Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Editorial: Organisch Kweken

Recommended Posts

Organisch kweken: Een ontdekkingstocht!

In de landbouw wordt al jaren roofbouw gepleegd op de bodem. Eenzijdige beplanting leidt tot minerale uitputting van de grond. Eenzijdige kunstmeststoffen helpen hier niet aan mee. Gelukkig heeft de organische landbouw afgelopen jaren al veel terrein gewonnen. Wat zien we hier van terug in de cannabis teelt?

 

Mineraal versus organisch

Vooropgesteld: Ik ben absoluut geen biochemicus of deskundige op het gebied van plantenvoeding. En dat is ook weer een voordeel want ik heb het in de loop der jaren ook moeten leren en aan den lijve ondervinden. Kwekers zijn nou eenmaal heel eigenwijs.

 

Even voor de duidelijkheid: er is kunstmest, en dat zijn zouten. Direct door de plant opneembare stoffen bestaande uit een stikstof (N) forfor (P) en kalium (K) deel in een bepaalde verhouding (de NPK verhouding). Over het algemeen overigens aangevuld met een hoop micro elementen zoals calcium, magnesium, en silicium en macro elementen zoals ijzer, zink, mangaan, koper en molybdeen die allemaal noodzakelijk zijn voor een goede groei en bloei. Prima uitgedokterde spullen en toediening geeft vrijwel direct resultaat.

 

Organische meststoffen zijn opgebouwd uit natuurlijke grondstoffen zonder dat daar chemische grondstoffen aan zijn toegevoegd. Je kunt dan denken aan bloedmeel, beendermeel, verenmeel, vinasse, melasses en uiteraard natuurlijke mest maar ook bijvoorbeeld humuszuren en fulvinezuren, zeewier (kelp), basaltmeel, lavameel, maerl etc. Ik hoor je al denken… moet ik dat allemaal in huis halen? Gelukkig zijn er goede organische voedingslijnen met vloeibare meststoffen, waar alles al in één keer zit toegevoegd. Ze werken echter met name indirect: de voedingsstoffen voor de plant moeten worden vrijgemaakt door het bodemleven van bacteriën en schimmels. Het vereist een andere manier van tegen bemesten aankijken.

 

In navolging van de professionele markt zij veel van die meststoffen ook beschikbaar op de cannabis markt. Vaak zijn het hele gerenommeerde voedingen die voor onze markt onder een andere naam en soms in een iets andere samenstelling op de markt worden gebracht.

 

Ik heb iets tegen minerale meststoffen. Het is zelden een duurzaam product en kost veel energie om te maken. Het is geen schone industrie. Er worden uitstekende resultaten mee geboekt en op hydrocultuur kun je niet echt organisch werken door je medium. Maar als je op aarde of turf substraat werkt, waarom dan niet? Waarom ga je je dure substraat gebruiken als een hydrocultuur medium?

 

Voed je medium, niet je plant

Het principe is simpel: Je voedt met name het bodemleven van je medium, dat deze organische voedingsstoffen omzet naar voor de plant opneembare stoffen. Je zorgt er dus voor dat de ideale omstandigheden in je medium worden gecreëerd. Dat vereist ook ervaring met je plant, je zult hem goed moeten “lezen” want organische voeding werkt minder snel dan minerale. Dat is ook een voordeel: als je een keertje uitschiet is het geen ramp. Een overdosering minerale voeding heeft vrijwel direct een negatief effect op je plant.

 

Maar belangrijk bij organische voeding is dus je bodemleven! Zonder bodemleven gebeurt er weinig met al die mooie organische stoffen. Een RHP potgrond is in principe helemaal dood en kiemvrij. Het is dus verstandig om bodemleven te introduceren. Zo hou je in de hand wát er in je bodem gaat groeien. Ook ongunstige schimmels en bacteriën kunnen namelijk je substraat gaan bevolken, met bijvoorbeeld wortelrot, tekorten en ziektes tot gevolg.

Schimmels en bacteriën

Zondermeer de belangrijkste schimmels in je bodem zijn de Mycorrhiza en Trichoderma. Mycorrhiza is een wortelschimmel die in symbiose leeft met de wortels. Kort gezegd breidt deze schimmel het wortelstelsel enorm uit, zorgt ze er dat de wortels langer blijven leven en geeft ze bescherming tegen ongunstige schimmels, die ziekten kunnen veroorzaken. Dat laatste doet ook de Trichoderma harzianum. Het is een soort “killer schimmel” dat pathogene (kwalijke) schimmels verdrukt. Samen dus een gouden team voor in je bodem!

