Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

FoolOnTheHill

Gambiaryders

Recommended Posts

How low can you go?

 

Met veel belangstelling las ik hier alle berichten , vooral die over Afghaniryder en Heesryder enzo, dus ik besloot ook maar eens in mijn zaadbankje te duiken, en vond een zakje Gambia X Lowrider#1 dus ik probeer ook maar eens wat.

De Lowrider was de vader, over de moeder weet ik dit:

In het begin van de 80-er jaren brachten afrikaanse smokkelaars wietzaden uit Columbia naar boeren in Gambia, zodat die dat konden kweken, dan zouden zij dat wel opkopen. Op het moment wordt de wiet daar gekweekt op een eiland waarvan de politie denkt dat het er spookt. Die komt daar dus niet, Maar je kunt er zo naar toe, als excursie.

 

Ik kreeg via-via wat zaad opgestuurd van een tourist, vrolijke giechel-wiet volgens hem. Ik zaaide het meteen uit in januari 2008 , en kreeg houtige (smalbladige) sativa''s niet erg homogeen in lengte, Ik maakte er wat stekken van, pootte die wat in de tuin en gaf er wat weg. Ook een stekkie aan een vriendin die een micro-zaadkweekje deed met lowriders in een kille kelder. Hoewel de Gambiaanse onder 20/4 stond, te wachten tot ze naar de achtertuin mocht, sprong ze licht in bloei, waarschijnlijk gestimuleerd door de aanwezigheid van low-mannen, en produceerde 49 zaden. Piepklein, evengroot als de lowrider zaden die ze maakte en waar ik er nu ook 9 van heb voor een zaadjesdraai.

Een paar weken geleden acht gambiaryders gezaait, en de jonge plantjes lijken sprekend op planten op de foto's van evenoude lowriders op ons forum. Het ziet er allemaal hetzelfde uit, de kleine verschillen duiden denk ik eerder op geslachtelijk dan fenotypisch.verschil.

 

gallery_20098_6861_627999.jpg

 

Volgens de erfelijkheidsdeskundigen komt de verscheidenheid aan feno's pas in de f2 en die moet je dan gaan stabiliseren om een nieuw "soortje" te maken.

F1 hybrides zijn in de plantenwereld vaak uitbundige groeiers en bloeiers, Viooltjes heb je als grootbloemige F1 hybrides, knotsen van bloemen, maar als je deze dan zelf weer gaat zaaien worden ze klein. Aalsmeer kan lekker ieder jaar veer opnieuw F1 vioolen-zaad aan de kwekers slijten, en de hobby-tuinders hebben het volgende jaar géén identieke nakomelingen in hun tuin als ze zelf zaad oogsten.. Dus als deze wiet bevalt zoals ie is, dan maak ik de F1 gewoon opnieuw aan, maar dan veel, want ik heb nog meer Gambia zaad. Gelukig is sex met planten nog niet verboden, maar het schijnt dat groepsex met meer dan vijf niet mag. De mannen gaan er deze keer daarom meteen tussenuit.

 

Wat denken jullie heb ik echt maar 25% kans op autoflower?

Share this post


Link to post
Share on other sites

25% kans op AF?

 

Daar ben ik niet zo in thuis, weet wel waar het over gaat...

Maarja, je kan altijd je AF'ers ook gewoon op 12/12 zetten :lol:

 

Dan weet je zeker dat alles in bloei gaat!

 

Leuk om te volgen wat dit gaat worden :lol:

 

 

Later!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Banaantjuh

 

Bedankt voor de reactie.

12/12 daar doen we hier niet aan, hier in AF-sectie van dit forum.

Nee, als ze niet bloeien na het vijfde bladpaar, ga ik hees-stekjes enten op hun onderstam.

En de dan hun afgeknipte hoofd-topjes sexen in een bubbelbak.

Enten? Ja ik heb daar een topic over gestart. Bij Indoor vragen, omdat ik niet precies weet waar het thuis hoort.

 

Ik hoop dat de plantjes over mijn schouder mee kunnen lezen, wat ze te wachten staat. Autofower of onthoofding ten bate van de wetenschap.

Ik wacht geduldig op het derde paar echte blaadjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesante kruizing~!!

 

Gemiddelt heb je idd 25% autoflour,en in mijn ervaringlaten de mannetjes als eerste hun af gedrag zien!!

 

Rustig afwachten en een beetje duimen :lol:

 

TnT

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interesante kruizing~!!

 

Ja, en door iedereen makkelijk te maken. Het recept: een zakje lowriderzaad en een zonnige vakantie in een goedkoop land.

