Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Cleanlight UVC licht

Recommended Posts

De oplettende lezer had misschien al gezien dat we tegenwoordig de firma Cleanlight op het forum hebben. Vorig jaar heb ik de heren ontmoet op de Hortifair en inmiddels hebben zij hun weg naar het forum gevonden.

 

Om gelijk maar even met de deur in huis te vallen:

 

Clean Light is het bedrijf dat de UV-gewasbeschermings-techniek heeft uitgevonden, gepatenteerd en praktijkrijp gemaakt.

 

UV-gewasbescherming is een innovatieve techniek die het mogelijk maakt om schimmels, bacteriën en virussen te bestrijden op veel belangrijke landbouwgewassen, zonder chemicaliën. De kosten besparingen voor de producent alsmede de volksgezondheidsvoordelen voor de consument spreken voor zich.

Veel meer over hun producten uiteraard op http://www.cleanlight.nl

 

Waar hebben we het over: Gedoseerd UVC licht gebruiken om schimmels te voorkomen en ze te doden. Dat gebeurt door de plant op zoveel mogelijk plaatsen kort met een bepaalde golflengte UVC licht te bestralen. Als de kiemen overgaan naar schimmels zijn ze erg gevoelig voor UVC, in die fase is UVC zeer effectief. Je voorkomt hier als het ware mee dat de schimmels volwassen worden. Je roeit de kraamkamer uit. Maar, zo is gebleken uit WU onderzoek: UVC is ook correctief werkzaam tegen schimmels zoals meeldauw en budrot.

 

UVC licht is niet gezond voor je ogen en je huid en daarom is het ook niet verstandig om met UVC te gaan experimenteren zonder voorzorgsmaatregelen. Bovendien heb je ook UVC lampen die ozon genereren en die moet je zeker niet gebruiken voor dit doeleinde. CleanLight heeft echter een veilig handzaam apparaat op de markt gebracht waarbij het vermogen van de lamp klein is en afgeschermd is met een kap. Als voorzorg worden er handschoentjes en een veiligheidsbril bijgeleverd, zo kan je niets gebeuren.

 

Dit is de set:

en nee, de dame krijg je er niet bij :verrygood

 

Advies voor gebruik: 1 x per twee dagen 5 seconden bestralen, dus al je plantdelen 5 seconden door zoveel mogelijk bladeren te raken. Ergo: Een scrog is ideaal voor deze methode!

 

Nou weten de heren van cleanlight heel erg veel van UVC licht maar niet zo veel van kweken. Gelukkig weten wij dat wel en zo vullen we elkaar weer aan. En dus bieden we aan ter test één complete set met lamp, veiligheidsbril en vooruit, we doen er ook handschoentjes bij.

 

Wat we zoeken:

 

- Een kweker met meeldauwproblemen :D

- of die een meeldauw gevoelige soort kweekt,

- die reeds een volledig verslag op het forum heeft afgerond,

- eventueel in staat is om twee verschillende kanten of bedden te gebruiken, één wel en de ander niet behandeld,

- en bereid is daar een boeiend verslag met lichtbeelden van te produceren.

 

Deze kweker gaat samen met mij en meneer Cleanlight zelf op visite bij een rozenkweker, die tot vorig jaar een paar keer per week moest spuiten. Hij heeft sinds de invoering al een jaar niet meer hoeven spuiten. Helemaal niet meer dus! Daar kunnen we de methode in werking zien in ieder geval. Kortom, een erg mooi aanbod en ik verwacht een groot aantal serieuze voorstellen. De tester mag het apparaat na de test houden.

 

Meer informatie over deze boeiende manier van gewasbescherming zonder pesticiden op de site van cleanlight

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alweer een mooie test :verrygood

 

Nog even en de tuinbouw komt onze markt verkennen voor innovaties :D

 

Wat is er anders aan de lamp dan bv standaard UV lampen die er op de markt verkrijgbaar zijn?

De UV lampen worden veel in vijverfilters gebruikt om algen te doden.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt. Daar komen ook kortere golflengtes bij vrij die ioniseren. Dit zijn dus de meer medische buizen. Nou zit ik me net te bedenken dat ik al eens wat hierover heb geschreven volgens mij.. effe zoeken.. jawel... hier :verrygood

 

Nog een foto van de hortifair van vorig jaar:

gallery_5211_9003_81907.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp is dit een lamp die enkel UV-C licht uitstraalt.