 

Mycorrhiza hoef je maar één keer toe te voegen, in je kleinste pot. De schimmelsporen moeten écht met de wortels in aanraking komen om te kunnen ontwikkelen. Daarna groeien ze met je wortelkluit mee. Het geeft bijzonder mooie worteling van je planten, ze vinden het geweldig!

 

Maar er is meer nodig. Bacteriën die samenwerken met deze schimmels, enzymen produceren, stikstof binden en nog veel meer! Gelukkig zijn deze er in diverse kant en klare preparaten. Onthoud: Schimmels moet je mengen met je aarde (ze zijn te groot om met gietwater te geven), bodembacteriën kun je aangieten.

 

Nou is het vrijwel onmogelijk om de natuur in een potje na te doen, laat staan een evenwicht te bereiken. Daarom moeten de bodembacteriën regelmatig worden aangevuld.

 

De zoektocht naar de bron…

Zoals gezegd: kwekers zijn eigenwijs. Afgelopen jaar ben ik dan echt diep in de organische voedingen gedoken. Veel met organische kwekers uit de hobby sferen en de professionele markt gesproken. Leveranciers bezocht, producten uitgeprobeerd, af en toe vallen en opstaan maar nu uiteindelijk met een fantastisch resultaat. Ik wil niet anders meer!

 

In een serie volgende artikelen zal ik aan de hand van een aantal kweekverslagen de diverse producten en hun toepassingen nader toelichten. Kortom, dat belooft een hoop groene porno zoals we op het forum zeggen!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er worden uitstekende resultaten mee geboekt en op hydrocultuur kun je niet echt organisch werken door je medium. Maar als je op aarde of turf substraat werkt, waarom dan niet? Waarom ga je je dure substraat gebruiken als een hydrocultuur medium?

 

Ik denk dat ik hier wel wat over kan zeggen .

De N's P's en K's die uit organisch materiaal vrijkomen in grond doen dat in een bepaalde snelheid . Wanneer de hoeveelheid grond per plant beperkt is kan de situatie ontstaan dat er onvoldoende voeding vrij komt . Een potje van bv 7,5 liter is een onnatuurlijk kleine hoeveelheid grond waarin onvoldoende voeding vrij komt voor de plant ,zelfs bij een goed bodemleven. De hoeveelheid grond per plant is dus van groot belang .

 

De elementen die de plant als voeding tot zich neemt zijn in het geval van organisch en mineraal dezelfde . Organisch materiaal moet echter eerst afbreken om z'n mineralen af te geven (mineralisatie)

 

Alles wat je als EC kunt meten is overigens altijd mineraal van aard. Vloeibare organische voedingen bevatten ook nog behoorlijk veel mineralen want ze hebben een behoorlijk hoge EC .

Ook koeienmest mag maar in beperkte hoeveelheden worden gebruikt door boeren omdat ook deze biologische vorm van bemesting kan zorgen voor een door mineralen vervuild grondwater . Overbemesten is met organisch materiaal ook mogelijk . Wanneer plantenmateriaal lang heeft kunnen komposteren kan de EC ervan enorm oplopen omdat er een groot deel is gemineraliseerd .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biologisch kweken in kleine volumes met kore teelten is niet zomaar mogelijk. De minerale omzetting is gewoon te traag.

Je zal dus moeten werken met voor-fermentatie van organische stoffen buiten de pot.

Eigenljk ga je dan werken met thee van organische meststoffen of extracten van vergistings produkten.

 

De direct opneembare mineralen uit organische meststoffen hebben ook vaak de verkeerde samenstelling.

Zo is vaak de NPK verhouding verkeerd en ontbreken er veel sporen.

 

Kweken is al moeilijk, bio kweken vraagt echt veel vakkennis. Het is mogelijk, maar niet zomaar.

 

Hybride kweken heeft mijn voorkeur, zoveel mogelijk bio en bijsturen met minerale stoffen die het minst het bodemleven verstoren.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is zelden een duurzaam product en kost veel energie om te maken. Het is geen schone industrie.

