Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jurjenvg

Bio-ethanol

Recommended Posts

Middag luitjes,

 

Was vanmiddag bij een plaatselijke supermarkt en kwam daar een fles bio-ethanol tegen voor anderhalve euro vond ik het dus een koopje. Met in mijn achterhoofd dat ik nog alcohol nodig had voor het maken van hash olie nam ik het dus mee naar huis.

 

Wat ik niet zo gek vond was dat het gedenatureerd was, om er voor te zorgen dat het niet gedronken word. Mijn vraag is echter: maakt het bij het maken van hasj olie uit of er een kleine hoeveelheid verontreiniging in zit? Uit ervaring weet ik dat er vaak methanol, butanon, ether of aceton word toegevoegd om het spul ondrinkbaar te maken.

Ik neem aan dat dit samen met de alcohol weer zal verdampen, vooral als ik de olie na afloop zachtjes verwarm.

 

Ik ben alleen bang dat er vaste stoffen in de alcohol zijn opgelost die uiteindelijk in de olie zullen belanden. De alcohol is tenslotte bedoeld voor in de openhaard ;).

 

 

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

 

Het zou een goedkoop alternatief zijn, aangezien pure ethanol erg duur is en moeilijk aan te komen.

 

Ik hoor het nog wel :)

 

Gr. J

 

Edit: Heb er eens aan geroken en kan er een vleugje aceton uit halen.

En mijn draaierige gevoel wijst uit dat er misschien ook ether in kan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk heb ik er slechte ervaringen mee

Er blijft een vieze smaak achter in het eindproduct

Ook wordt deze zeer scherp...

Ik heb de boel weggegooid

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag bio-ethanol willen destilleren om het additief te scheiden van de ethanol.

 

Nu is mijn vraag, heeft er iemand een idee waar ze bio ethanol ondrinkbaar mee maken? Of hoe ik hier achter kan komen. Ergens heb ik in een reactie van iemand gevonden dat het kookpunt van de bittere smaak rond de 170gr zou liggen. Dit zou dan makkelijk te scheiden zijn. Enkel vind ik bij andere reacties dat het kookpunt van het additief juist heel dicht bij die van de ethanol ligt?

 

Iemand hier ideeën? Oja het is trouwens om olie te maken.

 

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

In bio ethanol zit vaak Bitrex, de meeste bittere substantie die we op dit moment kennen.

Van methanol weet ik dat de scheiding onmogelijk is zonder dure vacuum apparatuur, maar dat komt omdat de toegevoegde stoffen een soortgelijk kookpunt hebben.

Of dit bij Bitrex ook het geval is weet ik niet, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik ook zoek ik kan nergens duidelijk vinden waarmee ethanol vermengt word.

Van bitrex kan ik eveneens weinig vinden, in ieder geval geen kookpunt. Ook kom ik pagina's tegen die zeggen dat er andere zooi in zit. Weet iemand een middel wat wel te destilleren is van zijn additief? en waar dus ook specs van zijn welke stof er daadwerkelijk in zit?

 

Andere optie is om een fles wodka te.destilleren, maar dit kost aanzienlijk meer en.hier hou ik minder dan de helft van over.

 

Verder is er wel isopropanol aan te schaffen, hier schijnt niks in te zitten? Iemand hier een mening over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bio ethonal zou je zelf moeten schoon destilleren, en dan wel minimaal 2 keer..

zonder de daarvoor benodigde apparatuur is dat onmogelijk

 

bio ethanol is niet voor niets zo spotgoedkoop ten opzichte van schone belaste alcohol

 

destilleren is een kunst, en kleine foutjes betekenen boem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een andere optie is om zelf bio-ethanol te maken met behulp van gisting en daarna te destilleren. Je kan zelf een destillatie opstelling maken of een ??? still kopen. Kan ff niet op de naam komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de alcohol zo puur en schoon te krijgen zal je naast een destilleerketel ook een refluxkoeler nodig hebben,

en dan is het inderdaad vele malen goedkoper om het zelf te maken vanuit gisting, dan dat je een fles wodka verder destilleert.

Mocht je ergens een sterke drank boven de 40% vinden voor een paar euro per fles dan kan je het ook wel proberen, anders kan je net zo goed voor 25-30 euro per liter schone ethanol kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de ketel en de refluxkoeler dus dit zou geen probleem moeten zijn. Enkel hoe krijg ik door middel van gisting het hoogste percentage. En hoeveel moet ik maken voor een Liter schone ethanol , dus wel min de methanol en er wat er nog meer weggegooid moet worden? Het is voor mij ook de eerste keer dat ik alcohol of iets wil destilleren.

 

Op dit moment ben ik 230ml bio ethanol aan het destilleren om te kijken wat voor een verschil dit geeft kwa vlek als je het op een glasplaat of spiegel smeert. Tevens heb ik even een druppel op me vinger gedaan deze laten verdampen en vervolgens Geproeft.

