Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

nederwierie

basis uitleg paddos kweken in makkelijke taal

Recommended Posts

ik bezit een wordpress genaamd http://kweekzezelf.wordpress.com en daar heb ik ook dit stuk op staan.

het is makkelijk uitgelegd en ik denk wel handig voor mensen die beginnen met kweken maar geen zin hebben alles uit te spitten,op te zoeken etc.

dit is een handleiding die de basis aan geeft in directe taal.

met deze techniek werk ik zelf het beste na vele mislukkingen met andere technieken....

 

here we go:

 

first of all,de hardware

een overzicht van de benodigde hardware:

 

de hardware

 

-Een snelkookpan.Te vinden op marktplaats voor 20 euro 2dehands of zelfs nieuw in 12 liter

versie waar zelfs 7 potten van 720 ml in passen voor 30 euro op de markten soms.(zie foto)

sterilizeren doe je op de 112 tot 118 graden die de stoom in de snelkookpan doet.

een normale pan gaat tot 100 graden dus na 12 uur zijn er weer bacs op de rogge dus probeer dit niet want

9 van de 10 mislukt dit.

 

-Lege potten groente/appelmoes van 720 ml met deksel

 

-Lege nasi bakjes van de chinees met deksel(0.25 cent per bakje)

 

-kook thermometer (3 euro bij de blokker)

 

-een doorzichtige bak zoals een curver van 50 liter.

 

-perliet(7 euro 100 liter bij de welkoop boeren bond)

 

-anologe hygrometer(soms bij de blokker voor 1 euro )

 

-planten sproeier met een draai knop die fijne mist af kan geven

 

-andere benodigdheden

 

-pure rogge korrels voor de spawn die je gaat maken.(90 cent de kilo bij graan molens of 1 euro 80 per 500

gram biologische rogge in natuurwinkels.maar die van 90 cent werkt even goed,en 4 x zoveel voor dezelfde prijs)

 

-kalk(best calcium carbonate maar pokon koreels fijn gemalen kan ook nog wel)

 

-gips voor de landbouw zonder toevoegingen

 

-bleek middel

 

-spiritus

 

-cocos blokken(2.50 per blok bij de growshops)

 

-waterstof peroxide 3% als preventie middel tegen sommige bacs.(1 euro kruidvat)

 

+klein verstuivertje van 100 ml om de waterstofperoxide te verstuiven

 

-aluminium folie

 

-plastic folie

 

voor de hygiene:

 

-latex wegwerp handschoenen(60 cent bij de action)

 

-stofmaskertjes

 

-handen gel op alcohol basis

 

-klein flesje 70% alcohol

 

-spiritus/alcohol brandertje(niet perse nodig maar de vlam geeft een steriele paraplu,dus handig tijdens

sporen spuiten maken etc)

 

-spuitbus ”lysol” of”oust”voor een tijdelijke lucht hygiene

 

leer de basis dan komt de rest na basis succes.

Omdat ik uit ervaring weet dat het moeilijk filteren is wat wel en niet waar is omtrent vragen over de kweek van paddos.

 

Daarom hier deze basis howto in nederlandse makkelijke woorden

 

de fruitbox

 

Laten we beginnen met het maken van de”fruitbox”

2a0kfeu.jpg

 

Dit is een zogenaamde ”shotgun”terrarium techniek.

 

Je boort dus gaatjes van 0.5 cm in alle 6 de kanten van de bak dus ook de bodem.

 

je gooit een laag van tussen de 6 en 12 cm perliet op de bodem.

 

Nu ga je met de bak naar de douche en houd 5 minuten de sproeier

 

over het perliet om het goed vochtig te maken.hierna gooi je een scheutje bleekmiddel over het perliet,dit houd de bak schoner.

 

hierna laat je het 2 uurtjes uitlekken en je bak is klaar voor gebruik.

 

zet de bak op 2 plankjes zodat de onderkant vrij is voor lucht,dit is namelijk het principe van deze bak.

 

iets warmere lucht stroomt van de bodem van de bak(zelfs met 1 graden verschil werkt het)door de gaatjes door het vochtige perliet.

 

dit neemt het vocht in het perliet de lucht in en stroomt door de gaatjes aan de zijkanten weer weg.

 

dit proces gaat continu door en zo heb je een bak met genoeg verse lucht en een continu vochtige lucht van 95% .2 dingen die belangrijk zijn in de kweek van paddos.

 

Het begin van het einde:het maken van spawn

 

Voor de kweek van paddos beginnen we altijd met ”spawn”te maken.Dit is waar het begint.

 

in mijn voorbeeld gebruik ik rogge maar er zijn meerdere dingen mogelijk zoals kippevoer,rijstemeel etc etc.

 

met rogge heb ik de betere ervaringen en voor een prijs van 1 kilo 90 cent is het goed te doen.Rogge bevat best wel wat bacs dus dit een snelkookpan is wel verplicht.

 

Wat we gaan doen is de lege groentepotten van 720 ml in een teiltje afwassen in water met chloor.afspoelen met water en laten uitlekken,niet droog maken met een theedoek.

 

nu wegen we 175 gram droog rogge af en doen dit in een pot.

 

hierbij gooien we nog 230 ml water bij.beetje schudden dat het water gemengd met de rogge word.

 

de deksels”tunen” we dmv met een schroevedraaier een gat in het midden te ”drukken”.

 

dit word het gat voor de zuurstof die mycelium nodig heeft om te groeien in de pot op rogge hierna.om bacs buiten te houden nemen we ”polyfill watten”(bij de dierenzaak voor 2 euro een baal)die we in het gat steken wat we net gemaakt hebben in het deksel.schroef het deksel op de pot en dek het deksel af met alu folie,dit is om condens tegen te houden dat tijdens koken op de potten druipt.

 

bis1vm.jpg

polyfill is niet orghanisch dus bacs dringen er niet door,dit is 1 van de beste filter technieken.

 

nu zet je de pot(ten)met rogge in de snelkookpan met ongeveer water in de pan tot een hoogte van elke pot

en zet het op hoog vuur.

het beste is iets onder de potten te leggen zoals een roostertje(zit vaak bij de pan zelf geleverd),

op die manier voorkom je dat het glas te heet word onderin.

wacht tot je het druk ventiel hoort sissen en zet het vuur iets lager tot het sissen op pijl blijft.vanaf dat moment laat je het 75 minuten koken.

