Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

guesswho?

Kweken met een CO2 generator

Recommended Posts

Kweken met een CO2 generator

 

gallery_19024_9226_577720.jpg

 

Na me een dik jaar goed te hebben ingelezen heb ik de knoop doorgehakt

Ik ga een ruimte bouwen waarin ik met CO2 kan werken

Gelukkig kwam doc met de mammoth test en a&t trading met een geweldig systeem op de markt

De ruimte was snel gebouwd en de eerste twee maanden draaide de ruimte geweldig

Toen ben ik begonnen met CO2 toe te voegen dmv een hotbox generator en een shiva controller

Al mijn ervaringen en andere belangrijke zaken die ik tegenkwam heb ik in dit verhaal gegoten

ThE WhiZ heeft elders op het forum al een heel mooi stuk geschreven , hulde daarvoor!

Dit gaat echter over het gebruik van CO2 middels flessen en in deze “how-to” ga ik uitleggen hoe je met een generator en een (semi-) gesloten systeem kunt werken

 

Eerst wat is ppm :

De engelse afkorting ppm staat voor parts per million oftewel delen per miljoen , dat wil dus zeggen dat 1 ppm één deel in 1.000.000 is , 1 ppm is 10-6

 

Belangrijk:

Ik ga ervan uit dat alle schakels in orde zijn , denk daarbij aan licht , lucht , voeding ,water , temperatuur en luchtvochtigheid (eigenlijk ook genetica in onze branche)

Mijn ervaring is dat een omgevingtemperatuur van rond de 30 graden , een luchtvochtigheid van 50-60%,en een CO2 waarde van 1500 ppm de ideale waarden zijn

Dit kan natuurlijk per ruimte en per soort plant verschillen

 

CO2 werkt nu eenmaal het beste in een ruimte waar weinig wordt afgezogen , anders ben je natuurlijk zo je toegevoegde CO2 kwijt

Je kunt werken met een koelsysteem zoals a&t trading levert of met een airconditioning in je ruimte

Beiden hebben zo hun voor en nadelen

Heb je het klimaat helemaal in orde , dan ben je klaar om de stap naar co2 te maken

 

Fles of generator?

Ik heb dus voor een generator op aardgas gekozen boven het gebruik van flessen , gist en suiker , droogijs of andere methoden die hier op het forum worden besproken

Aardgas kost mij iets van € 0,50 per m3 , dit is op langere termijn het goedkoopste om te gebruiken

Dus een flessensysteem is goedkoper in eerste aanschaf maar de navulling van de CO2 flessen is 2-4 keer zo duur als het gebruik van aardgas of propaan

Echter is een fles soms makkelijker te gebruiken omdat deze geen warmte en vocht produceert , let echter wel op je geld , prijsverschillen van meer als 30% bij verschillende shops zijn geen uitzondering!

 

Eerst maar eens wat plantkunde

 

mercurialis.jpg

 

Als je het maximale uit je vierkante meter wilt halen moet je de 6 elementen in orde hebben

Te weten : lucht, licht, voeding, water, relatieve vochtigheid en temperatuur

Als je een van deze elementen veranderd of zelfs verwijderd zal de plant minder opbrengst genereren en zelfs kunnen sterven

 

Wat is fotosynthese eigenlijk?

Fotosynthese betekent letterlijk “licht aanmaken” (foto = licht en synthese = aanmaak)

Fotosynthese is een biochemisch proces waarbij de grote planten, de meeste algen en bacteriën een deel van het licht als energiebron gebruiken om koolstofdioxide en water om te zetten in glucose , alle leven op aarde is afhankelijk van fotosynthese

 

Fotosynthese is op te delen in 2 soorten:

1. Oxygene fotosynthese; Deze vorm produceert voornamelijk zuurstof die een groot deel uitmaakt van de atmosfeer

2. Anoxygene fotosynthese; Deze vorm van fotosynthese vindt vooral plaats op diepe

plaatsen in de oceaan , hierbij wordt geen zuurstof geproduceerd

 

Hoe werkt fotosynthese?

