Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

keesthemad

TEST: Atami Wilma Hydro Systeem

Recommended Posts

TEST:AWHS

Atami Wilma Hydro Systeem

Als afkorting gaat het bijna door voor wapensysteem. Het systeem zelf is echter heel ergens anders voor bedoeld. Dit systeem is bedoeld om de vredespijp af te vullen met kruiden. Deze test gaat een tweeluik worden, aangezien ik liever op korrels wilde kweken, gaat dat hierna nog komen. Helaas was de voeding voor de korrels nog niet helemaal klaar, de laatste hand moest er nog op gelegd worden. Daarom doen we de test eerst met cocos. Het leek mij ook wel een leuk idee om de test in twee delen te doen, het systeem is namelijk bedoeld voor beide Atami mediums, dus dan gaan we ze ook allebij testen B) .

 

De testtent is bijna klaar om te beginnen, de VSA moet nog even opgehaald worden aan de andere kant van het land, net als m'n meters die ik daar vergeten ben, beetje vervelend dus we zullen tot het weekend moeten wachten voor we de bak kunnen afvullen met de eerste liters met voedingsoplossing... De potten had ik stiekem wel al gevuld met coco's voor de foto's...

 

Ik zal het kort houden en beginnen bij het begin... Dan komt de rest vanzelf. VRAGEN, zijn ALTIJD welkom, alsmede OPMERKINGEN (goed of kwaad :lol: )

 

Het setje...

gallery_19_1124_88589.jpg

 

Bestaande uit:

1 Lekbak

1 Onderbak

4 Potten

4 Wilma propegators

10 Drippers

2 Zakken Cocos (1 was genoeg)

1 Prikker voor drippers

1 Pomp

Slangen/koppelaars/etc

 

ATAMI Bloombastic COCOS voedingslijn, bestaande uit:

Cocomax A 1L

Cocomax B 1L

ATA-zyme 1L

ATA-clean 1L

Bloombastic (booster) 100ml

Rootfast (wortelstim) 100ml

 

Het voedingsschema, nou simpeler dan dit kan het bijna niet denk ik, deze hele set gaat over simplicity, het geheel is makkelijk in elkaar te zetten en de voedingslijn kan iedereen die planten in leven kan houden begrijpen. Daarom is dit systeem ook zo interessant, als iets simpel maar degelijk is dan gaat er minder mee fout, dat zegt de theorie en dat gaan we nu in de praktijk brengen.

gallery_19_1124_1747713.jpg

 

Even een kleine opmerking, de rootfast bevat NPK's. Vandaar dat er de eerste twee weken alleen rootfast wordt voorgeschreven (bij mij zal dit gewoon de gehele groeiperiode zijn. Of die nu twee weken zal zijn of niet. Over de NPK waardes en andere voedingsweetjes gaan we het later nog hebben, nu eerst het systeem in elkaar zetten, dit heb ik iets te uitgebreid vast gelegd, maar goed, voor de plaatjeskijkers dus ook genoeg voer.

 

Ik ben begonnen door eerst het tentje op te zetten en helemaal schoon te maken. Altijd vooraf alles goed schoonmaken, dit scheelt je beestjes en schimmels later in je rit. Als volgende is de lucht aangesloten, ik ga weer op overdruk kweken aangezien ik dat in kleine tentjes sowiso heel fijn vind werken, ik kan met de lamp bijna in de plant de temperatuur sterk terugdringen, de bladrandjes gaan dan precies omhoog wijzen, zonder verbranding.

