Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sex' n Combi

TEST:Gesloten systeem met CO2 toevoeging, ice box,chiller en ontvochtiger

Recommended Posts

Halo iedereen,

 

Ik ga beginnen met de bouw van een nieuw hok waar ofwel een 400W(230V) greenpower in komt of een 600W ( 400V) greenpower.

De maten van het hok zullen dus nog afhangen van wat de uiteindelijk keuze/mogelijkheid zal zijn.

 

In mijn zoektocht naar een actieve koeling heb ik een mooi aanbod gekregen van Doc , om de Ice box en de Chiller uit te testen...

Waarvoor mijn grote dank, ik zal daar zeker een mooi foto verslag van maken!

 

De afmetingen van het hok zullen 1*1*1.6m hoog zijn.... ik weet niet of een 600W hierin zal lukken, het hok kan wel groter , maar dit is voor mij een ideale hoogte ( 1.7 m hoog zou ook wel nog te doen zijn)

 

@Doc: je sprak van een 600W 400V versie, bestaat daar ook een 400W 400V versie van?

 

Het frame van het hok wil ik maken in hout, ik weet niet welke houtsoort het beste is.... als iemand advies kan geven?

 

Dan zou ik deze willen isoleren met isoroof 1000 of een ander goed isolerend materiaal ( hoe beter hoe liever)....

 

Ik wil met deze luct ontvochtiger werken: https://www.growshoponline.nu/index.php?pag...1&Itemid=14 of als iemand anders een betere weet....

 

Als ik weet welke houtsoort ik best neem en wat de ideale maten zijn voor een CO2 systeem (dus mijn afmetingen van het hok wil gerust nog aanpassen als andere beter lijken om met CO2 te werken).... begin ik met de bouw van het hok en de installatie van al de apperatuur , en zal dan dier een bouw en foto verslag bijhouden....

 

ps: wat vooraf ging aan het CO2 verhaal, een eigen budget CO2 kweek systeem: http://www.wietforum.nl/CO2-project-t67775.html

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup zo

Succes met de knutsel

Kijk nu al uit naar je bouwverslag!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

over materiaal. frame zelf kun je gewoon van vuren maken, al zijn er bij die er gewoon hardhout voor gebruiken, zonde van het geld tenzij je hok 10 jaar gaat draaien. qua plaatmateriaal, laat mdf, osb, spaanplaat rechts liggen, en pak betonplex, of als dat te duur is geplastificeerd spaanplaat.

 

over materiaal. frame zelf kun je gewoon van vuren maken, al zijn er bij die er gewoon hardhout voor gebruiken, zonde van het geld tenzij je hok 10 jaar gaat draaien. qua plaatmateriaal, laat mdf, osb, spaanplaat rechts liggen, en pak betonplex, of als dat te duur is geplastificeerd spaanplaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die betonplex noemen ze dat ook metser platen? Ik denk dat ik daar zelf gratis kan aangeraken... als dat ze zijn.... maar te duur zijn ze niet.... even zoeken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal zorgen voor een prototype Lumatek reflector die de mogelijkheid biedt voor koeling. ;) Echt heeeel cool.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc: ontzettend bedankt dat ik test konijn mag zijn ;) het begint al te jeuken, dus ik denk dat ik snel aan de slag zal gaan :D

 

Hier is een lijstje van alles wat ik dacht aan te schaffen:

 

-Lumatek reflector , proto type voor de Ice Box

-Ice box + chiller (actieve waterkoeling): http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...mp;#entry619563 (prijs weet ik niet, daar zal Doc waarschijnlijk later meer over vertellen)

-Luchtontvochtiger (149euro) : https://www.growshoponline.nu/index.php?pag...1&Itemid=14

-CO2 sensor (100euro) : https://www.growshoponline.nu/index.php?pag...t&Itemid=14 (heb met wat zoekwerk iemand gevonden die ze aan heel mooie prijs wou leveren, waarvoor mijn ontzettende dank!)

-CO2 reduceerventiel+magneetklep (125 euro): https://www.growshoponline.nu/index.php?pag...t&Itemid=14 (het lijkt op deze , maar hij komt uit een aquarium winkel)

-Nog wat kleine benodigdheden voor het aansluiten van de CO2 en Ice box (50 a 75 euro)

-Voeding staat nog open ( BAC, Plagron, SWeet Jane,...)

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Ice Box zal zo'n €180 euro zijn en de chiller ongeveer €500 a €600. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk ook aan :

Leidingen , regelklep toevoer leiding , mechanische thermostaat , waterbak enz.