De benodigde grondstoffen voor fotosynthese zijn: koolstofdioxide, water en zonlicht of kunstmatig licht

Met deze grondstoffen maakt de plant in de bladgroenkorrels glucose, met deze glucose (suiker) groeit de plant of maakt het vruchten aan

Het belangrijkste bij dit proces zijn de bladgroenkorrels ( = chloroplasten )

Deze bladgroenkorrels zijn groen , dit zorgt ook voor de groene kleur van een blad

Het sponsparenchym is rijk aan chloroplasten ( = bladgroenkorrels )

 

fesem_chloroplast_small_label.jpg

 

Bovenstaande afbeelding:

Deze opname laat de celwand zien die de celinhoud omgeeft (1; geel)

De plasmamembraan (2 en pijlen; blauw) wordt tegn de celwand aangedrukt

De tonoplast (3; roze) omsluit de vacuole (4; paars

Het cytoplasma (5) neemt de ruimte in tussen de plasma membraan en de tonoplast

In het cytoplasma wordt onderscheid gemaakt tussen het cytosol (vloeibaar) en organellen van verscheidene typen , waaronder bladgroenkorrels (= chloroplasten; 6, groen), mitochondria, endoplasmatisch reticulum en Golgi (niet getoond)

De celkern is niet zichtbaar in dit breukvlak : Elk chloroplast (6) heeft een eigen envelop (oranje gekleurd hier) die bestaat uit twee membranen

Het binnencompartiment van de chloroplast (groen) herbergt een ingewikkeld systeem van thylakoid membranen die gedifferentieerd zijn in lamellen en stapels schijven genoemd grana De ruimte om de thylakoiden heet stroma

De thylakoiden zijn de plek waar lichtafhankelijke fotosynthese reacties plaats vinden

De biochemische koolstof reductie gebeurt in het stroma

 

Bron : Radboud Universiteit

 

Planten hebben het vermogen om zonne-energie te benutten voor het maken van suikers

Dit proces wordt fotosynthese, assimilatie of CO2-fixatie (vastlegging) genoemd

Het vindt plaats in de groene delen van de plant

De groene stof in de plant wordt veroorzaakt door bladgroenkorrels, die ook wel chlorofyl wordt genoemd

In het chlorofyl wordt met een chemische reactie water en CO2 omgezet in suikers, waarbij zuurstof als restproduct ontstaat

Voor deze reactie is energie nodig, die de plant uit het zonlicht haalt

In formule ziet het er zo uit:

 

6CO2 + 6H2O ==> C6H12O6 + 6O2

Er worden meer suikers aangemaakt naarmate er meer CO2 en/of licht in de groene plantencellen beschikbaar is

Water (H2O) is onder normale omstandigheden altijd in voldoende hoeveelheid aanwezig

 

Fotosynthese begint wanneer huidmondjes, porieachtige openingen aan de onderzijde van de bladeren, worden geactiveerd door het licht en beginnen met het inademen van kooldioxide (CO2) uit de lucht

 

fesem_huidmondje-animatie.gif

 

Bovenstaande animatie:

Elk paar sluitcellen regelt het open- en dichtgaan van een huidmondje door middel van turgordruk

Dit mechanisme hangt af van verschillende factoren zoals de lichttoestand, de luchtvochtigheid, de temperatuur en het CO2-gehalte

 

Hier een filmpje van het openen en sluiten van de huidmontjes

 

 

Bron film : Radboud Universiteit

 

Deze CO2 is vastgesteld in koolstof gebroken ( C ) en zuurstof ( O )

Sommige van de O wordt gebruikt voor andere planten processen, maar de meeste is terug gezet in de lucht

De C wordt gecombineerd met water tot suiker moleculen, die vervolgens worden omgezet in koolhydraten vormen

Deze koolhydraten (zetmeel) te combineren met voedingsstoffen, zoals stikstof, de nieuwe fabriek weefsels te produceren

CO2 is van vitaal belang voor groei en ontwikkeling van planten, en toch is vaak de meest vergeten element in het binnen kweken!

