Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hazemarc

voor de beginnende kweker

Recommended Posts

Heyhey,

 

Ik heb dit topic vooral gemaakt omdat ik in het begin vaak mijzelf heb afgevraad of ik nou wel het juiste kunstmatige klimaat voor mijn planten heb. Ik heb het hierbij over de:

 

Temperatuur

Luchtvochtigheid

PH (zuurtegraad)

EC

Manier van watergeven

Licht

 

De temperatuur is een van de meest belangrijkste dingen in het kweken van jou mooie plantje. Iedere kweker heeft wel zijn ideale temperatuur om te kweken.

 

Als je gaat kijken onder welke temperatuur je plant het beste presteert zul je moeten kijken waar de plant van origine groeit... er zijn 3 soorten planten.

 

sativa (voornamelijk thc, zorgt voor het high effect)meestal groeien sativa planten in de hoogte en zijn het niet echt struiken zoals bij indica's.

 

indica (voornamelijk cbd oftewel cannabidiol, zorgt voor het stoned effect) kleine compacte planten die vele vertakkingen krijgen.

 

rudalis (wordt mee gekruist om zijn snelle bloei en omdat de plant tegen extreme temperaturen kan) de rudalis heeft alleen weinig tot geen thc.

 

Als je dus 1 van die 3 soorten planten heb kan je gaan kijken waar je plant groeit en wat het klimaat is waar de desbetreffende plant in leeft... Het probleem is alleen dat er nu zoveel kruisingen zijn dat de plant die je wilt groeien geen 100% sativa, indica of rudalis is. Daarom houden de meeste kwekers zich aan een temperatuur van 22-28 graden. Dat is de basis.

 

Er zijn ook soortjes die met temperaturen groeien tot wel 45 graden en in de nacht een temperatuur hebben van bijna 0 graden. Dit is mogelijk omdat de grond in de nacht nog boven de 20 graden is. De plant zelf is redelijk beschermt voor de kou omdat deze hars aanmaakt. Het gaat hier dus om de grondtemperatuur! Je kan dus je omstandigheden van je plant tot het uiterste pushen om zo een meer hars/thc aanmaak te krijgen van je plant.

 

De luchtvochtigheid: de luchtvochtigheid van de plant is vaak ook problematisch voor de beginnende kweker. Een te hoge luchtvochtigheid kan zorgen voor schimmels en dergelijke en een te lage luchtvochtigheid kan leiden tot een uitgedroogde plant.

 

Als je plantje net uit het zaadje komt dan is het wijs om een hoge luchtvochtigheid aan te houden. Hiervoor worden soms boterhamzakjes gebruikt of andere manieren die terug te vinden zijn op het forum. Als je plant verder groeit en zelfs in de bloei gaat is het wijselijk om de luchtvochtigheid zo laag mogelijk te houden, dit om toprot te voorkomen. Om samen te vatten: in de groei is een hoge luchtvochtigheid goed en in de bloei is een lage luchtvochtigheid belangrijk om schimmel en dergelijke te voorkomen. Hier een voorbeeld van een LV schema:

Week 1: lv :70% Week 2:lv : 60% Week 3:lv : 55%

Week 4:lv : 50% Week 5:lv : 45% Week 6:lv : 45%

Week 7:lv : 45% Week 8:lv : 40% Week 9:lv :40%

een leerzaam topic over luchtvochtigheid als je aan bovenstaande info niet genoeg heb: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...uchtvochtigheid

 

De PH waarde oftewel de zuurtegraad. Vaak kom je de ph tegen als het over de grondwaarde of over de waarde van het water gaat. De PH waarde oftewel zuurtegraad is erg belangrijk omdat als je water/grond te zuur is je plant slecht of niet goed groeit. Om Je zuurtegraad te meten zijn er diverse methodes die je op het forum terug kan vinden.

