Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

FoolOnTheHill

Enten, waarom doet niemand dit?

Recommended Posts

Enten, waarom doet niemand dit?

 

Enten, twee delen van verschillende planten op elkaar zetten, word in de plantenteelt veel toegepast. Vaak worden bomen geënt, en cactussen groeien en bloeien soms als ent eerder en heftiger op een gezonde onderstam van een aanverwantte soorten dan op hun eigen zwakke en vatbare (pen)wortel, zoals bijvoorbeeld de peyote.

 

Ook hennep laat zich prima enten, ik deed dit met succes, en met eenvoudige hulpmiddelen. Kun je stekjes maken, dan kun je ook enten. het lijkt er erg op. Het te gebruiken materiaal moet groeizaam en sappig zijn, niet houtig of hol, zowel bij gastvrouw als bij de ent, en ongeveer even dik. Snijd de ent die wil gebruiken aan twee kanten schuin af, en maak op de plaats waar hij moet komen een V- vormige insnede. Zet de ent op de tak van de gastvrouw en gebruik afplakband als pleister. Plastic zak erom tegen verdampen en klaas is kees.En na 6 dagen kan de pleister er weer af. De patiént voelt zich natuurlijk dan nog wat slapjes en kan zijn kopje laten hangen, zoals bij stekken die niet aanslaan. Geen paniek, effe topje eruit, de onderste zijscheutjes herstellen zich vaak het best en de wond verandert na een paar weken in een knobbel, zoals ook na het knakken.

Ik deed dit lang geleden, just for fun, omdat ik wist dat het kon, met het idee om dan met ëén plant al mijn genetica te kunnen redden in geval van nood. Ik heb toen drie verschillende soortjes op mijn eigen moeder geplakt. Kon ik daarna probleemloos stekken van snijden. Ik lees al een tijd dit forum maar niemand die zoets mee doet.

 

Waar is dat nou weer goed voor, en hebben we het niet al druk genoeg?

Dat was ook mijn eerste reactie toen ik dat lowrider-gebeuren voor het eerst waar nam, en nu zitten er plotseling honderden idioten ruderalis-stuifmeel over hun edelste sativa's te strooien op zoek naar de ultieme autoflowering-superspeesheesvandriemeterklaarinachtwekenvanafzaaien-plant. Voor die mensen lijkt dit niet zo interessant, maar die mensen die toch al maanden zitten te vlechten om met 5 planten een rol tuingaas vol te scroggen, kunnen er misschien wat topjes op transplanteren van een soort die bijvoorbeeld niet zo van scroggen houdt, en lekker vroeg klaar is, zodat je die (indica) alvast kunt oogsten terwijl je (sativa) gastvrouwen nog lekker afrijpen, als die toevallig 13 weken moeten.

Reveggers kunnen er misschien wat mee, vers ent-materiaal is niet vergiftigd door dodelijke bloeihormonen. Door tactisch oogsten van een gezonde rijpe plant is de structuur misschien te behouden om weer vol te enten. Tuig uw eigen kerstboom op.

Orgaan-donatie is actueel, en plastische chirurgie is aan de orde van de dag. Jullie zijn toch allemaal al aan het dokteren met die hennep. Pak je scalpel, zet het mes in uw dames en maak ze nog mooier.

Voor ze zaadtelers, transplanteer de mooiste struik op het beste wortelgestel. Ik roep ook alle amateur-frankensteinen op om mee te doen. Plak wat stukken aan elkaar en wek haar tot leven.

Ook buiten is het eenvoudig te doen met zaailingen. En daarvoor is een betere methode. snijdt van beide planten de tak die je gebruikt tot halverwege door en haal er een "hap" uit, ik bedoel snijd een stuk weg en verbind de takken kruislinks met elkaar zodat de neerwaartse, en opwaartse sapstromen wederzijds contact maken. Wederom verbinden met papieren afplakband, en klaar. Na een paar weken is alles vergroeid, en kun je beslissen welke tak je gaat doorknippen. Je kunt dit met zijtakken doen (verpleegkundigen-niveau) of met de hoofdstam (frankenstein). Deze methode werk overigens ook binnen, maar is buiten zeker beter, in weer en wind.

 

Zoals ik al schreef , het lukte me makkelijk, ik deed het just for fun, maar ik had geen bloeiruimte om te testen, alleen moeders dus ik weet niet wat het in de praktijk doet. Maar nu zit ik op het wietforum, en zijn er misschien mensen die er wat aan hebben of er verder mee willen gaan. En ik kan me voorstellen dat potente THC-genetica, gevangen in een "verkeerd lijf", bijvoorbeeld met zwakke of vatbare wortels, wel baat kan hebben bij enten. Misschien maakt het ook "verborgen" eigenschappen zichtbaar (geuren, kleuren, canabinolen) omdat de gastvrouw hiervoor misschien toevallig de juiste, of veel meer bouwstoffen voor aanmaakt. Dit moet verder uitgezocht, maar het hart van een slome duikelaar gaat volgens mij sneller kloppen, als je dit implanteert in een ADHD-patient.