 

De buitenlucht die wij inademen bevat 0,03 tot 0,045% (300 - 450 ppm) CO2

Onderzoek heeft aangetoond dat een optimale groei voor de meeste planten zich voordoet bij een CO2 waarde van 1200 tot 1500 ppm

Deze optimale CO2-niveaus kunnen plant metabolisme stimuleren , groei en opbrengst met 25 tot 60% verhogen

 

Planten in een ruimte met CO2 geven dikkere stammen , groenere bladeren en een overvloed aan toppen , ook ontwikkelen ze een krachtiger wortelgestel

Met de commercieel beschikbaar gekomen CO2 generatoren kun je op een economische en praktische manier je binnentuin voorzien van extra CO2

Dit icm een goede controller zorgt voor een efficiënte productie en gebruik van CO2

 

Tot zover het plantkundige gedeelte , voor meer info verwijs ik jullie graag naar deze pdf:

 

TIP!

http://www.vcbio.science.ru.nl/public/pdf/leaves_ned.pdf

 

 

Als controller gebruik ik de shiva CO2000 controller

 

gallery_19024_9226_156604.jpg

 

Laten we eens zo’n ding open schroeven

 

gallery_19024_9226_1022001.jpg

 

Deze controller is vrij instelbaar van 600-3000ppm ,het 220 volt relais schakelt direct de CO2 generator , een lichtcel bepaald of het dag of nacht is en hij doet elke 6 seconden een meeting

Door het gebruik van een goede controller wordt het CO2 gehalte in de ruimte omhoog gebracht en op pijl gehouden

Dit gebeurt alleen tijdens de licht periode , in het donker ademen de planten zelf CO2 uit en mag er geen extra CO2 toegevoegd worden

Wanneer we extra CO2 gaan toedienen is het gebruikte licht spectrum en de lichtintensiteit ook van belang ,en deze twee moet worden afgestemd op de plantensoorten in uw ruimte

Als richtlijn gebruikt canna max 900-1000 watt per m3 bij het kweken met CO2

 

Vergeet niet dat kweken met CO2 onder intensieve belichting een hogere waarde van voedingsstoffen, water, ruimte en kweek temperatuur eist

 

CO2 is zwaarder dan zuurstof en zal O2 verdringen voor zowel planten en het menselijk functioneren en leven (max. toegestane blootstelling van de mens is 5000 ppm)

Dus, luchtcirculatie en ventilatie zijn van essentieel belang om winstgevend met CO2 te kunnen kweken

Planten gebruiken de CO2 in de directe omgeving van hun bladeren binnen een paar minuten

Zo ontstaat er al snel een CO2 tekort rond de bladeren

Zonder goede luchtcirculatie en ventilatie wordt de plantengroei dus belemmerd

 

Als je nog nooit met CO2 hebt gewerkt raad ik aan te beginnen met 700 tot 900 ppm (het dubbele van de normale atmosferische niveaus)

Is de opbrengst verbetert ? verhoog dan naar 1200 tot 1500 ppm

Mocht dit niet het geval zijn (dubbel) check dan de 6 "essentiële elementen" om te zorgen dat hier geen beperkende factoren zijn

 

Wat een lap tekst is het geworden zeg

Maar we zijn er nog niet…

Binnenkort zal ik met een aanvullende update komen

Al mijn ervaringen en belevenissen tijdens de kweek met CO2 komen hier dan in

Hopelijk kan een van de mods deze dan samenvoegen tot 1 mooie uitleg

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel netjes en uitgebreid verhaal.. Wat mij betreft de nieuwe CO2 sticky GuessWho! Het stukje plantbiologie kan prima verklaren waarom de toevoeging van die CO2 zo'n positieve invloed op de ontwikkeling van de planten heeft ;)

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn dank is zeer groot snowy

Iemand met jou kennis en achtergrond die zo positief is , dat is een groot compliment voor mij

Zijn er dingen of zaken die niet juist zijn geef even een gil

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik hem goed begrijp,,, komt dit hele verhaal er op neer:

 

De reactie:

6CO2 + 6H2O ==> C6H12O6 + 6O2

 

De beperkde factor in ons geval:

CO2, water(H2O) is voldoende aanwezig... een toevoeging van CO2 in de atmosfeer (volgens de waarde in de text zo een 3 a 4 keer zoveel als in reguliere lucht)

 

Door toevoegen van CO2 wil je planten hun productie(qua groei/bloei/wortels) vergelijken met de 25-60% verbetering die in je text stond. Als dit echt werkt zal dit echt een flinke vooruitgang zijn.