 

pH 14: natronloogoplossing van 1 mol/l

pH 13: natronloogoplossing of kaliloogoplossing van 0,1 mol/l

pH 11,5: huishoudammonia (verdunde ammonia dus)

pH 10,5: zeepsop

pH 9,5: bleekwater

pH 8,5: zeewater, darmsap (iets verhoogde pH door gal)

pH 7,5: Eieren

pH 7,4: menselijk bloed

pH 7: zuiver, gedemineraliseerd water (neutraal)

pH 6,7: melk

pH 6,5: speeksel

pH 6: natuurlijke regen, urine

pH 5: licht zure regen

pH 4,5: tomaten, druiven

pH 4: zure regen, tomatensap

pH 3: consumptieazijn, bier, wijn,zuurkool

pH 2,8: cola

pH 2: maagzuur, citroensap

pH 1: zwavelzuur (accuzuur)

pH 0: zoutzuur (1 mol/l), zwavelzuur (1 N)

 

bovenstaand schema is een ph schema van dingen die wij kennen .

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/PH

 

De ideale Ph waarde voor veel mensen is beginnen op 6 en eindigen op 6.3. Als je de zuurtegraad van je water uit de kraan wil checken moet je gewoon even naar je gemeente bellen :rolleyes:

 

Hieronder een zeer handig topic over Ph wat zeker het lezen waard is: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=17130&hl=ph

 

Een term die indirect met PH te maken heeft is EC oftewel: De EC is het elektrisch geleidingsvermogen (electrical conductivity). Naarmate er meer zouten(lees: voeding) in de oplossing aanwezig zijn, wordt het elektrisch geleidingsvermogen hoger. Hoe hoger de EC hoe lastiger op te nemen voor de plant. Dit heeft te maken met de osmose die in de wortels plaatsvindt. De EC is een maat voor de totale zoutlast, maar uit de waarde valt niet op te maken welk zout er in de oplossing aanwezig is. Puur water (H20) heeft een EC-waarde van 0, aangezien er geen zouten in zitten, dit is ook de reden dat gedestilleerd water geen stroom geleid. Daarentegen heeft water uit de kraan wel een EC-waarde die groter als 0 is. De EC-waarden van het leidingwater in Nederland ligt tussen 0,3 en 0,7.

 

Welke waarde moet je EC hebben? ook dit is weer een vraag die meerdere antwoorden heeft. Sommige kwekers hebben zelfs een EC van 5! (devlaming). Het hangt er vanaf hoe gezond je plantjes zijn en de capaciteit om voeding op te nemen. Gezonde planten kunnen meer voeding opnemen en hierbij kun je dus een hogere EC waarde aanhouden. Veel kwekers hebben een EC waarde van rond 2.

 

water geven: Er zijn verschillende manieren om water te geven: van boven van onderen... iedereen heeft zijn eigen theorie over wat beter is. Ik ken veel mensen die van boven water geven en dat gaat goed en sommigen zweren dat van onder watergeven beter is. Ik zal neutraal blijven en ik denk dat beide manieren gewoon kunnen.

 

Waar je echter wel op moet letten bij watergeven is dat alle grond nat is(niet te nat). Je grond mag tussentijds best droog worden voordat je weer water geeft. Dit stimuleert te wortels (ze gaan op zoek naar water) Ook hier moet je weer opletten dat het niet te droog wordt. Je moet dus de grond van je plant overal water geven en niet alleen bij de stam, dit om een gezond wortelstelsel te krijgen. Je grond is te nat als het modder wordt en je grond is te droog als het af kan brokkelen. Probeer er tussen in te zitten en gewoon een gezonde, licht vochtige grond te krijgen.

 

licht: misschien wel het belangrijkste voor een plant is licht. Alles valt of staat met licht.

 

Er zijn verschillende lampen die het juiste licht voor een cannabis plant hebben. Vaak worden Hps lampen gebruikt hiervoor maar het is ook mogelijk om bijvoorbeeld met het juiste kleurenspectrum Tl te kweken.

