Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Aquar

Buitenkweek Passion#1

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Omdat ik nog zaden had liggen (10 jaar oud!) wordt het toch eerst maar weer een buitenkweekje. Ruim een week geleden heb ik ze gezaaid in een potgrond/tuingrond mengsel met wat kalk. Inmiddels zijn ze allemaal! op gekomen. De bedoeling is om ze binnen voor te groeien onder tl, stekken te nemen om te sexen zodra ze groot genoeg zijn en daarna de vrouwtjes buiten te zetten. Misschien laat ik de vrouwelijke stekken binnen ook wel afbloeien. Zonde om weg te gooien immers en zo kan ik gelijk een beetje ervaring omdoen met een binnenkweek.

 

Anyway, hier de pics:

 

Zaailingen, 3 dagen oud:

gallery_25565_9902_13809.jpg

 

Zaailing met 3 kiemblaadjes:

gallery_25565_9902_67366.jpg

 

Die laatste ziet er ook niet helemaal happy uit, maar die heeft m'n vader gisteren laten pletteren. Ik heb hem opnieuw moeten poten, maar hij zal het wel redden.

 

Aquar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haa mooi man, 10 jaar oud en nog zonder problemen ontkiemen.

Succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Lolo Edua: De truc is dat ze al die tijd droog, luchtdicht afgesloten en donker in de koelkast hebben gelegen.

 

Omdat ze toch behoorlijk gegroeid zijn hieronder weer een paar plaatjes. Op de foto's is het niet goed te zien, maar m'n dames zien er wel een beetje dofgroen uit met een beetje lichter groen gekleurde delen tussen de nerven. Misschien een licht magnesium/kalium tekort?

 

Alle 6 de zaailingen:

gallery_25565_9902_113013.jpg

 

En natuurlijk m'n drieling :rofl

gallery_25565_9902_115123.jpg

 

De drieling staat ook linksonder op de 1e foto. In totaal heb ik dus 6 planten, oftewel ik val dus buiten de gedoognorm. :no

Heeft iemand dit weleens eerder gehad, een plant met telkens 3 blaadjes op een knoop/internode?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Lolo Edua: De truc is dat ze al die tijd droog, luchtdicht afgesloten en donker in de koelkast hebben gelegen.

 

idd DE manier om zaden te bewaren :rofl

En natuurlijk m'n drieling :no

 

 

De drieling staat ook linksonder op de 1e foto. In totaal heb ik dus 6 planten, oftewel ik val dus buiten de gedoognorm. ;)

Heeft iemand dit weleens eerder gehad, een plant met telkens 3 blaadjes op een knoop/internode?

http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=269727

 

het is een tripolide zie de bovenstaande post van 31-3-2007 21:00 uur van Dame Blanche (R.I.P.) ...helaas niet meer bij ons...maar gelukkig hebben we zijn topics nog... ;)

Gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat erg lekker daar zie ik, je plantjes zijn lekker compact en zien er gezond uit :rofl

 

Veel succes.

Groet,

Emilio

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ blowmonkey: Ik heb de termen 'whorled phyllotaxy' en 'trilateral branching' gegoogled en als ik het goed begrijp is het een redelijke vaak voorkomende mutatie, geen triploïde. Toch interessant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadat ik de update van Emilio had gelezen ook hier maar weer even wat nieuwe plaatjes.

 

Zaailingen, 3 weken oud:

gallery_25565_9902_6014.jpg

 

De drieling, 3 weken oud:

gallery_25565_9902_73897.jpg

 

Vlekkerige blaadjes, 3 weken oud:

gallery_25565_9902_46077.jpg

 

Zoals iedereen kan zien zijn ze flink gegroeid. Vorige week heb ik ze in grotere potten gezet en daarna maakten ze een enorme groeispurt. Sommige planten hebben nog steeds wat vlekkerige bladeren met soms zelfs ietwat misvormde bladpunten (onderste foto), maar ze gaan binnenkort toch naar buiten dus ze moeten zich maar zien te redden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoooo ! :huh:

Die groeien echt rete snel :smoke !

klasse ;)

ze hebben 10 jaar op hun beurt mogen wachten, en nu hebben ze zin om te kanlluhh <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zaad bewaar je inderdaad op de juiste wijze ik doe het hetzelfde. in de koelkast.

 

Gaat super daar bij jou, dat van die bladverkleuring, kan ik niet zeggen wat het is, misschien dat je wat bladvoeding in je spuitwater kunt doen. En wie weet als ze naar buiten verhuizen dat het vanzelf overgaat.

 

Succes verder.

 

Blowsterke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ HighLife: Altijd weer verbazend om te zien hoe hard ze kunnen groeien!

