Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
roberto

Hoeveel Stroom Max Door 2.5mm2 Kabel

Recommended Posts

hallo allemaal,

 

Mijn vraag wat is nu het max aantal lampen/watt of ampere door een kabel van 2.5mm2 van 20 meter,en dan de stoppen buiten beschouwing laten.

Graag jullie reakties

 

Groeten Roberto :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens op de verpakking.

Als ik het goed heb (correct me if i'm wrong) 3500watt.

Beter om elke lamp een aparte aansluiting te geven, veiligheid voor alles.

Over lange afstand neemt de weerstand wel af...

Greetz Binky

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

blijft toch maar 1 kabel van de meter kast komen die 2.5mm2 is en stoppen kun je verzwaren maar wat is nu de berekening hierachter om uit te rekenen wat max is voor de kabel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat belang is: wat voor kabel pak je? Neem je een complete XmVK of YmVK kabel of ben je naar de bouwmarkt gereden voor een rolletje enkelvoudige koperdraad?

 

1- Bij de complete kabel staat het erop, dat is afhankelijk van de isolatie tussen de kabels etc.

 

2- Voor enkelvoudige koperdraad is het niet zo simpel:

Normaal gesproken zullen ze bij de bouwmarkt veilig gaan zitten en dit advies geven:

1,5mm2 - 16A

2,5mm2 - 25A

4 mm2 - 35A

6 mm2 - 40A

10 mm2 - 60A

 

Maar je kunt vrij veilig dit aanhouden:

1,5mm2 - 20A

2,5mm2 - 27A

4mm2 - 36A

6mm2 - 46A

10mm2 - 62A

 

Nu helpt het, dat de zekeringen niet (behalve dan 20A) in de waarden van de onderste tabel te koop zijn.....

Er zit wel verschil in kwaliteit kabel, maar dan heb je het bij enkelvoudige draden over miliAmpere's. Verwaarloosbaar.

Wil je het aantal Watt's hebben, dan x 230.

Let wel op, de regel is dat er nooit meer dan 16A per groep wordt aangesloten. Doe je dat veranderen omdat je met deze info veilig denkt te klussen, heb je wel een probleem bij brand. Een kijkje in je meterkast door diegene die onderzoekt en ze weten dat je dit zelf hebt aangesloten. Heb je een misselijke verzekering, dan gaat je dekking in rook op! ;)

 

Je weet hoeveel draden je maximaal in een buis MAG doen?

 

Vermogensverliezen berekenen voor aansluitingen beneden de 100kV is verwaarloosbaar. Maar als je het echt wil weten omdat je dan rustiger slaapt: 1kW/Km, oftewel 1000Watt/1000meter, oftewel 1Watt/meter. Heb je een villa van een paar honderd meter vloeroppervlak en meerdere verdiepingen? Nee? Dan zou het op de afstand van meterkast naar de verste uithoek van de bovenste verdieping, 1 miezerige gloeilampje schelen. :rofl Slaap zacht!!!! B)

 

Zalig en ge-wiet-ig Kerstfeest! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij was dat niet de vraag... De vraag was: hoeveel lampen je mag aansluiten op één kabel. Het aantal watts is in dit geval niet zo beperkt door de kabel, maar door de zekering. Door de inrush stroom wordt geadviseerd om bij enige afstand 2,5 mm te gebruiken bij de meeste VSA aansluitsnoeren, want ná de VSA is de stroom hoger dan vóór de VSA (maar wel een lager voltage). Ik zou echter in ieder geval trage zekeringen nemen en niet meer dan 2 600 watt VSA's op één 16A groep aansluiten maar het waarom kun je allemaal nalezen in de electrotopics (zie voorpagina)

 

Verplaatst naar electrohoek

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt Maus voor je reaktie ik hou het bij mijn 3 lampen, ik wou gewoon even weten wat het max was :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...