Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

banananana

grote bladeren erafhalen?

Recommended Posts

mijn planten zijn 6 weken oud heb diverse hele grote uitstekende bladeren is het verstandig om die eraf te halen of laten zitten?

 

de bladeren zijn gewoon mooi groen en gezond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

50 % zegt afhalen 50 % zegt laten zitten

 

voor en tegen

 

voordeel plant steekt meer energie in het groeien en zal dus groter worden

 

nadeel je bent meer afhankelijk van de voeding in de grond in de laatste 3 weken omdat normaal de plant voeding uit deze grote bladeren kan trekken

 

voor een beginner zou ik dus zeggen

 

lekker laten zitten

maar iemand anders gaat zo weet wat anders zeggen :D :wacko:

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

NEE

 

Bladeren zijn de motor vd plant (zetten licht om in energie zegmaar).

 

Laten zitten dus.

 

Je kunt ze wel "trainen" dwz aan de kant duwen of vastbinden oid als ze teveel id weg hangen of desnoods stukkie eraf maar beter gewoon laten zitten is beste, valt vanzelf wel af als ze niet meer nodig zijn :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

blad is fabriekje

groot blad groot fabriekje :wacko:

 

grz brt

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom willen mensen nou altijd graag bladeren eraf knippen ?

ik heb zoiets van laten zitten die bladeren,zodra ze ongezond zijn of wat dan ook laat de plant ze vanzelf los.

dan kun je ze it de potten pakken en klaar=kees... hoe meer bladeren des te meer licht ze kunnen oppakken.

 

 

laten zitten dus :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
lekker laten zitten

maar iemand anders gaat zo weet wat anders zeggen

 

Ha ha ha ha ha. :wacko: :D :D

Zo is het en niet anders. :P :D :)

 

Maare ik hou met devolgende zaken rekening. :P

Kijk, blad is idd de motor van de plant, (fotosynthese)

Echter als je al je blad laat zitten, en daardoor ernstig de diepstraling van je lamp (die al niet ideaal is) belemmerd,

Is de vraag, wat je aan een goed werkende motor hebt als er geen reden is om de motor te laten draaien (bloeien).

Dit omdat de meeste bloemen achter een dicht woud van dikke grote bladeren verhuld zijn. (lees fluffie gewas).

Dus in deze zou de gulden middenweg kunnen zijn, kijken welke grote bladeren het meeste de diepstraling belemmeren,

En de rest van het blad laten staan.

Het klopt ook dat er zich in het blad zogenaamde “suikers” aanwezig zijn.

Dat deze “suikers in het blad” de smaak van de oogst in hoge mate beïnvloed is dus keihard niet waar!

Het is hoogstens een kleine meerwaarde.

alvast mijns inziens geen reden om de subtop van plantjes te ontzien van licht.

Zo hopelijk weet je nu al beter wat je moet kiezen.

De kip of het ei.

Ben razend benieuwd naar jouw antwoord.

Devlamig. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben het met tim eens,

waarom afknippen?? mooi laten zitten...

heb er zelf wel eens over na zitten denken om mijn onderdeste bladen zo te bewerken dat ze dood gaan,

maar dat de plant nog wel de voeding eruit kan halen, dus niet afknippen...

maargoed, dit is allemaal weer stress voor de plant,

dus maar niet gedaan,

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bladeren die het licht goed tot voldoende vangen daarvan moet je de bladeren niet afknippen.

Die bladeren zijn essentieel voor het ontstaan van fotosynthese mede door de bladgroen die in de bladeren zitten.

Hoe meer licht de bladeren vangen hoe beter de opbrengst.

Knip alleen de bladeren onderaan de plant die vrijwel geen tot matig licht vangen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel mogelijk blad laten zitten en alleen de slechte bladeren verwijderen.

Verder altijd dieven zodat je bladeren geen licht voor je toppen wegnemen.

 

De onderste toppen worden toch nooit mooi dus die diev je zo vroeg mogelijk.

De bladeren die opgebruikt zijn worden slap, de plant steekt energie in het verwijderen van het oude blad, hiermee help ik de plant dan zodat de energie in het groeien gaat en niet in het afstoten van blad.

 

Feitelijk moet je gewoon zo dieven dat je toppen altijd goed belicht zijn en de nutteloze fluf wegdieven.

De nutteloze bladeren dus ook, wanneer ze slap en slecht zijn.

 

Das mijn methode, en in mijn ogen een logische manier van kweken :D

Mijn toppen zijn vrijwel allemaal knetterhard :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zeggen haal eens bij een paar planten wat bladeren weg en bij een aantal niet en vergelijk daarna het gemiddelde wat je er van afhaalt.

Het heeft namelijk met nog wel wat meer dingen te maken o.a. je soort lamp en je soort kap. Bijvoorbeeld een 400 watter met een adjustawing of een 600 watter met een dieptestraler zijn nogal belangrijke factoren in dit verhaal.

 

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me al een tijdje afvraag, heeft een top eigenlijk wel licht nodig?

Als je kijkt naar hoe een plant werkt, dan denk ik persoonlijk van niet.

 

Bladeren produceren plant-suikers. Ze gebruiken het licht om water, voeding en co2 om te zetten naar suikers. (fotosynthese)

Die suikers worden via de stengel dan naar beneden, naar het wortelstelsel gestuurd. Hoe meer suikers het wortelstelsel krijgt, hoe groter het kan worden, hoe meer water en voeding het terug naar de bladeren kan sturen.

