Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rokertje

voedingsgebrek, maar geen budget voor voedingsmiddelen

Recommended Posts

Na wat op het forum gezocht te hebben blijft de volgende vraag staan: Hoe kun je zonder ook maar een budget toch nog je planten wat bijvoeding geven ?

 

Ik heb tien planten waarvan één reeds een maand in (voor)bloei staat en deze komt ernstig tekort gezien de grote bruine vlekken op het blad en de bladuitval. Een luizenplaag daarbovenop deed de plant ook niet bepaald goed.

 

De plant stond samen met de zusjes op het balkon maar is daar inmiddels verwijderd om besmetting van de anderen te voorkomen.

 

Nu blijft dus de vraag, wat is er nog te redden van een plant zonder voedingsmiddelen te hoeven kopen, want waar geen geld is voor normaal voedsel voor een mens, daar is het ook niet aanwezig voor de planten.

 

Iemand ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stikstof :

 

Brandnetels bevatten veel stikstof : hoop brandnetels plukken - fijnhakken of mixen - in emmer water (zodat het plantengoed nét bedekt is) drie dagen laten trekken - filteren door doek en opslaan in flessen.

Verdunning hangt af van hoeveelheid gebruikte brandnetel - maar probeer 1/10 (dus 1 deel brandnetelaftreksel op 9 delen water) en kijk wat 't geeft.

 

Ook bruikbaar : kippe/duivemest - opletten héél sterk (!) - best gedroogd gebruiken.

Anderhalve koffielepel op 1 petfles van anderhalve liter water - 1 dag laten trekken.

 

Paardemest : anderhalve soeplepel op anderhalve petfles water - 1 dag laten trekken.

Koeiemest : idem.

 

Verder : mest uit zoo - gebruik zoals voorgaande gebaseerd op categorie dieren (vogels of zoogdieren). Als je een zoo vlakbij hebt kan je altijd 'ns gaan informeren.

 

Fosfor :

 

Afval van vis - fijnmixen in water - 1 dag laten staan - filteren - 1 a 1.1/2 soeplepel per petfles van anderhalve liter.

Wellicht gratis verkrijgbaar via viswinkel/markt (koppen, staarten, etcetera).

 

Kalium :

 

Houtas : natuurhout ( dode tak van loofboom) verbranden. 1 koffielepel as op anderhalve petfles water. 1 dag laten staan.

 

Mineralen :

 

Heermoes (Equisetum arvense). Ook Paardestaart genoemd (NIET Paardebloem).

Plant groeit als onkruid in 't wild overal - bevat zeer veel mineralen. Fijngehakte delen 1 uur koken - filteren - 1 deel op 7.

Het aftreksel van heermoes is prima geschikt als plantenwater voor zwakke planten en werkt tegen meeldauw.

 

Luizen bestrijden met tabaksaftreksel : half pakje shag 1 uur laten koken op 2 liter water - filteren - opgelet : zeer giftig !!! Adem de dampen niet in, was je handen voor en na gebruik en opgelet voor je huisdieren ! - Aftreksel 50 % verdunnen en 1 liter verdunning vermengen met 2 koffielepels bruine zeep of sunlightzeep - planten zorgvuldig besproeien net voor valavond - ook onderkant bladeren en stelen !

Herhalen na 1 week.

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aquariumwater werkt goed, alsook viswater van goudvissen, dit natuurlijk oud water vol met stront en geen vervest water van een pas gekuist aquarium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote dank, Seraph

 

Ben juist terug van een brandnetelstrooptocht, heb de zaak lekker fijngehakt en het balkon geurt inmiddels naar de brandnetels alsof er een half park op terecht gekomen is. Eveneens fijne maskering voor de buren die de lucht van mijn vrouwtjes niet zo konden waarderen, gezien de briefjes die ik in de bus kreeg.

 

Wat je opnoemde is inderdaad vrij gemakkelijk verkrijgbaar voor mij. Fijn!

 

Wat ik me afvroeg is of je tips allemaal van evengroot belang zijn of dat je dingen in min of meer orde van importantie hebt opgesomd.

 

Nogmaals dank voor je tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ik me afvroeg is of je tips allemaal van evengroot belang zijn of dat je dingen in min of meer orde van importantie hebt opgesomd.

 

Wel, aangezien je planten naar je zeggen weinig voeding hebben gehad - kunnen ze momenteel wel een opkikkertje met zowel N als P en K gebruiken.

Welke grondstof je voor de N gebruikt is een kwestie van eigen voorkeur en je kan natuurlijk altijd combineren.