 

@ Blowsterke: Ik geef ze alleen kraanwater. Het kan ook bijna niet aan de grond liggen, heb daar vorig jaar nog zonder problemen een paar powerplants in laten bloeien. Zonder extra bemesting had ik 12-13 gram per plant in een 2,5 liter pot(je)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even een update. M'n planten zijn nu 5 weken oud:

gallery_25565_9902_128217.jpg

 

Ze worden eigenlijk een beetje te groot voor m'n kastje, dus wil ik ze gaan sexen zodat de vrouwkes :lol: naar buiten kunnen. Daarvoor wil ik een paar stekken maken en die op 12 uur licht/donker zetten, maar eerlijk gezegd weet ik niet zeker of ze op deze leeftijd al eenvoudig in bloei te trekken zijn? Ze zijn nu dus 5 weken oud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opnieuw even een update. Een week geleden heb ik m'n planten getopt en de resulterende stekken in water gezet. De eerste 24 uur hebben ze volledig donker gestaan, daarna onder 10/14 uur licht/donker. Minder als 12 uur licht dus omdat ik hoop dat ze daardoor eerder hun geslacht laten zien. De planten zelf staan buiten te wachten totdat ik meer weet. Tot slot nog even een fotootje van de (genummerde) stekken:

gallery_25565_9902_120913.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit!

Ik denk dat de plantjes wel behoefte hebben aan grotere potten!

Yes-sir

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Yes-sir: Zodra ik weet wat het zijn (m/v) gaan m'n planten de volle grond in. Tot die tijd moeten ze het maar even uithouden in die (inderdaad) te kleine potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, begrijpelijk, met dat vooruitzicht, lukt het ze best! :verrygood

Succes verder!

Yes-sir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze dan de volle grond in gaan, zullen ze wel een groeispurt gaan maken.

 

Zien er goed uit.

 

Blowsterke

 

Fijne zondag nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie gezonde plantjes hoor :verrygood Ik ben benieuwd hoeveel

vrouwen je gaat overhouden.

 

Groeten,

Emilio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na lange tijd weer een update.

 

Omdat ik thuis niet teveel (>5) planten wilde hebben had ik de potten met de moederplanten, waar ik de stekken vanaf had gehaald, alvast in de buurt van hun definitieve plek neer gezet. Een zeer betrouwbare goede bekende :rolleyes: zou ze water geven en een beetje in de gaten houden. Dat heeft hij ook gedaan, maar toen ik uiteindelijk een keertje ging kijken waren ze helaas toch bijna overleden. Vrijwel alle grote bladeren waren dood en zelfs de groeischeuten waren stervende. Dat lag natuurlijk ook aan mij, ik had eerder moeten gaan kijken, maar door gezondheidsproblemen was het daar even niet van gekomen.

 

Gelukkig had ik thuis m'n stekken nog in het water staan en wist ik inmiddels wat de vrouwtjes en mannetjes waren (emilio: 4 ♀ en 2 ♂) zodat ik nog een paar stekken kon laten wortelen. De vrouwelijke moederplanten heb ik in de volle grond gezet in de hoop dat ze het nog zouden redden. Ook 1 stek was al snel geworteld, de rest had na een paar weken waterdieet niet veel zin meer. Inmiddels gaat het weer wat beter met ze, maar veel gegroeid zijn ze nog niet natuurlijk. Opvallend is wel dat 1 moederplant (en de bijbehorende stek) veel sneller groeit als de rest. In totaal heb ik nu 3 vrouwen en een stek.

 

Foto's volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat ze zo'n klap hebben gehad, gelukkig heb je ze weer een beetje weten op te lappen dus nu maar

hopen dat ze weer snel verder gaan groeien. 4 vrouwen is trouwens geen slechte score :icecream: .

 

Succes met je dames!

 

Groeten,

Emilio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd de foto's:

 

Moederplant nr 1:

gallery_25565_9902_119979.jpg

 

Stek nr 1:

gallery_25565_9902_453.jpg

 

Moederplant nr 2:

gallery_25565_9902_137092.jpg

 

Moederplant nr 3:

gallery_25565_9902_23055.jpg

 

En om te laten zien dat moederplant/stek nr 1 er veel beter uitziet als de rest.

 

Detail moederplant nr 3:

gallery_25565_9902_71225.jpg

 

En de mooi groene bladeren van moederplant nr 1:

gallery_25565_9902_38701.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een foto van m'n plantjes:

gallery_25565_9902_51599.jpg

 

Vreemd genoeg zie ik nog geen bloeiverschijnselen, zelfs geen voorbloei!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over drie weken zie je je eerste topjes :D

 

Do not worry :lol:

 

Komt vanzelf, je kan t zien dat ze nu van de groei in bloeifase terrecht is gekomen.

 

Een mooie nazomer. :lol: I hope so :D

 

Blowsterke :lol: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update! (Foto's zijn van 21 september)

 

De wat uit elkaar gewaaide planten:

gallery_25565_9902_280386.jpg

 

Paarse feno:

gallery_25565_9902_153882.jpg

 

'Warrige' feno:

gallery_25565_9902_8820.jpg

 

Op dit moment gaat alles nog steeds goed, geen schimmel. De paarse feno (op de foto niet goed zichtbaar) heeft nog steeds de mooiste bladeren. De andere feno heeft nog steeds rare vlekkerige, soms verdorde bladeren. Vreemd genoeg zijn de toppen wel het meest ver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit, vandaag de 1e schimmel in de toppen gevonden. :lol: Trichomen zijn nog grotendeels helder met maar een paar melkwitte. Gelukkig heb ik alleen rot gevonden in de paarse feno. De andere planten zie ik (nog) niks aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...