 

Nieuwe softbox (met plastic flenzen), nieuw filter, en een hoop luchtslang.

gallery_19_1124_4658406.jpg

 

Metalen flenzen hebben 4 schroeven, die van BAC 8... Ty-raps werken trouwens wel handig hiervoor, wel 2x 45cm nodig...

gallery_19_1124_2733320.jpg

 

Helemaal stil zo, stuk schuimrubber met noppen in het midden, meestal zet ik boxen op schuimrubber ipv hangend aan het plafond, geen idee waarom maar ik houd niet zo van boven m'n hoofd tillen. Het filter ligt niet op de grond, geen zorgen het ligt op een rooster van 50mm (dik gas) ong. 5cm van de grond. Het is een inlaatfilter, zowel voor geur die in de ruimte hangt (tot minimum beperken) als voor beestjes en eventuele sporen die worden geadsorbeerd.

gallery_19_1124_3668002.jpg

 

Na de lucht was het systeem zelf het volgende wat ik heb aangesloten, eerst alle onderdelen even grondig schoongemaakt, het had toch een week stof staan vangen... Een heel licht grijs ex-wit doekje kwam uit de bak, het heeft dus toch nut gehad.

 

Nog maar een keer een foto van de onderdeeltjes...

gallery_19_1124_3482364.jpg

 

Aquaking (22W / 1000L/hr / 1.5mtr)

gallery_19_1124_684911.jpg

 

Deze kwam zo ongeveer te zweven, toen we de slangen af gingen meten...

gallery_19_1124_944006.jpg

 

Inclusief met...

gallery_19_1124_129355.jpg

 

Einddopje er in...

gallery_19_1124_58412.jpg

 

Een soort brug over de onderbak heen...

gallery_19_1124_1737666.jpg

 

Omdat we perfectionist zijn, doen we ook dit netjes... 2 drippers per pot, er zaten er 10 bij, dus waarom niet...

gallery_19_1124_3362332.jpg

 

Studs zetten...

gallery_19_1124_1600508.jpg

 

Toen gingen we alweer potjes vullen... Één zakje cocos was voldoende 4x11=44 toch ?

gallery_19_1124_2976968.jpg

 

Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik geen cocos expert ben, ik kan dus niet "zien" of die hele mooie cocos is, maar daar gaan we dan maar op een andere manier achter komen...

gallery_19_1124_3788645.jpg

 

Met Wilma kapjes, zoals het in de voorgroei gaat gebeuren, ze zullen dan ook nog handmatig water krijgen...

gallery_19_1124_1480131.jpg

 

En hier zoals het in de bloei zal zijn, met ingestoken drippers zonder kapjes (overdruk komt links onder binnen).

gallery_19_1124_754753.jpg

 

Even kleine samenvatting van de gebruikte materialen:

 

4 Planten

Cocos

DR80

250W Lumatek

Sylvania bulb (+ reserve heheh)

De reflector is nog onzeker

250m3 box

500m3 carbo

ATAMI voeding

ATAMI WILMA systeem

 

Dan resteert nu het wachten op een update want verder kan ik jullie momenteel niet updaten...

 

Ik hoop dat ik jullie veel plezier kan bezorgen met deze test...

 

Groene groetjes,

 

Kees. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsjongejonge,

 

netjes en verzorgd met al die tekst en uitleg. Wil zelf in de toekomst ook op die wijze gaan watergeven dus ben wel happy met je topic. Ben trouwens ook benieuwd wat je uit 4 dames trekt met die 250 uit je arsenaal. Zouden zij zich na ellenlange verhoren onder het felle licht doorslaan? Ben er wel voorstander van, de strijd op deze manier te benaderen B)

 

Succes kerel, en ik zal zekers nog wat vragen stellen de komende tijd.

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er fris en netjes uit petje af..dat je maar mooie dames mag opgroeien.

Vind het wel leuk om nu z,on Wilma setup te zien. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Kees,

 

Leuke test, waarmee vergelijk je de resultaten straks?

Met je oude medium? (en welk medium was dat?)

 

Of test je de lijnen van Atami onderling, dus straks de 2e test met korrels en nu met cocos?

 

Ik vroeg me af hoeveel trays (met daarin 4 potten) je in een tent van 1,20x1,20x2,00 kwijt kan? 4 stuks neem ik aan?

 

Ik had het systeem al bekeken bij TTA en ik twijfel al een tijdje omdat ik het "gedoe" van aarde een beetje zat ben (slepen met zakken aarde in een drukke woon/winkel wijk is niet goed...)

 

Weet je ongeveer wat de startinvestering incl. voeding is voor een tentje van 1,20?