 

Ik ga verder niet in op de juiste soorten licht maar op de hoeveelheid licht:

 

In de groei zul je een licht schema aan moeten houden van 18 uur licht en 6 uur compleet donker. Als je echt de plant in de bloei wilt zetten zul je 12/12 moeten houden (12 uur licht 12 uur donker). Omdat je niet altijd je lampen uit kan doen bijvoorbeeld door afwezigheid is het handig om tijdschakelaars aan te schaffen.

 

een handig topic over licht: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...02&hl=licht

 

Dit topic is vooral bedoelt om de beginnende kweker een idee te geven waar je aan moet denken bij een kweek. Natuurlijk is het niet erg als je een beetje afwijkt van de gemiddeldes... Zo zal een ph waarde van 6.4 niet het einde van je plantjes betekenen. Ook zal niet alle informatie juist zijn die hierboven staat, daarom zou ik het graag willen weten als iemand het ergens niet mee eens is en waarom

 

verder: dit topic is vooral bedoelt om te helpen en ik heb er lang over gedaan om het te maken. Kraak het dus niet af maar geef aanmerkingen of opbouwende kritiek

 

Als ik al 1 iemand help vind ik dat al mooi =)

 

 

grtz

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel een Sticky aan komen.

 

Goede bruikbare informatie :rolleyes:

 

Gr Ra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hazemarc,

 

Een goed geschreven verhaal. Een hoop luitjes die nog niet zo lang bezig zijn kunnen hier hun voordeel mee doen.

Mijn complimenten.

Even een klein minpuntje .. je bent een belangrijke PH waarde vergeten te vermelden.

Grolsch 4,4 LOL

PF

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahahaha jij heb vast dat topic gelezen over het spelen met je ph waarde :)? waar je kan zien wat de ph waarde is van de dranken die je drinkt :rolleyes: ?

 

grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hazemarc,

 

Nee, dat had ik niet gelezen .. nu wel natuurlijk.

Was gewoon even een beetje aan het dollen .. zo'n mooi lijstje met ph waarden. En dan denkt een tukker .. is dit wel compleet?

En toen nam ik een slok van mn Grolsch en dacht ... hang ff de pf meter in mn glas.

 

Hazemarc .. een leerzaam stuk denk ik.

 

Ga nu een blik Schultenbrau . bier .. nemen .. ff kijken hoe het met de ph van de Oosterburen zit.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi mr Hazemarc. ;)

 

Wat een werk! :P

Respect man!

Wie alles aan het uitzoeken is,

En dit leest,

kan zijn eerste 100 vragen bij deze afturven. :rolleyes:

Helder, duidelijk taalgebruik, van alle elementen net voldoende basis,

Om door het bos nog de bomen te kunnen zien,

En dat vind ik een kunst :)

Hopelijk krijgt de topic een vast plekje toegewezen.

Tnkx Hazemarc.

Het forum is er mee weer een stukje leerzamer mee geworden.

Devlaming. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
... Het probleem is alleen dat er nu zoveel kruisingen zijn dat de plant die je wilt groeien geen 100% sativa, indica of rudalis is. Daarom houden de meeste kwekers zich aan een temperatuur van 22-28 graden...

 

Wordt het tijd dat de zaadboeren eens wat meer gedetailleerde info geven

Denk dat ze voldoende know-how hebben om goede richtlijnen te geven, een mooie Usp voor de klanten

 

En zo niet, blijven kloten totdat je erbij neer valt :)

 

salu2

 

Pierre Paf

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wordt het tijd dat de zaadboeren eens wat meer gedetailleerde info geven

Denk dat ze voldoende know-how hebben om goede richtlijnen te geven, een mooie Usp voor de klanten

 

En zo niet, blijven kloten totdat je erbij neer valt :)

 

salu2

 

Pierre Paf

:rolleyes:

