Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tnt

Teken Het Hoe En Wat Te Doen

Recommended Posts

Wat zijn teken?

 

gallery_5624_680_13850.jpg

 

Teken zijn kleine spinachtige beestjes die vooral in bomen en struiken zitten. Ze variëren in grootte van een halve tot enkele millimeters. Ze worden zelden groter dan een centimeter. Teken zijn parasieten. Ze leven van bloed dat ze opzuigen bij mensen en dieren.

 

Waarom zijn tekenbeten riskant?

 

Sommige teken zijn besmet met een bacterie, die via een beet kan worden overgebracht op mensen. Op deze manier kan men de ziekte van Lyme (Lyme's disease) oplopen.

 

De ziekte van Lyme komt in Nederland vaak voor. Gemiddeld 14 procent van de teken is besmet met Lyme. Uit een enquête van het RIVM uit 1994 bleek dat in dat jaar 33.000 Nederlanders hun huisarts bezochten vanwege een tekenbeet. Van hen kregen 6500 de ziekte van Lyme. In 2005 waren deze aantallen opgelopen tot 73.000 bezoekjes en 17.000 geconstateerde besmettingen.

 

 

De belangrijkste risicofactor op besmetting is de tijd die de teek op de huid doorbrengt. De teek moet meestal eerst een paar uur rondkruipen om een geschikte plek te vinden. Eenmaal genesteld begint hij zich vol bloed te zuigen. Dat duurt wel 24 tot 78 uur. Pas tegen het einde ervan worden, als de teek ze bij zich draagt, de ziekmakende bacteriën overgebracht. Als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd, bestaat er dus nauwelijks gevaar voor besmetting, maar daarna wordt de kans op Lyme groter.

 

Hoe loopt u een teek op?

Teken zitten meestal in lage vegetatie, zoals struiken en hoge grassen, en soms ook in bomen. Vaak wordt verteld dat teken zich uit een boom kunnen laten vallen zodra een wandelaar passeert, maar volgens verschillende bronnen is dit een fabeltje.

 

Wel staat vast dat teken graag op plaatsen gaan zitten waar de huid zacht, vochtig en warm is. u kunt ze aantreffen achter de oren in de haren, tussen huidplooien, tussen tenen en vingers, in de knieholte, onder de elastiek van ondergoed of kousen, maar ook op andere plaatsen.

 

Waar is de kans het grootst?

Volgens Wageningse onderzoekers worden 41 procent van de tekenbeten opgelopen in het bos en 31 procent in de eigen tuin, dus ook bij het tuinieren loopt u risico. Ook in duinen zijn veel teken te vinden.

 

Tekenbeten komen het vaakst voor als het een beetje warm en vochtig is. Bij temperaturen onder de 5-10 graden Celsius zijn ze nauwelijks actief.

 

De meest riskante gebieden in Nederland zijn de Flevopolder, het Gooi, de regio Arnhem-Apeldoorn, Zeeland en het noorden van Limburg. Vooral de Flevopolder is berucht: wandelaars die daar van de paden afwijken, kunnen soms meer dan 100 tekenbeten oplopen.

 

In België is de kans op een tekenbeet het grootst in het oosten van Vlaanderen en Wallonië.

 

gallery_5624_680_29722.jpg

 

Hoe voorkomt u dat?

Wijk nooit van de wandelpaden af en vermijd contact met struikgewas en hoog gras. Zorg ervoor dat alle lichaamsdelen bedekt zijn. Draag dus geen korte broek en korte mouwen. Stop in risicogebieden desnoods de broekspijpen in de sokken. Teken kunnen namelijk zelfs door de kleinste openingen naar binnen kruipen. Controleer 's avonds na verblijf in de natuur de huid op de aanwezigheid van teken. Zoals gezegd kunnen ze bijna overal zitten.

 

Voor zover ons bekend is er in Nederland maar één tekenwerend middeltje verkrijgbaar: de Care Plus Natural Tick Deo. Dit kunt u via internet bij Tropenzorg bestellen: www.careplus.nl. Goede alternatieven zijn insectenwerende middeltjes met de stof Deet erin (30-50%, kleine kinderen wat minder). Naar verluidt werkt ook Autan, aangebracht op de broekspijpen, goed. Verder is proefondervindelijk bij soldaten vastgesteld dat het eten van knoflook teken op afstand houdt.

