Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dr.LivingStoned

Stekken maken

Recommended Posts

Hoi omdat er wel wat topics zijn geweest, heel veel verschillende manieren zijn en er imho niet echt de beste manier bestaat, even gewoon mijn manier, die ik gebruik om de paar stekjes te maken die ik nodig heb

 

Ik probeer altijd men spullen eerst even op voorhand bij elkaar te hebben, niet dat het me ooit lukt. Maar labels, stekmiddel en bacto. Schaartje in mijn geval, scalpel vind ik meer iets voor de dokter, maar zou ook prima moeten lukken, uit zelfbehoud laat ik dat toch liever aan mensen met betere ziekteverzekering over.

 

Maar de troep even bij elkaar

 

gallery_10252_8198_201056.jpg

gallery_10252_8198_101053.jpg

gallery_10252_8198_30064.jpg

 

Ik heb geen voorliefde voor poeder of gel, de gel werkt net beetje prettiger en de poeder gebruik ik voor meer houterige soortjes bv omdat het een 1% potje is, de 0.5% is meer dan sterk genoeg voor cannabis.

 

Ik start met een eigen mengeling van zaai&stekgrond met cocopeat compost en daar doorheen nog een beetje perlit. Ik doe van allle 3 ongeveer evenveel in een bak om het goed door elkaar te kunnen mengen en de te grote stukken er toch nog even uit te halen.

 

Maar eerst misschien maar even wat foto's.

gallery_10252_8198_214121.jpg

gallery_10252_8198_272690.jpg

gallery_10252_8198_160657.jpg

gallery_10252_8198_68987.jpg

 

Ik gebruik 2 kratjes om het makkelijk door elkaar te mengen, gebruik gewoon mijn handen als meetlepel, het is ten slotte maar een stekgrondje en geen rocket science.

gallery_10252_8198_108078.jpg

 

Laagje Cocopeatcompost

gallery_10252_8198_292519.jpg

 

Laagje zaa&stekgrond

 

gallery_10252_8198_391520.jpg

Laagje perlit

 

gallery_10252_8198_297522.jpg

 

Alles door elkaar

 

gallery_10252_8198_492803.jpg

gallery_10252_8198_142126.jpg

 

Ik gebruik bijna altijd en overal regenwater voor mijn wietjes, dus ook voor mijn stekken doe ik niet anders, daar gaat een ¼ theelepel bekende Sannie's bacto's doorheen.

gallery_10252_8198_17694.jpg

gallery_10252_8198_222532.jpg

gallery_10252_8198_134183.jpg

 

Ik gebruik rootrainers model Sherwood, het zijn vierkante pluggen die 13cm diep zijn en mooie kluitjes opleveren die volledig door wortelt zijn. het zijn eenvoudige boekjes die hergebruikt kunnen worden en gevouwen in een rekje hangen.

gallery_10252_8198_235793.jpg

gallery_10252_8198_115611.jpg

gallery_10252_8198_74971.jpg

gallery_10252_8198_38589.jpg

 

Ze worden gevuld tot de rand en dan keertje aantikken op tafel en bijvullen

gallery_10252_8198_33564.jpg

gallery_10252_8198_153640.jpg

 

Aantikken dus

gallery_10252_8198_117147.jpg

gallery_10252_8198_70888.jpg

gallery_10252_8198_29031.jpg

gallery_10252_8198_146689.jpg

 

Het deksel van de rootrainer als bodem gebruikt, ik giet ze flink door en laat ze het vocht nog een tijdje op zuigen.

gallery_10252_8198_79866.jpg

gallery_10252_8198_147116.jpg

 

Word vervolgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

toppie :lol:

 

De wortelvorming bij die rootrainers is inderdaad mooi naar beneden trouwens. Is je mengsel voldoende compact om het er ook heel uit te krijgen? Ik heb de ideale mix nog niet gevonden.

