Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Fulvinezuur

Recommended Posts

Fulvinezuur (Fulvic Acid) ben ik nog niet tegengekomen op het forum. Toch is het een stof die in een aantal speciale voedingen voorkomt. Het is overigens niet goedkoop. The missing Link van BN "draait" bijvoorbeeld op fulvinezuur, maar er zijn meer voedingen die het bevatten, zoals Advanced Nutriens Grandma Enggy's

Fulvic Acid, grow tabs etc.

 

Iemand ervaring mee? Achtergronden? Er is al veel op Internet te vinden over Fulvic Acid. Het is een redelijk duur spulletje. Als je humus als ruwe aardolie ziet dan is Fulvinezuur zeg maar het kleine gedeelte raceauto brandstof wat je er uit kunt halen.

 

Biologen der lage landen: laat eens wat van u horem :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fulvinezuur is inderdaad een paardenmiddel. Het is de natuurlijke epo voor de wortels. Het zorgt er voor dat wortels veel effectiever op kunnen nemen omdat het de schimmels voedt.

 

Eigenlijk is dit een onmisbare stof in combinatie met de schimmels die je je bodem in knalt.

 

Er moet vast wel een plaats zijn waar dit goedkoper te krijgen is, als je een dergelijke stof bij een webshop of growshop haalt dan wordt je gegarandeerd genaaid. Best zoeken hier naar is wellicht bij groothandels van kas- en tuinbouw.

 

Ik denk dat een deel van de biologische voedingen dit zuur ongetwijfeld zal bevatten. Het is een onmisbare stof voor de planten, doch in grote concentraties zal het de smaak van je wiet wel verminderen omdat je stockpyling van voeding krijgt in de toppen. Toch kan het in de groei en tot halverwegen de bloei een goede additie zijn om meer grammen per watt te halen.

 

Ik zal eens informeren of dit spul via de groothandels goedkoper te krijgen is.

 

Bedenk wel dat een gram van een dergelijk hormoon/enzym je een heel eind brengt.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fulvinezuur is inderdaad een paardenmiddel. Het is de natuurlijke epo voor de wortels. Het zorgt er voor dat wortels veel effectiever op kunnen nemen omdat het de schimmels voedt.

Natuurlijke epo? Epo is toch een stof in ons bloed die zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en dus indirect het zuurstoftransport?

Heeft fulvinezuur een soortgelijk effect, of bedoel je dat het een soort 'doping' is voor de plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde als soortgelijk effect.

 

Je kunt het wel zo vergelijken. Wortels kunnen meer voeding opnemen en dus beter presteren. EPO is het hormoon dat bepaald hoeveel hemoglobine er aangemaakt wordt (MENSEIGEN STOF, daarom testen sommige mensen positief er op terwijl ze nooit wat gebruiken) ergo hoeveel zuurstof het bloed op kan nemen ergo hoe goed je kan presteren. Meer zuurstof = meer ATP = meer kracht over langere tijd.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe komt ie r toch altijd op he die kees :spliff:

 

ga zo door

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees veel en studeer in die richting :spliff:.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb die gast gezien.. en die gast is briljant! scheikunde/natuurkunde/wetenschap.. de moeilijkste dingen!

maar eigenlijk weetie wel van alles wat..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Dat probeer ik in ieder geval wel...

 

Ik voel me gevleid.

 

Kees. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Hoi,

 

Fulvine zuur zorgt dat de plant ook met lagere temperaturen,(lager dan 18 C),bepaalde voedingstoffen kan opnemen die anders bij deze temps. niet opneembaar zijn.

 

Fulvinezuur is hier in de buurt te koop in poedervorm aan 21 Euro voor 25 kg.

 

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant topic blijf het volgen. Lijkt me wel een middel wat je zeer gedoseerd moet gebruiken omdat het een zuur is en dus de ph naar beneden haalt. Dus niet scheppen vol in het gietwater maar beperkt gebruiken?? Maar de theorie erachter is zeer boeiend voor alle kwekers.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fulvinezuur is hier in de buurt te koop in poedervorm aan 21 Euro voor 25 kg.