 

Een lezer attendeerde ons nog op het nieuwe middel Plantacell Zeckenpech. We zijn het in Nederland nooit tegengekomen en vermoeden dat het alleen bij Duitse apothekers verkrijgbaar is.

 

Hoe verwijdert u een teek?

 

Soms laten teken uit zichzelf los als u een hete douche of een heet bad neemt, maar dit werkt lang niet altijd.

 

Wat u in ieder geval nóóit moet doen: de teek verdoven met alcohol, ether of andere middelen. Daardoor zou de teek kunnen braken en zijn ziektekiemen alsnog aan u overdragen.

 

Ook niet veilig is de teek tussen duim en wijsvinger vast te pakken en omhoog te trekken. Zo kunt u de teek platdrukken, met ook weer tot gevolg dat de bacteriën in uw lichaam komen.

 

Veel beter is om een speciale tekentang te gebruiken. Bij de apotheek en bij de stichting SAAG kunt u deze krijgen onder de naam Teek it easy. Met de tang moet u de teek in zijn 'nek' vastpakken en net zolang ronddraaien totdat hij loslaat. Soms blijft de kop van de teek achter. Dat is geen probleem. Het restant komt er, net als een splinter, na een paar dagen vanzelf wel uit.

 

Een ander hulpje is de TRIX Tick Remover Pen van CODA Producten BV. Dit pincet bevat een 'lasso' waarmee u de teek bij de nek kunt vastpakken en wegdraaien. TRIX is verkrijgbaar bij apotheek en enkele buitensportzaken, o.a. Bever Zwerfsport en Zwerfkei. Voor meer informatie: Coda Products.

 

Verder is sinds kort de TickedOFF, een Amerikaans handigheidje om teken te verwijderen, in Nederland verkrijgbaar onder de naam Teekweg. De Teekweg oogt als een plastic maatlepeltje met een scherpe inkeping. Met het lepeltje kunt u in één beweging teken opscheppen, die dankzij de inkeping pijnloos worden losgetrokken van de huid. Voor meer informatie: Teekweg.

 

 

In plaats van een tekentang lukt het verwijderen vaak ook met een gewone pincet, maar dit is wat riskanter. Een teek die zich al heeft volgezogen met bloed heeft een dik achterlijf, waardoor die niet goed in zijn nek is vast te pakken zonder het lijf plat te drukken.

 

Ontsmet, zodra de teek is verwijderd, de plek met jodium of alcohol.

 

Wat is de ziekte van Lyme?

Lyme is een plaatsje in de Amerikaanse staat Connecticut, waar in 1975 een epidemie uitbrak van gewrichtsaandoeningen. Na intensief onderzoek bleek de boosdoener een bacterie (Borrelia burgdorferi), die door teken werd overgedragen.

 

De bacterie behoort tot de familie van de spirochaeten, die ook ziekten als syfilis en Weil veroorzaken. Spirochaeten kunnen zich verspreiden via bloed en lymfe. De symptomen van de ziekte van Lyme kunnen daardoor in het hele lichaam optreden.

 

Wat zijn de symptomen?

De ziekte van Lyme kan aandoeningen van gewrichten, huid, zenuwstelsel en hart veroorzaken. De ziekte kent drie opeenvolgende stadia.

 

Eerste stadium: (dagen tot weken na de tekenbeet)

Binnen drie weken na de tekenbeet ontstaat vaak een rode ringvormige plek, die geleidelijk groter wordt. De ring blijft maanden zichtbaar. Belangrijk: de ziekte van Lyme komt ook wel voor zonder deze rode ring.

 

Tweede stadium: (weken tot maanden na de tekenbeet)

Enkele weken tot enkele maanden na de tekenbeet kunnen aandoeningen van het zenuwstelsel, de gewrichten en het hart ontstaan. Dit kan leiden tot pijn in de armen of benen, hoofdpijn, dubbel zien en een aangezichtsverlamming, waardoor het ooglid niet meer sluit en de mondhoek hangt. Hartklachten zijn zeldzaam.

 

Derde stadium: (maanden tot jaren na de tekenbeet)

De neurologische verschijnselen en gewrichtsklachten worden chronisch. De huid van handen onderarmen, onderbenen en voeten kunnen donkerrood tot paars verkleuren. In zeldzame gevallen kan Lyme tot de dood leiden.

 

Een volledige lijst van symptomen is te vinden op www.lymevereniging.nl en www.lymenet.nl.

 

Hoe is de ziekte te behandelen?

Er bestaat nog geen vaccin tegen Lyme op de markt. De ziekte kunt u dus niet met medische middelen voorkomen.