Standaard UV lampen maken dit onderscheid niet.

 

UV licht is onder te verdelen in UV-A, UV-B en UV-C.

Er wordt al een tijdje wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van de losse UV licht soorten op de groei en ontwikkeling van planten.

 

Nog even en de tuinbouw komt onze markt verkennen voor innovaties :)

Feitelijk zijn we met z'n allen toch ook tuinbouwers?

Alleen doen wij het in het mini! ;)

 

Gelukkig hebben we hier niet zo veel last van meeldauw.

 

:D Poldergrower

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

- en bereid is daar een boeiend verslag met lichtbeelden van te produceren

 

Wat bedoel je daar precies mee? (lichtbeelden) Ik kan helaas niet voorspellen of ik last van meeldauw ga krijgen.

 

Wel een machtig mooi product lijkt me. In de tuinbouw laten ze zelfs de het voedingswater (drain) onder zo'n lamp doorstromen.

 

gallery_10428_9781_719.jpg

 

Het spookte al een tijdje door m'n hoofd en nu dit....Top :verrygood

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eeeh :D , moeten we de lampen naast de lampen hangen??

Is dit niet te integreren in een bulp? :verrygood

 

Edit: Ik zie alle kenmerken van de growroom van @BBB (witgeschilderde muur, etc.)

@BBB, is dit ze?? :)

 

green-lady ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen deze prachtige dag zonder zorgen!! :D

 

Misschien heb ik wel een leuk testhok. Ik heb 15 schatjes staan in een Igrow. ( nu ongeveer 30 cm, gaan deze week in bloei )

Nadeel van de Igrow is dat er geen fancontroller of iets in zit wat je lucht en temperatuur kan sturen. Gevolg, koude dagen en warme nachten.

Mijn vorige oogst heb ik voor 35% kunnen wegbonjouren i.v.m. budrot :verrygood

Nu ben ik net een paar weken bezig en ontdekte al heel snel meeldauw. Hier had ik de vorige ronde geen last van.

Ik houd niet van chemische middeltjes dus ben ik aan de gang gegaan met melk en water. 1 deel melk en 9 delen water en nevelen maar.

Een groot nadeel van deze behandeling id dat je hokje er niet beter van gaat ruiken, je weet hoe rotte melk ruikt ? zo dus :)

Na de eerste behandeling leek de meeldauw te zijn verdwenen maar het blijft steeds na een dag of 2-3 terugkomen.

Ik heb nu 3 keer met melk behandeld en begon net te twijfelen om het toch chemisch te bestrijden. Wie weet is dit een betere oplossing.

 

groetjes,

 

Pauper

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie test :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offtopic:

en nee, de dame krijg je er niet bij :D

Had je nou niet moeten zeggen. Was dit nou wel zo geweest, had ik wel een kweekje met permanente 80% LV gedraaid. Kijken hoe goed dat ding is.

Ontopic:

Het zou leuk zijn wanneer de uitgekozen kweker ook wat buitenplanten heeft staan en deze in ieder geval in september en oktober gaat 'bestralen'. Als je een soortje neemt dat normaal gegarandeerd budrot krijgt en dat met dit ding kan voorkomen, dan wil ik wel 1 keer per 2 dagen als ghostbuster met verlengsnoer door mijn tuin lopen.

 

Groetsels

 

EmTee

Die zich al af vroeg of een doos uit het filmpje ook in een doos wordt geleverd of dat dat dubbel is :verrygood

 

--edit-- pfoe he, 475 ... lijkt mij veel geld voor een UV-C PL-L met kapje ... of mis is ik essentiële onderdelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil het wel testen.

 

Ik haat meeldauw en heb er bijna altijd last van.

En omdat ik scrog is het lastig te behandelen..

 

Ik scrog en snoei dus ook heel veel.