Ohja ? Pure mineralen zijn de meest zuivere vorm van voeding, deze stoffen kunnen alleen milieuvriendelijk gemaakt worden. Het maken van simpele minerale stoffen levert vrijwel nooit een milieuonvriendelijke waste-stream op. Het maken van complexe organische verbindigen (niet te verwarren met organische voeding) levert de chemische industrie een slechte naam op.

 

Er worden uitstekende resultaten mee geboekt en op hydrocultuur kun je niet echt organisch werken door je medium.

Dat kan wel, ik ben nog in gesprek met de leverancier, maar er komt een hydromedium naar mij toe waar wél biologisch/organisch op gekweekt kan worden (gewoon, omdat het kan...). Lees: een goedkoop voedingsarm medium dat een prima voedingsbodem vormt voor bacteriën.

 

Maar als je op aarde of turf substraat werkt, waarom dan niet? Waarom ga je je dure substraat gebruiken als een hydrocultuur medium?

Omdat het goed werkt ?

 

Ik denk dat Atmosphere een punt heeft als het gaat om potgrootte. Om de symbiose te kunnen garanderen is een grote pot nodig, met veel substraat.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant om te lezen dit :rolleyes:

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@atmosphere: Helemaal mee eens hoor. Dit was ook pas het eerste artikel (waar de redactie in de essensie weer een hele foute titel boven heeft geplakt overigens) van een serie. Organische teelt in kleine potjes is best moeilijk, ik zou persoonlijk eigenlijk onder de 12 liter er niet eens aan beginnen en een goed voorbemeste grond gebruiken. Hoe meer hoe liever. Denk ook dat dat het grote voordeel is van een aardebak. Hoewel het ook daar nog vrijwel onmogelijk is om een echt evenwicht te bereiken heb je daar wel volume. Kom daar in het volgende artikel op terug overigens. Hier zie je ook het grote verschil tussen de 2,5 meter hoge bomen uit een 3,5 liter potje (Bedrocan) en wat wij graag organisch doen: Lekker in een dikke pot met aarde (ehm, substraat bedoel ik :smoke).

 

@hjm: Ben ik ook helemaal niet op tegen. Bionova doet het al jaren en daar heb ik ook goede ervaringen mee. Daar zijn ook minerale meststoffen van biologisch oorsprong voor gebruikt (wat als ik het goed heb begrepen uit delfstoffen afkomstig is en niet uit de chemische fabriek). Nog steeds mineraal uiteraard, maar een gedeelte van je organische voeding bestaat tenslotte ook uit direct opneembare zouten. Ik geef mijn mannen in die 1-liter potjes bijvoorbeeld wat extra BN grond supermix. Helemaal organisch trek je dat moeilijk voor lange tijd in één klein 1-liter potje (ik niet in ieder geval als ze wat groter worden ;) ). BAC voeding bevat overigens ook snel en langzaam vrijkomende stikstoffen maar je hebt nou eenmaal wel een flink medium nodig om voldoende mineralisatie te krijgen. Helemaal mee eens.

 

@Kees:

 

Punt 1: minerale delfstoffen duurzaam? :rolleyes: Het produceren van kunstmest kost veel energie. Het transporteren van delfstoffen óók. Lokale organische meststoffen zijn wat dat betreft een stuk goedkoper. Toegegeven, niet alle organische meststoffen kun je lokaal krijgen, maar veel wel! Ik heb het niet over de zuiverheid van de stof, ik heb het over duurzaamheid en directe en indirecte milieubelasting, wat dat betreft is het géén schone industrie (hoewel er jaarlijks ook vele tonnen CO2 uit de lucht wordt gehaald voor kunstmestproductie). Enkele quotes:

 

Om 1 kg stikstof te produceren (voor kunstmest), is het equivalent van 1,4 tot 1,8 liter diesel nodig. De VS produceerden in 2002 12 miljoen ton stikstof voor kunstmest, hetgeen overeenkomt met 15,3 miljard liter diesel oftewel 96,2 miljoen vaten olie.
Kalium en fosfor wordt op verschillende plaatsen ter wereld gewonnen en naar ons getransporteerd. Transport en distributie brengen een groot energieverbruik teweeg. Stikstof wordt door een chemisch proces verkregen (Haber-Bosch procedé). Om 1 ton stikstof te produceren is 5 ton steenkool nodig. Dat betekent dat de producten uit de gewone landbouw bemest zijn ten koste van veel energie, terwijl de bio-boer voor zijn bemesting nauwelijks energie verbruikt, maar wel meer werk heeft.

