Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Welk Soortje? Welke Soort? Wat Moet Ik Kiezen?

Recommended Posts

Guest Miss_J

Regelmatig stellen mensen de vraag: 'welke soort zal/moet ik nemen?'

En dat is ook moeilijk, er is zo veel te kiezen. Het is ook moeilijk adviseren, want ik schud ze ook niet zo maar uit mijn mouw. Wel kan ik een aantal punten noemen die belangrijk zijn voor je keuze:

- Sativa of Indica

- Bloeitijd

- High of Stoned

- Hoogte van de plant

- Smaak

 

Sativa of Indica

Cannabis kan verdeeld worden in twee typen: Sativa en Indica. Oorspronkelijk komen deze twee soorten in andere delen van de wereld voor. Hun uiterlijk verschilt over het algemeen ook nogal. De Sativa is groeit gestrekter, met meer ruimte tussen de plaatsen waar de bladeren en zijtakken aan de stam vast zitten. Dit noem je een internode. Ook zijn de bladvingers vaak smaller en maakt de plant minder blad aan. Sativa's worden door die gestrekte groeiwijze dus ook hoger en de bloeitijd is langer. De Sativa geeft een high effect, en zit meer in je hoofd.

De Indica is juist korter, met minder ruimte tussen de internodes. De bladvingers zijn een stuk breder en het effect is stoned en meer lichamelijk.

Veel soorten van tegenwoordig zijn een mix van Sativa en Indica, met soms meer van het ene, soms meer van het andere type.

 

Bloeitijd

Elke soort heeft zijn eigen bloeitijd. Dat is afhankelijk van het percentage Indica en Sativa. Gemiddeld is acht tot negen weken. Maar er zijn soorten die dertien tot vijftien weken nodig hebben, terwijl andere in zes/zeven weken klaar zijn.

 

High of Stoned

Zoals genoemd bij Sativa en Indica, wordt er onderscheid gemaakt tussen twee effecten na het roken.

Het eerste is stoned: een loom tot zwaar gevoel in je lijf, wat zo erg kan zijn dat je niet meer van de bank af komt (couchlock in het engels). Vaak geeft het ook een dromerig, naar binnen gekeerd gevoel. Daartegenover staat de high. Dit is energieker en je hoofd is wat helderder. Sommige soorten geven een 'up high' waarbij je je energiek en vrolijk voelt en actiever en socialer bent.

 

Hoogte van de plant

De uiteindelijke hoogte van de planten verschilt ook per soort. Er zijn Sativa's die de twee meter kunnen halen en moeilijk in toom te houden zijn, zeker voor een beginnend kweker. Er zijn juist ook soortjes die heel kort blijven en daardoor geschikt zijn om met grotere aantallen onder 1 lamp gezet te worden, en met een korte groeitijd in een Sea Of Green (SOG) opstelling gekweekt kunnen worden.

 

Smaak

Er zijn veel verschillende geuren en smaken in wiet te krijgen. Fruitig, kruidig, kauwgom of snoep-achtig. Ook dat kan je mee laten wegen in je keuze.

 

Als je stekken wilt gaan kopen zal de keuze sowieso een stuk kleiner zijn, omdat de grotere stekkenboeren zich beperken tot een paar gangbare soortjes. Soms is er zelfs geen keus en kunnen ze maar 1 soort leveren. Als je bereid bent om je eigen zaadjes te ontkiemen, dan heb je een enorme keuze en bovendien is het nog erg leuk ook om je plantjes van zaad tot budjes te kweken.

 

Veel zaadleveranciers hebben een online shop of site met een overzicht van de soorten die ze leveren en hun eigenschappen. Sommigen vermelden ook of de plant makkelijk of moeilijk is, maar dit is lang niet altijd het geval. Alleen jij kan, op basis van bovenstaande eigenschappen een soort zoeken die je aanspreekt en die past bij de kweekruimte en methode die je kiest.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verteld Miss_J. Heel duidelijk... Misschien verstandig om hier in ieder geval de soortjes van sannie even onder te zetten met de benodigde specs, er zijn hier ook vaak vragen naar.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rotzooi die tegenwoordig in je wiet word gegooid, verpesten de beleving.

Daardoor blow ik zo vaak niet meer, op zijn tijd direct van een thuiskweek is lekker.

Maar de lekkerste ervaring van me was toch top 44, is tijdje geleden dat ik zo heb genoten.

 

Mvg

 

B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij wil de weedsoort lang niet altijd iets zeggen, eerder de manier waarop het gekweekt is.

 

 

Een combinatie van factoren is wat echt telt.

Het soortje, de manier van kweken en niet te vergeten de nabewerking of curen.

Grtz,

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Miss_J

thx voor het droppen van deze toch wel weer leerzame topic.

greetz Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites
en weer wat bijgeleerd ;)

 

 

nutteloos bericht net als t ophalen ervan B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indica & Sativa. Ik zie de ruderalis er niet tussen staan!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die mis ik ook ja...

Wel mooi verteld! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke is het snelste klaar , sativa of indica,

wil voor Mn tweede kweek tentje vol zetten waardoor ik er 15 kwijt kan in 19L flexa potten, nu ben ik op zoek naar soort=stoned, hoge thc, niet te groot worden(groei) en zo veel mogelijk opbrengt zonder werk te steken in ondersteuning van takken voor de toppen en dergelijke....

alvast bedankt voor enige tips of links

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de basis  is indica sneller klaar , dit is door het klimaat waar de Indica oorspronkelijk vandaan komen ten opzichte van de sativa 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...