Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Blowmonkey

Maak je eigen pollinator

Recommended Posts

Omdat ik het ijshash maken maar een gedoe vind, pollinators maar een boel geld vind kosten voor een hoop niks, ben ik zelf maar wat aan gaan kloten..

 

Naar wat pollinator plaatjes gekeken en op basis daarvan dit gebouwd:

gallery_4607_7504_643669.jpg

 

Zeefdrukgaas gehaald en een zak genaaid met klittenband en ritssluiting (ipv ritssluiting kan je net zo goed nog een keer klittenband gebruiken, werkt toch makkelijker).

gallery_4607_7504_1029173.jpg

 

Zak eromheen gedaan, wiet erin, rits (of klittenband) dicht.

gallery_4607_7504_725398.jpg

 

Ding wordt aangedraaid door een of ander vaag motortje wat hier nog lag, geen idee waarvoor het origineel was, maar het doet z'n werk. :lol:

gallery_4607_7504_396657.jpg

 

Stekker derin, knoppie aan, paar keer draaien en je hebt je eigen pollinator hash.. :lol:

 

gallery_4607_7504_319057.jpg

gallery_4607_7504_341067.jpg

 

Na wat persen:

gallery_4607_7504_1345033.jpg

gallery_4607_7504_1538620.jpg

 

Nadat dat ding klaar was kwam ik compleet toevallig, een week later ofzo, dit tegen op youtube:

 

:lol:

 

Dit is trouwens wel handig om te weten als je zeefdrukgaas gaat bestellen, ik heb voor de 43T gekozen, maaswijdte van 150 micron:

 Mesh	 Mesh Opening	 Thread Diameter	 Open Area	  Mesh Thickness
	  (Microns)		 (Microns)		   (%)			 (Microns)
-------------------------------------------------------------------------------------------
43T		150				  80				43			   140
48T		135				  70				43			   125
61T		92				   64				34			   117
77T		72				   55				27			   103

35T - Very Coarse

43T - Coarse

77T - Medium

90T - Fine

110T - Very Fine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn zelfbouw trommelzeef, werkt al jaar of 10 zonder problemen.

De schoepen, binnenin de trommel, zorgen voor het vallen van de wiet waardoor de harsen sneller loslaten.

Aan de rechterzijkant zit een luikje om de zeef te vullen.

 

gallery_5081_100_421696.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vang het gewoon op met een dik vel papier, krult ook mooi om de trommel heen als ik het kastje sluit.

 

Schoepen had ik nog geeneens aan gedacht, hang er de volgende paar keer ook wat knijpers in. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie machines!!

 

de draaisnelheid is volgens mij ook erg van belang,volgens mij draait een polinator 9 omw per minuut

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt waar? Ik was in de veronderstelling dat ze aardig hard draaiden, iig harder dan die van mij. Net ff geteld en die van mij maakt 15-16 omwentelingen per minuut, nog best wel snel dus. :lol:

 

In de pollinator manual staat dat je 2-5 minuten moet laten draaien voor de hoogste kwaliteit, maar als ik die van mij 5 minuten laat draaien heb je dus echt een hoop lucht te pakken, misschien een paar tiendes heel fijn spul. Moet wel minimaal een uur draaien voor er meerdere grammen in liggen. Hoe lang laat jij je zeef eigenlijk draaien tech?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn zeef draaid ongeveer 12 rpm.

Ik gebruik een vrij fijn zeefgaas, 75 micron.

Het duurt ongeveer 2 dagen voordat er kleine stukjes plant mee gaan komen en de kristallen volledig weggezeefd zijn.

Tot aan die tijd is het vrijwel pure kristallen.

 

Ik heb ook een andere zeef op 20 micron om het stof ( pootjes van de kristallen, bloemharen ) weer uit de skuff te zeven.

Dat werkte echter niet zo goed ook niet met een tril of schudzeef.

Ik haal het stof er nu uit door de skuff te laten vallen voor een draaiende ventilator ( voorzichtig !!! ).

