Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Zoals beloofd de test en testresultaten. Niet zo snel nog! Hier gaan meerdere dagen overheen :smoke

 

Vanmiddag ben ik bij Gavita geweest voor de eerste ronde tests. We hebben deze eerste ronde de BAL, Leuchtek en Lumatek 600W aan een perfecte 230 volt gehangen en hebben gekeken wat deze in bedrijf doet in een integrerende bol van Ulbricht, lichtopbrengst dus. Maar dat niet alleen, we meten ook opgenomen vermogen, efficiëntie, frequentie, output aan de lamp etc etc. We hebben tevens de opstartkarakteristiek gemeten met een inrush logger. Die metingen gaan we allemaal ook nog een keer over doen met een koude lamp.

 

Als lamp gebruikten we voor de meting van vandaag een Sylvania Grolux. En juist deze lamp is er de reden van dat we met nog een andere lamp gaan testen: Hij presteerde bovenmatig ;). Goede lamp dan, zul je zegen, maar sommige lampen presteren nu eenmaal beter dan de gemiddelde. Er kunnen afwijkingen zijn dus gaan we dat nog een keertje herhalen met een andere bulb én met een Philips lamp. Het is tenslotte ook nog eens zo dat de combinatie lamp/vsa ook nog uitmaakt. Alle VSA's zijn echter met deze zelfde lamp getest dus dat mag niet veel uitmaken.

 

Voor we cyfers gaan bekendmaken verifiëren we die natuurlijk eerst nog een keer en als er afwijkingen zijn dan bespreken we die eerst met de leverancier, dat kan tenslotte ook exemplarisch zijn.

 

Er waren echter al wel een paar verrassingen. Ten eerste dat er toch wel significante verschillen zijn tussen de verschillende VSA's. Dan moet je denken aan uiteindelijk geleverd vermogen (en bijbehorende lichtopbrengst), efficiëntie, frequentie etc. Verrassend was ook dat de 600 watt lumatek gedimd op 75% niet eens zoveel minder efficiënt leek dan een 400 watt VSA/lamp. Omdat we dat hele verhaal ook nou wel eens willen weten gaan we daar nog aparte spectrumtesten voor doen. Volgens Gavita wordt de lamp ook juist wat blauwer ipv roder. Gaan we dus ook nameten!

 

De Lumatek doet het uitermate goed met deze Sylvania Grolux. In de Super Lumens stand perst deze VSA het meeste licht uit de lamp. De BAL en de Leuchtek hebben het niet zo naar hun zin met deze lamp want ze komen beiden niet aan hun maximale vermogen. We gaan dus de volgende test doen met een Philips om lampinvloeden uit te sluiten. Zodra alle metingen gedaan zijn en gechecked zijn komen we pas met de uiteindelijke testresultaten. Bovendien willen we deze test nog een keertje over doen met een andere lamp en met koude lampen, dus het zou erg prematuur zijn om nu al resultaten bekend te maken. Bovendien gaan die natuurlijk eerst naar de leveranciers.

 

Een bijzondere ervaring is ook om resonantie nou eens goed te kunnen bestuderen. Een lasbril op en dan boven op de lamp zie je de boog als een slang door de ontladingsbuis kruipen! Dus ja, we hebben resonantie waargenomen. Deze resonantie is er de reden van dat sommige lampen zeer vroegtijdig spontaan overlijden. Dat heeft met de frequentie van de VSA en de resonantiefrequentie van de ontladingsbuis te maken. Sommige lampen zullen daarom alleen al beter op specifieke VSA's presteren.

 

Je begrijpt, alle resultaten worden ook met de leveranciers doorgesproken eerst en we gaan nog een aantal tests doen, maar de kop is er in ieder geval af!

