Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

Slakken

Recommended Posts

Linkje

 

Ik denk dat een paar ringetjes elektra draad ook wel werken :rofl

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie tip!

 

Las dit op het internet

 

In het boek "Hosta’s van Diana Grenfell" las ik dat er proeven zijn gedaan met het plaatsen van koperen strips rond de planten. Hier heb ik mij verder in verdiept en dingen uitgeprobeerd.

 

Het was al gauw duidelijk dat slakken een afkeer van koper hebben. Wanneer een slak tegen koper wordt opgezet zal hij er eerst een stukje bij opkruipen, daarna wendt hij zijn bovenlichaam af en krimpt ineen. De slak probeert er dan zo snel mogelijk weer vanaf te komen. Het kan gebeuren dat de slak gedesoriënteerd raakt en toch doorkruipt. Dit gebeurt echter niet vaak.

 

Bij het plaatsen van koperen strips rond de hosta planten of -potten heb ik mijn bedenkingen. Omdat de slakken een afkeer hebben van koper is het van het grootste belang dat het materiaal schoon blijft (oxidatie van het koper is geen probleem), anders neemt het directe contact van de slak met het koper snel af.

 

Strippen die op de grond staan worden bij regenachtig weer snel vies door opspattende grond. Het effect wordt dan teniet gedaan. Voor mij was koper wel een optie, mits ik het bovenaan de omheining rond mijn hosta tuin zou plaatsen.

 

De beste man heeft een koperen buis rond zijn kweekruimte gemaakt

Dit schijnt ook zeer goed te werken

 

slakken_en_koper_buis.jpg

 

slakken_en_koper_naaktslak.jpg

 

BRON: http://www.hostavalley.com

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk idee,heb het eerder gehoord.maar dan jatten ze je guerilla niet alleen voor de wiet maar ook voor de koper :lol:

 

peleton egeltjes inhuren kan ook :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehhh.... ik leg al jaren een koperen ring rond de stam van de plant, in eerste instantie om mieren tegen te houden die bladluis in de plant melken, maar van slakken heb ik op een uitzondering na nooit last gehad. nu ik dit lees versterkt het alleen maar mijn gevoel dat het werkt met koper!

Share this post


Link to post
Share on other sites

was zelf ook al wat op zoek naar een goeie barriere tegen slakken, dit lijkt me wel wat

maar hoe breed moet het koper minimaal zijn om slakken tegen te houden?

en valt er goedkoop en makkelijk aan dat koper te komen?(als een gestripte harde kern elektradraad genoeg is wel in elk geval)

 

ik had al wat zitten te bedenken dat ik wou proberen om volgend jaar een soort koepeltjes van kippengaas(tegen vogels, konijnen enz.) met daaromheen een grachtje met gewoon water tegen slakken(alleen moet het dan natuurlijk niet te lang droog zijn dat het grachtje opdroogt), maar als koper goed werkt kan ik gewoon een ringetje koper aan dat koepeltje maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

een gouwe tip pak een pak zout gooi in een ring om je planten heen dan krijg je geen last van slakken

Share this post


Link to post
Share on other sites
een gouwe tip pak een pak zout gooi in een ring om je planten heen dan krijg je geen last van slakken

ja, slak gaat gegarandeerd dood ;)

plant ook :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm best handig dit ;)

alleen even iets bedenken dat er tijdens regen geen opspattend zand op komt.

misschien een stuk plastic om de ring heen doen op de grond?

 

*edit

 

Heb even een voorbeeldje gemaakt voor de verduidelijking.