 

Punt 2: Er zijn nog niet zo lang en niet zo veel organische voedingen op de markt voor hydrocultuur. Het gaat daarbij niet om het medium, maar om de voeding. Natuurlijk kun je organisch kweken op vrijwel ieder medium, mits de meststoffen daar op zijn afgestemd. Ik zeg alleen dat het zonde is om een mooie potgrond als mineraal meium te nemen. Ga dan gewoon gelijk op steenwol of zo over. En je zult toch moeten toegeven dat 99,9% van alle hydro kwekers minerale voedingen gebruikt en dat ook vrijwel alle hydro ontwikkelde meststoffen mineraal zijn.

 

Ik snap je derde punt niet zo goed. Je gaat een organisch medium gebruiken om een hydro kweek mee te doen, zit met ingewikkelde aarde om af te voeren etc. etc. Je hebt zelf gezien hoe dat veel makkelijker kan op 3,5 liter steenwol. Dan ga je toch niet met aarde lopen kloten? Ben ik helemaal vóór. Als je het doet, doe het dan goed. Als je op aarde kweekt en organisch, ja, dan heb je wel een flinke pot nodig, je hebt mij nooit anders horen zeggen. Als je niet organisch kweekt dan kun je in mijn ogen veel beter kiezen voor een stabieler substraat dan potgrond dat maar een zeer beperkte levensduur heeft. Daarom niet.

 

Affijn, dit was nog maar het prille begin op de mooie weg naar organisch tuinieren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn ogen ook Whazzup, maar de meeste chemiekwekers hier doen het nog steeds op aarde, omdat het voor hen zo goed werkt... Dus wat dat betreft kan ik het wel begrijpen.

 

En begrijp me niet verkeerd, kunstmest maken kost CO2, maar bio-voeding maken kost net zo hard CO2... 1kg stikstof in voeding staat gelijk aan misschien wel een vaatje biologische voeding (pin me er niet op vast, het is zeker geen 5 liter...) en dat kost ook wel wat energie om te maken.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar de meeste chemiekwekers hier doen het nog steeds op aarde, omdat het voor hen zo goed werkt

 

Of het goed werkt laat ik in het midden, de houdbaarheid in het vat speelt bij mij een grotere rol. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed onderbouwd artikel Whazzup :rolleyes:

 

Misschien als aanvulling goed te vermelden dat een organische voeding/stimulator een samenspel regeld in je aarde aangezien je aarde ook van organische aard is zullen ze elkaar steunen en bufferen.De organische voeding heeft dus een positieve uitwerking op de aarde waardoor de aarde langer in orde blijft en er een volledige gezonde cilus op gedraaid kan worden.

Chemie zal geen positieve uitwerkling hebben op dezelfde aarde en met gering verkeerd gebruik zelfs je aarde tegenwerken en daardoor de levens duur van je aarde verkorten en je zult je ciclus niet rustig meer kunnen uitdraaien.

 

De natuur heeft zulke mooie dingen geschapen

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Biologisch kweken in kleine volumes met kore teelten is niet zomaar mogelijk. De minerale omzetting is gewoon te traag.

Je zal dus moeten werken met voor-fermentatie van organische stoffen buiten de pot.

Eigenljk ga je dan werken met thee van organische meststoffen of extracten van vergistings produkten.

 

De direct opneembare mineralen uit organische meststoffen hebben ook vaak de verkeerde samenstelling.

Zo is vaak de NPK verhouding verkeerd en ontbreken er veel sporen.

 

Kweken is al moeilijk, bio kweken vraagt echt veel vakkennis. Het is mogelijk, maar niet zomaar.

 

Hybride kweken heeft mijn voorkeur, zoveel mogelijk bio en bijsturen met minerale stoffen die het minst het bodemleven verstoren.

 

Groet, hjm

 

Hier ben ik het volledig mee eens

Jij weet heel goed waar je over praat zo te horen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chemie zal geen positieve uitwerkling hebben op dezelfde aarde en met gering verkeerd gebruik zelfs je aarde tegenwerken en daardoor de levens duur van je aarde verkorten en je zult je ciclus niet rustig meer kunnen uitdraaien.

 

Op welke chemie doel je , de organische chemie of de anorganische chemie?

 

Het toepassen van minerale voeding op aarde is zeer zeker uitkijken geblazen , een te hoog zoutgehalte zal het bodemleven namelijk verstoren .