 

Gelukkig is behandelen en genezen met antibiotica in elk stadium van de ziekte wel mogelijk. De kans op herstel is bijna 100%, maar in een later stadium groeit de kans op restverschijnselen.

 

Ga in ieder geval altijd naar de huisarts. Gebruik nóóit aspirine om koorts te onderdrukken. Paracetamol is daarentegen niet gevaarlijk.

 

Is Lyme besmettelijk?

De ziekte is niet besmettelijk. Mensen kunnen elkaar niet besmetten en kunnen ook niet besmet raken door teken te verwijderen bij andere mensen of bij honden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg belangrijk voor de avontuur in spe!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je eventjes mooi samengevat tnt,

 

Belangerijk !, ook omdat met het warmer worden van het klimaat

( Al is daar nu weinig van te merken !!)

de teken steeds meer word gesingaleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou infiniti teken zijn hier altijd al geweest hoor. 30 jaar geleden pulkte ik ze al regelmatig uit de pels van onze poes..

Op de veluwe maar ook hier op de utrechtse heuvelrug krioelt het er van.

 

Misschien iets minder nu de gristentaliban druk is met de heksenjacht op het everzwijn? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

Geïnformeerd mag men over dit kleine beestje wel zijn!

 

Teken zullen er aaltijd al geweest zijn, maar door de opwarming van het klimaat krijgen wij hier in het koudere europa steeds meer last van vervelende, soms exotische insecten. Vroeger vergeleken met nu waren de winters strenger, hierdoor werd er elk jaar een deel van de tekenpopulatie en andere engerds swinters gedood. Nu met de zachtere winters blijft die populatie dus meer gespaard, en komen er ook meer en vreemdere insecten mee over met de veranderende temperatuur. Hierdoor zijn er wel regelmatig wat van die beestjes te vinden.

 

Eens uit de natuur of de volgende maal onder de douche je goed controleren.

Vind je er een kan je ze vaak ook al gewoon eruit vrijven/draaien. Je moet met je vingertop tegen het achterlijfje aan duwen/vrijven terwijl je met de vingertop kleine rondjes draait, steeds in de zelfde richting om het puntje waar hij zich heeft vastgebeten, . Na een tijd wordt hij duizelig, een voor een laat hij de pootjes los als je blijft draaien en tot hij uiteindelijk eruit valt. Maar bij somige lastige kleintjes is zo een tangetje wel handig, maar heb je het ergens niet bij lukt het zo meestal ook wel.

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regelmatig knoflook eten helpt tegen teken zoals aan gegeven in het verhaal

Zelfs me honden eten zomers knoflook

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

ik kom uit de flevopolder en voor ik naar mijn guerilla plekken ga bereid ik me altijd goed voor (broek in sokken, lange trui enz.). het stikt hier echt van die beesten. :P er zitten er altijd wel minimaal 2 op mijn broek of jas. het zijn echt rotbeesten, ik kreeg er een keer één toen ik aan het spacen was op paddo's in het bos (we zaten in een tent zonder binnentent midden in het bos) en dan wordt je opzich vrij paranoïde. :D mijn hond heeft er ook vaak last van en mijn moeder is al twee keer gebeten door een geïnfecteerde teek (ze was er gelukkig op tijd bij en kreeg antibiotica)! dit is voor mij echt een reden om niet te vaak naar de guerillaplekken te gaan, maar ja het is hier dan ook vrij erg.

 

mvg jonkoman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veel beter is om een speciale tekentang te gebruiken. Bij de apotheek en bij de stichting SAAG kunt u deze krijgen onder de naam Teek it easy. Met de tang moet u de teek in zijn 'nek' vastpakken en net zolang ronddraaien totdat hij loslaat. Soms blijft de kop van de teek achter. Dat is geen probleem. Het restant komt er, net als een splinter, na een paar dagen vanzelf wel uit.

 

Een ander hulpje is de TRIX Tick Remover Pen van CODA Producten BV. Dit pincet bevat een 'lasso' waarmee u de teek bij de nek kunt vastpakken en wegdraaien. TRIX is verkrijgbaar bij apotheek en enkele buitensportzaken, o.a. Bever Zwerfsport en Zwerfkei. Voor meer informatie: Coda Products.

