Ga naar inhoud

verschil tussen karneboter en roomboter?

8 replies to this topic

#1 willem@ganjah

Groentje

• Members
  • 17 Posts:

Gepost 25 augustus 2010 - 01:06

hallo iedereen,

Vandaag wil ik een cakeje bakken maar ik weet niet of de boter geschikt is.
ik heb gelezen dat roomboter het beste is om wietboter van te maken, maar is roomboter hetzelfde als karneboter?

ik heb er geen raad mee =P, dus zal ik even alles wat op het pakje boter staat overtypen:

KARNEBOTER van biologische landbouw (bio-time)

ingredienten: botervet(van biologische landbouw), melkfermenten

gemiddelde voedingswaarde per 100g
energie 3055kJ/ 730kcal
eiwitten 1g
koolhydraten 1g
vetten 82g

ik hoop dat iemand mij kan helpen.

alvast bedankt

ps: we zijn misschien van plan wafels te bakken(ipv cake), omdat dit buiten kan gebeuren wegens de geur. maar ik heb er weinig ervaring mee. iemand tips?

#2 EmTee

volgt cursus wietologie

• Members
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2532 Posts:

Gepost 25 augustus 2010 - 03:13

Als die karneboter gewoon van koeiemelk is, dan is het prima. Plantaardige boter werkt niet.

Wat betreft geur: het maken van de wietboter geurt, het bakken van de cake niet.

Je wilt het in ieder geval goed doen door eerst wietboter en daarna pas cake te gaan maken. :verrygood Velen gooien bij de eerste keer gewoon gemalen wiet in de cake en dat is ranzig en minder werkzaam.

Als het je eerste keer spacecake is, wel even geduld hebben en niet te veel eten. Werking laat bij het eten op zich wachten. Ook bij een vreetkick niet denken: heee, nog een lekker plakje cake! :D

EmTee

#3 Fearghus

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 176 Posts:

Gepost 25 augustus 2010 - 03:27

Thc bindt zich met dierelijke vetten. Zoals Emtee schrijft niet met plantaardige vetten. Dus hoe vetter de melk is die u gebruikt, des te beter. Roomboter is dus uiterst geschikt! Bestaat voor ongeveer 82% uit melkvet. Net als andere natuurlijke vetten zijn dit esters van glycerine en vetzuren. Aangezien de karnemelk ook een vetpercentage van 82% heeft, is deze dus ook uiterst geschikt!! :verrygood
Tja de geur, bij de wietboter geurt het nogal, bij het afbakken van de cake vind ik dit nogal mee vallen.
Ik ondersteun ook volledig Emtee zijn standpunt van de wietboter, u kunt koud de wiet vermengen met de deeg. Maar dat vind ik ook zonde van de wiet, lekker een wietbotertje maken en dan beginnen aan de cake.

Veel succes en laat het jullie smaken!
Namaste Fearghus

"Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg."

#4 panjaabie

Ere lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1797 Posts:

Gepost 25 augustus 2010 - 03:39

Bekijk Post EmTee, op 25 Aug 2010, 16:13, zei:

. Ook bij een vreetkick niet denken: heee, nog een lekker plakje cake! :D

EmTee

hihi daar ben ik al regelmatig de dupe van geweest :verrygood
Bloed zweet en tranen bepaalt de koers die we varen.

#5 willem@ganjah

Groentje

• Members
  • 17 Posts:

Gepost 25 augustus 2010 - 09:59

bedankt, we hebben net een half wafeltje op, het weedje was van onze eerste kweek, en de geur viel inderdaad heel goed mee.
nu even naar buiten een stokje roken en dan alice in wonderland zien.

straks zullen we nog wel eens verslag geven

hopelijk begint hij snel te werken

tot straks :verrygood

#6 willem@ganjah

Groentje

• Members
  • 17 Posts:

Gepost 25 augustus 2010 - 11:16

we hebbe er elk 1 opgegete, en alice in wonderland is een echte aanrader :verrygood

#7 Fearghus

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 176 Posts:

Gepost 25 augustus 2010 - 11:49

Hahahaha coole film he. Heb ik ook lekker paar jointjes bij gerookt en lekker gespaced. lol
Leuk dat het een leuke ervaring was.
Namaste Fearghus

#8 loadrunner

Dol op koken, check de recepten maar eens

• Members
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1328 Posts:

Gepost 26 augustus 2010 - 01:23

ik adviseer om een hele grote cake zonder wietboter te maken, en een kleinere met.

vooral als je er eentje met chocolade maakt, dan doormiddensnijden en jam ertussen, waarna je er gesmolte chocolade overheen smeert met een kwastje...
(x-y)=420

#9 Fearghus

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 176 Posts:

Gepost 26 augustus 2010 - 08:29

Ik adviseer eens kijken naar Bakken met baard op youtube lol.
Ja inderdaad een goed idee, of zo'n kleine papieren bakjes. Zo heb je mini spacecake.

Grtz
Namaste Fearghus