 

Enig nadeel van die dingen vind ik dat ze wat zwak zijn gemaakt. Ik heb het kleine setje wat je niet helemaal vol hoeft te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over tot de moeder van dienst voor en na

gallery_10252_8198_97401.jpg

gallery_10252_8198_216111.jpg

 

Als er niet veel verschil is, dan komt het omdat ik alleen een paar onderste takken heb gebruikt om de paar stekken die ik nodig had te verzamelen.

gallery_10252_8198_301703.jpg

 

Deze dame iets kleiner gehakt leverde het dit potje bloemers op

gallery_10252_8198_186187.jpg

gallery_10252_8198_15139.jpg

 

En omdat de stekjes van buiten komen heb ik deze eerste even met plant vitality plus behandeld tegen ongewenste meelifters.

 

gallery_10252_8198_99833.jpg

 

Ik heb de clonex stekgel deze keer gebruikt, stukje onder de stek wegsnijden en even dompelen, ik hou ze ongeveer kleine cm diep erin

gallery_10252_8198_3760.jpg

 

Een plekje met label erbij verder

gallery_10252_8198_50241.jpg

gallery_10252_8198_212473.jpg

Kreeg een kleintje een deksel en een plaatsje binnen om van 14 dagen rust te genieten.

gallery_10252_8198_221264.jpg

 

In de hoop dat we tegen dan onderaan van deze wormen mogen verwelkomen

gallery_10252_8199_160898.jpg

 

Met dit als resultaat

gallery_10252_8199_232315.jpg

 

Dat er nog massa's andere manieren zijn om tot wortels te komen mag duidelijk zijn, de ene nog veel beter dan de andere, sneller, groter, dikker het maakt weinig uit, dit is gewoon de manier waarop ik het nu doe en niet echt een zoekt tocht naar de beste of snelste. Ik vond het gewoon een makkelijke die ik even wilde delen :P

 

Zo, nu toch weer even van die dikke :lol: genieten gevuld met een beetje Dabney Blue

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad wel verdiend

ziet er allemaal simpel uit maar toch nix voor mij

succes met je stekken

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Damian, ja das naar iedereen zijn behoefte natuurlijk. Ik heb noodzaak aan afwisseling en dan is het winnen van een moeder uit zaad een mooi begin, maar ook niet meer dan een begin natuurlijk :P

 

Hoi whazzup, thx, en ja het worden echt mooie stevige kluitjes, de cocopeatcompost zorgt er wel voor. Zaai&stekgrond alleen gaf inderdaad geen mooi kluitje, de cocopeat doet wondere, ook de opname van vocht loopt een stuk gelijkmatiger erdoor.

 

En inderdaad de vouwboekjes zijn heel erg dun, maar ik heb niet de indruk dat ze niet sterk zijn, ze worden hier nu voor de 4de maal hergebruikt en ik zie geen slijtage ofzo verschijnen. Indien je minder boekjes in het rekje wil zetten hebben ze plaatjes om er tussen te klemmen zodat ze toch niet omvallen.

 

Het watergeven doe ik via het deksel dat ik dan als bodem gebruik, ik giet in het deksel 2L met bacto en zet de tray er gewoon voor 30min erin, nadien weer eruit halen natuurlijk. Als de tray weer heel licht van gewicht word herhalen we het boeltje. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag inderdaad niet zoveel verschil tussen de moeders DLS :lol: .

 

Toptopic! Komt ongeveer neer op hoe ik stekken maak, kleine verschilletjes...