 

Verder is sinds kort de TickedOFF, een Amerikaans handigheidje om teken te verwijderen, in Nederland verkrijgbaar onder de naam Teekweg. De Teekweg oogt als een plastic maatlepeltje met een scherpe inkeping. Met het lepeltje kunt u in één beweging teken opscheppen, die dankzij de inkeping pijnloos worden losgetrokken van de huid. Voor meer informatie: Teekweg.

Als iemand die aardig wat teken bij honden heeft verwijdert en nog steeds verwijder,raadt ik ten sterkste van deze drie de derde optie aan.

Een ander goed alternatief,wat ik zelf gebruik, is de :

O'Tom-Tick Twister

met hetzelfde principe als de TickedOFF/Teekweg.

Je kan die het beste vergelijken met het klauweind van een klauwhamer,waarmee je ipv een spijker een teek verwijdert.

De tangetjes uit de apotheek etc. zijn waardeloos,als je het knopje waarmee je de grijpers /pincers opent niet heel stevig omhoog trekt tijdens het proberen om de teek eruit te krijgen(en die zitten goed vast,geloof me),glijdt die geheid over de teek.

Gelijk met een beetje pech zijn maaginhoud naar binnen knijpend. :D

Doordat de tropische teken inmiddels zijn gearriveerd,raadt ik iedere hondenbezitter om zijn trouwe viervoeter(en de guerilla's onder ons hunzelf) het hele jaar door tegen teken te beschermen en te checken(binnen 24 uur weghalen vermindert de kans op overbrenging van evt. ziektes enorm).

Geef ze niet de kans :P .

Ik hou van moedertje natuur,maar teken en muggen zijn vogelvrij in mijn ogen. :dope:

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn kat met lange haren heeft hier nogal vaak last van.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou infiniti teken zijn hier altijd al geweest hoor. 30 jaar geleden pulkte ik ze al regelmatig uit de pels van onze poes..

Op de veluwe maar ook hier op de utrechtse heuvelrug krioelt het er van.

 

Misschien iets minder nu de gristentaliban druk is met de heksenjacht op het everzwijn? :D

 

Als je goed zou lezen wietvriend,

Dan zie je dat ik zeg dat er meer worden waargenomen, en niet dat ze er nooit

zijn geweest !!.

Graag je commentaar voor je houden als je niks te zeggen hebt.

 

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verder is proefondervindelijk bij soldaten vastgesteld dat het eten van knoflook teken op afstand houdt.

 

Die arme jongens en meisjes worden toch ook overal voor gebruikt.

 

Goed stuk TNT :P

 

Vraagje over foto van dat volgezogen teekje?

Zo heb ik er een stuk of drie van mijn hond zijn oor gehaald. Waren zo groot als een maiskorrel!

Hoelang zouden die al hebben gezeten?

Klopt het als ze zich vol hebben gezogen, ze er vanzelf weer afvallen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey tnt nice een zeer compleet verslag over teken ...

 

tsjaa werd erineens weer mee geconfronteerd na het lezen van tnt outdoor topic ... toen ik die teken weer zag!!!

 

onderschat deze kleine beestjes niet !!! dit soort topics zullen vooral zijn voor de jongeren onder ons ... de oudere zullen 9 van de 10 keer wle weten hoe en wat .... en zeker met steeds meer guarilla farmers is dit topic ZEER BELANGRIJK ...

 

en geloof het of niet het kan met de ziekte van lyme erg hard gaan ... je hebt geluk als je na een jaar tot het 3de stadium, pas komt !!!

 

een kennis van mijn is zodoende bijna zijn leven verloren ... hij heeft zelfs nooit de teek gevonden maar kreeg die 3 stadia's ontzettend snel achter elkaar ...vooral dat dubbel zien in het begin ...en uit angst veel misselijk en hoofdpijn ( hier kon de dokter nog niets vast stellen ) naar een maand of 2 was het zo erg dat hij zijn glas cola/bier niet meer vast kon houden en midden in de kroeg liet van ... een deur knop kon die niet meer omdraaien en zijn hart klopte als de motherf*cker alleen al als die op moest staan ...

 

in het derde stadium is bij hem pas lyme vast gestelt :D :P maar gelukkig vocht die zich er binnen 8 dagen weer aardig uit ... het is dus zeer belangrijk dat dit topic blijft leven ( erg dat ik er niet eerder aan heb gedacht TNXX TNT ) want de man was toen al dik 30+ dus ook een waarschuwing voor de ouderen !!!