De kristallen zijn veel zwaarder als het stof een komen dus op een andere plaats neer.

 

De zo verkregen skuff hoef je eigenlijk niet echt te persen.

Ik doe het spul in een glazen potje en druk het even goed aan.

De skuff is zo vet dat het vanzelf aan elkaar plakt.

Om het te roken schraap ik dan wat skuff los met een lepeltje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er ernstig lekker uit blowmonkey :lol:

 

was zelf ook al is aan t bouwen gegaan,

 

gallery_7713_519_75338.jpg

 

gallery_7713_519_74164.jpg

 

acrylplaat met gaatjes erin,

 

gallery_7713_519_103230.jpg

 

Onder de gaatjes zit een laatje

 

gallery_7713_519_392929.jpg

 

de trommel, met iets te fijn gaas.

De tweede ligt al klaar om een wat fijnere mesh te gebruiken.

 

Het stof scheiden is lastig, en zoals tec het doet, lijkt me de mooiste manier,

ik meen verhalen te kennen dat de pollen op deze manier gescheiden wordt in sommige hasjlanden...

dan wel zonder ventilator :lol:

een schaal met pollen, buiten zitten in een briesje, en de pollen van de ene in de andere schaal laten lopen.

 

 

gtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie machines :lol:

 

Zelf heb ik zon omgebouwde camping wasmachine die je vult met ijs , Bubelator .

 

Wat een gesmeer 2 keer gebruikt, dit lijkt me een stuk beter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn wat een mooie spullen maken jullie allemaal :lol:

 

Hoeveel gram wiet heb je voor die 12 gr hash gebruikt blowmonkey ?

en euh... maak je ze ook niet op bestelling ? ;)

 

Mijn bubbleator staat hier ook nog steeds stof te vergaren, staat te koop maar blijkbaar zijn er weinig geïnteresseerden :lol:

 

Dit lijkt me voor mij ook wel een beter systeem, lekker droog :D en geen gedoe met ijs en water..

 

grts

Richie :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opbrengst en kwaliteit is zeer afhankelijk van de kwaliteit van het knipafval of toppen.

Knipafval uit de cannacutter of tumbletrimmer is teveel vergruist om te kunnen gebruiken.

Je skuff zit dan vol met stof en bladstukjes.

Ook gebruiken veel cannacutter gebruikers (plantaardige)olie om de machine naderhand makkelijker te kunnen reinigen.

Als die olie in je droge zeef terecht komt slaat ie dicht, kan je wel weer uitwassen met zeepsop.

 

Normaal haal je tussen de 8 en 15 % van het gewicht aan skuff.

 

 

Ook een voordeel van droog gezeefde skuff is dat het heel mild en aromatisch smaakt en toch erg sterk is.

Ice-O-Lator vind ik persoonlijk smaakloos en veel te scherp, brand een gat in m'n keel.

 

Van de skuff kan je natuurlijk ook makkelijk hasjolie maken, met slechts een minimale hoeveelheid ethanol.

 

Verders is zo'n zeef erg handig om, in het geval een zaden kweek, de zaden uit de wiet halen.

En natuurlijk zit er ook skuff aan zaadplanten, minder dan andars, maar mooi meegenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het duurt ongeveer 2 dagen voordat er kleine stukjes plant mee gaan komen en de kristallen volledig weggezeefd zijn.

Tot aan die tijd is het vrijwel pure kristallen.

2 dagen heb ik hem nog niet laten draaien, wel heb ik gemerkt dat er idd niet veel aan de kwaliteit van de skuff veranderd naarmate je hem langer laat draaien, werd na de 3e keer een dik uur draaien wel een stuk minder.

Hoeveel gram wiet heb je voor die 12 gr hash gebruikt blowmonkey ?