Je planten hebben voor de Bloei veel fosfor nodig en wat kalium.

 

De mineralen zijn een optie. :wink:

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind de antwoorden van Seraph zo compleet, dat we deze topic in de voedingsrubriek als sticky gaan neerzetten. De tips zijn voor een ieder bruikbaar, en zo verdwijnt deze topic niet in de vergeethoek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kweet nog wel een leuke als je nog stinkstof moet hebben (N) gewoon water extra bij je gietertje pissen urine schijnt erg rijk te zijn aan stikstof

Share this post


Link to post
Share on other sites

verdunnen is altijd een mogelijkheid

net zoals seraphyn_damon in z'n ( puike ) post met zowat alle bovenvermelde bestanddelen doet.

 

 

Ik heb ooit eens een kleine reportage gezien op TV van een oudere man die z'n planten erg mooie bloemen deed groeien in een serre ( gewone plante en bloemen dus ).

Z'n "formule" (naast grondbestanddelen dan ) was water met pis

Hij lengde z'n water aan met z'n urine.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fosfor :  

 

Afval van vis - fijnmixen in water - 1 dag laten staan - filteren - 1 a 1.1/2 soeplepel per petfles van anderhalve liter.  

Wellicht gratis verkrijgbaar via viswinkel/markt (koppen, staarten, etcetera).  

 

Seraph, weet je dit wel zeker? De visemulsie mixen die in de handel zijn, zijn volgens mij allemaal stikstof suppleties die alleen in de groei worden gebruikt. Nou ben ikzelf nooit in de weer geweest met visafval , het idee en de lucht alleen al.... :?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seraph, weet je dit wel zeker? De visemulsie mixen die in de handel zijn, zijn volgens mij allemaal stikstof suppleties die alleen in de groei worden gebruikt. Nou ben ikzelf nooit in de weer geweest met visafval , het idee en de lucht alleen al....

 

Tja Bambo....ik weet 't. :?

't Probleem is dat fosfor in natuurlijke vorm moeilijk "op straat" te vinden is.

Beendermeel en andere natuurfosfor kost al gauw weeral wat poen en de vraag was : gratis mest.

De visemulsies in de handel bevatten inderdaad vooral veel stikstof, maar sommige (naargelang het merk) ook P en K.

 

Het gebruik van zuivere N-visemulsies wordt zelfs tijdens de bloei afgeraden.

 

Hoe dan ook : de "verse visemulsie" bevat normaal gezien ook redelijk wat fosfor (graten en schalen) en 't is beter dan niets voor geïmproviseerd instant-gebruik.

Ikzelf deins ook terug voor de lucht en zou me eerlijk gezegd niet wagen aan het gebruik van dit spul - daarom heb ik 't ook niet bij stikstof gezet. - maar ik wou gewoon volledig zijn.

Overigens bevat ook paarde- kippe- en koeiemest wat fosfor, dus theoretisch kan dat wellicht volstaan.

 

De zuivere biokweker mét middelen gebruikt beter beendermeel - maar dat werkt dan weer nauwelijks instant....

 

Groetjes,

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eventjes nagecheckt, kwestie dat ik hier niet de indruk geef van uit mijn nek te zitten lullen ! :D :wink: :

 

- www.visgilde.nl :

"Fosfor is betrokken bij alle chemische processen in het lichaam en onontbeerlijk voor een normale opbouw van tanden en botten, voor een regelmatige hartslag, een normale nierfunctie en het overbrengen van zenuwimpulsen. Vis in het algemeen is een belangrijke leverancier van fosfor. "

 

en

 

http://home2.pi.be/eb349940/Voeding/Minera...alen/fosfor.htm

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eventjes nagecheckt, kwestie dat ik hier niet de indruk geef van uit mijn nek te zitten lullen !  :lol:  :wink:  :

 

Die indruk had ik toch al niet, Seraph :wink:

Ik blijf het echter een smerig idee vinden, maar heb onlangs uit betrouwbare bron vernomen dat dit echt in de praktijk werd toegepast. Ik hoop alleen niet dat die lucht in de wiet trekt, gatver .... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hoop alleen niet dat die lucht in de wiet trekt, gatver ....  :D

 

Ja, stel je voor, een nieuw gamma : Kush met Kabeljauwaroma, HeilbotHaze en Purple Power met Palingparfum ! :wink:

 

Een rage zie ik 't niet worden.... :lol:

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha, gewoon een beetje melk bij je voeding doen dus. zit ook nog Ca bij als je de goede neemt. zo zie je maar weer: MELK, de witte motor (voor de groene plant) 8) 8O

Share this post


Link to post
Share on other sites
aha, gewoon een beetje melk bij je voeding doen dus.