 

zorg dat je er goed op blijft letten,we spreken over een temperatuur op 118 graden warm onder een druk van 15 psi,ongeveer 1.5 bar.

als het ventiel ineens stopt met sissen is er iets mis.of het drukventiel zit verstopt en de druk bouwt op,

of het water is opgekookt.beiden zijn gevaarlijk voor je eigen veiligheid en de pan zelf.

de snelkookpan heeft het drukventiel voor de druk op een bepaald punt te houden,als die dicht zit kan je wel

raden wat er gebeurt.gelukkig zit er een rubberen ring langs de randen,die klapt er ook uit bij een te hoge druk,maar het blijft een gevaarlijke bezigheid waar je goed mee op moet passen.

ook de rubberen ring laat de druk stoom van ruim 120 graden horizontaal ontsnappen.....niet echt lekker zo op die hoogte van een fornuis...dus altijd kinderen uit de buurt houden van de pan zelf,want daar zit de ring van de pan op hoofd hoogte,en kan dus de stoom druk in een gezicht terecht komen wat we niet willen.

altijd opletten,hier kunnen ongelukken mee gebeuren met onverstandig gebruik!

 

weet dat een normale snelkookpan niet gemaakt is om 75 minuten onder druk te staan...

verwacht ook niet dat ze jaren mee gaan want vooral de afsluitring is een zwakke schakel.

gelukkig knapt die wel als de druk te hoog word,als die er niet zat en het druk ventiel zat dicht kan je

letterlijk de pan in 100 stukken laten ontploffen.vergeet dit nooit.

de enigste echte sterillisatie pan is van het merk''all american''maar dan praat je over een pan die begint bij 400 euro tot 750....i wish i had it.

16bdgnm.jpg

2iiy3jc.jpg

4smi43.jpg

 

haal goed de druk van de pan af en open het(pas op!)en haal de potten er uit met een handdoek(pas op erg warm)en schud het graan goed los.(belangrijk)zet nu de potten weer terug in de pan en laat ze daar afkoelen.dit duurt een uur of 8,maak er een nachtje van 12 uur van en you're safe.

weet dat sporen dood gaan bij een hogere temp dan 31 graden,dus geduld met afkoelen.

draai asjeblieft nooit zomaar de deksel van de pan los zonder de druk er af te halen want de deksel zal er echt af klappen met een stoomwolk van 110 graden warm,dit wil je niet mee maken.

 

na afkoeling gaan we de potten ”innoculeren”met een spore spuit.

 

hygiene maatregelen:latex handschoenen met alcohol schoon geveegd,een mondkapje en lange mouwen om vallende bacs te weren.een petje tegen haar schilfers.de kamer spuiten met ”lysol”of”ouso”

 

dit is een riskant werkje als het komt op kans op besmettingen.wat ik zelf doe is een aquarium op zn zei leggen en daar een spiritus brander in die ik aansteek.onder de vlam van spiritus is het altijd steriel als een paraplu.je kan er zelf 1 simpel maken met een potje en een katoenen lint.(op eigen risico).met de vlam ontsmet ik eerst de naald van de spuit door het 3 seconden rood gloeiend te laten worden.dan wacht ik 10 seconden en steek de naald door het polyfill in het deksel van de pot rogge en spuit 2.5 ml in via de randen van het glas.dus in 4 richtingen mikken.bij de volgende pot de naald weer ontsmetten met de vlam om eventuele bac verspreiding te voorkomen.

 

het kolonisatie proces.

 

nu laten we deze geinnucoleerde potten rogge een week tot 14 dagen ”koloniseren”.dit is dus dat het mycelium het rogge gaat ”eten”en zo een web mycelium over de rogge laat groeien.dit word ons”spawn”,het broed wat we straks gaan”casen”en”spawnen” met ”cocos”.

 

wat je doet is wachten tot het rogge voor 35% vol mycelium zit en dan schud je het 1 keer los.

daarna niet meer schudden maar wachten tot het rogge voor 100% vol mycelium zit(dus spierwit)

wat ik zelf doe is de volledig gekoliniseerde pot rogge op een band van een fiets ''slaan'',

zo komt het harde mycelium los.dit schud je niet zomaar los.....

 

zo ziet zon pot er dus na 10 dagen uit:

33azaef.jpg

 

de ideale temp om het mycelium te laten koloniseren door de rogge is 27 graden.ik gebruik zelf een selfmAde incubator van 2 bakken en een aquarium heater.maar zorg dat de potten op een warme plek tot hoogstens 27 graden staan voor optimale snelheid in de mycelium groei.ik heb meerdere potten laten koloniseren in een week tijd op 27 graden.

 

het spawnen op het substraat.

 

om te beginnen gaan we eerst het substraat bereiden.in dit voorbeeld gebruik ik kokos want dit is makkelijk en redelijk schoon.

 

pasteurizeren

 

goed om te weten is dat slechte bacs een temp van 60 graden voor 1 uur niet overleven en de goede bacs een temp tot 70 graden 90 minuten kunnen hebben.vandaar pasteurizeren wij tussen de 60 en 70 graden substraat temparatuur op 90 minuten.

 

neem een kokosblok,een kwart is ongeveer voor 4 nasi bakjes en om 4 potten van 720 ml te vullen.pluk het uit elkaar en gooi het in bv een grote pan .gooi een klein kopje water bij en meng het goed door met je handen.telkens iets meer water tot de kokos als je er in knijpt na 2 seconde een klein straaltje water afgeeft.niet te nat en niet te droog.

 

een goed recept wat ik zelf ook gebruik is:

10 volume delen(kopje)kokos

1 deel kalk(maakt de ph lekker hoog naar e 7.5-8.0)

1 deel gips(neutraliseert het ph gehalte op peil en geeft zelf ook meer ph af mocht de kalk te weinig ph afgeven)

hier zal het mycelium een goede voedingsbodem op hebben en dus snel groeien.

mycelium houd van een ph rond de 7.5 en die mix zal dat halen.

 

voor de bovenste laag(de casing in feite)nemen we dan pure kokos,om overgroei van mycelium te voorkomen(=overlay).hier groeien de paddos op dus we moeten opletten dat daar niet een overvloed van mycelium op groeit.vandaar dus de armere ph waarden in de pure cocos(=ph 5.5).

het mycelium is in feite de''plant''die groeit in het substraat en de paddos de vruchten,dus de casing laag moet arm van ph blijven.daar zit de magie van een geslaagd substraat .