 

Zit nu met tranen in me ogen van het lachen... :P

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe het grote verschil is echter dat we één methode per topic nemen Kees - anders wordt het een janboel in het topic, believe me. Da's net zoeits als een topic openen van "hoe kweek ik mijn plantjes het beste" :P

 

Je zou het misschien niet zeggen maar moderators denken echt wel eens na hoor :lol:

 

@DrL: goed idee, die cocopeat dus! Wat mij opviel is dat de deksel heel erg diep is. Als ik ze water wil geven door het in de deksel te gooien moet je er heel erg veel ingooien omdat de onderkant van de potjes centimeters boven de bodem zit. Ik gebruik zelf gewoon de plantenspuit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat daar het verschil in zit Whazzup, ik heb de sherwoods gebruikt, die zijn mja 13cm diep en ze komen tot de bodem van het deksel. Ik zet ook wel 2L water in het deksel, dit gebruik ik nadien voor de andere plantjes, er is altijd wel een hulpbehoevend plantje aanwezig. :P

 

Grinnik, ja kees het was dus inderdaad 2x zelfde foto van de moeder, hahahaha ik had het niet gezien, Thx dude :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit maakt het nog grappiger...

 

Het is lastig om de afwezigheid van verschil (klopt die zin ? :P ) te bemerken...

 

Ik heb nog wel wat vraagjes...

 

1)Wordt het niet te vochtig met die twee kappen op elkaar ?

 

2)Bij wat voor klimaat werkt zo'n kastje het beste, temperatuur want LV wordt dan vanzelf geregeld volgens mij omdat het afgesloten is.

 

3)Krijgen ze nog vaak verse lucht ?

 

Nou dat was het wel weer :lol: ,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zieter goed uit Dr.Livingstoned,

 

Alleen zou ik mijn schaartje eerst met wat alcohol ontsmetten,

zeker tussen de soortjes door.

 

Grtz valentimo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 2 kappen had ik alleen gebruikt om de aarde niet weer te laten uitdrogen en binnen staan ze gewoon in propagator, ze krijgen regime van 21 uur licht, 21-22*C bodem temperatuur en een 25*C luchttemperatuur. LV hou ik rond de 80% en 2x per dag gaat de kap er even af om te luchten.

 

@valentimo:

 

Ja inderdaad, mooi dat je dat doet. Maar ik doe het niet, zoals op de rest van de foto's zie je vast ook dat het in de tuin is en geen labo, en ik vraag me af of het allemaal zoveel uitmaakt op deze kleine schaal. Je knipt in de tuin een niet steriele stek, je steekt die in niet steriel water uit een regenvat, erna steek je de stek in niet steriel aarde. Vandaar dat ik probeer het zo basic mogelijk te houden, ik heb natuurlijk de kansen wel mee omdat ik er ook maar 4-5 nodig heb.

 

Maar het is allicht toch beter om met steriel gereedschap te werken, ik geef je helemaal gelijk hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed informatief topic

 

Ook lekker duidelijk met al die foto's

...

 

Laters da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thx Da Dende.

 

Het jonge kroost ziet er goed uit, mooi groen en staan netjes rechtop, alle dagen dat deksel er even af. Sproeien doe ik de stekken NIET, het haalt het bladgroen uit het blad en ze wortelen een heel stuk later. De eerste douche met visemulsie geef ik pas einde 2de week, en alleen als ze beetje valer geworden zijn, de stekken zijn dan al van wortel voorzien.

 

Voorlopig dus alleen beetje lucht nodig :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey that's looking great DLS,

zie je wel dat je ook minder g.e.k.ke dingen met wiet kunt doen.. :lol:

 

Een mooi uitgekleede versie om je eigen stekkies te maken.

Maar het ziet er allemaal wel heel simpel uit he?

Da's een beetje lastig voor de beginner,

omdat er toch ook wel tricky kanten aan het stekken maken zitten.

 

Vandaar uit 2 hoeken een vraag:

 

Om de boel nog wat verder uit te kleden.

Wat zou je nog kunnen missen of anders kunnen/mogen doen?

-mogen ook potjes zijn i.p.v. root trainers.

-werkt het zonder sannies bacto ook?

-zaai stekgrond werkt dus wel, maar maakt niet zo'n mooi kluit.

-

-

 

Want tjah, bij die hard core kwekertjes ziet het er altijd zo simpel uit,

en misschien vergeten ze dingen die een noob dus totaal over het hoofd ziet.

Wat vind jij het meest tricky kant aan het stekken maken?

