Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

3 manieren van ontkiemen (uitgebreid)

Recommended Posts

Over het ontkiemen zal men voorlopig nog niet uitgediscusseerd zijn,

maar zal toch proberen zo duidelijk mogelijk enkele richtlijnen neer te zetten.

 

Een ieder zal het er wel over eens zijn dat de meest donkere (en glimmende) zaden garant staat voor een goede kwaliteit zaad, maar daar alleen ben je er nog niet mee, het kan ook nog mannelijk zaad zijn, leuk van de kwaliteit, maar daar hebben de meeste helemaal niets aan (het is daarom raadzaam om 3-4 x zoveel zaden te ontkiemen dan nodig is, ivm uitval). Het schijnt dat je aan het zaad zal kunnen zien of het mannelijk of vrouwelijk is, of dit al zo is geloof ik niet zo, weet het in ieder geval niet; dus mocht er iemand hier info over heeft dan graag aanvulling . Maar dat maakt voor het ontkiemen op zich niets uit, dus verder.

 

Er zijn grofweg 3 manieren om zaadjes te ontkiemen:

1) zaadjes in een glas water

2) zaadjes in vochtige watten

3) zaadjes direct in de grond

 

 

 

1) Je kan de zaadjes simpel in een glas/bak water gooien, water wel dagelijks verversen.

Veel meer komt er dan niet bij kijken. Het is aan te raden om dit bij ongeveer 20 graden te doen. Na een paar dagen (3-5) zie je dan kleine witte puntjes verschijnen bij de eerste zaadjes, en gaat het zaadje open. Dit is het begin van de wortel en zodra deze 2-3 mm is kan je heel voorzichtig het zaadje/de zaadjes uit het water halen en deze in de stekkengrond steken, deze grond is speciaal voor stekken en verkrijgbaar bij een growshop, voorzien van extra sporen en mineralen. Plant deze uitgekomen zaadjes voorzichtig in de grond, evt ieder in een apart potje, in een kuiltje van 0,5 – 1 centimeter en dek ze dan voorzichtig met wat aarde toe. Het is belangrijk om ze niet teveel water te geven, verstanding om dit met een plantenspuit te doen ... kan je ook doseren, en (evt) bijlichten met een natrium of Tl lamp er (zeer) dicht op (zal ik wel aanraden).

 

Over deze diepte gaan ook de diverse meningen, een aantal geloven trouw aan een halve centimeter diepte en een aantal aan 2-3 centimeter diepte. Zelf zit ik het dichts bij de eerste groep (1cm) met als argument dat als de plantjes meer moeite moeten doen om boven te komen, ze er langer over doen en er kans op rot bestaat (waardoor ze helemaal niet meer boven komen). Maar aan de andere kant is er het nadeel van dicht aan het oppervlak dat de stengel nog niet echt stevig is geworden (heeft die zware arbeid niet verricht) en is de kans aanwezig dat je stengels vrij slap worden en zouden kunnen knakken (de bekende lange sprieten, al komt dit meestal door het licht). Kortom, ieder mag voor zich bepalen waar hij/zij in gelooft.

 

Verder over het ontkiemen in het glas water; het is echt mogelijk om zo te ontkiemen, het klinkt onlogisch (er kan bijv. geen zuurstof bij komen onder water), maar heb het vroeger met me onnozele hoofd ook wel zo gedaan, en ze ontkiemden (niet allemaal, maar toch). Simpeler kan het toch niet; het kan in mijn ogen wel wat doeltreffender, en dat is door de zaadjes in vochtige watten/tissues te leggen.

 

2) Ook hierbij direct volop verdeelde meningen, de één zegt in het licht, de ander zegt in het donker; ik ben een ander. Meest simpele is: 2 watjes/tissues vochtig maken, tussen die watjes doe je de zaadjes (wel de vochtigheid van de watjes elke dag controleren, niet te nat en zeker niet droog -> paar dagen (2-3) later zie je er worteltjes uit komen en dan doe je ze(met de wortel naar onderen) in de stekkengrond zoals hierboven reeds vermeldt. Dan vochtig en warm houden en per dag 18 uur licht. Vochtig betekend overigens niet (zeik)nat. De eerste dagen geen extra voeding geven, gewoon kraantjeswater.