 

Het schijnt dat het ook mogelijk is om hennep op hop te enten. Hop wordt gebruikt om bier te brouwen, en komt ieder jaar weer op.

Of het ook andersom kan, weet ik niet.

Een pp-onderstam met hees bovenlijf in scrogg, en daar weer een zooi afgaantjes bovenop, en wat santa-armen eraan geplakt om het scrog-net helemaal te vullen! Dat wordt misschien mijn eerste kweekverslag. :lol:

 

FoolOnTheHell

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt interessant! Mijn experimentele zege heb je. Het wordt echter niet veel gedaan omdat onze plant van oorsprong eenjarig is. Ze is niet everlasting, dit rekken van de levensduur gaat uiteindelijk ten koste van de potentie en kwaliteit. Correct me if I'm wrong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben beginnen lezen met veel intresse maar in de 2de alinea ben je me kwijt geraakt, versta niks van wat je zegt O_o

Maar klinkt wel intressant, ga er wat meer over opzoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom Foolonthehill,

 

tja dat enten daar wordt niet meer over gesproken alleen fruitbomen

enten ze nog

heb er wel tijdens men studies een mooi hoofdstuk over moeten studeren

en denk zelfs dat ik die cursus nog heb liggen

1 plant met 3 soorten op :lol: geen 3 moeder planten maar 1

ik ga even wat bijlezen

 

door altijd te vernieuwen en de commercie worden sommige

dingen toch vergeten, spijtig

 

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, leuk dat ik het hier lees. Dat werkt prima. Gewoon zo vroeg mogelijk beginnen met enten zodat je weinig tijd verliest. Heb vroeger en keer een zaadkweek gedaan met een vrouwtje waar vier verschillende soorten van afkwamen. Gewoon de uitgebloeide takken wegknippen en er op letten dat je basis/wortel plant de langst bloeiende is. Ik deed het toen uit plaatsgebrek.

 

Gegroet,

Donder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties.

 

@ Church: Eenjarig, So what, moederpanten gaan soms langer mee. En sommigen re-vegiteren hun uitgebloeide planten weer.

 

@ Ellow: Wat snap je niet. Je hebt alleen de eerste allinea nodig om succesvol te enten. Het hele wietforum doorlezen kan ook helpen.

 

@ Blackout: 3=1=4 moedertjes in een plant. Eén getopte plant met 4 takken. Victory, Suddendeath, en nogwatanders eropgeënt, maar ook gastvrouw had nog een eigen tak. Vier in een, dus.

Zoek die cursus nog es op en geef wat aub tips.

 

@ Don-Der: Ha, een lotgenoot. Welke techniek gebruikte je? Kun je nog iets aan toevoegen aan mijn methode?

 

Zo snel al vier reacties, dat had ik niet gedacht.

Ik wacht het rustig af!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor de reacties.

 

@ Church: Eenjarig, So what, moederpanten gaan soms langer mee. En sommigen re-vegiteren hun uitgebloeide planten weer.

 

mmmmm, een moederplant die ouder is dan 1 jaar?

wij maken zelf redelijk tot heel veel stekken per week, en onze moederplanten worden nooit ouder dan 8 maanden, omdat ze dan wel uitgemolken zijn.

van iemand die zijn moederplanten langer dan een jaar laat staan wil ik zeker geen stekken.

wij gaan elke 8 maanden lekker weer vanuit nieuw zaad verder.

 

groetjes stampertjuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar daar gaat die topic niet over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh ? Waarom stek je niet je moeder af en gebruik je die tot nieuwe moeder ?

Zo doe ik dit...

 

//Ik heb een kleine ruimte dus voor mij is dit het meest practische...

 

Ik stek plantjes af in week 2-8 bloei. Wortel ze en selecteer dan eventueel aan het einde van de grow de mooiste (2?) en zet deze op een literpotje specialmix (puur) met daarbij een kwart buffertabletje. Dit moederplantje krijgt zeer veel uitlopers omdat het al in de bloei gestaan heeft. Deze laat ik groeien totdat ik grote stekken zou kunnen nemen, dan stek ik hem kaal met normale stekken en hou ik laag dus veel scheuten over. Deze laat ik nog één keer uitlopen en stek hem weer kaal. Hierna neem ik één van m'n nieuwe stekken als nieuwe moeder...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die kees,

Zo doe ik het ook, maar daar gaat het nu niet over.