 

@ TNT: Of de gambiaryders zullen autofloweren, men zegt 25%, maar het is volgens mij een kwestie van dominantie. En of de autoflower-eigenschap wordt geblokkeerd door de Ghambia-genetica. Ik vraag het me af, aangezien de ghambia-zaailingen tamelijk veel voorbloei gaven in mijn hok op 20/4 uur licht. En aangezien de planten in de tropen groeien, en er dus geen impuls vanuit verkorting van de dagen komt, is dit dus ook een autoflowering volgens mij, alleen een hele late. en hopelijk versterkt dat elkaar dan, genetisch gezien. Daar komt nog bij dat sommige eigenschappen pas in de tweede generatie terugkomen, of alleen via de vrouwelijke of mannelijke bloedlijn kunnen worden doorgegeven. Niks staat van te voren vast.

De stekken van de ghambia zaailingen, in de achtertuin, maakten ook veel voorbloei, maar toppen ho maar. Dat verbaasde me, genetisch gezien, niks. De zomer was regelrecht beroerd, en de plant komt uit de tropen. In Gambia noemen ze het spul Yamba. Ik twijfelde nog of ik ze niet Yamba-ryders zou noemen maar dat snap geen mens.

 

Het is louter toevallig ontstaan, deze kruising, de Siberiese prins Ruderalis kon in de koele kelder de Afrikaanse schone geen kou laten lijden en gaf haar zijn zaad. En het is just for the fun of it, dat ik ze opkweek en omdat ik toch wel benieuwd ben. Ik verwacht er niks van, dus dan kan het altijd alleen maar meevallen. Volgens de pessimisten (en die hebben meestal gelijk) krijg ik dus 25% AF, op 8 zaden is dat één autoflowering vrouwtje, en daar zou ik al blij mee zijn. Onee da's dan pas ik terug kruis. Wie weet heb ik mazzel, ook met het geslacht, want dat bepaald de plant zelf, nadat ie geboren is.

Over een paar dagen weet ik of de LR1 is opgekomen, zodat terukruisen tot de mogelijkheden behoort. Ze lopen dan wel een paar weken achter, maar een "jonge eskimo kan best een halfbloed "milf" bezwangeren, eventueel onder lichte dwang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha :tu

 

Interessante kruising indeed man, interessant verhaal ook van die smokkelaars in Ghambia :lol: en dat spookeiland bestaat nog steeds en word nog gebruikt als wietkweek terrein?? Niemand die ingrijpt? Als dat zo is moet ik daar toch ookes een vakantie naartoe planten

 

Btw ik vind Yamba-ryders een zeer mooie naam B)

 

Veel succes nog en hopelijk krijg je toch nog enkele AF's

 

Peace~ :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Ellaw,

 

Als je een beetje gaat google-en, dan vind je een prachtig reisverslag van twee toeristen, met foto's en al.

Op dag vier gingen ze er uit verveling pas heen, geloof ik, en ze rookten niet eens.

 

Dus vlieg er es uit, deze winter, en maak een reisverslag. Voor honderd dollag koop je daar een kilo, dan heb je gelijk wat te paffen op het strand, en vele vrienden!

 

Maar ik wil geen reclame maken, andere landen zijn ook mooi, warm, en interessant ivm onze hobby.

 

Op Jamaica stopte ik de zaadjes in de bloembakken van het appartementen-complex waar we zaten. Dagelijks was er een tropisch buitje van een half uurtje, en toe ik twee weken later weer naar huis ging stonden ze er al net zo bij als mijn Yamba-ryders op de foto hierboven. Een verborgen verrassinkje voor het luie personeel dat altijd verstopt achter de zonnepanelen zat te blowen.

 

De plantjes lijken in ieder geval niet op hun moeder, die had van dat smalle blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ej fool

 

hehe deze winter is nogal onmogelijk :lol: van de zomer ga ik wel naar zuid amerika, daar wat cultuur uitwisselen, daarna volgt usa, jamaica staat natuurlijk ook op de lijst, heel de wereld basicly :tu

 

Heb wat gegoogled zijn idd enkele verschillende reisverslagen te zien, ziet er prachtig uit B) en de mensen zien er ook allen gelukkig uit... al moet dat natuurlijk met de korrel zout genomen worden

 

Haha, ik heb ookwel enkele leggen potten op de vensterbank staan ;)

 

Haahh... die mooie tropische landen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als ik het zou willen stabiliseren, op Af-eigenschap, moet ik dan een mannetje terugkruisen met een LR vrouw, of just andersom? Waarom niet een gevonden AF terugkruisen op de moedersoort, in mijn geval de gambia? Raak ik de gambia-genetica niet weer kwijt als ik met LR terugkruis? Als ik de AF te pakken heb, hoef ik de northernlight-genetica er niet bij te hebben, denk ik. Of is daar ergens een topic over wat ik over het hoofd gezien heb? Ik hoor het wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je 'm terugkruist raak je ongeveer 50% van de genetica kwijt. [50% van je soortje en 50% waarmee je 'm terugkruist]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update zondag 14 december.