 

En dan zijn er dus ook hier de verschillende manieren:

Je kan de watjes in een schoteltje leggen met daarop omgedraaid een ander schoteltje (voorstander van ontkiemen in het donker), na 2-3 dagen komen de zaadjes uit.

een ander neemt een schoteltje en spant daar huishoudfolie over (met paar gaatjes voor de lucht), de voorstanders van ontkiemen in het licht . In de diverse gevallen dus met (zelfs) een lamp erboven. Ben zelf van mening dat veel licht bij het ontkiemen ten koste kan gaan van de kwaliteit.

En je kan een klein kweekkastje kopen (propagator), te verkrijgen bij een growshop of tuincentrum

(euro of 7-10). Hiermee komen we dan ook gelijk bij mogelijkheid drie.

 

3) Het ene soort zaad ontkiemt makkelijker dan het ander. stekkengrond neemt is het eigenlijk niet nodig voor te kiemen. De zaadjes kunnen meteen in de grond. Deze methode heeft eigenlijk mijn voorkeur. de worteltjes zijn uiterst kwetsbaar en kunnen al zeer snel beschadigen bij het evt overzetten in grond vanuit de watten. En kijk simpel naar de natuur, daar zitten de zaadjes ook onder de grond en onder de grond is het ook donker (daarom mijn voorkeur geen licht erbij). Stop de zaadjes dan gewoon in de grond (ong 1cm), weer voorzichtig toedekken (enz en na 3-7 dagen komen de eerste steeltjes uit de grond. Geef ook hier de eerste dagen geen voeding bij.

 

wortelstimulator kan wel handig zijn in deze fase. Als de stekken 5-10 cm groot zijn, kun je al duidelijk zien welke plantjes mooier en sterker zijn dan de anderen! Zet deze over in grotere potten of volle grond en geef ze de eerste keer wat meer water.

Als er zijtakjes en blaadjes aankomen kan je (voorzichtig) beginnen met voeding bijgeven, je kan het ook zien als je moet gaan bijvoeden aan het blad, de randjes zullen dan wat verkleuren.

 

Het is overigens niet aan te raden de zaadjes bij het raam te zetten, de temperatuur moet toch ongeveer 20 graden zijn; dat haalt de grond voor het raam al niet, dus de vochtige watten al helemaal niet. En een goede temperatuur is toch noodzaak om te kunnen ontkiemen. Er zijn ook weer voorstanders van hogere temperaturen, de ontkieming kan dan sneller gaan, maar het schijnt dat een te warme temperatuur een grotere kans op mannetjes kan/zal inhouden.

 

Lang verhaal…… en nog steeds onduidelijk :lol: , daarom mijn advies op een rijtje:

Stop de zaadjes gewoon direct in de stekkengrond en zet er een lamp boven

Als je met watten werkt doe dit dan in het donker, bij 20-22 graden (grond- watertemperatuur),

dan dagelijks water verversen/toevoegen.

Eerste dagen opkomende stek (al in de grond dus) alleen water geven zonder voeding,

maar met wortelstimulator.

Als ze ongeveer 10 cm zijn overpotten naar grote potten of naar volle grond (buiten alleen rond april).

Krijgen ze de eerste zijtakjes dan kan je voorzichtig beginnen met bijgeven van voeding.

 

 

Hogere temperaturen zorgen voor versneld kiemen, dat is een feit.

Gebruik zelf hennepzaken voor het vissen en als ik die kook gaan ze ook (bijna) allemaal ontkiemen in de pan, heb dan binnen een half uurtje ontkiemde zaadjes.

Raad overigens niemand aan hun dure zaadjes zo te ontkiemen want ik heb geen idee of er dan nog leven in zal zitten, nooit geprobeerd ook (maar ontkiemen doen ze).

(zeker met het oog op grotere kans op mannetje al niet raadzaam)

 

Misschien dat ik weer een paar mensen verder heb geholpen

en laat de discussies over temp en licht nu maar losbarsten :wink:

(aanvullingen cq correcties ook mogelijk / welkom)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk eens op www.nomercy.demon.nl, daar is zeer goede info te vinden over ontkiemen enz. Kijk bij growinfo en dan bij 'hoe ontkiem je zaad'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zaadjes van mijn pa gekregen ... soort 'pepsi'

 

voor te ontkiemen deed ik deze:

min gel pot ( dik ondoorzichtig plastiek ) eerst uitgewassen en dan watjes inlegd en dan nat gemaakt .. daarna deed ik de zaadjes erop en benevelde ik ze ff met warm water. dan deed ik het potje dicht en zette het in mijn pc case .. dus geen licht ( omdat zaadjes normaal in aarde zitten toch en geen licht hebbe ? ) en rond de 25°C in mijn pc case .. na 2 dagen begonnen ze te kiemen

 

nu moet ik ze zeker steken in aarde é ... in een kweekpotje .. mijn vraag is: Hoe lang moet ik dat doen?( dus hoe groot moeten de plantjes zijn voordat ik ze mag overplanten in een groter pot? ) welke Temperatuur ? ...