 

 

Laten we uitgaan van die verbetering qua opbrengt(gewicht) van bijv 0,8gram/watt naar 1 a 1,4 gram/watt gaan.

 

Hoera voor de wetenschap!

 

Ik ben erg erg benieuwd, leuk project!

 

Gr GroenAlsGras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt groen als gras

CO2 is vaak een onderschatte en ontbrekende schakel in onze kweekruimten

Door de CO2 naar een hoger level te brengen gaan de plant processen flink omhoog

Dit resulteert dan weer in een hogere opbrengst

 

30% hogere opbrengst is echt geen fabeltje , maar juist goed haalbaar

Heb je zelfs een hele slechte geventileerde ruimte of een laag CO2 gehalte door een dicht bladerdek

Dan haal je misschien maar 0.5 of minder per watt...

Ga je dan CO2 toevoegen kan je zo 50-60% hogere opbrengsten halen en kom je ook aan bv 1 gram per watt

Let op: Wel moeten dan alle andere schakels in orde zijn!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk hier hebben we wat aan ;)

Bedankt voor de moeite en deze topic is 100% sticky waardig.

Groet benz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow wat een info,

Top stukje dr. Geusswho?

 

Ik ga maar eerst aan de andere elementen werken maar weet nu wel weer veel meer van mijn plantjes

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra co2 werkt en met die hotbox ook aantrekkelijk vd rest ipv werkenmet gasflessen en heel dure controllers.

 

Maar.. zoals Guesswho al aangeeft: als je "net" begint, begin hier dan niet aan, je hebt geen idee wat je te wachten staat nl. op gebied van voeding en wat je verder met je planten moet doen.

 

Volg dit met belangstelling, heb eerder al bijna voor aanschaf van fles systeem gestaan maar moet echt wel verhuizen om zoiets als dit "goed" te kunnen doen: als ik naar AT&T ga dan ben ik bang dat ik ze van aardig wat spulletjes af ga helpen ;) (kanaalding,koeler,lvs en ook dit dan)

 

Niet voor Guesswho..

Als opstapje naar een co2 kweek zou je eens een hydro kweekje (DWC emmertje) moeten doen eigenlijk om een idee te krijgen wat er gebeurt als je je planten de kans geeft :D

 

10cm per dag erbij is niks vaak als je ook id groei al met co2 bezig bent en aandikken van toppen met co2 (als alles goed is): je gelooft je ogen niet :P en ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat van je huidige run guess;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pff kan wel merken dak bij bio en scheikunde heb liggen slapen maar mooi duidelijk

ga je het systeem testen op je hericules??

 

greetz riggelz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje over de theorie.

 

Wordt in het aanvullende stukje ook de mogelijke problemen die bij CO2 kweken kunnen ontstaan besproken en hoe deze op te lossen?

 

Om maar wat te noemen: Bladvergeling, zachte toppen, gerekte planten, doorschieters, laat afbloeien, etc.

 

Welke van de 6 "essentiële elementen" moeten worden bijgesteld bij welke eventuele problemen. Ik denk dat aan een dergelijke uitleg veel behoefte is.

 

Gaat de invloed van CO2 op de verdamping ook behandeld worden? Zijn volgens mij een van de belangrijkste dingen om te weten bij het kweken met CO2. Je hebt het meen ik ook al ergens over de bladtemperatuur gehad, hier dieper op in gaan verhelderd ook een hoop. De bladtemperatuur is immers belangrijker als de omgevings temperatuur.