 

Bio ethanol : erg bitter

Destillaat : geen smaak, totaal niet bitter dus.

 

De vlekkentest

 

Bio ethanol : laat een vlekje achter

Destillaat : laat zo goed als dezelfde vlek achter

 

Slaat dit idee ergens op volgens jullie? Het idee was dus als de ethanol helemaal schoon zou zijn, deze dus geen vlek achterlaat.

 

De temp die de thermometer in de stijgbuis aangeeft is 81 graden. Als ik het verwarmingselement lager zet dan ben ik overmorgen nog niet klaar met dit kleine beetje.

Ik gebruik dus een elektrisch fondue plaatje , deze zit een instelbaar thermostaatje op. Bij dit proces komt dus geen open vuur kijken, verder staat het onder de afzuigkap , kap aan.

 

Waarom 2 keer destilleren ? Want als ik dezelfde temp gebruik zal ik toch weer dezelfde vloeistoffen Krijgen?.

 

Gr ww

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

isopropanol alcohol kost 4 a 5 euro per liter,

gegarandeerd schoon extract

 

Zonder analyse apparatuur, zou ik oppassen met dit soort experimenten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik vragen waar jij voor die prijs isopropanol koopt? Ik kan het wel vinden maar niet zo goedkoop, of het moet groter ingekocht worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag wel vragen maar ik kan niet antwoorden, hehehe

maar ik heb al meerdere mensen gehoord die het rond de 5 euri wisten te bemachtigen

sukiets etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de ketel en de refluxkoeler dus dit zou geen probleem moeten zijn. Enkel hoe krijg ik door middel van gisting het hoogste percentage.

 

Als eerste moet je een gist hebben die én snel werkt én een hoog percentage alcohol kan verdragen. Misschien moet je ff bij Brouwland kijken. Verder heb je natuurlijk een goed recept (suiker, meestal wat appelsap en vitaminen/mineralen voor de gist) nodig en een gistingsvat.

 

En hoeveel moet ik maken voor een Liter schone ethanol , dus wel min de methanol en er wat er nog meer weggegooid moet worden? Het is voor mij ook de eerste keer dat ik alcohol of iets wil destilleren.

 

Ga ongeveer uit van 10 liter 'wijn' voor 1 liter alcohol >80-90%. Methanol ontstaat vooral bij het gisten van vruchten die veel pectine bevatten. (pruimen bv)

 

Op dit moment ben ik 230ml bio ethanol aan het destilleren om te kijken wat voor een verschil dit geeft kwa vlek als je het op een glasplaat of spiegel smeert. Tevens heb ik even een druppel op me vinger gedaan deze laten verdampen en vervolgens Geproeft.

 

Bio ethanol : erg bitter

Destillaat : geen smaak, totaal niet bitter dus.

 

De vlekkentest

 

Bio ethanol : laat een vlekje achter

Destillaat : laat zo goed als dezelfde vlek achter

 

Slaat dit idee ergens op volgens jullie? Het idee was dus als de ethanol helemaal schoon zou zijn, deze dus geen vlek achterlaat.

 

In principe laat een destillaat na verdampen geen sporen na. Misschien is het gewoon condens? (bij verdampen van alcohol wordt warmte aan de omgeving onttrokken waardoor je onder het dauwpunt kan komen)

 

De temp die de thermometer in de stijgbuis aangeeft is 81 graden. Als ik het verwarmingselement lager zet dan ben ik overmorgen nog niet klaar met dit kleine beetje.

Ik gebruik dus een elektrisch fondue plaatje , deze zit een instelbaar thermostaatje op. Bij dit proces komt dus geen open vuur kijken, verder staat het onder de afzuigkap , kap aan.

 

Ethanol kookt bij 78,5 graden als ik het goed heb, alles wat daaronder uit je koeler komt gooi je weg. Dat heet de voorloop en bevat van alles van eventuele methanol tot aceton. Vanaf 78,5 graden verzamel je de alcohol. De eerste keer ga je door tot de thermometer iets van 95 graden aangeeft. Sorry, van dat laatste weet ik geen exacte temperatuur meer. Te lang geleden. :) Je hebt nu alcohol van circa 50-60%. De tweede keer zelfde verhaal, maar stop je veel eerder. Ook geen exacte temperatuur, maar zeg 80-82 graden. Als je wilt kan ik het wel ergens opzoeken. Destilleren is trouwens een kwestie van geduld. Doe rustig aan, anders krijg je geen goede scheiding. Met zo'n tweetraps destillatie haal je met een simpele kolom de tweede keer iets van 80-90%.