 

De groei zit er lekker , nu drie paar echte blaadjes.

Ik heb ze in een wat groter potje gezet en ingegraven.

Ze zijn lekker low gebleven, zo'n 5cm hoog maar, en hebben nu nog meer plek in de breedte. de middelste plant is al 13 cm breed.

De fan-leaves krijgen zo de ruimte.

 

Hier de pica's

 

gallery_20098_6861_108572.jpg

 

Van de middelste twee planten hier twee close-ups

 

gallery_20098_6861_63761.jpg

 

gallery_20098_6861_48111.jpg

 

gallery_20098_6861_42546.jpg

 

gallery_20098_6861_49612.jpg

 

Ze lijken in de verste verte niet op hun moeder.

Van twee planten heb ik het vermoeden dat dit mannetjes zouden kunnen zijn, maar daar zijn nog geen bewijzen voor.

Ik ga ze ook nog niet "onder der rok kijken", ik maak wel wat macro-opnames, volgende week, dan zie ik meer als met mijn leesbril.

 

To later,

Fool

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je 'm terugkruist raak je ongeveer 50% van de genetica kwijt. [50% van je soortje en 50% waarmee je 'm terugkruist]

 

Ja, als je kruist met een ander soort, klopt dat. Maar je kruist TERUG, dus op eigen vader of moeder, dus volgens mijn verlies je maar een kwart, want je krijgt een deel gewoon weer terug. Heet aandeel van P (ouder) wordt groter als je de F1 (het halfbloed kind) daarop terugkruist

Als je een kind verwekt bij je moeder raakt niet de helft van je oorspronkelijk genetia verloren, maar de helft van de genetica die je van je vader kreeg. Er komt dus meer van de genetica van moeder het nieuwe kind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dr.LivingStoned,

 

Bedankt voor je imput.

Zo ziet het topic er gelijk wetenschappelijk uit, met dat schema.

 

Ik begrijp dat als je terug kruis op een je ouder, je in 50% van de gevallen ook die ouder weer terug krijgt.

De rest blijft kruising. die dan stabieler wordt, begrijp ik.

Maar dan kan ik beter terug kruisen op de afrikaanse moeder, want die kan ik makkelijker detecteren, ivm selectie.

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb, maar ik ga me er nog verder in verdiepen.

 

Ook fijn te weten dat de gray coated hamsters nooit zullen verdwijnen, trouwens.

 

Fool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dinner is served.

 

Ik heb geïnvesteerd in wat borden,

en het ziet er smakelijk uit.

Hier het resultaat

 

gallery_20098_6861_227485.jpg

 

gallery_20098_6861_1588065.jpg

 

gallery_20098_6861_10184.jpg

 

Vier paar bladeren en nog geen A.F.

Maar ik heb geduld en ik vind ze mooi low

Door de ruimte die ze hebben, en de lichtdruk, blijven ze hopelijk laag, en worden ze snel nog breder.

De eerste RL#1 steekt nu ook de kop boven de grond.

Die staan dus ook onder 20/4 licht.

 

Tot later,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee man!

 

Mooie planten hoor. Al wat AF gespot?

 

Gr. Kweek Addict

Share this post


Link to post
Share on other sites

eujj

ik wil je echt niet afkraken hoor

maar is het niet beter als jeje borden omdraait?

en ik zou oppassen met die randjes in die zijn volgens mij nog best scherp

dus niet dat je dalijk je plantje er mee beschadigt

het zijn maar tips denk ik;)

Gr Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel erg interesant dit :D.

net zoals ray men zegt

pas op voor de randjes

je kunt ze stomp maken door een beetje met de aansteker te smelten dan worden de randjes rond.

wanneer kunnen we weer een updatje verwachten ben benieuwd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hompi & Ray, bedankt voor de goede zorgen, maar er is niets gebeurd.

Ondersteboven ging niet bij de kleine plantjes.

 

Hier de update.

 

gallery_20098_6861_949333.jpg

 

Als de groei er eenmaal in zit blijken ze niet te stuiten.

Na het achtste paar bladeren was er nog geen A.F. te zien.

En ze werden echt te groot voor het hokje en dit topic.

Terugkruisen met LR dan maar, zoals me hierboven word aangeraden.

 

Dus heb ik rond de jaarwisseling de mooiste zes overgebracht naar een 12/12 hok, en in 5-liter-potten gezet. Tien dagen later was het geslacht bekend. Een ervan had ik te dicht bij een kacheltje gezet, en drie bleken een mannetje. Daarvan heb ik de mooiste bewaard.