Zon lamp is wellicht een oplossing voor mij

 

uiteraard worden de bevindingen zorvuldig gedocumenteerd

 

gr

 

bk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n ding zou je eigenlijk moeten kunnen huren..Net als een cannacutter bijvoorbeeld.Idiaal voor de hobbykwekert met 1 of 2 lampies.Voor de grote jongens is kopen geen probleem lijhkt me. Mooi mokkeltje :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz whazzup;

 

 

Nou stel ik my de vraag of dit n goed idee is om hiervan gebruik te maken door het

volgende ... Daar wy onze hokken zo trachten in te richten om zo een optimaal

reflectiebeeld te verkrygen d.m.v. spiegelfolie , spiegels , witkalk enz... heb ik het

idee dat deze stralen dan toch ook zullen weerkaatst worden .

Met die bril en handschoentjes zal je dan ook niet veel zyn vermoed ik en aangezien

deze stralen naar ik meen huidkanker kunnen triggeren vind ik dit toch n gevaarlyk

byverschynsel . Men zou dan als het ware n tweede hok met absorberende wanden ,

in n diepzwarte kleur moeten hebben om de planten te bestralen want de lamp af-

schermen langs boven met n kapje zal niet veel uithalen als je voor n spiegel staat.

Het is niet myn bedoeling om hier te zitten zeiken daar dit niks toedraagt maar n

vraag als deze moet gewoon gesteld worden om eventuele problemen voor te zyn.

Indien ik my zorgen maak om niks, zoveel te beter.... en als dit echt toepasbaar is

in onze hobby kunnen we al die chemical warfare voorgoed de rug toekeren .

Kunnen we enkel beter van worden .....

 

vele groenten ; Poppa :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

huppie ook in de rij voor test hoor,,,

Zelfde verhaal aals Beekaa in princiepe,,,GRAAG :D meeldauw is a bitch :verrygood

 

greets,

hup

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

ik heb een vraag .zit meeldauw in de lucht van de kweek ruimte of alleen op de bladeren en ook allen overdraagbaar

via het aan raken ervan ??

 

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup

Wat bedoel je daar precies mee? (lichtbeelden) Ik kan helaas niet voorspellen of ik last van meeldauw ga krijgen.

Ik sta erop dat je last krijgt :D Lichtbeelden: digitale foto's volstaat ;)

 

Eeeh :D , moeten we de lampen naast de lampen hangen??

Is dit niet te integreren in een bulp? :verrygood

In dit geval niet alleen maar tekst lezen, ook plaatjes kijken green lady :D. Je gaat met de lamp langs je gewas. Op één plek is onvoldoende

Zo'n ding zou je eigenlijk moeten kunnen huren..Net als een cannacutter bijvoorbeeld.Idiaal voor de hobbykwekert met 1 of 2 lampies.

Hou je er rekening mee dat "mokkeltje" de dochter van de baas is? Jij weet wel heel snel je testkansen te verspelen he :D

 

Gezien het feit dat je hem regelmatig en ook preventief moet gebruiken is huren geen optie.

Nou stel ik my de vraag of dit n goed idee is om hiervan gebruik te maken door het

volgende ... Daar wy onze hokken zo trachten in te richten om zo een optimaal

reflectiebeeld te verkrygen d.m.v. spiegelfolie , spiegels , witkalk enz... heb ik het

idee dat deze stralen dan toch ook zullen weerkaatst worden .

Met die bril en handschoentjes zal je dan ook niet veel zyn vermoed ik en aangezien

deze stralen naar ik meen huidkanker kunnen triggeren vind ik dit toch n gevaarlyk

byverschynsel . Men zou dan als het ware n tweede hok met absorberende wanden ,

in n diepzwarte kleur moeten hebben om de planten te bestralen want de lamp af-

schermen langs boven met n kapje zal niet veel uithalen als je voor n spiegel staat.

Het is niet myn bedoeling om hier te zitten zeiken daar dit niks toedraagt maar n

vraag als deze moet gewoon gesteld worden om eventuele problemen voor te zyn.

Indien ik my zorgen maak om niks, zoveel te beter.... en als dit echt toepasbaar is

in onze hobby kunnen we al die chemical warfare voorgoed de rug toekeren .

Kunnen we enkel beter van worden .....