 

-de lv kan ook te hoog blijven en dauwdruppels op de stekken is niet goed.

-Wat moet je dus in ieder geval goed doen?

-blokjes moeten niet te koud worden.

-

 

 

groetels Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grond/substraat te vochtig waardoor het lang duurt voor ze wortels krijgen , dat is mijn probleem meestal

mooie foto's

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is deze al sticky....?

 

Dacht eigenlijk dat het andee topic met stekken maken al zijn foto's kwijt was ...

 

Of heb ik het helemaal mis...

Share this post


Link to post
Share on other sites
-mogen ook potjes zijn i.p.v. root trainers.

-werkt het zonder sannies bacto ook?

-zaai stekgrond werkt dus wel, maar maakt niet zo'n mooi kluit.

 

-de lv kan ook te hoog blijven en dauwdruppels op de stekken is niet goed.

-Wat moet je dus in ieder geval goed doen?

-blokjes moeten niet te koud worden.

 

Hoi Weetje, Thx. En het was dan ook maar één manier natuurlijk, en bijna niets ervan is belangrijk op zich, het is de combinatie die het mooi maakt, maar het kan prima in gewone potjes, zonder bacto en inderdaad op zaai&stekgrond, zelfs gewoon beetje arme potgrond lukt het nog, hoe meer voeding je medium bevat hoe moeilijker wel.

 

Maar glaasje water voor het raam is meer dan voldoende in principe, alleen word de uitkomst steeds minder zeker en de tijd die je plantje nodig heeft steeds langer. De klap die het die periode oploopt komt het nooit meer te boven, omdat het zoals altijd bij de basis begint.

 

Heel de bedoeling om zelf een stekje te maken, is net om zeker te zijn van die gezonde jonge stek die je nodig hebt om goeie kweek te verrichten, dus ik vind de investering zeker de moeite waard van het beetje tijd en nog minder geld. Het zijn allemaal hulpmiddelen om een snelle worteling bijna te garanderen.

 

Wat mij betreft is het grootste gevaar inderdaad teveel vocht, zowel in LV als in je medium. Het verhinderd een goeie wortel vorming en bevorderd schimmelgroei, zowel boven als onder de grond. Als ik schimmel vind op een stek, verwijder ik deze gelijk en verlucht ik meer.

 

De overkapping van de propagator moet in elk geval altijd zo hoog zijn dat je stekken niet tegen de kap kunnen aankomen, op deze plekken blijft dauw achter en zal het altijd een probleem vormen. Dauwpunt mag overigs nooit bereikt worden, maar voor je dit bereikt is ook de temperatuur al veel telaag geworden.

 

Op de 2de plaats is te droog imho grootste probleem, jonge wortels sterven acuut af bij droogte, en bij te lage LV krijgt de plant niet de tijd om de wortels te vormen voor ie uitgedroogd is, dus beide vormen van droogte zijn nefast.

 

Op de 3de plaats komt, met stip, teveel stekpoeder, bij gel is dit veel moeilijker, maar bij poeder is het echt de wet van less = more, dat wil zeggen in de poeder dippen, 1cm is meer dan diep genoeg, het stekje goed afkloppen om overtollig poeder te verwijderen en voorzichtig in het plantgat laten zakken zonder poeder rond het stekje te morsen, het maakt celweefsel dun, heel erg gevoelig en ook super vatbaar voor allerlei ziektes en schimmels. Na in plantgat aangebracht de stek rondom goed aandrukken zodat rondom overal contact is tussen de grond en de stek. Met stekpoeder is het echt zaak om niet teveel te gebruiken. Bij stekgel is de verdunning op voorhand bepaald en kan de applicatie ervan bijna niet fout, je dipt wederom net die 1cm onderkant en het teveel loopt eraf, ook hier weer zoveel mogelijk morsen vermijden. Er hoort boven je grond/stekplug geen stekgel of stekpoeder zichtbaar te zijn.