 

Edit: even een paar plaatjes:

 

De drie kandidaten: vlnr Lumatek, Leuchtek, Bal

post-5211-1258755386_thumb.jpg

 

De meetopstelling: Een Voltech PM6000 en een Fluke 34B power quality analyser

post-5211-1258755450_thumb.jpg

 

En natuurlijk de Sylvania in de integrerende bol

post-5211-1258755578_thumb.jpg

 

Controle van de lamp met de lasbril op om resonantie bij de elektroden of van de boog zelf te kunnen waarnemen

post-5211-1258755636_thumb.jpg

 

Meetresultaten, hier met een grafiek van de ingangspaning en stroom

post-5211-1258755747_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig dit

Nu wordt het kaf van het koren gescheiden

Ben heel benieuwd naar de resultaten

 

Keep up the good work!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke lampen gebruik jij green-lady?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Philips Son-T pia plus 600 watt bij lady

 

ben zeer benieuwd wat het brengt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verrassend was ook dat de 600 watt lumatek gedimd op 75% niet eens zoveel minder efficiënt leek dan een 400 watt VSA/lamp.Volgens Gavita wordt de lamp ook juist wat blauwer ipv roder. Gaan we dus ook nameten!

:smoke Vaag maar zeer interessant allemaal mijn aandacht heb je!!!

Gaan we nu eindelijk eens zien welke combi nou het meest efficient is ;)

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites
post-5211-1258755636_thumb.jpg

 

Waar zijn jouw grote oren gebleven? En anders nog wat;........... ik dacht dat jij er ZO uitzag :smoke

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verrassend was ook dat de 600 watt lumatek gedimd op 75% niet eens zoveel minder efficiënt leek dan een 400 watt VSA/lamp. Omdat we dat hele verhaal ook nou wel eens willen weten gaan we daar nog aparte spectrumtesten voor doen. Volgens Gavita wordt de lamp ook juist wat blauwer ipv roder. Gaan we dus ook nameten!

 

Dus toch wel sterker als een kaarsje ;)

 

De Lumatek doet het uitermate goed met deze Sylvania Grolux. In de Super Lumens stand perst deze VSA het meeste licht uit de lamp.

 

;)

 

ps. Ik was best zenuwachtig over deze test en de resultaten en ben blij dat de test achter de rug is.

Ik hoop dat de resultaten niet lang op zich laten wachten. :smoke

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom Doc, niet overdrijven hé, schemerlamp toch :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet te vroeg juichen he ;) De efficiëntie gaat overigens wel wat achteruit. Maar finale conclusies kunnen we pas trekken ná verificatie én het gebruik van een andere lamp én een meting met een Philips lamp én een "koude start" voor alle drie.

 

Waar zijn jouw grote oren gebleven? En anders nog wat;........... ik dacht dat jij er ZO uitzag :smoke

Nah ik ben die lelijke man met die camera. Nét 180 graden uit beeld ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier gaan meerdere dagen overheen ;)

 

Op de tussentijdse conclusies kan ik nog wel een paar dagen wachten :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
B.A.L.-fan hier ;) .

Ben benieuwd :smoke

 

green-lady

 

Ik ook :verrygood maar alleen omdat de lumatek te duur is :wacko:

Als ze gelijk waren in prijs had ik de lumatek me voorkeur gegeven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duur is altijd een relatief begrip. Ten opzichte van de BAL of de Leuchtek kun je ze duur vinden. Maar aan de andere kant staat daar wellicht ook wel kwaliteit en/of service tegenover. 5 jaar garantie is ook niet mis. Echt heel slecht zullen ze geen van allen zijn anders zouden ze niet worden verkocht.

 

Maar ik denk dat de kweker, als hij zou kunnen kiezen, altijd voor de meeste lichtopbrengst gaat. Stel nou dat je per m2 5% meer licht hebt? Ze zeggen wel "licht is gewicht" maar dan moet de rest natuurlijk ook wel goed zijn. Stel dus dat 5% meer licht slechts 2% opbrengst scheelt? Laten we niet te hoog gaan zitten qua opbrengst, 400 gram per m2, dan is 2% 8 gram per m2 extra. In 3 grows heb je het er dan uit. Al zou het slechts één procent zijn dan heb je het er binnen een jaar kweken nog uit (en heb je nog 4 jaar garantie over)

 

Voor kwekers met één lampje zal het trouwens veel meer gelden dan voor kwekers met meerdere lampen. Je kunt tenslotte met meer lampen meer licht per oppervlakte inhangen. Da's alleen minder efficiënt.