 

 

nu doe je het in potten van 720 ml,aanduwen geen probleem.je gebruikt dezelfde deksels met het at en polyfill wat en dekt het weer af met alu folie.deze potten zet je in een grote pan met water en zet het op hoog vuur.steek in 1 van de potten een vlees thermometer met lange pin.hou de temp in de gaten en bij de 45 graden gemeten in een pot het vuur lager zetten en langzaam tot tussen de 60 en 70 graden laten koken.deze temp(uit de pot gemeten dus)houden we aan voor 90 minuten.goed opletten tijdens dit proces wat wel een uur of 2 kan duren.het duurt even voor het echt 60-70 graden is in de potten zelf,reken een half uur.nooit te lang over de 70 graden laten gaan of de goede bacs gaan dood.deze bacs vechten dus later tegen de slechte bacs die op het substraat kunnen landen.

 

na afkoeling(6 uurtjes)gaan we dit gebruiken als’substraat’ voor het rogge spawn.we gooien in een nasibakje een laagje kokos ,hier op strooien we wat rogge spawn,hier weer kokos over,weer een laagje rogge spawn en als finishing touch een laagje kokos van 1.5 centimeter dik als deklaagje.dit dekken we af met de deksel waar we ook een gaatje van 0.5 cm in hebben gemaakt met een polyfill watje voor de lucht in het bakje.

2a672p0.jpg

dit zetten we in”incubatie”op ideaal 27 graden warm.kouder kan ook maar zal iets langzamer gaan.nu wachten we tot het mycelium voor 30% door de kokos heen is gekomen op de bovenlaag.met kokos gaat dit best snel,2 dagen is mijn record.maar meestal 4 dagen.

nu zijn ze klaar voor de ''fruit''condities.

332rypt.jpg

rr41hk.jpg

 

De fruit condities:

b4wx7k.jpg

28mhiza.jpg

1z5nt4p.jpg

handig om te weten is wat de achtergrond is van het fruiten.

vyl3ef.jpg

 

een paddestoel gaat ”fruiten”als de luchtvochtigheid hoog word en de temp lager zakt(die 27 graden was in de incubator tijdens koloniseren).

9pw6bp.jpg

de belanrijkste”pin triggers”die dus de pins wakker ”schudden”zijn:

 

een lv van 90-100%

 

een temp verschil van 4 graden,de ideale temp in de fruit periode is 21 tot 24 graden warm.

 

licht 12 uur per dag ,maar uit de zon.

 

een goede lucht aanvoer en een goede co2 afvoer die ze produceren.

 

hiervoor hebben we dus de zogenaamde”shotgun box”die we eerder gemaakt hebben.deze heeft alles in huis zoals een goede zuurstof af en aanvoer en een lv van 90-100%.het vochtige perliet op de bodem geeft deze vocht dus af in de bak en voert de co2 ook goed af door de gaatjes.de natuur elementen doen zn werk in een shotgun bak.

 

tijd om de bakjes in de shotgun te plaatsen .vanaf dit moment is het goed opletten dat de lv rond de 90% blijft en het goed zit met de zuurstof in de bak zelf.af en toe het deksel er af en waaien werkt ook goed.dan komen er na een dag of 10 ineens kleine pinheads die in 5 dagen naar volwassen groeien.sproei elke dag 2 x een lichte mist met de planten sproeier op mist stand.ook kun je af en toe wat met het waterstof peroxide spuiten over de bovenlaag ter preventie of bestrijding van eventuele bacs.

 

2mx3880.jpg

nu kun je per bakje als je het goed doet 4 flushes/oogsten pakken.

 

Het dunken na een flush

weet dat onze paddo vrienden veel water opzuigen uit het substraat aangezien een paddo 90% uit water bestaat.

zonder vocht uit een substraat kunnen zij dus niet leven.

na een flush''oogst''moeten we de cakes dus gaan ''dunken'',dit doen we om de cakes weer van voldoende vocht te voorzien.

 

kook een grote pan water 20 minuten lang en laat die 8 uur af koelen.

dit is nu steriel water wat we later gebruiken.

maak een emmer goed schoon(of een grote pan,iets waar je 1 of meerdere cakes in passen)met een sopje,

daarna met spiritus om extra bacs die achter bleven te vernietigen.(belangrijk).

gooi hierin het steriel gemaakte water en gooi ongeveer per 10 liter steriel water 100 ml waterstof peroxide 3% (1 flesje) er bij.

 

dit is het water voor het dunken,het is steriel en de waterstof peroxide zuigt door het water goed in de cakes.

dit is een goede preventie tegen bepaalde besmettingen/contiminaties en op cocos een zeer goede werking.

waterstof peroxide geeft geen schade aan het mycelium zelf.

 

wat we nu doen is de cakes koppie onder(totaal,ook belangrijk)24 uur lang laten staan.

een extra zekerheid zou zijn dit in de koelkast te laten staan omdat bepaalde bacs ook dood gaan onder de 8 graden.maar het is niet perse nodig,de waterstof perox doet zijn werk ook al zeer goed.

 

hierna zal de totale cake goed doordrenkt zijn van vocht en meteen een badje van waterstof peroxide dus fris voor een nieuwe start.deze zal in goede conditie na een dag of 8 afhankelijk van de soort nieuwe paddestoelen geven,vaak meer dan de eerste flush.dit gaat door tot ongeveer 4 tot 6 in goede condities.

 

maar dit is dus de basis van het kweken zelf.ik zal dit topic updaten en vergeet niet dat deze info enkel voor hobby doeleinden geschikt is en ik niet verantwoordelijk kan zijn voor eventuele schade door deze info.hou het gezellig en voor eigen gebruik en snoep en kweek verstandig

 

11ij1xj.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppie, goed uitgelegd.

 

Een dingetje, zet jij de potten met roggen zo op de bodem van je snelkookpan of heb ik ergens over heen gelezen?

 

Gegroet,

Donder

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je wel dat het je op viel,

ik heb het bericht nu aangepast.

 

ik zelf heb altijd de potten recht op de bodem gezet,

ook omdat de ruimte net paste met de 720 ml potten in hoogte.

 

maar het beste is er iets onder te zetten ivm dat het glas van de potten kan scheuren.

ik heb er nooit problemen mee gehad en denk al een pot of 30 gekookt te hebben.

bij mn nieuwe pan past er wel een rekje onder en die zal ik wel gaan gebruiken want anders word de onderste laag

van de rogge net weer te warm denk ik zelf.vaak gehad dat de onderste laag van 1 cm rogge een plakkerige bende was.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer genoeg kan ik mijn topic niet meer editten om uit te leggen hoe we makkelijk sporen vermeerderen voor toekomstige kweekjes.

in theorie en praktijk kan je met 1 spore spuit je leven lang door kweken met de volgende technieken:

 

methode 1: De honeytek

De Honey Tek is een bijzondere manier om meer mycelium te verkrijgen.