 

Die CO2 sensor ben je er niet mee..

Daar moet nog een heel regelwerk op worden aangesloten

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor wat is die mechanische termostaat? Is dat een veiligheid voor wanneer het te warm wordt?

 

Het regelen van de elektrische magneetklep dacht ik te doen met een LOGO of tijdsklok met relais, dus niet met een CO2 regelaar, want die kosten iets teveel...

 

Waarvoor is de waterbak? Voor onder het hok, of voor de chiller?

 

edited: een mechanische termostaat heb ik ;)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel veel suc6 klinkt allemaal super je krijgt hier hulp genoeg dus ik denk dat het allemaal goed gaat komen ga je volgen man

 

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sex n Combi,

 

Gefeliciteerd met de test producten ;)

 

Maar als je echt met Co2 aan de slag wil gaan moet je eens bij Guesswho zijn topic kijken....die heeft een goede regelaar...een sensor is leuk om je waarde af te lezen..meer kun je er niet mee.

Voor een goede C02 set incl Controller incl alle leidingen,kleppen enz ben je 1300,- kwijt.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schenkie,

 

De sensor lijkt in mijn opzicht wel het belangrijkste stukje van de puzzel.

 

Deze stuur alles aan, de printplaat is volgens mij gewoon een stukje met schakelingen met voorrang bepaling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het leuke is dat ik veel tijd heb om mijn hok in de gaten te houden en eventueel bij te sturen.

Daarom dat ik nu enkel met een sensor of meter genoeg heb, dan kan ik na een week wel goed inschatten op hoeveel minuten ik de Co2 laat lopen.

 

Ik ben ook niet van plan om het maximum aan CO2 te geven, 1200 zal ongeveer mijn maximum worden.

 

En aangezien ik een gesloten systeem wil maken, moet ik ook minder bijsturen.

 

Ik wil de ruimte inspuiten met CO2, dan blijft deze een 30 tot 50 min in de ruimte, daarna wordt de lucht vervest en herhaalt het proces...

 

Ik wil eerst alles manueel doen en dan noteren wat moet aan staan op welk moment, dan stel ik deze waardes in op een LOGO of tijdklok met relais.

 

Het is een beetje extra moeite die ik moet doen, maar dat vindt ik niet erg.... in de toekomst zal daar waarschijnlijk wel een controller bijkomen... maar in principe moet dit werken...(dan speel ik even de controller ;) )

 

Het zal alleen nog niet vol automatisch zijn.... maar ik kan wel alles aan de planten geven wat ze nodig hebben... ik moet gewoon de CO2 waardes in begin goed in de gaten houden.

 

En met een ontvochtiger en waterkoeling moet ik mijn klimaat echt wel in orde krijgen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes, mijn aandacht heb je.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nog even aan het wachten tot ik de spullen heb , ondertussen ga ik aan slag gaan met het bouwen van het geraamte.

 

Ik ga de volgende afmetingen hanteren: 1m*1m*1.6m (L*B*H)

 

Deze week ga ik ook zien of ik dat hout kan versieren (betonplex), zodat ik alles kan installeren en aan de slag gaan. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik een test ga doen en dit toestel deftig getest moet worden , heb ik (op aanraden) besloten om de test met een 600W lamp te doen.

 

Nu wil ik mijn hok zo laag mogelijk houden als mogelijk is.... ik denk dan een scrog of buigen met elastisch touw...

 

Wat zou de mininum hoogte moeten zijn om met een 600W geen problemen te krijgen?

 

In mijn homebox heb ik reeds gekweekt met een 600W , en deze was 2m hoog, maar ik heb altijd veel plaats overgehouden (in de hoogte), doordat ik de planten in de breedte leidt...

 

Ik sta open voor suggesties...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is heel makkelijk te achterhalen:

 

Neem de hoogte van:

 

Je potten/bakken/medium, de planten of scrognet, de ruimte tussen plant en lamp (ik zou voor zo'n 60 cm gaan ondanks de cooltube, lager kan altijd.) de hoogte van je armatuur en eventueel je ruimte voor filters en/of afzuigers...

 

Als je voor een scrog gaat, houd dan rekening met de hoogte van de plant boven je netje.

 

Al met al kom je dan denk ik op zo'n 1,80. Ik zou zeker goed nadenken over dit puntje, als je je hok te laag maakt ga je hier gegarandeerd spijt van krijgen.

Aangezien de meeste hobby-kwekers nogal van experimenteren houden, kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld bij de volgende kweek wat extra hoogte nodig hebt...

