt dan komt dat ten gunste van led.

Je planten zien er mooi uit maar daar ga je geen 600g van afhalen dat kan ik je als onervaren amateur vertellen.

#151 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 3981 Posts:

Gepost 21 oktober 2016 - 19:23

@kapiteinkoek, Het is nog erger. Ze hebben de HPS alleen op 250umol geprobeerd. De leds op zowel 250 als 400.

Je gelooft het haast niet, maar onder 400umol licht met deze leds produceerden de planten meer wiet dan onder de HPS op 250umol ;)

#152 konopi

All you need is ' erb and coffee

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1475 Posts:

Gepost 06 december 2016 - 09:41

Volgens meneer Theo van Gavita is UV-a & UV-b verantwoordelijk voor meer terpenen & flavonoiden.Met de Cree leds oa zie je dat ook, alleen die bevatten geen UV-a & UV-b.

Vanaf 7min30.
Given that there are seven billion people living on this earth, there is a consistent quantity of imbecile or idiot, okay. Previously, these people could express themselves only with their friends or at the bar after two or three glasses of something, and they said every silliness, and people laughed. Now they have the possibility to show up on the internet. And so, on the internet, along with the messages of a lot of interesting and important people - even the Pope is writing on Twitter - we have a great quantity of idiots." - Umberto Eco