 

 

Ben benieuwd naar het vervolg. Top dat je er zoveel moeite voor doet.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk limit

Daar heb ik wat aan ;)

Die dingen zijn natuurlijk belangrijk

Maar voordat ik volledig op al die vragen antwoord kan geven ben ik wel een jaar verder

Mijn kennis beperkt zich op dit moment ook nog een beetje

Maar ik wil graag voor jullie mijn ervaringen bijhouden in dit topic

Ook anderen met ervaring op dit vlak (tuinbouw of daglichtloze kweek) laat u horen

Samen staan we sterk!

 

@ riggelz

Ik ben dit op het moment in een andere tent aan het testen :P

Zoek maar eens op mammoth test :D

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enneuh...kunnen de prijzen vande gebruikte artikelen ook gemeld worden?

 

Ziet er top uit en zeer leerzaam. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna bump....sterft dit topic een stille dood? In het nieuwe coco topic vindt ik er maar weinig van terug.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt goed racker

Eerst wat meer praktijkervaring opdoen ;)

Ondertussen ben ik druk aan het praten met verschillende mensen

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg interessant het kweken met CO2, wel prijzig in aanschaf (1500 euro), maar dan heb je ook wat. In de toekomst wil ik ook gaan kweken met C02. Heb 3 lampen hangen in mijn hok en vraag me af hoe vaak ik mijn glasfles zou moeten verwisselen? Ik ga dan uit van een gasfles van bijvoorbeeld 4-6 liter liter.

 

Ik schrik wel van 10cm groeien op een dag. Ik zit met beperkingen in hoogte. Lijkt me dan handig om te starten met C02 in de 3e of 4e week van mijn kweekronde.

 

Hoe groot is een hotbox ongeveeer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met een normale afzuiging werkt....mwaaaaa een keer of 5 per dag een nieuw flessie schat ik. :popcorn:

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

intressante topic!

Hoe zou je dan een stabiele omgeving kunnen creeren dat de co2 langer in het hok blijft en dat je toch genoeg verse luchtaanvoer hebt... bijna niet afzuigen lijkt me dan geen optie toch...?

 

Kan ook aan de jointjes liggen maar dan snap ik hem niet helemaal...

Ben ook benieuwd wat dat co2-grapje kost (hotbox,co2000 dimmer)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij zuigen af om te koelen, frisse lucht hoeft niet. De plant ademt co2 in, geen frisse lucht :lol: De ruimte gesloten of semi gesloten maken is dan een must.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd anders is het water naar de zee brengen

En kwa prijs denk ik dat je met het bedrag wat Agilles noemt een heel eind komt

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi man. ik begin ook goed geintreseerd te raken in co2 laatste tijd

 

ik vroeg me eigen af, als je nou bv je temperatuur mooi op 27/28/29/30 graden hebt. en je er voor zorgt dat je het co2 gehalte perfect houd en je zet wel een afzuiger met een koolstoffilter er in, zodat je wel de geur ver kan verminderen maar die laat je overdag gewoon weer in je hok uitblazen .

maar dat ie afslaat zodra de lichten uit gaan en dan een andere afzuiger aan laten slaan die wel verse lucht in je hok brengt s,nachts.

zou dat ook werken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dan heb je geen koeling. Je zuigt warme lucht af en blaast die weer naar binnen. Wordt dan steeds warmer.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nee, dan heb je geen koeling. Je zuigt warme lucht af en blaast die weer naar binnen. Wordt dan steeds warmer.

 

GrR

waarom heb je koeling nodig dan ? als je er voor zorgt dat het 28 graden in je hok is en dan de afzuiger aan zetten wordt het echt niet warmer of kouder hoor. je blaast dan dezelfde temperatuur die je afzuig weer je hok in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overdag als je hoge CO2 nodig hebt dan wordt het ook warm.

 

Aangezien je CO2 heel duur is wil je die niet naar buiten laten lopen.

 

Daarom moet je (semi-)gesloten werken. Met een andere vorm van koeling dus.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar waarom koelen dan ??? als je een hok hebt die met lampen aan en mischien een verwarming precies op 28 graden uit komt ? dan wordt het toch niet warmer of kouder als je dan af gaat zuigen maar die lucht weer tgelijk terug je hok in blaast ?

er zijn in de winter toch hokken genoeg waar je zeker niet hoeft te koelen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...