 

Benodigdheden:

-Snelkookpan

-Potje van 100 of 150 ml(baby voeding potjes zijn er zeer goed voor)

-100 ml Spa blauw (zonder prikkels dus)

-Een licht kleurige honing het liefst biologisch en dan 2 ml

-2 ml sporen uit een sporen spuit

 

Lets begin!

Eerst sterilizeren we de huisvesting van onze honeytek,namelijk het potje,de spa blauw en de honing.

We vullen dus eerst het potje met 100 ml spa blauw en 2 ml honing.

Zorg er dat de honing goed met het water gemengd is!Doe hierna het deksel er op waar je alvast een gaatje van 0.4 mm in heb gemaakt waar je een polyfill watje in hebt gepropt als de bekende filter(houd de bacs buiten aangezien polyfill niet orghanisch is).

Doe over de deksel nog een aluminium folie om condens te weren die in de snelkookpan zal ontstaan.

Snelkook dit potje in de snelkookpan voor 20 minuten.niet meer want anders kan de suiker carameliseren.

Dit laten we zon 6 uur afkoelen naar kamer temperatuur.

 

Dit gebeurt er trouwens bij gebruik van normaal water:

ehgndj.jpg

Het gele is geen honing.....bij spa blauw blijft de kleur gewoon helder.

Hoe dit kan is voor velen een raadsel en er word gedacht dat het kraanwater iets bezit waardoor het geel word na snelkoken.Dus gewoon spa blauw en je speelt op safe.

 

Nu gaan we na het afkoelen van het potje de sporen injecteren.

 

Dit doen we het beste in een aquarium op zijn kant gezet met een brandend spiritus brandertje er in.

Dit hebben we van te voren al goed schoon gemaakt met spiritus.

De spiritus vlam zal een steriele paraplu maken en onder die paraplu is er geen kans op bacterieen.

Draag latex handschoenen die je schoon heb gemaakt met alcohol of een handen zeep met alcohol en gebruik lange mouwen om microscoop kleine huid schilfertjes tegen te houden.

Draag een stofmaskertje om de bacs die elk mens uit ademt tegen te houden.

 

Zet nu het potje in de aquarium en de spore spuit er bij.

Haal het alu folie van het potje af.

Haal de naald van de spore spuit door de spiritus vlam tot die 3 seconden rood gloeiend is en laat het 30 seconden afkoelen(met de spuit in de hand in het aquarium dus waar de steriele vlam brand).

Steek de naald door het polyfill watje in het deksel en injecteer 2 ml van de spore spuit.

Zet dit bij voorkeur op een plek(incubator)die 27 graden warm is voor optimale snelheid in de groei ervan.

(of ergens bij een verwarming in deze tijd van het jaar,niet op de verwarming uiteraard,.....)

 

elke dag even 5 minuten roeren(met de hand dus,niet schudden!)en zorg dat het filter in de deksel droog blijft.

Als het filter nat word kunnen er dus wel bacs naar binnen via het water.

Na 2 dagen zul je een begin zien van groeiend mycelium,dit ziet er uit als een katoen vlokje.

Na ongeveer een maandje zal het genoeg zijn om sporen spuiten mee te vullen.

de 2 potjes rechts zijn honey teks van een week of 2 oud:

2rgnnl0.jpg

 

Daarmee komen we meteen bij het volgende:

Het mycelium water opzuigen in spuiten.

 

Eerst sterilizeren we de spuiten door ze in een pannetje water te koken voor 20 minuten en af laten koelen.

Zorg voor de dikste naalden die je kan vinden aangezien het mycelium in de honeytek bijzonder stug en dik kan zijn.

Haal de naald door een hete vlam 3 seconden rood gloeiend en laat de naald weer 30 secs af koelen.

Steek de naald door het polyfill filter in de deksel en richt op de vlok(of vlokjes)mycelium en zuig het mycelium op.

 

You just made your honey tek spuit!

Uit de 100 ml in het potje kan je ongeveer 5 tot 7 spuiten vullen van 10 ml die je hetzelfde kan gebruiken als spore spuiten.

Ook is dit levend mycelium en slaat dus zon 5 dagen eerder aan dan met een sporen spuit waar de sporen nog moeten ontkiemen.

 

Je kan dus in de praktijk uit 10 ml van 1 sporespuit dus 5 honeyteks maken van 100 ml,dit leverd je dus 25 tot 35 spuiten van 10 ml honeytek op.reken uit je winst!

 

Methode 2: De makkelijke manier van sporen spuiten maken.

 

Deze methode is ook ideaal om je voorraad mycelium op te bouwen en ook erg makkelijk.

 

Benodigdheden:

-Snelkookpan

-2 potjes van rond de 200 ml

-1 vers geplukte hoed van een paddo waar de hoed net open is

-steriel water ongeveer 100 ml

-Stuk of 8 spuiten van 10 ml.

-aluminium folie(gesteriliseerd met 70% alcohol of 20 minuten in een oven op 170 graden)

 

Lets begin!

 

Eerst gaan we het potje sterilizeren voor 30 minuten en meteen ook het potje met de 100 ml water er in.

het potje met water dekken we af met de deksel met een polyfill watje er in en alu folie tegen de condens in de pan.het potje waar we straks de hoed in leggen kan simpelweg met alufolie er over heen in de snelkookpan.

Dit laten we uiteraard afkoelen tot kamer temperatuur.

 

Nu nemen we een vers geplukte hoed van een paddo waarvan de hoed open is.

Deze leggen we met de lamellen naar onderen in het droge potje zodat de sporen op de bodem van het potje kunnen vallen.

Nu doen we over het open einde een (gesteriliseerd)stuk alu folie om het potje af te dekken.

Dit zetten we weg voor 24 uur in het donker ergens op kamer temperatuur.

 

Dit potje verhuizen we naar het beroemde op zn zij gezette aquarium met de spiritus brander er in.

Nu halen we de hoed uit het potje en je zult zien dat er een sporen afdruk op de bodem legt.

Hierover gooien we de 100 ml water(die rond de 80 ml zal zijn na de snelkookpan) en roeren de sporen die vast zitten op de bodem met een naald die we alvast gesteriliseerd hebben dmv de vlam 3 seconden roodgloeiend.

 

Nu heb je rond de 80 ml sporen vloeistof die je in spuiten op kan zuigen.

Dit doen we door elke spuit die we gaan vullen eerst de naald te sterilizeren met de bekende vlam 3 secs rood gloeiend.

Nu zuigen we de spuit vol en deze leggen we 48 uur op kamer temperatuur.

Na deze 48 uur zijn de sporen in de spuit goed gewend en zullen zij meteen bruikbaar zijn!

 

Ook kan je deze makkelijk een jaar in de koelkast bewaren.