 

We zullen het wel zien :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar ik denk dat de kweker, als hij zou kunnen kiezen, altijd voor de meeste lichtopbrengst gaat. Stel nou dat je per m2 5% meer licht hebt? Ze zeggen wel "licht is gewicht" maar dan moet de rest natuurlijk ook wel goed zijn.

 

Ik denk dat gemak ook een grote rol speelt! Als je naar de grotere kweker kijkt (dat is de grootste afname-markt) die vinden het makkelijker om 1 kabel te trekken van 400V waar je een hele rij B.A.L.-lampen aan kunt "hangen", dan al die aparte V.S.A.'s met die bundels snoeren!

 

Alleen al om de volledigheid ga ik voor de B.A.L.

Een complete E.V.S.A. , binnen 30 sec. gebruiksklaar, wordt (volgens mij) het minst warm, en de rest wacht ik het onderzoek/test wel af :smoke

 

;) .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard. Het meest gemakkelijk in een groot hok is gewoon reflectoren met lamp in één ding. Je kunt iedere van deze evsas overigens in je hok hangen bij je lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd welke evsa op bepaalde punten er beter uitspringt.

Welke punten gebruik je voor de volledige einduitslag voor de prijs/kwaliteit verhouding?

 

-opgenomen stroom/vermogen

-totaal aantal lux

-opstarttijd

-garantie

-eenvoud/gebruikersgemak

-gewicht

-spectrum

-verwachte levensduur

 

etc.etc.

 

Welke punten heb je op papier (of in gedachten) om de eindconclusie te bepalen?

Zal vast wel een nek aan nek race worden. Ben erg benieuwd!! :smoke

 

Wat je ook kunt doen is die test in de integrerende bol; je kunt mooi een foto maken door de lasbril. Dat wil perfect! Probeer maar eens ff, wel leuk om hier te laten zien hoe die vlamboog zich voortplaatst ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook zeer benieuwd ik heb 2 van die leuchteks 600 hangen maar dan met kap eraan zoals greenlady .

 

Bij mij vliegt af en toe de automaat in de meterkast er nog uit als ze een koude start hebben !! (niet bij een warme ) Heb de automaat in de meterkast al vervangen .

 

16A en er zit niks anders op de groep ! Het is wel beter geworden met de nieuwe automaat maar het gebeurt nog steeds ;/ ( lastig dus )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Welke punten heb je op papier (of in gedachten) om de eindconclusie te bepalen?

Zal vast wel een nek aan nek race worden. Ben erg benieuwd!! :smoke

Ik zat meer te denken aan kleur, vorm, gebruiksgemaak, wegligging en windgevoeligheid ;)

 

We publiceren straks gewoon alle resultaten met een toelichting. Een winnaar verwacht ik eigenlijk niet, wel goede combinaties en de beste combinatie lamp/vsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super Topic !!!

 

Denk dat veel leden zitten te denken aan een overstap op EVSA..... ik wel tenminste. Gelukkig net op tijd dit topic gevonden want laat er nu nog even een ronde overheen gaan als het moet en zal dan eens kijken of er een goeie combo uitkomt vwb de EVSA en de lamp.....

 

 

Vol verwachting klopt mijn hart ..... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed dames en heren, dan hierbij de eerste resultaten.

 

Vooraf dit eerst even lezen:

  • We hebben de 3 VSA's getest met de Sylvania Grolux en de Philips Greenpower GC, beiden uiteraard 600 watt.
  • De Sylvania gaf erg veel licht. Heel mooi uiteraard, maar een beetje meer dan we hadden verwacht. Om uit te sluiten dat meetresultaten vertekend worden door een afwijkende lamp gaan we die nog een keer overdoen
  • Deze metingen zijn gedaan met een loshangende lamp in een geijkte integrerende bol van Ulbricht, op dezelfde wijze als bij de fabrikant wordt gedaan. De meetapparatuur bestaat uit een Voltech PM6000, een Fluke 34B power quality analyser voor de inrush en een Li-Cor Li-250 voor de lichtmeting.