 

gallery_6226_9200_1260.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf dacht ik eraan een koepeltje te maken van kippengaas( voor bescherming in de eetrste fase tegen konijnen, vogels en ander groter 'ongedierte' , en dan de onderste paar cm dichtmaken met vershoudfolie en door dan een koperen ring omheen(ik weet niet hoe breed/dik het koper moet zijn, maar ik hoop dat een gestripte hardekern elektradraad genoeg is), en dan als de plant het koepeltje begint te ontgroeien zou je de bovenkant kunnen wegknippen zodat alleen het onderste stuk ocverblijft, of het hele koepeltje weghalen als de plant dan tenminste groot genoeg is om wat slakkenvraat te doorstaan

eventueel zou je dan ook nog boven het koper een klein afdakje kunnen maken om het droog te houden

alleen ben ik dan waarschijnlijk wel even bezig met al die koepeltjes maken, maar dat kan ik dan ook gewoon thuis doen, en volgend jaar weer hergebruiken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ze wel niet hergebruiken he, als je ze kapotknipt bovenaan ;) dan zijn ze namelijk kapot

Share this post


Link to post
Share on other sites

in die links van carpe diem staan een paar mooie dingen.

ik vind die oplossig met die cola blikjes mooi,

lijkt mij erg makkelijk voor de guerilla van volgend jaar.

als je een grote guerilla hebt dan is al dat koper wel een beetje duur hea,

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een simpel gestript elektra draadje is niet voldoende.

Ik heb het dit jaar ook geprobeerd en de slakken kruipen er gewoon overheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
in die links van carpe diem staan een paar mooie dingen.

ik vind die oplossig met die cola blikjes mooi,

lijkt mij erg makkelijk voor de guerilla van volgend jaar.

als je een grote guerilla hebt dan is al dat koper wel een beetje duur hea,

 

lemon

 

die cola blikjes glinsteren tog wel wat te veel naar mijn zin... want glinsterende dingen durven nogal eens mensen aan te trekken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
die cola blikjes glinsteren tog wel wat te veel naar mijn zin... want glinsterende dingen durven nogal eens mensen aan te trekken...

 

Mat-groen spuitbusje...is de oplossing :verrygood of ze echt werken weet ik niet... ;)

ik heb een verslag ergens gelezen op een buitenlandse site, kan het niet terug vinden jammergenoeg, en daar kreeg ik de indruk dat ze licht wegnamen van zaailingen...en idd vielen ze erg op....

 

 

 

in onderstaande link zie je verslag van iemand die de plastic slakkenringen gebruikt op guerilla:

http://forum.hanfburg.de/fhb/showthread.php?t=272628

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan ze wel niet hergebruiken he, als je ze kapotknipt bovenaan ;) dan zijn ze namelijk kapot

dan idd niet, maar wel als ik ze gewoon weghaal

en anders valt het ook wel zo te knippe dat je het weer dicht kunt maken

 

@armani: was dat hardekern draad of draad bestaande uit allemaal van die dunne koperdraadjes?

en kan het ook niet geweest zijn dat ze erover gingen omdat het vies was geworden ofzo?

 

ik heb nog wel ergens een stukje harde kern elektradraad liggen, als ik es ven wat slakken vind(zijn er nu mischien nog wel te vinden en anders in de lente) kan ik wel even een proefje houden binnen om te kijken of ze het echt merken, enof het ook nog werkt als het nat is etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is er mis met de oude vertrouwde slakkenkorrels? als ik hier lees wat voor knutselprojecten er allemaal bedacht worden lijkt het mij echt stukken makkelijker om gewoon korrels en gaas te halen

 

ik bedoel het is maar guerilla, relax jongens ;)

 

P.S. en wil je nou ECHT heel graag koper gebruiken maak het dan aan de stam vast met een elastiekje :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

slakkenkorrels zijn me te simpel, hou er wel van lekker ingewikkelde dingen te bedenken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja en bij de eerste regenbui is het weg

nou dan koop je weer een pak zout....

 

ja, slak gaat gegarandeerd dood ;)

plant ook :verrygood

ja als je t 2 cm van de plant gooit wel maar als je t een meter om je plant strooit is er weinig aan de hand (lijkt mij) :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou dan koop je weer een pak zout....

 

 

ja als je t 2 cm van de plant gooit wel maar als je t een meter om je plant strooit is er weinig aan de hand (lijkt mij) B)

 

beter het zout gebruiken bij een bakje friet & slakkenkorrels gebruiken voor wat ze gemaakt zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja idd, waarom geen slakkenkorrels bij je pakje friet? B)

heb ik gister nog gegeten heerlijk een aanrader !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...