 

Zorg dat je destilleerketel goed dampdicht is en vergeet je koelwater niet aan te zetten. Zo'n fondueplaatje is niet explosieveilig. (vonkjes)

 

Waarom 2 keer destilleren ? Want als ik dezelfde temp gebruik zal ik toch weer dezelfde vloeistoffen Krijgen?.

 

De eerste keer destilleer je behalve de voorloop alles over om zoveel mogelijk alcohol te krijgen zonder opgeloste stoffen en bijproducten. De tweede keer is vooral om het percentage te verhogen.

 

Zonder analyse apparatuur, zou ik oppassen met dit soort experimenten.

 

Je moet je er inderdaad wel een beetje in verdiepen, maar het hele methanol verhaal is ook nogal overdreven. Het is vrij moeilijk om teveel methanol in je destillaat te krijgen, zelfs als je alles overdestilleerd.

 

Edit: Typefoutje...

Edited by Aquar
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag wel vragen maar ik kan niet antwoorden, hehehe

maar ik heb al meerdere mensen gehoord die het rond de 5 euri wisten te bemachtigen

sukiets etc.

 

Persoonlijk zou ik toch een beetje voorzichtig zijn met technische chemicaliën die bedoeld zijn als ontvetter, 99,9% of niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zag ook bio-ethanol 100% zuiver staan, met in de beschrijving :

 

Onze produkten zorgen bij verbranding voor een prachtig vlambeeld en zorgen daardoor voor een behaagelijk klimaat en een aangename warmte in uw huiskamer. Bewust laten wij het toevoegen van additieven en geurstoffen die uw gezondheid kunnen schaden achterwege. Dit moet U uw gezondheid waard zijn!

 

Klinkt wel aardig.maar er staat natuurlijk niet dat er helemaal geen additief aan toegevoegd is. Dus die zal ik dan waarschijnlijk ook weer van zijn additief moeten zien te ontdoen.

 

Isopropanol heb jij dus goeie ervaringen mee, zelf ook langere tijd een product genuttigt gemaakt met isoprpanol? Zo ja, geen klachten, geestelijk, lichamelijk?

 

Gr we

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk nu ruim 6 jaar met iso

en ik krijg alleen maar complimenten

van colorado totaan canada an toe.

en tja, ik moet het met hun eens zijn: hehe, t is prachtig schone olie.

ik test het continue op residu( eenvoudige brand methode)

en die kan ik niet vinden.

 

op facebook liep er ook een discussie over bio ethanol,

ik heb aangeboden om het te testen

dus wie weet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aquar, wat voor een elektrisch plaatje met thermostaat raad je aan dan? En stel dat ik dat ik zelf wil gaan stoken, heb ik dan dit nodig?

 

Kompleet mengsel met speciale gist en voedingszouten om 25 liter water + 8 kg suiker in 5 dagen te vergisten tot 18%vol. Levert een zuiver eindproduct met weinig gistingsnevenproducten. Ideaal voor likeurbereiders. Mag niet "gestapeld" gebruikt worden (vb. 10 zakjes in 250 l wort) tenzij bij rigoureuze temperatuurcontrole- en koeling.

Inhoud 115 g.

 

 

Mijn pan is Max 6L,

 

8kg:25x6=1,9kg suiker per 6 liter water.

115gr:25x6=27.6gr gist per 6L water.

 

Stel dat ik dus 18% zou halen, dan zou ik daar op 6L mengsel ongeveer 1L +/- 90% ethanol aan overhouden?

 

Klopt dit een beetje? En ik moet het wel evengoed 5dagen laten vergisten? Of kan ik dat versnellen door een verwarmingselement?

 

Ja als je voor mij de temperaturen het voor de eerste en de tweede run zou hebben zou dat mooi zijn. En hoelang stook je door? Tot de vloeistof helemaal op is?

 

Een hoop vragen, een hoop te leren...

 

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier een fles bio-ethanol voor de brandhaard, hierop staat dat er verder dan de Bitrex voor de denaturatie geen andere stoffen in zitten.

Dit zal wel met de allergoedkoopste die jij hebt gehaald niet zo zijn, vandaar je vlek test.

Dat je geen smaak meer hebt na de eerste destillatie is een goed teken, dan ben je al in ieder geval voorbij de denaturatie en zal het in veel gevallen ook al bruikbaar zijn, tenzij er nog andere giftige stoffen in zouden zitten maar dat is bij Bitrex niet het geval weet ik en lijkt me ook niet zo snel bij bio-ethanol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En waar haal jij je bio ethanol voor je haard dan?. Ik zelf bij de action, en daar staat ind niet op aangegeven wat er in zit.

 

Die vlekken test deed ik trouwens door een druppel op de glasplaat van het fornhuis te doen en dan te blazen. Of had ik deze moeten verbranden?

 

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Denatoniumbenzoaat is een smeltpunt het zelfde als een kookpunt?