 

Belangrijk is wel te realiseren dat de vloeibare organische voedingen ook behoorlijk wat zouten bevatten, blijkt uit EC metingen. Dus ook daarmee moet je oppassen.

 

Bij de afbraak van organisch materiaal (o.a. onder invloed van het bodemleven) komen namelijk ook zouten vrij .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zouten welke uit organisch materiaal vrij zijn gemaakt kunnen ook weer tot organische vorm (ingekapseld zeg maar) weg gezet worden om later gebruikt te kunnen worden wanneer nodig.Op deze manier zullen ze niet schadelijk wezen voor de wortels en/of het bodemleven.Dit is ook een stuk samenwerking zoals het in de bodem hoort te gaan en dit heb je eerder voor elkaar als je op een organische manier bij mest.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik wel even toevoegen aan deze (fijne) discussie dat Sannie en Atmo toch wel belangrijke inspiratiebronnen voor me zijn geweest hoor! Ik heb alleen de moeite genomen om te trachten een en ander voorzichtig, en in stapjes op papier te gaan zetten.

 

Organisch kweken en wat er zich allemaal in de medium afspeelt is een zeer complexe zaak. Je kunt dat eigenlijk niet echt vereenvoudigen, maar met name voor EssensiE leek een een wat meer "Jip en Janneke" aanpak van de basisprincipes wel zinvol.

 

Dat veel kwekers op allerlei verschillende manieren een goed resultaat halen met organisch kweken zal volgen op deze inleiding. The proof of the pudding zogezegd. Met mooie foto's uiteraard en om die te kunnen maken zit ik likkebaardend te kijken naar....

Front.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie graag dergelijke artikelen in de bladen verschijnen 'Whazzup" want kritische artikelen zijn een zeldzaamheid.

En relevant vind ik het stuk zeker.

 

Mijn stukje staat ook weer in deze essensie trouwens ,alleen ben ik weer eens vergeten m'n naam erbij te vermelden. Het gaat onder andere over zoutconcentraties.

 

In grond heb je altijd met een combinatie van organische en anorganische chemie te maken , die zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bodemprocessen zijn zeer zeker complexe materie, en dat maakt het vaak lastig te voorspellen wat er precies in de grond gebeurd . Vandaar ook dat men in de glastuinbouw vaak kiest voor hydroteelt . Dit zegt natuurlijk niet dat hydro ook voor de thuiskweker beter zou zijn .

Wel denk ik , hoe meer grond per plant ,des te biologischer je kunt telen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan maakt het ook nog uit of je 'bio' kweekt op een stabile bodem (C-N) zoals gecomposteerde cocos of hoogvenen.

Kweek je op "verse" en onstabiele bodems als blonde cocos of blond witveen ben je gelijk aan de beurd als de biochemie los barst :rolleyes:

 

Inderdaat worden minerale stoffen in eiwitten en chelaten vastgelegd, maar zijn toch snel beschikbaar.

Dit wordt bewezen door het effect van de geprezen compost thee. Wat trouwens helemaal geen nieuw idee is!

 

Het beste doe je alles in de grond wat je je planten wil geven, doe er compost, compostmaker of een andere bron van

beesies in en laat dat een paar weken staan op een niet te koude plaats.

 

Zelfs als je dan producten als thomaskali of andere minerale (delf) stoffen gebruikt, worden die alvast door bacteriën in eiwitten en chelaten vastgelegd.

 

Biochemie is ook chemie, dat wordt vaak vergeten. Vandaar de vreemde ideën over minerale voeding. "ja, dan rook je die vergif" en dat soort oprispingen.

 

Kunstmest is niet giftig, ik breng een hoop mest aan de broei met kalkammonsalpeter, vinden de bacteriën lekker!

Dat is nog eens biochemie, heb zelfs al eens zo'n hoop in de brand gehad ;)

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik het wel mee eens, zoveel mogelijk vooraf in je grond stoppen en dan eventueel alleen nog maar aanvullen wat er verbruikt is zeg maar. Ik zie daar keer op keer de beste resultaten mee in grote hoeveelheden grond. Kijk een naar de kweken van Fotografe bijvoorbeeld, in de badkuip, of de aardebakken die het uitstekend doen. Het bodemleven af en toe een beetje kietelen door wat toe te voegen kan geen kwaad. Compostthee is inderdaad eigenlijk al zo oud als de weg naar Kralingen (en die is erg oud), maar een stabiel recept is wel lekker om het voorspelbaar te maken. Wel wat heftig voor kleine plantjes - dat zou ik persoonlijk niet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Compostthee is inderdaad eigenlijk al zo oud als de weg naar Kralingen (en die is erg oud)

 

Nooit geweten dat compostthee pas in 1244 was ontdekt :rolleyes:

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien leuk om te weten.