 

vele groenten ; Poppa :)

als je het filmpje bekeken hebt zie je dat de veiligheidsbril transparant is, bovendien geeft de uv lamp zelf ook een paars schijnsel. Kijk het filmpje nou eens, het is een hand-held met afschermingskap, je kijkt er dus nooit in. De handschoenen zijn voldoende bescherming. Arbo technisch is dit, zeker gezien het vermogen, helemaal in orde. Dezelfde techniek wordt toegepast volcontinu in de tuinbouw, daar mag je de lichtkar op 5 meter naderen zonder bescherming, maar ja, da's dan ook wel effe een paar honderd watt :P. Gewoon kleding aan, voor alle zekerheid handschoentjes en een veiligheidsbril en niet gaan liggen zonnebaden onder die lamp! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal me naam nog maar een keer opgooien ;)

 

mijn volgende ronde start aankomende week of de week erna (ligt eraan hoe snel ik knip)

Volgens mij heb ik wel een fatsoenlijk hok :verrygood, en bewezen ook (as we speak :D )

Verslagje is ook niet meer dan normaal voor mij :)

 

Elke ronde weer last van die k*tmeeldauw, en vooral in een scrog verspreid zich dat erg snel...

Ben dus ook erg benieuwd naar de resultaten.

 

En ik zou superblij zijn als ik het dingetje mocht testen..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites
In dit geval niet alleen maar tekst lezen, ook plaatjes kijken green lady :P. Je gaat met de lamp langs je gewas. Op één plek is onvoldoende

 

Hou je er rekening mee dat "mokkeltje" de dochter van de baas is? Jij weet wel heel snel je testkansen te verspelen he :P

 

Ik deed vroeger alleen maar plaatjes kijken, dus nu alleen maar tekst lezen....... is het weer niet goed ;)

Ik vind dat clipje meer iets voor een blondje :D ....... of heeft ze het geverfd? :verrygood

(hierbij verspeel ik mijn kansen ook zeker :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet de schuld van slechte regie aan de actrice geven he :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er een potje meeldauw bij doet, wil ik wel testen :verrygood :D :)

Ik zou graag eens willen kijken bij die rozenkweker...

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alweer een mooie test :verrygood

 

Nog even en de tuinbouw komt onze markt verkennen voor innovaties :D

 

Wat is er anders aan de lamp dan bv standaard UV lampen die er op de markt verkrijgbaar zijn?

De UV lampen worden veel in vijverfilters gebruikt om algen te doden.

 

Gr schenkie

 

Ha Schenkie,

 

inderdaad, het zou mij niet verbazen als jullie innovaties wat sneller adopteren dan de zeer traditionele jongens in de tuinbouw.

 

Deze lampen zijn in een paar opzichten anders dan de lampen die gebruikt worden om algen te doden, of water te ontsmetten. Deze lampen, om maar een dwarsstraat op te noemen, maken planten en algen niet dood. Heeft te makem met dosering, en ook met de golflengten die we wegfilteren om gewasschade te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eeeh :D , moeten we de lampen naast de lampen hangen??

Is dit niet te integreren in een bulp? :verrygood

 

Edit: Ik zie alle kenmerken van de growroom van @BBB (witgeschilderde muur, etc.)

@BBB, is dit ze?? :)

 

green-lady ;)

 

Ha Greenlady,

 

Nou, de vereiste blootstellingstijd is slechts een paar seconden. Als je ze naast de lampen hangt, ga je toch wat schade zien. gewoon iedere dag even langs de planten zwaaien. Kun je ook de onderkant van de plant bereiken.

Nee, sorry, integreren in een bulp is (nog) niet gelukt. Glas van een bulp houdt namelijk het benodigde UV licht tegen, en dat was nou net niet de bedoeling. Da's ook het probleem in kassen en bij conventionele glastuinbouw: Het UV natuurlijk UV licht van de zon komt de kas niet in.

 

Offtopic:

 

Had je nou niet moeten zeggen. Was dit nou wel zo geweest, had ik wel een kweekje met permanente 80% LV gedraaid. Kijken hoe goed dat ding is.

Ontopic:

Het zou leuk zijn wanneer de uitgekozen kweker ook wat buitenplanten heeft staan en deze in ieder geval in september en oktober gaat 'bestralen'. Als je een soortje neemt dat normaal gegarandeerd budrot krijgt en dat met dit ding kan voorkomen, dan wil ik wel 1 keer per 2 dagen als ghostbuster met verlengsnoer door mijn tuin lopen.