 

nog een vraagje:

Ik heb maar een lage budget en kan geen speciale lampen kopen .. welke soort lampen moet ik gebruiken ?? halogeen ? en hoeveel watt ongeveer ..

 

hopend op een spoedige antwoord

Prank :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

k weet nog wel een zelf uitgevonden maniertje.

 

je stopt de zaadjes in een boterkuipje gevuld met van dat witte zand (van zandbakken enzo)

dat zand laat je vollopen met water (op temperatuur) je topt het zaadje er tot het et niet meer zichtbaar is. daarin laat je het ontkiemen en na het ontkiemen kan het er nog 2 dagen in blijven staan om wat sterkte te winnen, daarna kun je em verplaatsen naar een potje.

 

Het verschilt niet zo veel met laten kiemen in watjes, alleen groeit het plantje hierbij altijd recht omhoog, alsof hij in volle grond staat, terwijl hij toch op de goede temp. blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Schreef:

 

Over deze diepte gaan ook de diverse meningen, een aantal geloven trouw aan een halve centimeter diepte en een aantal aan 2-3 centimeter diepte. Zelf zit ik het dichts bij de eerste groep (1cm) met als argument dat als de plantjes meer moeite moeten doen om boven te komen, ze er langer over doen en er kans op rot bestaat (waardoor ze helemaal niet meer boven komen). Maar aan de andere kant is er het nadeel van dicht aan het oppervlak dat de stengel nog niet echt stevig is geworden (heeft die zware arbeid niet verricht) en is de kans aanwezig dat je stengels vrij slap worden en zouden kunnen knakken (de bekende lange sprieten, al komt dit meestal door het licht). Kortom, ieder mag voor zich bepalen waar hij/zij in gelooft.

Of dat de stengel nu steviger is of niet wil ik geen oordeel vellen maar als je vanaf het begin, voor het ontkiemen zelfs, een ventilator in je kweekruimte zet zal deze bijdragen tot het stevig worden van de stengel.

 

Zelf ontkiem ik mijn zaadjes in bekertjes gevuld met aquariumgrind. In deze bekers zet je een weinig water, dit water wordt omhooggezogen door het grind en bevoorraad zo het zaadje/plantje. Op deze manier heb je op maximum 2 weken tijd een volwaardige stek. Op deze methode maak ik een mini-klimaat in een oude aquarium, verlicht op 18 uren met TL licht, de afstand van de lamp speelt hoegenaamd geen rol in dit scenario!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

(ben inmiddels zelf toch overtuigd geraakt van de 0,5 cm , gelijk in aarde)

 

Kan de titel inmiddels wel veranderen in: "5 manieren om te ontkiemen" :P

 

Ben er ook wel van overtuigd dat er (nog) meerdere manieren zijn,

kan ook geen oordeel vellen over welke methode nu DE beste zal zijn,

zal toch per kweker en zijn/haar eigen voorkeur (en opgedane ervaringen) blijven liggen.

 

En mensen...... Als je zelf met nog een andere methode/manier mooie stekken hebt gekregen;

zet ze hieronder neer (liefst zo uitgebreid mogelijk), er zal altijd iemand zijn die het kan gebruiken

 

en bedankt voor de reeds gedane aanvullingen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm

 

ben net begonnen met kweken en probeer eerst de meest eenvoudige weg en zie dan wel waar het fout gaat, dat betekent dat ik mijn zaadjes :o gewoon in kleine 9x9 potjes gevuld met easymix potgrond heb gestopt , deze goed nat gemaakt met gewoon kraanwater en met het kopje net naar buiten gestoken uit de grond..

 

daarna met de plantenspuit nog even de bovenkant opnieuw nat gemaakt

 

nu 3 dagen later zijn de eerste ontkiemd..

 

trouwens vanaf het begin hangt er een 400 watt lamp 18 uur per dag boven te branden circa 80 cm erboven

 

ben benieuwd hoe dit zich op deze meest eenvoudige manier zal ontwikkelen..

 

hou jullie op de hoogte

 

o, de temperatuur is hier gemiddeld 20 21 22 graden, wat betreft luchtvochtigheid denk ik dat het hier aan de droge kant is..