 

Hahaha, zijn best wat vragen he Kees, maja hoort bij een test toch? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Kees,

 

Super lekker opgezet deze topic, ben benieuwd !

 

Ben zelf van de aarde dus vroeg me wat af.

 

Begrijp dat je nu op cocos zit met druppelaars voor de watergift, hoe zit dat met die bakken eronder, ga je die gebruiken als lekbak of als je van onder water wilt gaan geven?

 

Verder mooie spulletjes hoor, ff lekker wat duiten getrokken en mooi opzetje neergezet man!

 

Laters B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes hoor Kees :lol:

 

Ben wel benieuwd hoe dit afloopt :lol:

Het ziet er zeer compleet uit ;)

 

El Fish B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede start KTM! B)

 

Even toevoegen dat dit een 'recirculating' systeem is.

Het water(voeding) dat onderaan uit de potten loopt wordt terug opgevangen in het voedings-reservoir en 'hergebruikt'.

 

@Groengoud:

Je hebt verschillende versies van dit systeem.

Voor een 1.20meter tentje kan je een 20 pot systeem gebruiken. (122cm x 110cm) Dit past er net in denk ik.

 

7e118d9c170f29004c6d8b1410855bdd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

durf nu al te zeggen dat je een hoop problemen gaat onder vinden maar afijn hoop voor je dat het goed gaat wel mooi systeem

trouwens ziet er allemaal netjes uit alleen niet geschikt voor de wat grotere kweken denk ik.

 

 

veel succes kees en groeten uit pegasus

 

 

Dr Rodney Mckay

Share this post


Link to post
Share on other sites
durf nu al te zeggen dat je een hoop problemen gaat onder vinden

 

Nou nou dat is motiverend voor een tester!

 

Maar goed, ik kijk vol verwachting mee en af. Al kan ik deze set nog niet online vinden in Nederland, maar als ik het ergens zie liggen en ik heb de centjes op zak zal ik het zeker niet laten liggen.

 

Leuk hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wetstyle, Ja ben zelf ook benieuwd...

 

Azarias, thanks!

 

Groengoud, dit systeem vergelijk ik met m'n andere ervaringen met planten kweken. Ik heb eerder wat hydro testjes gedaan en kweek natuurlijk al tijden op aarde. Ik heb een redelijk beeld van wat alles doet en ga het dus hiermee vergelijken. Ik ga proberen om alles zo duidelijk mogelijk aan jullie over te laten komen.

 

Zoveel zin heeft het ook niet om het naast bijvoorbeeld aarde te testen, het hele principe is anders dus alleen het feit dat er totaal andere voeding in gaat maakt het al lastig om een vergelijkende test te doen, ik vergelijk de test dus met m'n ervaring.

 

Investeringskosten moet je niet bij mij zijn, maar even langs gaan bij je shop, die kan kijken wat het gaat doen voor jou... Ehhh, Donjon heeft je ook een heleboel antwoorden al gegeven uuh... Ohja het verschil/gelijkenis tussen coco's en korrels is natuurlijk wel zeer interessant omdat het in hetzelfde systeem zit.

 

Shephard, ja het is dus een recirculerend systeem, het is in ieder geval niet erg als er wat uit stroomt aan de onderkant, het kan immers niet overstromen.

 

El Fish, ja alleen nog een tijdklok nodig voor de pomp, verder is het compleet...

 

Donjon, dankje! (ook voor het besparen van m'n tijd B) )

 

Henkie, Als je tips hebt, sta altijd open!

 

Rodney, Bedankt voor je bericht, als je nu al durft te zeggen dat er een hoop problemen gaan komen, zoals wat ?? Ben heel erg benieuwd wat je nu al kunt voorzien... Ik ben meestal niet zo goed in koffiedik kijken, misschien kun je me helpen ?

 

Sopranos, ja haha, volgens mij heb ik de onderbakken bij Alien Growshop zien liggen vorig weekend, maar ik weet niet of ze het hele systeem hebben, moet je effe bellen denk ik.