 

Is de ICE-Box trouwens al in de winkels verkrijgbaar??? Ik wil hem namelijk ook graag gaan gebruiken...

 

Succes!

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal bij de eerste ronde met deze ice box met een ingekorte homebox van 1,8 m werken.

 

De uitlaat van de tent zal direkt in de kamer blazen. Het is een ruimte waar ik vanaf nu maximum met een 400W kan werken, anders lopen de temperaturen te hoog op.

 

De eerste ronde kan van start gaan binnen 4 weken en ik ben dan van plan om elke kweek hier op het forum te zetten.

 

Zoals ik het nu zie zou het als volgt gaan:

 

Ronde 1: ingekorte homebox (1*1*1.8) zonder CO2

Ronde 2: zelfgemaakt hok met ideale maten + CO2 in een gesloten ruimte

Ronde 3: hangt af van het verloop van ronde 1 en 2

 

Ik zal binnenkort ook wat foto's van mijn huidige kweek zetten, zodat je wat kan zien hoe ik te werk ga. Deze moeten nu nog een 3 of 4 weken en het ziet er mooi uit (the one*chronic/nycd)

 

Voeding is momenteel BAC bloei/pk/roots, daarvoor canna terra en ook nog plagron alga bloom met green sensation, en house en garden (top shooter)

 

Volgende voeding zal Sweet Jane en guano worden denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk! Er komen foto's aan!!

 

Wat is de reden dat je eerst in een tent gaat, zonder CO2??

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had eerst in gedachten om meteen een nieuw hok te maken, maar dacht aan het feit dat ik nog niet weet hoe goed de ice box zijn werk zal doen.

 

De CO2 is volledig afhankelijk van de koeling van de ice box, daarom lijkt het me een veilige beslissing om eens te testen hoe goed deze koeling werkt.

 

Als ik merk dat de chiller op volle toeren moet draaien, ben ik niet geneigd om dit systeem te gaan gebruiken voor mijn hok.

 

Het product ziet er eenvoudig uit en hoogst waarschijnlijk zal die zijn werk goed doen, maar het zekere voor het onzekere.

 

Zo kan ik meteen ook het verschil zien met of zonder CO2 en ik denk dat het misschien ook intressant is voor andere leden van het forum, omdat niet iedereen met CO2 wil/kan werken.

 

Maar de verslagen zullen elkaar opvolgen, ik zal er zeker 3 bijhouden op het forum, als ik nadien nog zin heb hou ik misschien een continue verslag bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, duidelijk!

 

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken. Vraag me af hoe het met de condens vorming zal staan.

Zit er een condens afvoer op de box zelf?

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het gesloten systeem had ik gedacht aan een luchtontvochtiger die in de ruimte zal hangen.

 

Voor de eerste ronde van de test (met de tent van 1.8), ga ik gewoon werken zoals ik normaal doe... Tent staat in de kamer, actieve uitlaat, passieve inlaat.

 

Gisteren was mijn klimaat nog net te regelen in de namiddag (400W) , dus als ik een 600W kan gebruiken zonder de stijging van de temperatuur te voelen in de kamer, ben ik helemaal overtuigd en begin ik aan de bouw van mijn droom hok met CO2 enzo :verrygood

 

De soortjes voor de eerste ronde zullen Sannies Jack (13) en Kolosus (10) zijn.

 

Ik ben van plan deze even voor te groeien ( een week, vanaf ontkieming) , dan meteen onder de 600W greenpower (ik heb gemerkt dat de planten minder strekken bij de greenpower)

 

Deze ronde zou ik voor de eerste keer gaan scroggen, hiervoor werkte ik op een soort gelijke manier , maar zonder net. Met behulp van elastisch touw buig ik de planten naar beneden....., foto's volgen een van de komende weken, als de bloemen wat meer uitgezet zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of bedoel je de condens van het koude water?

 

Je bedoelt de plek waar het koudere water en de warme lucht bij elkaar komen?

 

Ik denk dat Doc daar meer over weet.

 

Het water dat er door stroomt is 18° geloof ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

ik bedoel de condens vorming in de ice-box. Zover ik kan zien zit er nergens een afvoer tuitje oid aan...

Als het nodig is kun je dit natuurlijk altijd zelf nog maken.

 

En als het goed is koelt ie de lucht af tot ongeveer 18 graden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment ben ik nog aan het wachten op de Ice Box en Chiller, zodra ik deze heb zal ik foto's maken en alles uitgebreid beschrijven.

 

En als er geen afvoer is, moet ik maar even mijn A-Team mentaliteit boven halen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...