 

greetz smiley_grind.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey waarom moet die watte percies vochtig zijn en niet kei nat.

ik vind da wazig want je kut ze toch ook in een glas water late ontkiemen. daar is het tog ook super nat????

maar ja ik kan het oook fout hebbe hoor. het klikt alleen een beetje onlogisch :ph34r: :lol: B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergelijkend warenonderzoek tussen: "1) zaadjes in een glas water" en " 2) zaadjes in vochtige watten"

 

Ik heb laatst 10 zaadjes, soort Shiva gekocht. En heb ze vervolgens laten ontkiemen, omdat ik niet zeker was van de goede ontkiem manier heb ik 2 zaadjes in een glaasje water gezet, en 8 zaadjes tussen tissues gelegd.

Alle zaadjes stonden naast het raam waar het ongeveer 20 graden was, en het zonlicht kon bij de zaadjes.

 

Betere uitleg van ontkiem methode:

Water:

1: zaadje per glas (klein glas), en dagelijks het water ververst.

 

Tissues/keukenpapier

2: Tissues, met hulp van me ma. Een oud brood trommelje gepakt, in de bodem daarvan een dubbele laag doorweekte tissues gelegd. Zaadjes erop gelegd, en hierover nog een laagtje tissue, ook flink nat. Zo nat dat als je het doosje kantelde dat er een beetje water naar de onderkant toe stroomde. Verder een laagje doorzichtig folie over het bakje om een mini-klimaat te maken, en wat gaatjes in dit folie prikken.

 

 

Uitslag: B)

 

Na ongeveer een week (langer dan geplant)

Van de 2 zaadjes in het water had er 1 een worteltje gekregen van +/- 3mm.

Van de tissues manier waren 8 van de 8 zaadjes ontkiemt, met worteltjes van 8 tot 30mm !

 

Oftewel de manier met de tissues is me zeer goed bevallen, beter dan het glaasje water wat ik al eerder gedaan had, maar ik had hiermee nog nooit 100% gehaalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb het ook gewoon met de tissue manier gedaan, en dat werkte wel.

 

De zaadjes waren waarschijnlijk al wat ouder want ik had ze van een vriend gekregen, maar ze ontkiemden wel fatsoenlijk. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej bedankt voor die info heb nu o0ok wat zaad tussen vna da keukenrol ligge want bij mij werkte de glas met water niet egt goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien domme vraag maar kun je ook zaad buite (gewoon in een pot met potgrond) laten ontkieme??? ik dacht van wel. maar ik wil zekerheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me van wel, als de grond maar nat genoeg is want het belangrijkste is dat ze nat worden (daarom werkt het potje water ook).

Share this post


Link to post
Share on other sites

of je het nouw binnen of buiten in een pot zaait maakt toch niej uit B) als je ze maar niej te veel water geeft of te veel regen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat er hier naar mijn idee nog ontbreekt aan de informatie is het volgende :

 

Een zaailing (klein plantje uit zaad ) vereist een andere behandeling als een stek ,in de eerste week (in het geval van zaad ,net na het ontluiken )

 

De eerste licht uren na het onluiken van een zaadje zijn van groot belang voor de gehele verdere ontwikkeling van de plant . De meest gemaakte fout is de lamp niet intens genoeg op het ontluikende zaadje te brengen . Hang een 600 watter er gewoon boven op 55 cm afstand , en ventileer voldoende . Ze kunnen veel beter tegen hoge lichtsterktes en een lage luchtvochtigheid dan stekjes ! sterker nog , ze hebben het nodig om een laag stevig plantje te worden.

 

Heel vaak zie je veel te lange en te dunne sprietjes uit zaad ontstaan ,als gevolg van het te ver hangen van de lamp , of het in de schaduw zetten tijdens het ontluiken. Als je deze fout niet maakt zul je zie hoe sterk en robuust de zaailing word in vergelijking met een stekje.

 

Dat je zaailingen genoeg licht moet geven is ook logisch:

In de natuurlijke omgeving van de wietplanten in het wild ( warmer en zonniger klimaat dan Nederland) worden zaailingen immers ook direct met het volle zonlicht geconfronteerd. stekjes zijn op onnatuurlijke wijze verkregen plantjes met een -in verhouding tot de plant- te klein wortel stelsel ,dat vereist een voorzichtige behandeling (lamp hoog , luchtvochtigheid hoog ) in de begin periode van een kweek.