 

Bedankt voor de reacties!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Kees en Donjon, thanks voor de uitleg.

Ik vind het al een mooi topic voor de test daadwerkelijk van start is B) gewoon omdat het een lekker overzichtelijke post is die weinig vragen overlaat.

Ik ga eens zoeken wat zo'n 20 baks systeem in NL gaat kosten en post mijn bevinding dan wel even hier ;)

 

Succes Kees!

 

PS. 16 of 20 pots systeemen kosten tussen de 170 en 200 britse ponden, dus reken op 200 tot 240 in euro's, kon ze ook niet vinden in NL.

Nu nog de kosten van het medium (20,-??) plus de voedingskosten (200,-??) en de slangen/pompjes etc. zal dus een kleine 500,- zijn om hiermee te starten gok ik.

Ik wacht de test eerst even af maar het is te overzien vind ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Kees ;) ,

 

Je topic ziet er weer heerlijk uitgebreid en verzorgt uit, en ga

je zeker weer volgen.

Leuk setje heb je zo met het Wilma systeem erbij daar gaan

mooie meiden vanaf komen.

 

Misschien een stomme vraag maar hoe hou je het voedingswater

op temperatuur?

 

Veel succes!!

 

Hscarry B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien een stomme vraag maar hoe hou je het voedingswater

op temperatuur?

Als het nodig is om het voedingswater te verwarmen tot een aanvaardbare temperatuur kan je kiezen voor:

Een verwarmingsmat onder het reservoir

Of nog simpeler, je kan gewoon een aquarium verwarmings element in je voedingsvat plaatsen. (Kost niet veel en heeft een ingebouwde thermostaat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker met water spetteren en spatteren ;)

Mooi systeem B)

Kun je hier ook eb en vloed op los laten in plaats van drippers ?

Kan er ook Mapito of dat soort substraat in ?

 

Succes pik

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat tentje ziet er zeker leuk uit

ktm veel succes met wilma!!!

greets the botzer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog maar een paar vraagjes beantwoorden dan...

 

Groengoud, nogmaals bedankt.

 

Hscarry, Ik heb inderdaad een verwarmingselement klaar liggen, maar ik was het vergeten te plaatsen. Die ligt namelijk ook nog bij de lumatek, hihi, buiten m'n gedachtewereld dus.

 

Buble, uuh, ik denk dat het wel moet kunnen om er een eb/vloed systeem van te maken. Er zitten 4 afvoergaatjes in, onder iedere pot één, en een groot gat. Dit grote gat zou je een pvc buis als drain in moeten zetten, je zou dan een extra gaatje moeten boren voor de pompslang. Het enige nadeel is dat het waterniveau maar een cm of 5 kan staan, de bak is niet super diep.

 

Mapito ? Ja tuurlijk kan dat... Het zijn 11L potten hé. Zakje mapito heb ik hier ook nog wel staan.

 

Bots, damn, kan ik weer editten, maar goed, dankje dude!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) Ik zit er klaar voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

High...

 

Vroeg me af als je dit nu op cocos doet en niet op mapito hebbie dan geen last van restanten cocos in je afvoerwater waardoor je verstoppingen gaat krijgen.... of hebbie dit al ondervangen door een filter of iets dergelijks ?

 

Laters B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes kees!

 

Ben heel benieuwd B)

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes toegewenst vriend ;)

 

ik gaat er lekker voor zitten B)

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc, I know, zit je lekker ? B) ...

 

Good Shepard, uh ja daar heb ik inderdaad al over na zitten denken. Er zit in principe op het pompje wel een rooster, maar dat gaat niet alle cocos tegen houden nee... Vraagje voor Atami dus.

 

Guesswho, dankje,kom maar eens kijken als je in de buurt bent...

 

Damian, we gaan eens kijken wat voor knoepers we kunnen kweken...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
we gaan eens kijken wat voor knoepers we kunnen kweken...

mooi plan en mooie setup ! B)

succes

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

al wat ik wou zeggen is al gezegd..

 

suc6 kees, ik volg dit stilletjes B)

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...