 

meestal staat het aangegeven hoeveel % van sativa/indica/of rudalis genen er in het zaad zit. Maar omdat het dus geen "pure" plant meer is kan je dus moeilijk te weten komen wat de ideale omstandigheden zijn voor je plant... De gene vijfer is zo groot op het moment (meer dan 40.000 soorten planten volgens mij nu al) dat het bijna onmogelijk is voor de zaadboer om een goede richtlijn te geven voor de ideale omstandigheden voor je plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn wel zaadboeren die advies geven over pH, Ec, temp, voeding etc etc...Of het allemaal klopt weet ik niet

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>&fs=1&rel=1&egm=0&showsearch=0&color1=0x57381e&color2=0xdbbf8a&border=0">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>&fs=1&rel=1&egm=0&showsearch=0&color1=0x57381e&color2=0xdbbf8a&border=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505">

 

salu2

 

Pierre Paf

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500 gram per vierkante meter dat geloof ik niet helemaal xD

 

zoiezo wel een lekker plantje wat ze daar hebben, ik heb net ook 10 thai plantjes laten ontkiemen :rolleyes:

 

grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey marc, goed gedaan goos , nu al een STICKY TOPIC :rolleyes:

 

grtz Elmo2007

 

Ps heb je al foto`s van je nieuwe plantjes ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ze hebben nog niet allemaal hun hoofdje laten zien, ik zal snel foto's maken van de van jou gekregen zaadjes =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

open je wel effe een ieuwe topic?

hou mij op de hoogte.

dan volg ik effe mee.

devlaming ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hazemarc,

 

Echt een goed verhaal van je. Hebben een hoop mensen iets aan. Een sticky waard.

Helaas heb je de PH van sperma niet meegenomen . Was 3. Ja, had een erg zure sexuele ervaring... dus probeer op een ander moment een gemiddelde waarde mee te geven.

Shakira een uitnodiging gestuurd via Facebook.

Geloof me, als dat lukt ... krijg je alle ph waardes ... en rook en drink ik nooit weer.

Ach, Marc ... dronken en een dikke joint dan ga je onzin uitkramen. LOL

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vindt dit heel interessant, echt iets aan gehad.

 

Heb nog een vraagje wat klimaat betreft. waar jij misschien ook antwoord op weet. Ik ben op zoek naar welke ventilators ideaal zijn voor een homebox van 1,20 op 1,20 op 2. Had gedacht aan een klipventilator op de lamp, een zwenkventilator tussen de lamp en de toppen. Op de grond dacht ik om een kolomventilator te zetten (die een draaibeweging maakt), maar weet totaal niet of die geschikt zijn ervoor. Het lijken me handige ventilators omdat ze weinig plaats innemen en drie standen hebben (tot 50 W). Of zou ik zo'n 100W krachtventilator nemen (misschien waait mijn tent dan wel weg)

 

Probleem is dat mijn afzuiging van 550 m3 niet trekt om het koel genoeg te houden (tot dertig graden en wat gaat dat dan in de zomer niet zijn...). En de 15W clipventilator en 25W zwenkventilator helpen niet genoeg. Ook vroeg ik me af hoe je die ventilators best opstelt (en moeten die naar omhoog blazen richting afzuiging of mogen ze ook naar beneden gericht zijn?)

 

Ik weet het 't zijn een hoop vragen, maar loop hier al even over te denken en vindt nergens het antwoord en aangezien jij al wat ervaring hebt met een klimaat creëeren hoop ik dat je me op sommige van deze vragen een antwoord kan geven. Zou daar heel blij mee zijn, want ik vind veel over afzuiging maar weinig over de gewone ventilatoren en welke de beste zijn en hoe je die dan best opstelt. ;)

 

Misschien is het allemaal wel niet belangrijk (welk soort ventilator en in welke richting die blaast) en is er daarom zo weinig over te vinden.

 

Alvast bedankt al je info en de moeite die je er in gestoken hebt.