Zo ontstaat er een constante circulatie in de plant, die ervoor zorgt dat de plant groeit.

 

Als dit proces optimaal is, beginnen de bladeren zoveel zetmeel te produceren dat het wordt opgeslagen in de bladeren.

Tijdens de nacht wordt het opgeslagen zetmeel dan naar de wortels gestuurd.

Hoe meer bladeren, hoe meer energie er kan opgeslagen worden. En hoe meer opgeslagen energie, des te groter wordt de potentiële opbrengst van de plant.

 

Ik heb hier ook een boek waarin te lezen staat dat de onderste bladeren van een plant gebruikt worden om het wortelstelsel te voeden, en de bovenste bladeren voor het aanmaken van nieuwe scheuten of toppen. De bladeren in het midden hebben beide functies.

Dus het weghalen van de grote fan-leaves zorgt ervoor dat de bladeren in het midden van de plant meer licht krijgen, dus de buds kunnen daar ook beter ontwikkelen, maar je verliest dan ook wat opbrengt aan de bovenste toppen.

 

Dus de bladeren zorgen voor de energie zodat toppen kunnen groeien, dus het is belangrijker dat je bladeren licht hebben, en niet je toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
de plant steekt energie in het verwijderen van het oude blad, hiermee help ik de plant dan zodat de energie in het groeien gaat en niet in het afstoten van blad.

Als een blad geen bruikbare functie meer heeft voor de plant, dan laat je die best vanzelf afvallen.

Het actief proces is als volgt: Eerst worden N-verbindingen (stikstof dus) in het blad afgebouwd en getransporteerd naar opslagorganen, nadien wordt een (secundaire) afsluitlaag aangelegd waarna het blad af zal vallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor alle antwoorden.

 

Het verhaal van donjon klinkt erg compleet.

 

zit nog wel een beetje te twijfelen of ik de grootste bladeren die voor de toppen steken eraf te halen.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gezondblad laat ik altijd zitten bij slechtblad help ik de plant en haal ik ze weg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als een blad geen bruikbare functie meer heeft voor de plant, dan laat je die best vanzelf afvallen.

Het actief proces is als volgt: Eerst worden N-verbindingen (stikstof dus) in het blad afgebouwd en getransporteerd naar opslagorganen, nadien wordt een (secundaire) afsluitlaag aangelegd waarna het blad af zal vallen.

Zo heb ik het nog niet bekeken, als de plant inderdaad de bruikbare stoffen uit de bladeren haalt is het beter ze te laten zitten.

Thanks voor het nieuwe inzicht, de bladeren blijven vanaf nu dus lekker hangen, scheelt me ook weer werk! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt ze weg halen maar stress krijgen ze dan sowiso, voor de fotosynthese vind ik dat je ook rekening moet houden met de grootte van de plant en de hoeveelheid die je eraf haalt

 

ik heb het er ook afgehaald maar zeg nu wel dat ik het de volgende keer laat zitten grt smokiebear

Share this post


Link to post
Share on other sites
voor de fotosynthese vind ik dat je ook rekening moet houden met de grootte van de plant en de hoeveelheid die je eraf haalt

Inderdaad, in het boek 'Marijuana Botany' staat te lezen dat een teveel aan bladeren weghalen het complete metabolisme van een plant in de war kan brengen.

 

@groengoud

Heb het nog ff opgezocht in het plantkunde boek van m'n vrouw.

Daarin staat dat voor de bladval (abscission) bepaalde herbruikbare ionen en moleculen terug naar de stam getransporteerd worden.

Waaronder magnesium ionen, amino zuren en suikers.

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@groengoud

Heb het nog ff opgezocht in het plantkunde boek van m'n vrouw.

Daarin staat dat voor de bladval (abscission) bepaalde herbruikbare ionen en moleculen terug naar de stam getransporteerd worden.

Waaronder magnesium ionen, amino zuren en suikers.

Super, thanks Donjon!

Zou zonde zijn om al die lekkere ionen en moleculen weg te gooien ;)

Maar even zonder dollen, thanks dat je het even hebt opgezocht, duidelijk dus.

 

Bladeren laten zitten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

50 % zegt afhalen 50 % zegt laten zitten

 

voor en tegen

 

voordeel plant steekt meer energie in het groeien en zal dus groter worden

 

nadeel je bent meer afhankelijk van de voeding in de grond in de laatste 3 weken omdat normaal de plant voeding uit deze grote bladeren kan trekken

 

voor een beginner zou ik dus zeggen

 

lekker laten zitten

maar iemand anders gaat zo weet wat anders zeggen :P :rofl

 

groeten

 

skunkie

 

maar als ik uit zaad werk en wil met sea of green weken

en heb hem afgetopt bij de 3e stamblad/zij tak

en wil niet dat hij hoger word zou ik die blad (aan de stam)weg halen??

wand hoe ik denk is dat die stam blad energie geeft aan de stam en ontwikkeling van de zij takken.

wat zeg jij???

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat deze discussie 7 JAAR geleden al voor deze mensen was afgelopen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zeggen gewoon die blad van de stam af dat die herbruikbare magnesium ionen met aminozuren de suikers absiseren .

want dan krijg je natuurlijk dat de fotosynthese van je stam afblad dat het niet mooi meer is .

wat door de bloeihormonen getriggerd en toppen als coniveren op leverd .

dus niet schromen en hakken met die bomen .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat deze discussie 7 JAAR geleden al voor deze mensen was afgelopen.

 

Die super#skunk heeft al 6 jaar een tuintje op ze buik hoorde ik in de wandelgangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...