Zorg er wel voor dat als ze uit de koelkast komen dat je ze 48 uur de tijd geeft om goed aan de kamer temperatuur te wennen.Doe je dit niet zullen de sporen nog niet''wakker''zijn en dus niet groeien.

 

Dit was het weer even voor vandaag,de volgende keer zal ik een makkelijke uitleg geven hoe je sporen prints kan maken(1 goede hoed= 1 spore print=rond de 10 volle spuiten van 10 ml).

Ook wil ik de ''graan naar graan ''techniek uitleggen.Dit doe je door van 1 pot 100% gekoliniseerde rogge 10 anderen potten rogge te ''bevruchten'',maar hier komt een stuk steriele techniek bij kijken.

 

Zoals jullie lezen kan je dus met 1 sporen spuit al een hele berg spuiten en honey teks maken en in de praktijk nooit meer een spuit hoeft te kopen.

wat je nu al kan doen is de honeyteks 6 maanden te gebruiken,daarna van een hoed nieuwe sporen spuiten maken en dan van die spuiten weer een verse honey tek en zo gaat het wieltje eindeloos rond <_<

 

Succes met de kweek en more will come!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg goede informatie en goede duidelijke foto's.

Ik zeg stickie.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben blij dat de mensen wat aan de info hebt,daar doe ik het voor.

Vaak lijkt de drempel hoog omtrent paddos kweken maar als je eenmaal de basis kent gaat het echt vanzelf.

 

Ik wou graag nog uitleggen hoe je paddo sporen prints kan maken.

Helaas heb ik hier geen fotos van....maar ik zal het duidelijk uitleggen.

(let wel ik ben nu stoned in de morgen,dus :whistling )

 

Een sporen print maken

 

Een sporenprint is niets anders dan een afdruk van de sporen uit een paddestoel hoed.

Deze sporen vangen we het beste op een aluminium folietje.

 

Benodigdheden:

 

-(Schone) Schaar

-Stuk Aluminium folie van 12 bij 5 cm

-Een verse paddestoel hoed

-Alcohol 70%(kruidvat 2 euro 30)

-Stukje keukenpapier(voor het alcohol )

-2 diepe borden

-plastic folie(supermarkt)

-latex handschoenen plus handenzeep op basis van alcohol(bij de action 2 euro en de handschoenen 60 cent)

-stofmaskertje

 

***Steriel werken

 

Met dit werkje moeten we redelijk steriel werken.

Dit doen we door lange mouwen te dragen(er zitten miljoenen huidschilfers op ons lichaam,dit kan bij de sporen komen).

Een petje of haarnetje is ook geen overbodige luxe.

Een stofmaskertje tegen de bacs die we uit ademen,dit kan ook bij de sporen komen.

Latex handschoenen met alcohol schoon gemaakt,raak hierna niets anders meer aan dan je spullen waar je mee werkt.

 

Een aquarium op zn zij gezet die eerst met spiritus is schoon gemaakt met een spiritus brandertje er in.

Het aquarium voorkomt stromende lucht en de brander een steriele vlam,zo werk je redelijk steriel.

(pas op met de brander,hou je hoofd er bij! vergeet niet dat alcoholdamp explosief kan zijn)

Zorg dat alle ramen dicht staan,dit voorkomt lucht stroming waardoor dus ook weer meerdere bacs .

Spuit de ruimte waarin je werkt met een spuitbus lysol of oust zodat de lucht schoner is.

 

Lets begin

 

Eerst gaan we de strook(jes)aluminium folie ontsmetten met een stukje keukenpapier in alcohol gedoopt.

Wat ook mogelijk is is de strookjes 20 minuten in de oven op 200 graden te leggen maar alcohol werkt makkelijker.

Zorg ook dat je latex handschoenen aan hebt die je met een alcohol handengel heb schoon gemaakt!(zie ***)

Vouw nu alvast de strookjes alu folie voor tot een pakketje(door midden vouwen en links en rechts een strookje van 0.4 cm omvouwen,dit word de sluiting) sorry geen pics maar ik hoop dat het zo duidelijk is......

Leg deze in een diep bord neer,dit word de plek waar we de prints straks laten leggen.(ontsmet het bord met het alcohol papiertje)

 

Nu snijden(of knippen)we een hoed van een groeiende paddestoel waar de hoed net van open is met een steriel mesje (snijmes setje 1,80 bij de action=perfect)zo dicht mogelijk bij de hoed af.

Deze hoed leggen we in het midden neer van het alufolie strookje.(werk nog altijd steriel,zie ***)

Nu pakken we het andere diepe bord wat we ook schoon gemaakt hebben met het alcohol papiertje en leggen dit andersom op het andere bord.

Om de rand rollen we het plastic folie zodat het goed afgedekt is.

Dit zetten we ergens voor 24 uur neer.

 

Na deze 24 uur halen we de borden weer uit elkaar en verwijderen we de hoed van het alu folie.

Er zal nu een spore print op staan die in diktes kan varieeren van dik tot dun en zal zwart tot donker paars zijn.

(Er zijn albino soorten waar de sporen ontzichtbaar zijn,maar dit zijn uitzonderingen.)

Nu zetten we de borden weer in elkaar en rollen we weer plastic folie om de borden en laten we het nog eens 12 uur staan.

Hierdoor kunnen de sporen wat beter uit drogen,deze zijn vaak nog vochtig.

 

Na de 12 uur halen we de borden weer uit elkaar en vouwen we de strookjes alufolie weer netjes dicht.

Even nog de naam er op schrijven en ze zijn zo 3 jaar te bewaren in de koelkast.(in een schone luchtdichte tupperware box uiteraard)

Roger Rabit(van mushroom videos)had het wel eens over een spore print die 20 jaar oud was en het nog deed.....

 

wat moeten we nu met zon spore printje?

Deze gebruiken we voor het maken van een sporen spuit.

 

Het maken van een sporen spuit

 

Benodigdheden:

-Injectie spuit(en) van 10 ml(40 cent bij de apotheek)steriel gemaakt,mee koken met het potje water(zie onder)

-Sporen print

-klein scherp mesje om de sporen mee af te schrapen

-pincet(schoon gemaakt met alcohol)

-Steriel gemaakt water(hoeveelheid afhankelijk van de spuiten) (potje water met deksel met polyfilter in een pan water 30 minuten laten koken)

 

 

het maken van de sporen spuit

 

Ook hier werken we weer steriel(zie ***)(dus handschoenen,etc,het aquarium)

 

We leggen de spore print,het potje water,het scherpe mesje,de spuit(en)en de brander klaar in het aquarium.