Iederien die iets over enten te zeggen heeft is welkom, maar ga nu niet meteen mijn topic vervuilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, nou, nou, nou...Je vroeg zelf waarom dit niet zoveel gedaan werd. Ik gaf daar een aannemelijke reden voor. En nu wachten we allemaal op de oude rot die ons wat gaat leren :lol: Ik stel voor dat je inderdaad eens een dik experiment gaat doen hier op dit forum. Altijd leuk en leerzaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enten op de wortelstelsels van andere planten lijkt me wel interessant.

Ik heb dit wel eens geprobeerd, maar wegens te weinig moeite is dit niet echt geslaagd...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist, en dan gaat het er niet om hoe vaak of hoe je je moeders ververst.

Maar ik ga er binnenkort zeker wat mee doen Mijn heesjes zijn te ver heen en mijn ryders nog te klein, nu.

Maar die Don heeft dus vier soortjes van één plant geoogst (en ons daar niks over verteld), het is dus wel prachtisch toepasbaar, de hele rit. Hij deed het uit plaatsgebrek, en da's nou net iets waar velen van ons mee zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja topic vervuiling, dat kunnen ze :lol:

 

heb men cursus gevonden en de naam was: TEELT technieken

hier staat alles in om te telen, van zaad planten tot enten en met

tekeningen, zelfs een noob kan er aan uit

één van de weinige dingen die ik heb bij gehouden uit mijn

school periode, lang lang geleden

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie, ik dacht wel dat een of andere "mad professer" dat toch al eens geprobeerd moest hebben, en nu vind ik er al twee, met 50% succes to nu toe.

Bedankt voor je reactie, Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teelttechnieken? Komt dat effe goed uit.

Jij hebt wietforum niet meer nodig, straks.

Opfrissen, dan weet je ook weer waar de neerwaartse sapstroom zit.

Dat kan altijd van pas komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enten op de wortelstelsels van andere planten lijkt me wel interessant.

Ik heb dit wel eens geprobeerd, maar wegens te weinig moeite is dit niet echt geslaagd...

 

Kees.

 

 

Welke andere planten kunnen hiervoor worden gebruikt?

anders kan dit best mogelijkheden bieden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zijn 2 bladzijden over enten, ga later proberen om ze

hier te zetten

de cursus begint met één en tweezaadlobbigen, 40blz

in totaal

@ bruut

heel veel soorten planten

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis en evt Hop

 

 

Cannabis is tweezaadlobbig net als een boon, die splitst bij het kiemen in twee helften.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel cool dit, ik hou het in de gaten. Experimenteren macht spass.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige mensen zeggen hier dat het niet zo voor de hand liggend is omdat wiet een 1-jarige plant is. Maar voor zover ik weet zijn er mensen met moederplanten van enkele jaren oud, het is niet natuurlijk maar het is wel mogelijk. Lijkt me zeer interresant een moederplant met enkele van je favoriete soortjes waar je af en toe stekken van neemt. Zeker hier in Belgie met de max 1 plant per persoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeft opzich niet uit te maken hoor, eenjarig betekend dat de plant slechts één keer bloeit.

 

Tweejarig is als een plant het eerste jaar niet bloeit en na de winter wel gaat bloeien.

 

Meerjarig zijn planten die ieder jaar bloeien.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enten wordt in de groenteteelt vollop gedaan met als voordeel dat een plant resistent wordt voor verschillende bodemziekten. En je krijgt er een groeikrachtiger gewas van. Vooral in de tomatenteelt wordt er geent.. en niet resistente bovenstam wordt dan geent op een onderstam van een wilde tomatensoort. Wilde tomaten soorten zijn resistent tegen verschillende verwelkingsziekten zoals fusarium.. En wilde tomaten hebben een enorme wortelgroei.. Waardoor een geente tomaten plant vele male sneller groeit dan een niet geente tomatenplant

Enten gaat eigenlijk een beetje zoals stekken.. De lv moet hoog gehouden worden.. pas na een dag of 6 na t enten wordt er een klein beetje gelucht. Geente planten willen geen direct zonlicht.. dan gaan ze meteen de pijp uit.. licht is okee..maar niet veel.. De onderstam en bovenstam moeten ongeveer even dik zijn.. onderstam wordt schuin afgesneden(maakt het raakvlak groter) en de bovenstam ook en met behulp van een entclip worden de 2 op elkaar geschoven..

Enige probleem bij wiet is dat je dus met mannelijk en vrouwlijke planten zit.. en het geslacht zie je nog niet aan het jonge zaailing. dus je hebt kans dat je bijv een mannelijke bovenstam op een vrouwlijke onderstam zet..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de tomaat is een éénjarige plant.

Bedankt voor je bijdrage.

Hoe ziet zo'n ent clip eruit? Als een uigeholde wasknijper?

Ik gebruikte afplakband, dat maak je makkelijk weer los. De brede soort geeft veel steun.

Bij bomen en cactussen wordt entwas toegepast om de wond te sealen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...