 

Deze link heb ik via iemand ze e reactie ergens :

René Pas

Juist als alcohol op 80 verdampt zal er dus enkel water 100 graden overblijven, en is de olie schoon van oplosmiddel . dit heet ook wel destilleren, ik heb procestechniek gestudeerd en op gemische fabriek gewerkt en daar destilleerde we met onderdruk om het kookpunt te verlagen en ze energie te besparen.

Like · 2 · More · Sep 17, 2013

René Pas

Ja max dat komt door een additief die een veel hoger kookpunt heeft dan de alcohol, ik dacht iets van 170 graden, dit krijg je er op deze manier niet uit denk ik

Like · 2 · More · Sep 17, 2013

René Pas

je kunt ook eerst de alcohol verdampen zodat de residu die overblijft(bittere smaak) er uit is, en dan gebruiken om de olie te maken

Like · 4 · More · Sep 17, 2013

 

 

Ik laat alle mogelijke manieren open tot een geschikt eind product te kunnen komen, zelf brouwen, destilleren, kant en klaar kopen.

 

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aquar, wat voor een elektrisch plaatje met thermostaat raad je aan dan? En stel dat ik dat ik zelf wil gaan stoken, heb ik dan dit nodig?

Ik gebruikte een kookplaat zonder thermostaat met daarbij een vermogensregeling via een solidstate relais. Op die manier heb je geen last vonken, maar voor een leek (ik ben zelf laborant en had m'n destilleerketel, koeler enz helemaal zelf gebouwd) is het misschien gemakkelijker en veiliger om op brouwland.com een compleet destileerapparaat te kopen.

 

Kompleet mengsel met speciale gist en voedingszouten om 25 liter water + 8 kg suiker in 5 dagen te vergisten tot 18%vol. Levert een zuiver eindproduct met weinig gistingsnevenproducten. Ideaal voor likeurbereiders. Mag niet "gestapeld" gebruikt worden (vb. 10 zakjes in 250 l wort) tenzij bij rigoureuze temperatuurcontrole- en koeling.

Inhoud 115 g.

 

 

Mijn pan is Max 6L,

 

8kg:25x6=1,9kg suiker per 6 liter water.

115gr:25x6=27.6gr gist per 6L water.

 

Stel dat ik dus 18% zou halen, dan zou ik daar op 6L mengsel ongeveer 1L +/- 90% ethanol aan overhouden?

 

Klopt dit een beetje? En ik moet het wel evengoed 5dagen laten vergisten? Of kan ik dat versnellen door een verwarmingselement?

Bedoel je met pan je gistingsvat of destilleerketel? In beide gevallen kan je je pan maar voor maximaal tweederde vullen in verband met overschuimen. Voor de hoeveelheid zal de vergistingstijd niet (veel) uitmaken. De vergistingssnelheid hangt vooral af van de temperatuur.

 

Ja als je voor mij de temperaturen het voor de eerste en de tweede run zou hebben zou dat mooi zijn. En hoelang stook je door? Tot de vloeistof helemaal op is?

 

Een hoop vragen, een hoop te leren...

 

Gr ww

Tot dusver heb ik daar geen documentatie over kunnen vinden. Het is ook lang geleden dat ik gestookt heb. Ik zal nog eens ff verder zoeken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ISO van hc is ondertussen binnen. Hoef ik deze dus niet opnieuw te destilleren?

 

Ik wil de olie gebruiken om te roken en wil dus een zo zuiver mogelijk product.

Ik wil gebruiken hiervoor, ISO en knipafval uit de trimmer.

 

Gooi ik de alcohol nu maximaal vol met afval? Of zit er wel een Max aan hoeveel je er per liter in kan doen? En dan vervolgens 2 minuten inweken en dan filteren en dan alcohol weg stoken.

 

Vangen jullie de alcohol ook weer op om het te grbuiken of is het de moeite niet waard?

 

Iemand handige tips , trucs voor een zuiver eind product?

 

 

Gr WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

olie om te roken:

iso in vriezer

fles van bodem ontdoen of glazen buis

vullen met wiet= ook in de vriezer.

 

En dan kieper je de alcohol zo snel mogelijk door de wiet.

20 seconden bijvoorbeeld..

dit aftreksel doe je weer in de vries,

twee keer door een koffiefilter halen.

en afdampen.

 

stel dat je een vacuumpomp hebt,

dan zet je die onderaan je opstelling zodat de alcohol er nog sneller doorheen getrokken wordt,

zo behaal ik 10 a 20 seconden contacttijd- geen enkele chlorofyl oid.

 

indampen doe je au op 78 graden, zodat je de iso verdampt

maar de terpenen niet.

 

Hierna kun je het afval nog een keer spoelen met warme alcohol, 1 of 2 keer,

u is alles er vanaf, deze warme draai kun je voor olie gebruiken om te slikken

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom 78 graden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...