We halen het mesje even roodgloeiend door de spiritus vlam en laten het afkoelen.

Nu vouwen we het aluminium waar de spore print in zit voorzichtig open(steriel werken***)

en houden het met de linker hand vast met een pincet.

Met de rechterhand schrapen we ongeveer 1/8 van een dikke print

(een dunne iets meer )in het klaar gezette potje met steriel water.

 

Nu pakken we een spuit waarvan we de naald 3 seconden rood gloeiend in de spiritus vlam houden.(en afkoelen)

Met deze steriele naald roeren we eerst de sporen goed door het water heen en dit zuigen we 5 keer op en uit.

Hierdoor vermengen de sporen zich goed door het water heen.

Bij de 5de keer hou je het in de spuit zelf,dit is je sporen spuit met goed vermengde sporen.

 

Deze spuit is niet direct te gebruiken,de sporen er in moeten goed sattle'en.

Leg de spuit 48 neer ergens op kamer temperatuur en hij is bruikbaar of je kunt hem nu in de koelkast leggen voor later gebruik.

Zorg wel altijd dat je ze 48 uur op kamer temperatuur neer legd als je ze uit de koelkast haalt voor gebruik,

de sporen moeten eerst wennen of ze groeien simpelweg niet.

 

Deze spuiten zijn in de koelkast makkelijk een jaar houdbaar .

 

Dit was het weer voor vandaag(stoned high van de haze na 2 bakken koffie :offtopic ) en kweekse!

Let them grow,

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is zeer interessante informatie, tof dat je het met ons deelt!

Ik heb ze nog nooit gekweekt omdat het me altijd ontigelijk veel werk leek en er een beetje tegenop zag... Aan de andere kant is het wel heel belonend werk natuurlijk :verrygood

 

Welke paddo's helpen jou trouwens het beste dromenland in? Ik kan volgens mij redelijk wat hebben maar met Hawaiiaanse kwam ik toch wel helemaal los!

Share this post


Link to post
Share on other sites

de beste en snelst te kweken cubensis die ik ken is toch wel de ''pes hawai''.

(niet te verwarren met hawaianse cubensis/paddos want die bestaan niet.de naam pes hawai is vernoemd naar een sporen verkoper die de afkomst van deze soort niet weet.

ze vermoeden een mix met een golden teacher .feit is dat deze soort zwaar trippy is met bijzondere visuele effecten)

 

een paar keer flink van getript,een keer zelfs met 2 gram al goede visuele effecten.

een keer met 3.5 gram mezelf moeten overgeven aan een 4 uur durende trip met mn ogen half dicht leggend op de bank,muziek overgaand in trommel muziek met stemmen.....zwaar trippy.

lopen,praten,iets doen,alles was zwaar moeilijk.....4 uur lang geen controle meer,wat ineens na 4 uur gelukig terug kwam :verrygood

alles was 1 visueel, zwaar trippy en voor de diehards.

 

ook om te kweken heb ik er goede ervaringen mee.

ik heb de cubensis''b+''gekweekt,die ging niet echt snel en qua effecten meer een oppend nadenkend effect.

ook de thaise,maar die ging ook niet zo snel als de hawai,en qua effect meer peppy ,bijzondere lach kicks en euforie(wat ook bijzonder relax is,bij de thai blijf je er bij met je hoofd,bij de hawai lach je niet meer na meer dan 3 gram....dan ben je out of space :D )

 

dus de pes hawai kan ik naar mijn ervaringen wel aanraden,een snelle makkelijke en volle groeier met leuke opbrengsten en een zwaar trippy effect :)

2 gram van deze kan je vergelijken met 5 gram mexicaanse .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Nederwierie, Misschien een aanvulling voor mensen die niet in het bezit zijn van een snelkook pan. Fractioneel steriliseren in een normale pan bij 100 graden. Bij gebrek aan plaats in m'n snelkookpan al verschillende keren gedaan, met succes.

 

Gegroet

Share this post


Link to post
Share on other sites

fractioneel koken kan idd ook,

/half uurtje koken,24 uur laten staan dat de bacs(endo sporen) er in komen/

na 24 uur weer half uur koken om die bacs juist weer te doden,

na 24 uur weer 1 uur laten koken dan zijn de meeste bacs weg.

 

maar met rogge blijft het een risico aangezien er best wel wat bacs in rogge zitten.

maar het kan zeker ook wel goed gaan.

 

maar met bruine rijst meel(zilvervliesrijst gemalen)en vermiculiet op de pftek techniek in jam glazen werkt het wel goed.

die cakes kan je weer verbrokkelen en als spawn gebruiken voor de kokos.

op bruine rijst meel komt zeer zelden een besmetting voor zeggen ze.en vermiculiet is niet orghanisch dus er kan niks op landen.vandaar dat het dan wel zonder snelkookpan kan,maar het is meer werk.maar het kan zeer zeker wel goed gaan.

 

maar met rogge blijft de kans wel op besmetting met fractioneel koken.

 

thnx dat je het zegt,dit was ik helemaal vergeten er bij te zetten.

idd wel goed voor de mensen zonder snelkookpan,niet iedereen heeft zon pan in huis.

(die 12 liter pan van mij was wel een puur mazzeltje nieuw voor 30 euro op de markt op de foto,

maar een nieuwe standaard huis pan kost al gauw 90 euro,en 2dehands 20.beiden gaan even lang mee na 10 snelkook sessies van 75 minuten)

nflhg1.jpg

scxdso.jpg

16kndoz.jpg

(die van 30 euro,zeer sterk,sterker en sterkere druk dan een huis tuin en keuken tomado snelkookpan)

Trouwens wel een tip voor mensen die een goedkope grote pan zoeken,ze zijn in omloop voor 30 euro op markten.

ook een kleine 4 liter variant voor 15 euro,hier passen denk ik 3x500 ml potjes in,dus ideaal voor de kleine kweker of voor kleine dingen te steriliseren.

qua bouw en druk zijn ze sterker en duurzamer dan een tomado snelkookpan.

 

ook de afsluitring die is ingegoten in de deksel:

xbcv3t.jpg

duurzaamder dan zon loshangende ring die echt niet gemaakt is voor meer dan 15 snelkook sessies van 75 minuten.....die ring is het slijtage onderdeel van de pan zelf,en die kost vaak 20 euro nieuw.

de ring in deze pan smeer ik zelf na gebruik in met uierzalf,zo blijft het materiaal soepel ipv dat het uitdroogt.

