Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

LSDAFFY

de puntige kaalkopjes staan er weer

Recommended Posts

hallo beste paddoliefhebbers,

Ik ben vandaag weer de weides ingetrokken op zoek naar de psilocybe semilanceata of de puntigge kaalkop.

2weken terug ben ik ook eens gaan kijken en had er een 100tal gevonden.Maar vandaag zijn we beloond geweest om in de regen te gaan zoeken:

gallery_8570_9055_462832.jpg

gallery_8570_9055_80467.jpg

gallery_8570_9055_456317.jpg

gallery_8570_9055_594233.jpg

Had mijn fototoestel niet mee naar de weide vandaar dat ik enkel foto's heb van de buit.

Waar ik heel blij mee ben,moet enkel in 2 gedeeld worden omdat ik niet alleen was.

Volgende keer neem ik mijn fototoestel wel mee en probeer ik ter plaatse foto's te maken;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt met het krantje wel verraden waar ik ze kan vinden :tu

Mooie paddo's ouwe. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow niet te weinig LSDAFFY!

 

Zou je daar misschien eens een plukverslag van willen schrijven?

Ben erg benieuwd naar de beste vindplaatsen, beste tijdstip, determinatie en eventuele andere tips.

 

Plezier ermee,

Groet,Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door het krantje weet je mss waar ik ongeveer woon.waar ik pluk is ergens anders maar toch goed opgelet.

Bij ons aan 't zeetje groeien der geen magische psilo's.Denk dat de bodem te zanderig is,vanaf de polders zijn ze te vinden tot aan de ardennen,dus bijna over gans belgie(Zo groot is het hier ook niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie oogst LSDaffy. Heb ook een vraagje: pluk of knip je het kaalkopje van zijn bloeiplek? Wat is het minst schadelijke vraag ik me dan af?

 

Ik zou ook graag op paddestoelenstocht willen trekken. Is er iemand van de regio Vlaams Brabant of Oost Vlaanderen die het een en ander weet van paddestoelen? Andere psychoactieve planten interesseren me ook wel, dus een "plantendeskundige" zou ook leuk zijn B)

 

Straks ga een stukje wandelen, op zoek naar planten voor men les ecologie. Ik zal men ogen goed open trekken, misschien kom ik hier en daar een paddestoeltje tegen. Wees gerust, plukken doe ik zeker niet!

 

 

 

Greetz,

Choc'cos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Mooie verzameling B)

Veel plezier op Halloween met deze magische delicatesse.;)

 

Namaste :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

Bedankt voor de reacties.Om maar ff op jullie vragen te reageren:Vindplaats,ik ga meestal een bosrijke omgeving op gaan zoeken met enige velden erin.tijdstip ,meestal word 's morgens aangeraden maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk liever na de middag ga zoeken.De reden daarvoor is dat de paddotjes zo de tijd hebben om een beetje op te drogen en zo te veranderen van kleur.Bij droog weer vind je ze meestal witgekleurd:

gallery_8570_6603_577223.jpg

gallery_8570_6603_567125.jpg

Bij nat weer en 's morgens vroeg hebben ze meer een bruine kleur wat ze MOEILIJKER te vinden maakt.

gallery_8570_9055_456317.jpg

Op de volgende' foto kan je goed het verschil in kleur zien:

gallery_8570_6603_508267.jpg

De paddestoeltjes worden net boven de grond afgenepen zodat het mycelium (de wortel)niet beschadigd word.

In oost vlaanderen weet ik dat er paddo's staan in sint maartens- latem bij gent.Er is daar ergens een golfterein en op de veldjes die eraan grenzen heb ik er al gevonden.Domein DRONGENHOET te URSEL (aalter)is ook een goeie plek om er te spotten.Dat is een groot bos met massa's velden erin.WIE ZOEKT DIE VIND.