 

deze kleine beestjes zorgen voor grootste problemen .... DUS CONTROLEREN NA ELKE GUARILLA TOCHT

 

TNT NOGMAALS HARTELIJK BEDANKT VOOR DIT ZEER DUIDELIJK TOPIC !!!

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tnt informatief stukje, bronvermelding is misschien wel netjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verder is proefondervindelijk bij soldaten vastgesteld dat het eten van knoflook teken op afstand houdt.

 

Die arme jongens en meisjes worden toch ook overal voor gebruikt.

 

Goed stuk TNT :P

 

Vraagje over foto van dat volgezogen teekje?

Zo heb ik er een stuk of drie van mijn hond zijn oor gehaald. Waren zo groot als een maiskorrel!

Hoelang zouden die al hebben gezeten?

Klopt het als ze zich vol hebben gezogen, ze er vanzelf weer afvallen?

 

Yep een teek die zich helemaal heeft volgesukt laat zich van zijn gastheer vallen. Dan op zoek naar plekkie om eitjes te leggen.

daar komen super ieniemienie teekjes uit, echt ter grootte van spint of kleiner. Als die zich vastbijten merk je dat niet direct, je ziet het niet snel, is tricky!

Afhankelijk van de plek (doorbloeding enzo) kan een teek zich in 1 tot enkele dagen volzuigen.

Ga er maar vanuit dat die er langer dan 24 uur gezeten hebben.

 

Mijn hond heeft er wekelijks meerderen. Heb hier in de omgeving (Utr. heuvelrug) nog niks gehoord over lyme of over mensen die hun hond aan een teek verloren zijn.

 

wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede info TNT

 

had er laatst ook een en ben tovoor de zekerheid ff naar de dokter gegaan

 

Was verder nix aan de hand maar er bleef een rode vlek staan na heverwijderen

 

Tegenwoordig kijk ik altijd goed of ik er geen heb als ik trug kom van (Safari)

 

Laters da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knoflooketers stinken, nee ruften!!! LOL

Blaas ik stiekum mijn rook in je gezicht>

Foei, komt er een goed topic. Beginnen ze weer gelijk knoflook te vreten. Haha

Stinkdieren.

Maar even terzake, ik heb er ook een. Alleen de viespeuk is verdwenen?

op mijn arm, een boorgat van 2 mm met een rode bult van 1 cm. Haha echt waar?

Mijn labje,=hond is waarschijnlijk de gastheer.

alleen, is die de laatste dagen ook lui.

Baasje alleen maar stoned.

maar het zal wel bij de evolutie horen, en moet je er weerstand tegen opbouwen.

Ooit wild zoals een ree of everzwijn geschoten? Ik soms.meestal schiet ik ernaast.

Die zitten onder, werkelijk met honderden, allemaal bangmakerij mensen.

Ik geloof niet dat het aan die teken ligt, maar aan het slachtoffer.

sommige mensen zijn allergisch voor bijensteken, andere trekken muggen aan?

In Indonesie zit die malariamug. Wij worden ziek ondanks de inentingen, zij zijn al ziek zonder die muggen?

 

Haha dankje wel Evert, Natte wiet verdampen in je Reisolator>Koop een goede Verdamper en je wiet droogt amper!

Moest toch even proeven van mijn buiten koninginnetje, Niks zo lekker als verse wiet? Of?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rustig maar....

:dope:

 

Als je goed zou lezen wietvriend,

Dan zie je dat ik zeg dat er meer worden waargenomen, en niet dat ze er nooit

zijn geweest !!.

Graag je commentaar voor je houden als je niks te zeggen hebt.

 

 

:P

 

@Aad, helemaal eens, ik hou van de natuur en heb respect voor alle dieren, de teek snap ik ook nog wel maar toch heb ik er een hekel aan, aan die sneaky suckers.:P

Btw het tekentangetje van die dierenwinkel is ok, handig als je een hond hebt om op te oefenen, dat wel. :D Je drukt hem (dat tekentangetje) in waardoor het bekkie opengaat, plaats over de teek en laat los, dan zit ie vast in de tang en kun je hem er rustig uitdraaien..:D

 

Echter ondanks al mijn bosbezoek heb ik relatief weinig vastgezogen teken gehad, dat veranderd echter zeer rap als je van de paden af gaat. Zeker op de veluwe, loop daar in de zomer een kilometer door bosbessen, lage eikjes en hoog gras.. Dan zit je echt compleet onder!

Heeft wel link met wat sjeepee zegt, veel wild = veel teken.