 

Groetsels

 

EmTee

Die zich al af vroeg of een doos uit het filmpje ook in een doos wordt geleverd of dat dat dubbel is :P

 

--edit-- pfoe he, 475 ... lijkt mij veel geld voor een UV-C PL-L met kapje ... of mis is ik essentiële onderdelen?

Ha Emtee,

 

Nee, die prijs van 475 is voor veel sterkere Crop Protectors, in grote geautomatiseerde teelten. In het geval van de folkloristisce teelten zal de prijs veel lager liggen. De uiteindelijke prijs zal bepaald worden door de ondernemer die ze gaat verkopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dit wit genoeg voor een testcase??

gallery_7458_881_2896763.jpg

 

Vandaag geknipt en volgende ronde start binnen een paar dagen..

Dus ik vermoed dat er wel een spoortje in leven blijft om mij ook deze ronde het leven weer flink zuur te maken :verrygood

 

De top stond helemaal achterin de scrog, waar ik onmogelijk bij kon dmv plaatselijk bestrijken/sprayen van exact van bayern.

Ik had bij elke top wel een of meerdere witte plekken :D

 

Mijn ervaring met meeldauw is ook dat je het nooit helemaal wegkrijgt met de bestaande middelen..

Hooguit terugdringen en dus vertragen van het proces..

 

Maar als je een Sativa hebt van 12+ weken ben je nat,

Want vanaf de laatst mogelijke preventieve behandeling tot oogst heeft de meeldauw nog genoeg tijd om heel wat schade aan te richten.

 

Dat is ook een groot voordeel van deze lamp, veillig te gebruiken zonder chemicalien op je planten en zonder rot van het sprayen.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Beekaa,

Yes, dat is wit! maar,

als je met gewone middelen niet bij de achtersten planten

van jouw scrog komt, hoe wil de planten dan met deze lamp bereiken?

Met deze lamp kan je nu ook alleen maar de bovenkant bewerken,

waar het groei-licht ook naar toe komt, toch?

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Beekaa,

Yes, dat is wit! maar,

als je met gewone middelen niet bij de achtersten planten

van jouw scrog komt, hoe wil de planten dan met deze lamp bereiken?

Met deze lamp kan je nu ook alleen maar de bovenkant bewerken,

waar het groei-licht ook naar toe komt, toch?

 

Groetjes

Torsten

 

Ha Torsti,

 

dank voor jouw reactie. Inderdaad, jij zegt eigenlijk: "Je kunt niet alle schimmelplekjes bereiken, en dus niet alle schimmelplkjes afdoden".

 

Was ik een paar jaar geleden ook bang voor. Echter, gelukking ben ik achterhaald door de praktijk.

 

Bijvoorbeeld bij rozentuinders, die ook een heel dicht gewas hebben, bereikt het licht misschien 30% van de plekjes, en dus doden ze bij de eerste behandeling maar 30% van de plekjes. Echter, als ze volhouden, als ze blijven behandelen, zien ze na een paar weken dat spuiten nauwelijks of niet nodig is. Er spelen van allerlei interessante plantphysiologische processen als uitleg. Beetje te ingewikkeld om hier in te duiken. De resulaten spreken voor zich.

 

We gaan binnenkort op bezoek bij een rozentuinder die vroeger om de 4 dagen spoot, en 6 uur per nacht zwavelde. Nu spuit hij helemaal niet meer, en zwavelt nog maar heel sporadisch. Hij verwacht dat hij dit seizoen volledig kan stoppen met zwavelen. Als je wilt, mag je mee op bezoek.

 

MVG

Zonneschijn

 

@Beekaa,

Yes, dat is wit! maar,

als je met gewone middelen niet bij de achtersten planten

van jouw scrog komt, hoe wil de planten dan met deze lamp bereiken?

Met deze lamp kan je nu ook alleen maar de bovenkant bewerken,

waar het groei-licht ook naar toe komt, toch?

 

Groetjes

Torsten

 

Ha Torsti,

 

Jij maakte je ook zorgen over het niet bereiken van de onderkant van het blad. Een terechte zorg. Dat is de reden dat we deze Crop Protectors dus niet BOVEN het gewas hangen, maar dat je er mee kan zwaaien IN het gewas. De vereiste blootstelling is maar een of twee seconden. Dus, iedere dag effe zwaaien met die lamp, niet op een stationaire plaats ophangen.

 

MVG

Zonneschijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...