 

Grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het soort ventilator maakt niet uit... Ik heb veel verschillende ventilatoren gebruikt zien worden bij kweekjes. Probeer de ventilator niet direct op je plantjes te zetten, dat wordt iets teveel voor je plantjes... Maar op een afstandje een koel briesje in je tentje van 30 graden is goed genoeg. Is 30 graden je maximale temperatuur ? want 30 graden kan niet echt zoveel kwaad... ze hebben alleen wat meer water nodig dan. In de natuur staan cannabis planten ook gewoon in temperaturen boven de 30 graden.

 

wat voor soort lamp heb je?

 

Misschien toch beter om een andere afzuiging te kopen als het echt te warm wordt...

 

grtz

 

Hazemarc,

 

Echt een goed verhaal van je. Hebben een hoop mensen iets aan. Een sticky waard.

Helaas heb je de PH van sperma niet meegenomen . Was 3. Ja, had een erg zure sexuele ervaring... dus probeer op een ander moment een gemiddelde waarde mee te geven.

Shakira een uitnodiging gestuurd via Facebook.

Geloof me, als dat lukt ... krijg je alle ph waardes ... en rook en drink ik nooit weer.

Ach, Marc ... dronken en een dikke joint dan ga je onzin uitkramen. LOL

PF

 

;) :lol: :D

Ik hoop dat je uitnodiging wordt geaccepteerd hahaha, thah ik kraam ook vaak onzin uit hoor =)

 

grtz en bedankt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie bruikbare info, mooi dat je hier een topic over hebt geopend en zeker waard dat het een sticky is geworden ;)

 

 

'n advies naar een (beginnende) kweker, als je moet afzuren naar een ph 6.0 ga dan niet bij je planten in de pot piesen omdat urine een ph van 6.0 heeft :lol:

 

grtz :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
'n advies naar een (beginnende) kweker, als je moet afzuren naar een ph 6.0 ga dan niet bij je planten in de pot piesen omdat urine een ph van 6.0 heeft ;)

 

grtz :lol:

 

dat is ook erg bruikbare info :D haha iedereen draagt zn steentje bij he =)

 

grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

we doen ons best hazemarc :lol:

voorlopig heb jij een mooi steentje bijgedragen ;)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hazemark,

 

Allereerst bedankt om te reageren op mijn beginnersvragen. Mijn maximum temperatuur is inderdaad 31 graden, soms krijg ik die naar 27 graden, maar nooit lager. Weet dat ze dat overleven, maar heb gefemeniseerde zaden (4 x Pure Ak van X-line en 2 x psicodelycia + 1 SAD + 1 Black Jack + 1 Cream caramel van Sweet Seeds) en las al vaak dat hoge temperaturen een belangrijke oorzaak is voor het ontwikkelen van herma's. Weet ook niet of dat echt zo is (zou eventueel ook graag jou mening hier over horen), maar zou ze toch graag vrouwelijk houden, dat snap je natuurlijk wel.

 

In de growshop had men een afzuiger van 300 kuub voorgesteld en zeiden ze dat dat zeker voldoende was, dus dacht ik dat ik met mijn 550 kuub afzuigbox wel safe zat, zo zie je maar weer. Ik kocht ook speciaal een Torin afzuigbox omdat ik slaap de ruimte boven mijn tent (zonder luik tussen en is een huurhuis) en kwa geluid valt dat wel heel goed mee. Een buisventilator is dus geen optie. Op het gelijkvloers kan ik de tent niet zetten, want daar komen mensen die dat niet hoeven te zien.