Heb ~400 gram knipafval ofzo gebruikt, 2 keer 200 (400 kan er in 1 keer in, maar halve kilo paste wat moeilijk in de vriezer). Liet ik steeds een uurtje tot anderhalf uur draaien, daarna nog een anderhalf uur ofzo. In totaal 2 of 3 keer met dezelfde hoeveelheid, dus 5 of 6 keer zo'n anderhalf uur draaien. Ik heb wel het gevoel nog dat er veel is achtergebleven, zaten nog veel mooie kleine topjes in. Dat spul wordt toch beter uit elkaar geshaked met een mixer dan met een vallende beweging, daarom was ik van plan om die hele zooi nog een keer door de ijshash zakken te halen.

 

Dat pluis heb trouwens ik ook last van. Kleine stofhaartjes vooral, ben erachter gekomen dat dat vel papier eigenlijk wel handig is daarvoor. Wou het eerst eigenlijk ook zo mooi afwerken als weetje, met een plaat acryl oid, maar aangezien dat dan weer geld kost en ik dat papier nog had liggen, tsjah, hehe.. Het enige wat ik hoef te doen is het papier wat schuin houden, aantal keer stevig tikken met je nagels eronder en het stof en de haren komt uit de skuff dansen. :lol:

 

en euh... maak je ze ook niet op bestelling ? :lol:

Haha, sssshh, das handel! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk! dat je dat hebt op genomen en ook een leuk ding!

 

Grtz.

DontKnow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Blowmonkey (en de anderen die zijn pollinator laten zien)

Gaaf ding man :lol: zo simpel kan het nou wezen...

Wist niet dat je dan zo weinig omw/min moest draaien, zat zelf altijd te denken aan centrifuge snelheden :lol:

maar je zal je wel een hoop groen spul meekrijgen denk ik....

Moet zeggen dat ik het zeer inspirerend vind en dat ik zelf ook maar eens weer ga knutselen :lol:

mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow!

Weetje, gij hebt hem klaar gemaakt voor de markt!

Zou je mischien je koste/materialen willen toelichten?

 

Maar leuke apparaaten hier, wist niet eens dat zo'n polinator zo langzaam draaide!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat denken we van een speelgoedwasmachine, die kan je toch wel ombouwen met gaas erin?

 

voor de kleinere hoeveelheden zelf te progammeren. en een opvang bakje eronder maken ofzo.

 

 

 

Ja ineens een goed idee, snel neerzetten voor het verdwijnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie topic.. het begint hier ook te kriebelen om eens een beetje te gaan prutsen. Keep the creativity flowing...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Weetje, gij hebt hem klaar gemaakt voor de markt!

Zou je mischien je koste/materialen willen toelichten?

 

heej blowmonkey

ik zou dit ook graag willen weten :P

zit al een tijdje met knipafval/kleine topjes waar ik hasj van wil maken maar vind een echte polinator zo duur en ik ken wel iemand met bubbleator maar daar krijg je weer zo weinig :)

 

greetz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Ghetto equipment''.

 

Ik heb altijd al een hart voor eigen gemaakte dingen die even goed werken als de dure varianten.

Mooie ghetto polinators in dit topic!

 

Jullie hebben me op een idee gebracht,lijkt me een leuk project(en later te gebruiken)om te maken.

 

Netjes!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja uhm kosten en materialen ;)

uhm, eigenlijk dan niet compleet zonder techniese tekening, die ik op zal scharrelen.

plaatmateriaal: gegrond mdf 18 mm. 20 euro M2

acrylplaat van de bouwmarkt

trommel is gemaakt van 2 schijven mdf 12 mm.

met draadstangen en aluminium afstandsbuizen

meest gehoorde probleempje: de goede motor.

die vond ik bij de sloop= motor van een tafelbladverhoger=zeer laagtoerig.

ruitewissermotoren van auto's werken ook.

de trommel hangt op nylonbusjes

en steunt aan 1 kant op het motorwieltje.

 

Aan de alu buizen aan de binnenkant van de trommel

kun je schoepen hangen, waarchter het afval blijft steken

zodat het pas op hoogte van het blad afvalt.

 

maar ik zal de tekening ook opzoeken eerst.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...