 

Misschien kan dit ook in de info worden opgenomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat info gevonden over de invloed van licht op het kiemen van zaden: Voor veel zaden geldt dat kieming pas mogelijk is als ze (kort) belicht zijn. Dit geldt met name voor zaden die weinig reservestof hebben. Het licht is dan een ontwikkelingssignaal dat nodig is om de kieming op gang te brengen.

Volgens mij kun je de zaden het beste eerst een dagje de tijd geven om water op te nemen (in het donker) en daarna zet je ze ongeveer een uurtje in de zon of onder een (rode) gloeilamp. Hierna kun je ze weer in het donker zetten totdat ze kiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ze toch ook gewoon rechtstreeks in potjes in zaaigrond stoppen , en die dan in het licht zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat zou ook kunnen. Maar dan moet je ze niet al te diep in de grond stoppen, anders krijgen ze helemaal geen licht. Een zaadje dat in de grond kiemt, maar zo diep zit dat het kiemplantje niet genoeg kan groeien om boven de grond uit te komen, zal afsterven. Als hij niet zo diep zit en een heel klein beetje licht krijgt, dan 'weet' het zaadje daardoor dat het een kans maakt om boven de oppervlakte uit te komen wanneer hij op dat moment gaat kiemen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon ee nmillimeter of 2 onder het grondoppervlak plaatsen , met het de 'navel' naar beneden gericht. Dan bedoel ik het punt waar het zaadje aan de moederplant heeft vastgezeten in het zaadhoesje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand hier trouwens wel eens gehoord van Gibberelline. Dat is een hormoon dat een positief effect heeft op de zaadkieming. De meeste zaden kunnen dit zelf maken, maar door een beetje van dit hormoon toe te voegen zou je wel een hoger kiemingspercentage kunnen krijgen. Misschien verkopen ze het wel bij de grow-shop? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heeft iemand hier trouwens wel eens gehoord van Gibberelline. Dat is een hormoon dat een positief effect heeft op de zaadkieming. De meeste zaden kunnen dit zelf maken, maar door een beetje van dit hormoon toe te voegen zou je wel een hoger kiemingspercentage kunnen krijgen. Misschien verkopen ze het wel bij de grow-shop? :verrygood

Nee, maar ik ken wel gibberlic acid (volgens mij) dat is ook een hormoon voor cannabisplanten maar niet om op zaadjes te soprayen volgens mij :P

 

bye1.gif

 

kwekeling....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt ook als GA spray verkocht , om extra zware toppen te krijgen in de laatste bloeiweek, en voor het maken van vrouwlijk zaad. Voor dat laatste wordt een xx (volledig vrouw) plant behandeld met een heel naukeurig bepaald percentage giberillic acid behandeld ,met als doel mannelijke pollen op de vrouw te krijgen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb wat info gevonden over de invloed van licht op het kiemen van zaden: Voor veel zaden geldt dat kieming pas mogelijk is als ze (kort) belicht zijn. Dit geldt met name voor zaden die weinig reservestof hebben. Het licht is dan een ontwikkelingssignaal dat nodig is om de kieming op gang te brengen.

Het licht (en de tempearatuur ) spelen zeer zeker een rol bij het ontkiemen . Redeneer gewoon terug naar de natuur!!

 

De bovenste laag grond moet een fijne structuur hebben,zonder vezels , met redlijk wat scherpzand. Door het zware scherpzand blijft het zaadhoesje goed in de grond achter en blijft niet om de eerste blaadjes hangen .Deze grond omsluit het zaadje goed ,en houdt het dus vochtig . Gebruik of maak dus zaaigrond . Stop het zaadje maximaal een halve cm diep in de grond met de 'navel' naar beneden gericht. Het lichgevoelige zaadje onvangt hele kleine beetje van het warme daglicht boven de grond , dit activeert hem .

 

Op deze manier heb je naar mijn idee veel minder uitvallers dan bij het in een glas water gooien of iets dergelijks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok heeft geen nut een nieuw topic te openen dus ik kanl mijn vraag maar hier bij:

 

Heeft iemand ervaring, of is het logisch, om zaden rechtstreeks in een growbox te ontkiemen ? Ik kweek immers altijd op hydro en heb nu een setup gemaakt van een 30L growbox maar dan via een gecontroleerde pomp die 3 maals daags voeding geeft. Er liggen growcubes in en ik zat dus te denken om enkele zaden in zo'n box te dumpen met een laagje growcubes er overheen. Verwarmingselementje in de box om het water lekker constant te houden, en een 400 watter op zn snufferd. Iemand ervaring ermee of is het sowieso onlogisch? Geen zin om het eerst te proberen als ik aan een onmogelijke zaak begin... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...