Ik heb nu dus twee mooie vrouwtjes en één (waarschijnlijk) mannetje.over.

 

gallery_20098_6861_134449.jpg

 

Het mannetje is zo'n 30 cm hoog, en de vrouwtjes 25cm. Ze genieten van het restlicht in het gangpad, in de buurt van een 600watter. De potten zijn alweer volgeworteld, maar ik ga ze nog ff niet overpotten, ze moeten binnenkort weer verhuizen ,of op huwelijksreis. Ik denk dat ik er eentje laat afbloeien on te kijken hoe de wiet ervan is.

 

gallery_20098_6861_360157.jpg

 

Ik ben wel wat gewend, maar sta te kijken van de enorme groeikracht van de zaailingen, en vraag me af wat er gebeurd zou zijn als ze midden onder de lamp in de grondbak waren gepoot.

 

Terugkruisen.

Ik heb op 21 dec. ook vier zelfgemaakte lowryder-zaadjes in de grond gestopt, zodat ik dus kan gaan terugkruisen.

En al na het vierde paar blaadjes zag ik ballen bij een van de vier plantjes.

 

gallery_20098_7014_3287339.jpg

 

Dit wordt dus het mannetje om de overgebleven vrouwtjes te bestuiven.

 

gallery_20098_7014_301581.jpg

 

Hopelijk wordt het geen premature ejaculatie, want ik heb nog niet echt veel topvorming in de vrouwtjes. Maar ik heb nog een low-man gespot..

Hun vader was ook de vader van de kruisingen, dus ze gaan nu hun halfzus bestuiven.

Zodra er flink toppen te zien zijn, of iets anders te melden is komt er weer update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dude wat een mooi kweekje heb je daar! Heb dit topic helemaal gemist!

 

Jammer dat je niet voor een f2 gaat, want in de f2 zullen wel autoflowers naar boven komen!! Waarschijnlijk krijg je dan een prachtige autoflower met groeipotentie vanwege de sativa power in de Gambia's!

 

Ben zelf bezig met wat auto haze kruizingen! Erg leuk dat spelen en breeden met autoflowers!

 

Ik volg je!

 

Gr. Chaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het compliment en de tip, Chaz.

Nu maak je me aan het twijfelen. Maar ik kan nu nog alle kanten uit, ik heb immers nu mannen en vrouwen.

Eén vrouw terugkruisen met Lr1 , en één vrouw en de man gebruiken om f2 te maken is dus een beter plan.

Dat gaat niet meer in de vensterbank, dat wordt een kasje bijtimmeren.

Maar dat moest er toch nog eens van komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van de drie yamba-ryders heb ik inmiddels een paar stekken onderuit gepakt.

Een paar dagen later bleek het "waarschinlijkm mannetje" toch vrouwelijk.

Ze was net zo lang en slank als de twee mannen, ik had niet alle planten tegelijk verhuisd. ik dacht dat de ballen beslist nog zouden komen.

Ze ligt nu op de composthoop, ik heb de stekken nog maar geef de voorkeur aan de twee lage pheno's.

 

gallery_20098_6861_251321.jpg

 

De twee uitverkorenen staan nu in een 11-literpot te wachten op een minnaar.

Twee plantjes heb ik nog op 20/4, die gaan morgen ook naar het bloeihok om hun ware aard te tonen.

Ik hoef wil daar alleen stuifmeel van, maak dus geen stekken meer, en laat die voorlopig in hun kleine pot.

Dus van de oorsprokelijke acht zijn er nu nog vier over.

Twee waren man, één tegen de kachel, en één ongewenst leptosoom.

Twee zijn gewenst vrouwelijk, 45 cm groot,

en nog twee, die hopelijk over een paar weken gaan stuiven.

Liefst allebei, en dan mengen bij het bestuiven, voor een rijkere genen-pool.

Zijn het toch allebij vrouwtjes, dan zaai ik opnieuw, direct op 12/12.

Misschien kan ik volstaan met het bestuiven van de onderste toppen, een paar honderd zaden is genoeg voor een volgende ronde in de zoektocht.

Dan kan ik alvast een rooktest doen, want daar gaat het toch om.

 

gallery_20098_6861_169092.jpg

 

Na rijp beraad en brainstormen met Chad, heb ik besloten vol voor de F2 te gaan.

Als ik begin mei zaad heb, kan ik dat fijn buiten (laten) testen, en in juni al de (25%) autoflowers selecteren voor een F3.

Leuk, dat selecteren op een eigenschap die al aan het begin van de bloei te zien is.

Dan hoef je niet zoveel individuen te bewaren, de hele ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie opzet en dat je de autoflour er tussen mag vinden !!!

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er prima uit Fool, dit gaat helemaal goed komen! Op naar die F2!

 

Gr. Chaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...