 

Vroeger............................ :wacko: .werd in het najaar op vette grond en in het voorjaar op zand gronden stalmest (of wat men had) ingespit.

Dat was de bemesting. Dat was genoeg voor een korte of weinig eisende teeld te mesten. En ook voor tuinen.

Wilde je later extra mesten, maakte je "gier"

In een emmer of grote bak deet je mest en/of porrie (compost) en roerde dat met water.

Dat liet je even staan en dan goot je dat water (gier) bij je planten.

 

Zo teelde opa en ook mijn vader nog wel (zeker na de oorlog toen kunstmest schaars was) ruim voldoende groente voor de hele straat.

 

Deze methode stamt uit de oudheid, en sterft maar niet uit. Geeft ook de waarde aan. Heil DOC :rolleyes:

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn ik heb totaal geen verstand van de dingen waar jullie over praten MAAR ik vind het wel erg boeiend en mijn :rolleyes: draaien nu ook zo in mijn hoofd.

waarom ik het zo boeiend vind is omdat ik zelf ook een redelijke aardebak heb staan ( 2 x 1.2 x 0.55 ) en eigenlijk ook graag organisch wil gaan kweken :likken:

 

dus doe mij en een hoop anderen een plezier en KOM OP MET DE VERDERE INFO :wacko:

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik nou knabbel :wacko:

en laat aan jullie de babbel :likken:

Dan weet ik binnenkort,

hoe ik al die potjes en pannetjes in 't lab,

echt kan hanteren.

 

 

:rolleyes:

 

sssssssssssssssssssssssstttttt, work in progres.

 

Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe nou ik denk dat het artikel je enthousiast maakt en in ieder geval op weg moet helpen, verder staat er enorm veel over organisch kweken hier op het forum. Specifieke vragen zijn wat makkelijker te beantwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vroeger............................ :tu .werd in het najaar op vette grond en in het voorjaar op zand gronden stalmest (of wat men had) ingespit.

Dat was de bemesting. Dat was genoeg voor een korte of weinig eisende teeld te mesten. En ook voor tuinen.

Wilde je later extra mesten, maakte je "gier"

In een emmer of grote bak deet je mest en/of porrie (compost) en roerde dat met water.

Dat liet je even staan en dan goot je dat water (gier) bij je planten.

 

Lol dat is precies hoe ik al 5 jaar bezig ben in mijn kas! :lol:

 

En zoals je zegt, tomaten voor 3 straten, wiet voor een heel dorp :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat, en niet anders. :lol:

 

Vergeet niet elk 2e of 3e jaar je kas onder water te zetten, liefst uit de sloot, anders uit de kraan.

 

3 dagen of langer min.5 cm water op de grond houden. Dijken voor de deur dus.

 

Alle opgehoopte zouten spoelen nu uit, en de meeste schadelijke bodem insecten en schimmels gaan naar de knoppe.

 

Als de boel weer is opgedroogd een zak verse compost of een pak Ecostyle compostmaker door de grond mengen voor de beesies.

 

Als je de ruimte hebt zou ik buiten de kas een compost bak maken waar je alles voorverteerd.

Als je daar wat kalkammonsalpeter bij mengt, voorkom je al te grote verstoringen van je C-N verhuding in de grond.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat onderwater zetten heb ik nog niet aan gedacht, wel zeker een goede tip.. Afgelopen jaar liepen de beestjes op een bepaald moment een beetje uit de hand ja.. Zal nog een flinke klus worden om het onder water te krijgen, maar ga het zeker proberen denk ik.. Een dikke pomp is aanwezig, een sloot met schoon water ook :P Nu nog op Hollandse stijl dijken aanleggen..

 

In principe heb ik al een plek waar ik de mest een half tot een jaar voor verteer, alleen is het geen bak maar gewoon een hoop..

 

ik zal wat met je tips doen HJM, hoop alleen dat de planten dan niet helemaal extreem de kas uit groeien :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...