Achtereenvolgens zie je de meting met de Grolux en de Greenpower CG. Van boven naar beneden:

  1. Lumatek dimmable op super lumens stand
  2. Lumatek dimmable op 100%
  3. Lumatek dimmable op 75%
  4. Lumatek dimmable op 50%
  5. BAL
  6. Leuchtek

Daaronder staat in de Grolux tabel nog een professionele Tridonic VSA opgenomen met dezelfde lamp em met een Super HPS ter referentie. Nu zul je zeggen "Wauw - die magnetische doet het zo slecht nog niet!" en dat klopt in deze momentopname ook: Nieuwe VSA, optimale netspanning. Maar zodra de netspanning ook maar iets minder is gaat de lamp minder branden en bovendien blijven lampen op EVSA's langer hun optimale opbrengst houden. Daarnaast zie je ook dat de magnetische VSA meer stroom verbruikt. In de tweede tabel hebben we de Greenpower ook aan de Tridonic gehangen.

 

In de tabellen kun je daarna aflezen:

 

Eerste gedeelte: de VSA ingang

U = netspanning. Deze werd met een Variac ingesteld. Bij EVSA's kun je deze gerust variëren: bij 10% verlies in spanning bleven de uitgangssignalen en prestaties stabiel.

I = Totale stroom, inclusief blindstroom in Ampères. Bij een reactieve last zoals een VSA loopt er meer stroom door de draden dan daadwerkelijk wordt gebruikt. Deze wordt eigenlijk gewoon heen en weer gepompt door stroomleverancier zonder daar geld voor te vangen. De hoeveelheid blindstroom is afhankelijk van de aansluitfactor oftewel de powerfactor, die je verderop tegenkomt. Bij het dimensioneren van je installatie dien je er rekening mee te houden. EVSA's hebben over het algemeen een zeer gunstige powerfactor t.o.v. een magnetische VSA. De PF van deze VSA's loopt ondermeer achteruit als de condensator ouder wordt. Een oude ballast zal een lage powerfactor hebben en daardoor veel extra blindstroom heen en weer pompen. Dat kan aanmerkelijk schelen!

Pw= Werkelijk vermogen, dus exclusief blindstoom. Dat zie je uiteindelijk op de meter terug. Hier rekenen we mee.

Ps = Schijnbaar vermogen, inclusief de blindstroom dus, die niet verbruikt wordt. Daar baseer je je aansluiting op.

PF = Power Factor (0,95 = 95% pf)

 

Tweede gedeelte: de VSA uitgang

U = Lampspanning door VSA geleverd aan de lamp

I = Lampstroom in Ampères

Freq = uitgangsfrequentie van het signaal, bij EVSA's in KHz, bij magnetische VSA's in Hz.

 

Derde gedeelte: Het licht

Gemeten in μMol PAR licht

 

Vierde gedeelte: Lamprendement

Dit wordt bepaald door te kijken hoeveel van het door de VSA geleverde vermogen in licht wordt omgezet. Dit is dus niet berekend op basis van het opgenomen (werkelijk) vermogen. Uitgedrukt in μMol/W

 

Vijfde gedeelte: Systeemrendement

Hierin wordt gekeken hoeveel van het opgenomen vermogen wordt omgezet in output (en hoeveel er onderweg dus verloren gaat)

 

Bovendien moet worden opgemerkt dat deze metingen met een vrijhangende lamp zijn gedaan. In een reflector wordt een lamp warmer en gaat op een hoger voltage werken. Dat gaat een hele tijd goed, maar als de lamp te heet wordt dan gaat het rendement achteruit. Daarom gaan we ook nog een test doen met dezelfde VSA's en dan met de lamp in een reflector (of twee), en bovendien knippen we alle snoeren kort af ipv de bijgeleverde lengte volledig te gebruiken. We vermoeden dat dit ook invloed heeft op de metingen en het geleverde vermogen. Alle lampen werden bij de test gebruikt met hun hun originele vaste (in het geval van de lumatek) of losse bijgeleverde snoeren(in het geval van de BAL en Leuchtek).