 

 

Grond/substraat te vochtig waardoor het lang duurt voor ze wortels krijgen , dat is mijn probleem meestal

mooie foto's

Buble

 

Hoi Thx Buble, en inderdaad ook ik heb ben geneigd om zeker maar niet teweinig water te geven, en ik weet gewoon dat het niet bevorderlijk is en toch. :D Maar ze zien er nog zo klein uit en ze moesten toch maar eens wat te kort komen.

 

Ik heb het eigenlijk geleerd door eens stekken weg te gooien en week later ze helemaal gezond geworteld terug te vinden in de klikko. Toen viel het nikkeltje dat ik degene was die de wortels in de weg stonden :oeps

 

Zo toch weer even genieten van een kleine :lol: type 8 :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou daar ben ik het van harte ook mee eens. En ook niet vergeten om af en toe effe lekker te ventileren. Als ik steenwol pluggen gebruik sla ik ze altijd twee keer uit na het inweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Als ik steenwol pluggen gebruik sla ik ze altijd twee keer uit na het inweken.

 

ik duw ze uit voor ze de propagator in gaan en geef zelden nog water tot ze wortel hebben.

Een stek zonder wortel overleeft via vocht langs het blad.

Dus te vochtig aan de voetjes heeft weinig zin, ze moeten vocht zoeken om wortels te ontwikkelen.

 

Een tijd geleden had ik een groots idee die helemaal de verdoemenis is in gegaan.

Ik dacht van in een klein hokje een luchtbevochtiger bij te zetten en de stekken dus niet in propagator te steken, dacht dat zal de luchtvochtigheid wel op peil houden.

Resultaat was dat de pluggen zeiknat werden en de stekken dus geel en niet wilden wortelen.

 

Conclusie is dus dat de luchtvochtigheid hoog moet zijn, maar niet het medium...

 

El Fish :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik duw ze uit voor ze de propagator in gaan ...

hehe wij noemen dat geloof ik uitknijpen? Dat doe ik expres niet omdat de pluggen dan vervormen. Twee keer uitslaan geeft voor mij het beste resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup wij West Vlamingen duwen alles eruit :oeps

Tandpasta duwen wij er ook uit...terwijl inderdaad knijpen het juiste woord is :D

 

Ik zet m'n stekken eerst in droge stekblokjes en dan in een kom met water.

Dan duw :P ik er 2/3 water uit en de propagator in...

Een kleine 10 dagen verder hebben ze wortel en duw :no ze dan de aarde in.

Meestal 100% blijft over, buiten die keer met die luchtbevochtiger :lol:

 

Misschien maak ik er ook eens een verslagje van.

Maar dat zal voor de volgende moederselectie zijn ergens in september...

 

Later,

 

El Fish :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi El Fish, thx voor binnenwippen. :nerd Hup allen aan de slazwierder, ik gebruikte steenwol plugs met veel plezier toen ik op hydro met slabs speelde. Een nachtje inweken ph 5.5-5.8 en even wegzetten werkte voor mij het prettigste.

 

Maar omdat ik men aardebakje (1200L) niet graag vervuil met al die troep, gebruik ik liefste geen plugs, ook de rootriots kan je maanden later nog in je grond terug vinden, ook al zijn ze helemaal afbreekbaar. Dus voor mij graag aarde om te kiemen of te stekken. :blink: Op water bubblen vind ik ook prachtige wortel methode, maar het inplanten in aarde is dan weer beetje omslachtig, dus voor op aarde gebruik, wortel ik ook graag op aarde. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey DLS mooi informatief stukje zeker voor de nieuw komende hier op het forum !!!! want dat zoeken blijft altijd lastig ( zelfs voor mij is het na al die tijd nog altijd nie te doen :specool )

 

buiten stekken maken zijn daar nog tipzzzz voor ofso ??? ik zou graag me dames willen stekken en op de spot zelf laten wortelen met een 50% slagingspercentage ben ik al heel te vreden :yummy:

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een vraagje.Tot wanneer (maand) kun je stekken snijden van een buiten plant ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...