 

een aanrader,als je deze pan ergens kan vinden op een markt,ik zeg kopen!

de druk zit 100% goed,ontluchten duurt 1 minuut lang.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek deze op een mix van coco koffie paardepoep en een beetje vermiculiet

Dit werkt super maar als ik geen zin heb om shit te gaan halen dan werkt koffie en coco perfect

gallery_10429_11195_142522.jpg

gallery_10429_11195_1276317.jpg

gallery_10429_11195_956395.jpg

ik maak gebruik van mono en duo tubs werkt rete simpel dichtplakken en wachten tot de oogst

niet misten of fannen maar gewoon wachten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice monotub!

 

Dit is ook een zeer mooie manier van kweken omdat je in feite de bak niet meer hoeft te openen.

De polyfill watten filteren de lucht voor binnen goed dus het blijft goed steriel binnen.

 

Ik heb het een keer geprobeerd om met kokos en paardeshit een substraat te maken maar dit liep

uit op de green mold.De fout was dat ik het had gesteriliseerd ipv gepasteuriseerd.

(volgens de experts moet paardemest gepasteuriseerd worden of het gaat mis)

Maar ik wil dit zeker nog een keer proberen,zij het gepasteuriseerd .

 

Koffie(gebruikte senseo pads) is ook een goede booster idd,ik heb er veel over gelezen.

Ze weten nog niet hoe het komt maar het mycelium groeid er ook sneller door en de paddos krijgen ook een mooie boost.

ook als je het inspuit in de potten rogge ontkiemd/groeid het mycelium net wat sneller.

Koffie goed voor ieder :wub:

 

De cocos mengsels/mixen zijn naar mijn ervaring echt het beste.

Ook qua contanimaties is cocos het veiligste om op te kweken .

Ik mix dan de bakjes met een mix van 10 delen cocos,1 deel gips en 1 deel kalk voor het mycelium substraat onder(lees cocosmix/spawn/cocosmix/spawn/pure kokos als casing laag).

(tested by me,4 tot 6 flushes met de pes hawai)

 

De pure cocos als casing laag omdat er met een casing met kalk en gips overlay zal ontstaan door de snelle groei.

Ik heb dit een paar keer geprobeerd en dat gaat lekker,hoogstens 4 dagen in de incubator(soms al 2 dagen)en als de casing 30% wit van het mycelium is zet ik ze in de fruit kamer om te laten fruiten/groeien.

 

toevallig heb ik 2 dagen terug een paar bakjes in de incubator gezet ,

bovenstaand mengsel van de kokos en spawn op rogge korrels.

er komen al kleine sneeuw witte pluisjes door de kokos laag dus ik denk dat die overmorgen al naar de fruitkamer mogen.

ik zal kijken of ik er fotos van kan maken en in mijn wietforum album neer kan posten.

 

Succes met de kweek en fotos en info zijn altijd welkom!

 

prettig weekend,

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier al een hele tijd sporen liggen en heb al heel wat gelezen en video's bekeken (3jaar haha), maar het wordt nu toch stilletjes aan tijd om er ook maar eens aan te beginnen ! :lol: De pressure cooker is (eindelijk!) besteld ;)

Nog even werk maken van e deftige glovebox en de fun kan beginnen :lol:

 

Het is leuk om het ook eens in het nederlands te lezen en de techniek met de coco's casing vind ik zeer aantrekkelijk.

Bedankt voor je moeite om dit stukje te schrijven dus :D

 

JACK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem,daar doe ik het voor om deze kennis te delen met andere mensen.

Ik ben nu een half jaar met deze hobby bezig en weet de begin fouten.

Dat word er niet vaak direct bij gezegd maar kom je pas achter als je er naar zoekt.

Ook veel topics gelezen op de shroomery,in het begin zat ik er uren lang :lol: (hoewel goed engels en de basis paddestoelkweek woorden wel vereist zijn daar)

 

Ik ben nu ook weer bezig met een test van 2 bakjes kokos zonder pasteurisatie of sterilisatie.

Gewoon puur uit de verpakking met blote handen gemengd met kraan water.

(maar latex handschoentjes zijn beter,nu 3 euro per 100 bij de action)

De mix is

10 delen(vochtig)kokos

1 deel kalk

1 deel gips.

met de blote hand gemengd,kijken wat het word en hoe het groeit.

 

Hier wat pics ,de deksels zijn er even af voor de pics,ze staan in een incubator op 26 graden nu.

(sorry voor de tinypics...ik kan ze niet url overladen naar wietforum ...)

 

Dag1

dsc0153u.jpg

 

Dag 2

eg2rr5.jpg

 

Dag 3

2dakl5s.jpg

 

Dag 4(vandaag)

edkpj.jpg

 

Ook weer een paar bakjes in de kist,deze staan er nu precies 8 dagen in:

10qkpae.jpg

Dit keer weer de ''pes hawai''omdat die

-goed groeit,

-goed opbrengd(ik had 5 tot 6 flushes met mooie opbrengsd)

-makkelijk,omdat deze veel fouten kan hebben.

-2 gram van deze is qua visueel trippen te vergelijken met 4 of 5 gram mexicaanse.

(let wel,4 gram van deze en je kan amper meer lopen,praten,dingen doen,enkel overgeven aan de zwaar visuele trip 4 uur lang)

 

Deze kan ik je ook wel aanraden voor een eerste kweek,een hele bijzondere paddestoel.

Je kan deze zo aanvragen bij fsre voor een envelop en 2 euro,grote kans dat je een print van mij bemachtigd,

Ik heb er laatst 10 geschonken.(en binnenkort een stuk of 40)

Als de hobby goed bevalt ken je altijd sporen terug zenden voor anderen die ze aanvragen,

zo blijven de sporen goed''rouleren''wereldwijd.Een zeer goed alternatief.

Ook kan je zo elke maand een andere soort aanvragen,altijd leuk testen met meer soorten.

 

Ik heb nog meer fotos maar ik zal die naar mijn album op wietforum plaatsen.

sorry voor de timy pics ik ga er rekening mee houden.

 

Succes met de kweek en schroom niet om bv een topic te openen met een growlog ofzo,

er zitten hier veel mensen die je op weg kunnen helpen als je vragen hebt.

 

greets,

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe naais!

 

Lijkt me vlot te lopen die niet gepasteuriseerde en gesteriliseerde coco's.

Ik had je verhaal over de PEShawai al gelezen en ik hou wel van zwaar visuele paddo's ;)

Ben altijd liefhebber geweest van de hawaïaanse die je vroeger in de smartshop kon halen.

Ik weet dat dit niet dezelfde soort is, verre van.. de Panaeolus Cyanescens zijn het volgens mij, wat moeilijker te kweken

heb ik gelezen, maar de trips waren suuuper visueel en zoals je zelf zegt overgeven aan de paddo en go with the flow ! :)

 

FSRE was ik al van op de hoogte.. Heb er zelfs iets leuks over te vertellen!