 

Maar van dat wild mogen ze afblijven hoor, voor je het weet hebben ze weer een excuus om die laatste 800 everzwijnen ook maar dood te schieten.

Jaja, onze regering weet wel wat goed is.. :(

 

Cu,

wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belangerijk !, ook omdat met het warmer worden van het klimaat

( Al is daar nu weinig van te merken !!)

de teken steeds meer word gesingaleerd

 

Ik denk juist andersom. De mensen zijn een beetje zeikerds en mietjes aan het worden?

No offence!!!

Ik bedoel het meer zo van we weten teveel over wat we eigenlijk niet willen weten.

ik zit al jaren onder de tekenbeten. mijn honden ook.

De overheid maakt gewoon mensen bang.

In amerika zijn ze al Chemstrains uit vliegtuigen aan het sproeien over dichtbevolkte gebieden tegen muggen?

Sorrie dit slaat pik op worst, maar dat outdoor 2008 wordt vet. Dikke rook om mijn hoofd

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sjeepee

10 jaar geleden had maar een klein deel de ziekte van lijm omdat de winters kouder waren.Nu is dit niet meer het geval en blijven er steets meer teken leven,en dus ook die met de ziekte van lijm

Het percentage wat op dit moment de ziekte van lijm bij zich heeft is rond de 40 %

 

Mijn vriendin heeft de ziekte van lijm en ik heb dus ook meerdere malen met de dokter gepraat,zelfs in het ziekenhuis en het aantal besmette mensen stijgd dramaties de laatste paar jaar.

 

Het grote probleem is dat het soms pas na een jaar boven komt en kan veel gevolgen voor je leven hebben ten aanzien van werk,school en sosiale leven.

 

Het is niet meer te onderschatten!! en het is darom ook een waarschuwing dat je gewoon moet opletten dat als je een tekenbeet hebt dat je het er op de goede manier uithaald en binnen 24 uur!!

Als ze gewoon op je lichaam zitten heb je het bijna altijd wel snel door maar als ze bv in je haar of onder je oksel zitten dan heb je gewoon meer risico dat je het niet door hebt,darom voorzichtigheid.

 

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en dat is ook de reden dat ik dit topic geopend heb

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik geloof je hoor tnt,

 

Een vriend van me had 2 teken, ik had em zo vaak gezegd van check jezelf erop maarja is eigenwijs en niet gedaan. Warm weer met kortebroek zag die er opeens 2 op zn been. Nu paar weken later heeft hij last van rode ogen, af en toe helemaal moe en slap en dan weer heel energiek.

 

tis allemaal vrij ernstig vind ik zelf, mja koppig blijven doen he en niks aan willen nemen.

 

en dan ook nog de teken effetjes met je nagels gaan verwijderen ipv teken pen....

 

Sja,

 

iedereen die er nu nog koppig over doet, je komt er wel achter wanneer je het hebt zal ik maar zeggen!

 

Groeten,

 

groningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder overdrijven, ik heb er gemiddeld 4 in de week hier in het midden van het land, toch merk ik het meestal snel genoeg, je voelt ze echt lopen op je lijf als je stil zit, mijn vriendinnetje had er vandaag nog 1 op haar rug.... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er valt hier weinig over te dim dammen ... de feiten staan vast rondom teken en lym ...

 

je kutn het krijgen ... is erg naar en zelfs dodelijk op langer termijn ... die termijn kan voor iedereen verschillend zijn !!! maar dat het kan STAAT VAST !!! ik heb het helaas bijna mee gemaakt ( gelukkig bijna niet helemaal ) ...

 

ach ja tnt ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fcgroningen e.a.

Wat je altijd moet doen na een tekenbeet (die je zo relaxed mogelijk en COMPLEET moet verwijderen) is de plek enkele weken in de gaten houden of er rode plekken/kringen ontstaan.

If so, dan is het zeer raadzaam een arts te bezoeken.

 

Los van ziektes is het sowieso raadzaam een tangetje te gebruiken omdat als je hem er gewoon uittrekt vaak de kop van de teek in de huid achterblijft. Dat kan irritaties veroorzaken en vaak zie je (zoals vroeger bij onze katten/honden toen de tangetjes er nog niet waren) dan een soort bult (ontsteking) waardoor de kop van de teek dieper en vaster komt te ziiten.

 

Dus altijd tangetje gebruiken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man,

 

die rode plek dat blijkt dus gewoon niet bepalend...

 

ook zonder ronde plek kan je ziek zijn.

 

Groeten,

 

groningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...