Ik heb er al gevonden vanaf brugge tot voorbij leuven,dus go for it.Ik raad je wel aan indien het je eerste keer is dat je op zoek gaat met iemand die het al gedaan heeft of neem duidelijke foto's en informatie mee dat je niet de verkeerde plukt.Er bestaan paddotjes die er goed op lijken maar waar je zwaar de diaree van kan krijgen plus dat je lever en nieren ervan gaan blokeren en dat willen we niet.DUS ga niet zomaar plukken en laat andere paddestoelen staan ,sommige zijn beschermd omdat je ze bijna niet meer vind.alvast een aangename produktieve natuurwandeling toegewenst .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan er nu nog? het heeft toch al lang gevroren? dacht dat ze dan doodgingen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een enkele nacht van lichte nachtvorst overleven ze wel.Zolang de zon,het veld overdag nog wat kan opwarmen,blijf ik er vinden.Meestal na een pluk of 2,3hebben we genoeg om de winter door te komen.De velden waar ik ga plukken zijn minimum ongeveer30kilometer van mijn woonplaats verwijderd en ik heb geen rijbewijs.Dus ik moet altijd op zoek naar iemand met een auto en goesting om te plukken,om te kunnen gaan.Ik woon aan de kust en de grond is hier te zanderig voor die bepaalde paddestoelen,vandaar.

FOTO van een lookalike dat je goed kan ziek maken:

gallery_8570_6603_243079.jpg

gallery_8570_6603_493245.jpg

de eerste foto lijkt er zeer goed op,heeft zelfs zo'n tepeltje maar is toch geen psilo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan uiteindelijk toch checken of het een paddo is of niet als de paddestoel blauw uitslaat als je 'm kneust? Door de psilocine, de werkzame stof van paddo. Die dus eigenlijk blauw kleurt.

 

Of praat ik nou poep?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blauwverkleuring is wel een indicator, maar niet uitsluitend. Volgens mij is de meest betrouwbare methode nog altijd de sporenkleur controleren (printje maken en onder de microscoop), als je al die gegevens samen neemt en ze kloppen allen, dan kan je er van uitgaan dat je psilo's hebt (NB ik wil hiermee geen leken aanzetten tot onverantwoordelijke acties.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
(NB ik wil hiermee geen leken aanzetten tot onverantwoordelijke acties.

idd...ik zie het verschil echt niet...als ik naar die fotos kijk liggen dr een paar giftige op die kranten....

als ze droog zijn hou je dan 5% over?of nog minder?

 

en als ze droog zijn zie dan ook nog het verschil tussen giftig of niet giftig?

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na het drogen heb ik er nog een 2tal moeten verwijderen die geen psilotjes waren.De rest is 100

%psilocybe semilanceata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
idd...ik zie het verschil echt niet...als ik naar die fotos kijk liggen dr een paar giftige op die kranten....

als ze droog zijn hou je dan 5% over?of nog minder?

 

en als ze droog zijn zie dan ook nog het verschil tussen giftig of niet giftig?

gr

Carpie

Op die kranten ligt niets giftig hoor, ik meen wel op de derde foto van bovenaan te beginnen een vlekplaat te spotten precies.

In de linkerbovenhoek. Maar die is niet giftig :rofl .

mooie vangst weeral!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@teonanacatl

 

Vlekplaten zijn wel giftig :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
@teonanacatl

 

Vlekplaten zijn wel giftig :rofl

en daar zit je fout!

franje en gazonvlekplaten zijn niet giftig, uiteraard zal er in veel boeken staan van wel..

juist zoals ze dat over semilanceata kunnen zeggen.

ik en vrienden hebben ze al geproeft en er is niks mis mee hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet omdat je van een stukje niet ziek word dat je van een hele hoop niet ziek word. Voor volwassenen kan het inderdaad niet zoveel kwaad om er eens eentje van te eten, zelfs meerdere zal je waarschijnlijk niet veel meer als buikpijn en diarree geven. Maar dat betekent niet dat ze niet giftig zijn. Ik geloof zelfs dat ik ergens eens gelezen heb dat kleine kinderen er van kunnen doodgaan. Niet zeker of het van gazonvlekplaat was, maar dacht iig van wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb bij topics over zelf te zoeken hallucinerende middelen vaak dubbele gevoelens.