In jou topic over dit prachtig initiatief had ik in de 5de post al verteld dat ik dacht dat dat een scam was.

Had daar ongeveer 1,5 jaar geleden een enveloppe naar gestuurd met 2€ op een kartonnetje maar ik heb nooit iets ontvangen. Toen dacht ik dat ik opgelicht was, maar zag in jou topic duidelijk wel anders..

 

Was ergens in juni/juli en had daar uiteindelijk niks meer mee gedaan..

Maar nu ik er toch echt wel in ga vliegen en het materiaal aan het verzamelen ben en jou verslag las over de PEShawai

was ik deze eens gaan opzoeken op FSRE en heb toen een mailtje gestuurd met mijn uitleg en kreeg dit als antwoord:

 

Hi, geen probleem!

 

Stuur me ff je adres dan gaan ze morgen op de post!

 

Peace,

Kasper.

 

Ik kon het natuurlijk totaal niet bewijzen maar echt leuk dat ze daar niet moeilijk over doen.

Het is dan ook om de peace and love te doen! hehe nice kaartje wat er bij steekt :P

En wie weet start ik binnenkort dus idd met jou print :D

Het lijkt een grote te zijn, wat een zilverpapier !

 

Had nog een vraagje.

Die polyfill watjes, voor wat wordt dat gebruikt normaal bij dieren..

Zodat ik weet in welke dierenhandel ik dat kan gaan zoeken, doodgewone of meer gespecialiseerde .. ?

 

Geen probleem van die pics ik zie het goed genoeg! :)

Keep on shroomin'

peace

 

JACK

Share this post


Link to post
Share on other sites

grote kans dat die van mij zijn,ik heb ze in groot folie gemaakt.

er zitten een paar hele dikke prints bij!

 

wel relax van kasper dat ie je een print stuurd!

ze zijn heel relax daar,ze helpen graag mensen.

 

die polyfill kan je in elke dierenzaak kopen ,het zijn aquarium filter watten.(2 euro)

met 1 zon zak kan je een aardige tijd mee vooruit.

 

succes straks met de kweek straks en vragen zijn geen probleem!

 

Nw

 

edit:

 

nog een waarschuwing over de gips,neem wel landbouw gips!

dus niet die uit de bouwmarkt,deze kan giftig zijn.

dit had ik vergeten bij mn eerste topic post te zetten.

 

het kan ook heel makkelijk met enkel kalk,maar zoek een kalk met minder dan 5% magnesium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog ff een cloon tekje ik vond deze ergens en deze is zeer makkelijk

maak honingwater of een ander LC simpel .met in de deksel een zelf helend injectie poortje gaatje met rtv kit

Neem een spuit en doe hier water in en maak deze steriel in de stoompan gewikkeld in folie (met een dikke naald)

Neem mooie paddo uit het liefst eentje uit een cluster

Pak een doekje /keukenrol doe hier spiritus of alcohol op neem de paddo hier mee af en leg hem neer op een schoon oppervlak

Pak je spuit je kunt de punt verhitten maar hoeft niet hij is nog steriel haal het kapje in een beschermde omgeving ik neem een plastick bak en leg deze op zijn zijde

met een kapje voor mijn mond.

Prik door de paddo dus paddo recht op en prik horizontaal door de stam

nu heb je een stukje in de naald zitten dit spuit je in je lc en laat het staan op 25 graden max 30 zoon week of 4/5 en dan de koelkast in

dit is je hoofd cultuur hier van maak je dus nieuwe potjes met cultuur is deze op dan zoek je weer een mooie paddo uit een sporen print

 

 

@ jack bij de action heb je deze polyfilters voor de keuken

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx voor de aanvulling,deze techniek kende ik nog niet.

ik zal hem een keer proberen later!

 

Lc honeyteks zijn ook 1 van mn favorieten,ik heb er hier nog 4 staan in de koelkast voor later gebruik.

Altijd handig een paar wolkjes ''ready for take off''mycelium om in een spuit op te zuigen.

 

ik gebruik af en toe deze homemade''magnetic stirrer''om de honey teks goed te roeren:

(in test/bouw fase nog)

gallery_5544_11244_19866.jpg

in de honeytek zelf zit een klein stukje versnellings kabel(4 mm) van een mountain bike die op de sterke magneet reageerd en dus zo het water''roert''.

het stukje kabel is nu na 4 maanden nog niet geroest(en als het roeste,mycelium kan tegen roest dus ook np)

 

de magneet komt uit een oude harde schijf want die zijn super sterk en hebben een mooie vorm om op de computer ven te plakken.

het potje staat dan op een dun cdhoesje 2 mm boven de magneet.

 

ideaal,die kan ik je wel aanraden te maken,op shroomery staan een paar bouw verslagen.

op die manier laat je hem elke dag een half uurtje roeren zodat het kabeltje het mycelium in duizenden stukjes snijd.

al die duizenden stukjes groeien elke dag weer aan elkaar,zo krijg je van die slierten en het gaat sneller.

 

en idd bij de action leggen die watten ook voor 90 cent een hele zak vol.

eigenlijk onmisbaar sinds dat de bacs uit de potten rogge houd tijdens koloniseren.

 

ook hebben ze bij de action vaak hele goedkope doorzichtige''imitatie curver''bakken met deksel voor 5 euro ofzo.

(die ideaal zijn om een shotgun bak van te maken)

ik had toen ook die rode bakken gekocht zonder deksel en rondom wat gaatjes geboord en vochtig perliet op de bodem.

daarover weer een glasplaat,dat gaat ook perfect.die bakken kosten maar 1,90 maar zijn niet heel hoog dus meer voor kleine soorten.

 

 

Succes met de kweeks mensen!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes,

een mooi bergje paddos bij elkaar :lol:

 

garant voor een paar mooie trips!

welke soort is dit?

 

Nw

 

edit:

even een correctie van de vorige post met de homemade magnetic stirrer:

als je goed kijkt zie je precies onder de draaikolk het stukje remkabel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb er ook al een in elkaar geknutseld zoon stirrer

maar ttoen ik de tubs ging klaar maken ben ik ze vergeten te labelen

het kan dus een b+ zijn maar ook cambodian of equador zijn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken het,die fout heb ik ook al een paar keer gemaakt.

Potten rogge zonder label en 2 soorten,

bakjes na dunks verwisselen en niet weten wat nu welke soort is :lol: ,

zelfs met een honeytek heb ik het al gehad....

 

labelen is de sleutel ;)

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...