 

Bijkomend probleem is dat de flens van mijn afzuiger een diameter van 160 mm heeft en dat is ook de diameter van de opening in mijn tent. Een zwaardere afzuigbox heeft een bredere flens en als ik een flexibel van 200 mm door die tent zou wurmen dan versmal ik dat weer naar 160 en verlies ik weer veel capaciteit (had eerst een koolstoffilter (carboriginal 500 kuub) met smallere flens met als resultaat toen 38 graden in mijn tentje) en geluidsoverlast. Vandaar al dat nadenken over bijkomende ventilators, maar wil ze natuurlijk ook niet kapotventileren

 

Maar het is wel een probleem. Op dit moment staan mijn planten nog in de groei (iets meer dan één maand) en heb ik nog niet mijn nieuwe CAN-filter durven aansluiten. Die heeft wel de juiste flensgrootte, maar een filter geeft zowieso verlies aan capaciteit, dus durf ik hem er niet tussen steken.

 

Mijn uitlaat komt uit in de schoorsteen, dus zolang er geen geuroverlast is laat ik de filter er nog even uit tot ik betere oplossingen heb gevonden.

 

Ik heb die flexibels zo veel mogelijk gestrekt, heb een kort circuit en maar 1 bocht, maar heb al gedacht om die flexibel zo veel mogelijk door echte buizen te vervangen, om de capaciteit van de afzuiger te optimaliseren. Denk jij dat dit zou helpen? En zo ja, in welk materiaal zouden dat dan moeten zijn denk je?

 

Mijn lamp is trouwens 600 W en zet ze meestal op 65 cm (max 60). Weet dat een cooltube uitkomst zou bieden, maar ben daar geen grote voorstander van.

 

Oei, heb hier weer heel wat tekst gezet, sorrie daarvoor, maar het blijft allemaal door mijn hoofd spoken nu ik maar geen oplossing vindt.

 

Hoop dat je de moeite wil doen om dit te lezen. Alle tips zijn zeker welkom!

 

Alvast bedankt, grtjs ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Ik snap dat je bang bent.. heb je misschien wat foto's van je plantjes? als ze het gewoon goed doen op 31 graden hoef je nergens bang voor te zijn. Dat verhaal met herma's is ook allemaal een beetje vaag want het valt bijna niet te bewijzen. Je moet gewoon naar je plant blijven kijken, en je niet zo vasthouden aan gemiddeldes enzo. Als je plant het goed doet dan is het goed =).

 

Misschien een optie om een ander tentje te kopen/ andere lamp? 400 watter ipv 600?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hazemark,

 

Acht van de negen plantjes zien er goed uit. Eén psicodelicia echter maakte éérst vijfvingerige blaren aan, en nu zesvingerige ('t is alsof het in twee bladeren met elk drie vingers opsplitst), ze ziet er ook niet zo gelukkig uit, maar groeit wel en verkleurt niet. 'T is een beetje vreemd, want de andere psicodelicia staat mooi trots rechtop. Ik vermoed dat de eerste ergens stress van heeft. Weet jij soms waar die splitsing op zou kunnen wijzen? Zou dat bij die ene aan de warmte kunnen liggen? Wel raar dat die andere dat niet heeft (of komt dat nog voor?) Psicodelicia is voor 90 procent sativa en de andere zijn hoofdzakelijk Indica. Plantjes zijn nu bijna 30 cm hoog.

 

Bedankt voor al je advies om mijn temperatuur naar beneden te krijgen. Ga deze kweek afwachten en dan verder denken met je advies in mijn achterhoofd. Wel heb ik al tweedehands een goeie 45 W ventilator op een statief gekocht zodat ik een goeie ventilator tussen de lamp en de toppen kan zetten om de hitte af de lamp te blazen als ze wat groter zijn (heb nu zo'n 25 W ventilator zonder statief), hoop dat dat helpt.

 

Heb zelf geen goed fototoestel, maar zal aan een vriend vragen om enkele foto's te maken één van de dagen zodat Jij als je dat ziet zitten ook eens kan oordelen over hun gezondheidstoestand (vooral die ene dan, en hoop dat 't bij één zorgenkind blijft).

 

Bedankt voor het meedenken en de tips, veel grtjs ;)

Edited by pedro candido

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...