Zoals OP al aangeeft en laat zien, zijn de verschillen tussen de kaalkopjes en dubbelgangers gering, en fouten snel gemaakt.

Misschien toch goed om hier net iets duidelijker over te zijn, zie namelijk ook wat verschillende reacties over het al dan niet gevaarlijk

zijn van eventuele dubbelgangers.

 

Nogmaals mooi om dit soort verslagen te zien, maar denk wel dat je moet voorkomen dat ongeoefende aspirant zoekers de fout in gaan.

 

 

Groet, Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik volledig mee eens, als ik er zelf denk te vinden zal ik ze eerst ook ff 3 keer controleren, foto's van op t forum zetten en dan pas wagen om ze op te eten :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkele van de "vlekplaten" zijn ook hallucinogeen en niet (voor zover hallucinatie geen vergiftiging zou zijn) giftig. Zij staan bijvoorbeeld ook op de lijst der verboden soorten en onder andere mijn "field guide" voor paddo's (die van Gary P. Menser) noemt enkele vlekplaten als hallucinogeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat mijn jaarlijkse plukverslagen toch enige nuttige informatie bevat,zodat mensen niet zomaar het veld intrekken en alle paddestoelen die ze tegen komen meegraaien.Veel van die paddogidsen zijn een beetje onduidelijk en meestal staat er ook maar 1foto bij .Het puntig kaalkopje word in de meeste paddestoelgidsen ook als GIFTIG bestempeld.Psilocibine en psilocybe zijn anatomisch giftige stoffen.In belgie en nederland groeien verschillende soorten magic psilo's.de psilocybe semilanceata(het puntig kaalkopje) is de meest vertrouwbare.Je hebt ook nog de panaeolussoorten(de vlekplaten)panaeolus foenisecii(degazonvlekplaat),panaeolus semiovatus(geringde vlekplaat)beiden veel voorkomend.Maar ik laat die mooi staan,ze zijn beiden hallucinogeen maar gaan gepaard met wat ongemakjes zoals braken en diaree.

Wat niet altijd voorkomt maar ik wil het niet proberen aangezien ik genoeg heb aan mn puntige kaalkopjes zonder oàngemakjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga nu in ieder geval de velden in op zoek naar de Semilanceata.... Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik geen speurervaring heb

maar ik ben het al een aantal jaren van plan en ik heb er ook veel over gelezen. Ook neem ik wat foto's mee voor de zekerheid.

En als laatste check zal ik hier ook nog wat foto's posten van m'n vondst.

Ik kan de steeltjes toch ook gewoon doorsnijden aan de onderkant of groeit het dan volgend jaar niet goed meer terug?

 

Wish me luck..... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

doorsnijden of afknippen is het beste voor het mycelium, uittrekken is er slecht voor, tenzij ze al heel erg los staan, maar om dat te weten moet je er ook aan trekken, wat misschien niet goed is als ze nog goed vast staan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok hier alvast een paar SCHERPE fotos.

en ja ik weet dat het nog niet het seizoen is maar dan staan de fotos er in ieder geval.....

(voor iemand er over valt :P )

 

uiteraard is het het beste om een ervaren paddestoelen zoeker mee te nemen en op de juiste plekken te zoeken.

deze fotos heb ik dus ergens gevonden maar weet niet meer waar,dus de credits gaan naar de fotograaf ervan.

ik ga dit jaar ook zeker zoeken sinds ik via via nu weet waar ze staan.

1 tip kan ik wel geven,zeeland daar staan ze geregeld!

 

 

 

gallery_5544_796_91181.jpg

 

soms verkleuren ze bij regen achtig weer:

gallery_5544_796_25872.jpg

 

gallery_5544_796_51198.jpg

 

let op dat ze altijd zwarte lamellen onder de hoed hebben.

een andere kleur is al een indicatie dat het dan geen kaalkopjes zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...