 

De BAL en de Leuchtek komen met een vrijhangende lamp nog niet op vermogen. Beiden halen ze de 600 watt output niet. Dat valt dan ook te zien in de resultaten: Zowel bij de Sylvania als bij de Philips test geeft de Lumatek ballast het meeste licht (ook bij de 100% stand) en heeft hij het beste rendement. Je kunt goed zien dat de Lumatek in 100% stand vrijwel precies 600 watt uitstuurt, en in super lumens stand 630 (5% meer, zoals gespecificeerd). Ook zie je nu duidelijk dat in de 75% stand er vrijwel precies 400 watt wordt uitgestuurd. De hoeveelheid licht gaat dan echter met bijna de helft achteruit en ook het lamprendement neemt af. Opvallend is te zien dat in gedimde stand de frequentie omhoog gaat, tot meer dan 110KHz in 50%. Bij de gedimde standen was dan ook bij beide lampen geen enkele resonantie waar te nemen (daar hebben we extra op gelet).

 

Dan hier de tabel:

post-5211-1260039855_thumb.jpg

Hergebruik van de afbeelding alleen met toestemming van Gavita. Gepubliceerd met toestemming van Gavita

 

De leveranciers hebben de test eerst toegezonden gekregen, ik het doc en adje reeds gesproken, Vekto heb ik nog niet te pakken gekregen.

 

Er kunnen altijd exemplarische afwijkingen zijn, en leveranciers worden ook in staat gesteld, als de meetresultaten naar hun idee veel afwijken, om een ander exemplaar in te sturen. Doc en Adje gaan dat in ieder geval niet doen.

 

Dit zijn de eerste tussentijdse metingen. We doen dit zo zorgvuldig mogelijk en in alle openheid. We wijzen jullie er echter op dat we ook nog testen gaan doen in reflector en de resultaten van de Grolux nog een keer gaan verifiëren. Aan de tabellen te zien zijn de resultaten echter redelijk gelijk.

 

Er kan nog wel een aantal zaken van deze tabellen worden afgeleid overigens, maar dat bewaren we tot we het plaatje compleet hebben.

 

Voila! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant om te lezen dit, heb al een 400W Lumatek die zich bewezen heeft id praktijk tov normale VSA en sta voor de aanschaf van een 600W (niet dimable want ik heb al een 400 B)) en was die Leuchtek ook al tegengekomen, die is aantrekkelijker geprijsd...

 

Heb nog wel week of 6 te gaan dus kan mooi deze test afwachten en dan ook maar meteen de beste lamp erbij nemen die uit de test komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dit zo lees dan ben ik best blij met m'n lumatek denk ik...

 

Hier staat toch een rijtje met mooie getallen... B) Nu moeten we nog zien of in de praktijk er ook meer grammen onder vandaan komen. Twinny ??

 

Ik lust nog wel wat meer getallen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tot dusver laat de Lumatek zich wel van haar goede kant zien met zeer nette gemeten waarden. Het zou ook wel een beetje gek zijn geweest als je geen verschil in kwaliteit zou kunnen zien voor die prijs. Maar goed, het verschil in lichtopbrengst is behoorlijk:

 

Tov BAL met de Sylvania buis geeft de Lumatek met super lumens stand ruim 10 % meer licht dan de BAL (gebruikt daarvoor ook wel iets meer stroom!) en bij de Philips geeft de Lumatek zelfs 14% meer licht op de super lumens stand. Dat scheelt een lamp op 10 lampen. Uiteraard gebruikt de Lumatek daarvoor ook wel meer stroom in de Super Lumens stand.

 

De BAL heeft een hogere aansluitfactor dan ik zou verwachten, en is minder efficient in de conversie maar dat scheelt slechts zo'n 2%. Da's zeg maar zo'n 10-12 watt per armatuur. Voor één lamp niet erg, maar voor grote hoeveelheden kan dat oplopen.

 

Nu zul je zeggen: als ik naar de tabel kijk dan gebruikt de BAL minder dan de Lumatek op 100%. Dat klopt ook. De Lumatek gebruikt 8 watt meer vermogen op 100%. Maar hij levert daarvoor 17 watt meer output.

 

We gaan eens kijken wat de kortere kabels en reflectoren voor invloed hebben. Er moet gezegd worden dat Lumatek wel de beste kabel met zijn systeem meeleverde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...