 

Melk ? Baseer je dat idee op de fosfor-link die ik gaf of op eigen ervaring, Greengrower ?

 

Want op de fosfor-link staat ook nog biefstuk en kaas en die zou ik toch ook niet geven.... :D (De link is een gewone voedings-site en werd door mij gewoon gegeven ter indicatie van de ruime aanwezigheid van fosfor in vis).

 

Ik betwijfel of melk goed opgenomen kan worden en bovendien zal het meer dan waarschijnlijk je bodem verzuren.

 

Heb jij daar een andere ervaring mee ?

 

Groetjes, :wink:

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste,konijnen stront is ook prima.

Een potje POKON poeder voor bloeiende planten werkt ook.

Kost bijna niets.

Als je dat niet kan betalen wordt het tijd dat je gaat knippen.

GR.BART

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Seraph, weet je dit wel zeker? De visemulsie mixen die in de handel zijn, zijn volgens mij allemaal stikstof suppleties die alleen in de groei worden gebruikt. Nou ben ikzelf nooit in de weer geweest met visafval , het idee en de lucht alleen al...."

 

Dat kan ik beamen :D

Het is geen prettig werkje, maar het had ook weer zijn charmes, zo op deze manier je plantjes proberen bij te voederen. Toch viel het me, als vegetariër niet erg makkelijk in die visseogen te moeten kijken en er de bijl in te moeten zetten. Sommige ruggegraten zijn trouwens ook veel sterker dan je zo op het eerste gezicht verwachten zou.

 

Resten mij nog een paar vragen, Seraph...

 

Hoe vaak moet/mag dat brandnetelaftreksel gebruikt worden, en dezelfde vraag met betrekking tot de visschotel (:lol:).

 

Een andere vraag is, kan dat visspul eigenlijk wel bewaard worden? Ik moet bekennen dat ik de koelkast geen prettige gedachte vind namelijk.

 

 

met vriendelijke groet,

 

rokertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

visemulsie alleen in de groei toepassen vanwege het hoge stikstofgehalte!!

in de bloei moet je zogenaamde "hete"meststoffen toepassen met een hoog zuur Phosforgehalte zoals duivenstront konijnenkeutels en liefst guano alleen die vleermuizenshit is duur

Share this post


Link to post
Share on other sites

bart roos: pas op met die pokon zoek er eens op op dit forum, ik heb zo 't idee dat 't niet helemaal 'n clean goedje is...

 

edit nou heb es ff gezocht, en de meningen over dit product lijken me 'n beetje verdeeld?

ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel al in redelijk negatieve termen horen praten over zgn. pokon-wiet...?

 

grtz Mo

Share this post


Link to post
Share on other sites

visemulsie zal ik niet meer gebruiken na week 6 bloei anders heb je echt stinkwiet

werkt wel goed

stikstof zit ook in klaver tip zaai voor je buiten gaat kweken klaver op je groeibed bevat veel stikstof

cavia en konijnepoep/kippestront ook erg goede mest zoals eerder gezegd geloof ik de meest geconcentreerde dierlijke mest

kalk :kan je uit schelpen halen fijnmalen dus.

bier bevat mineralen, zoals ijzer, chroom, koper, silicium en kalium bevat ook nog nog glucoses en maltose

bevat fyto-oestrogeen soort natuurlijke vrouwelijk hormoon

zuiver water en koolzuur

je kan een fles bier verdunnen met water en dat aan je planten geven

ik heb dat gedaan met een buiten experiment en de plant heeft alles goed doorstaan goede groei en een lekkere opbrengst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, zijn er ok nog andere methoden om voeding stoffen te maken die veel fosfor bevatten behalve het vis afval?

En bevat koeien mest ook veel fosfor ?

En hoe kan ik dit gebruiken?

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
alleen die vleermuizenshit is duur

 

 

vind je vleermuizen mest duur??? ik kreeg bij de growshop een

 

flinke zak voor 5 euro ofzo ...... niet echt duur ofwel? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
alleen die vleermuizenshit is duur

 

 

vind je vleermuizen mest duur??? ik kreeg bij de growshop een

 

flinke zak voor 5 euro ofzo ...... niet echt duur ofwel? B)

welke growhop? en ik heb vandaag die brandnetelmix gemaakt.. weet iemand ook of het echt werkt? hebben mensen hier ervaringen mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...