:spliff: weet je het zeker dat we het over hetzelfde hebben A5? Volgens mijn informatie is fulvinezuur een heel kostbaar goedje! Of ligt dat wellicht aan de concentratie? Het wordt uit hele oude lagen gewonnen en er zit maar heel erg weinig van dat spul in de ruwe stof.

 

Doet me overigens wel weer even met andere ogen naar "the missing link" van BN kijken. Waarom leggen leveranciers niet gewoon uit wat er in zit en hoe het werkt? Zou het een stuk aannemelijker maken. Ik heb gewoon BN gebeld (doe ik regelmatig) en eens een boom opgezet over een paar meststoffen en boosters die ze verkopen, mede ivm de Amnesia Haze die zo gevoelig is voor voeding. BN heeft overigens speciale haze voeding, maar waarschuwt daarbij (ook bij het gebruik van Vitrasol) dat je wel een beetje calcium moet meegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No way dat het voor die prijs verkocht wordt.

 

Wellicht is het inderdaad een aftreksel en dus veel minder bruikbaar (voor ons dan).

 

Lijkt me meer een stofje a 10E per 10g.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leveranciers genoeg, prijzen zag ik zo snel niet Link :spliff:

 

Had ook nog wat info gevonden:

 

Fulvic Acid (fulvine zuur) is één van de meest opzienbarende wonderen van de natuur. Het is een onderdeel van het humuscomplex in rijke, gecomposteerde grond. Het wordt slechts in minieme hoeveelheden door het werk van duizenden verschillende micro organismen gevormd, als er voldoende organisch materiaal beschikbaar is in de juiste omstandigheden en bij aanwezigheid van voldoende zuurstof. Het heeft een extreem laag moleculair gewicht en is biologisch erg actief. Het is in staat om mineralen en andere elementen aan zich te binden en op die manier het bijzonder actieve fulvine complex te vormen. Gewoonlijk bevat fulvine zuur meer dan 70 verschillende mineralen en spoorelementen in zijn complexe structuur. Deze elementen verkeren in de ideale natuurlijke staat om niet alleen snel opgenomen te kunnen worden door planten en dieren, maar ook door mensen.

 

bron rosil.nl

 

Fulvic Acid (Fulvaten)

 

Fulvic acid is een wateroplosbaar organische stof met een laag moleculair gewicht dat voorkomt in humus en is één van de subklassen van humic acids. Deze zuren hebben de mogelijkheid om geïoniseerde positief geladen ionen om te zetten zoals elementaire mineralen, die worden geabsorbeerd door planten. Deze natuurlijke chelatie maakt het voor planten mogelijk om vitamines en mineralen op te slaan en helpt hun biologische opname te verhogen. Fulvic Acid wordt op enkele plaatsen gewonnen, o.a. in Utah, USA.

 

 

Organische transmutatie

 

Plantaardige mineralen zijn omgezet in organische vorm. Een drijvende kracht achter deze transmutatie is Fulvic Acid. De chelatiefactor draagt bij aan de neutralisatie van toxische stoffen en zware metalen als lood.

 

 

Biologische beschikbaarheid

 

Wanneer mineralen in contact komen met Fulvic Acid, worden ze van nature opgelost in een geïoniseerde vorm. Wanneer de mineralen versmelten tot Fulvic Acid complex, worden zij bio-actief, biologisch beschikbaar en organisch. Zij kunnen dan volledig gebruik worden door zowel mensen als dieren.

 

bron Henk Dewit

 

 

Zo en nu slapen, na een heerlijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij zit in heaven van biobizz ook zoiets..

 

ze zeggen nl dat de mineraalopname verbeterd van 5-10% naar 90-95%.

ik vermoed dus dat hier ook fulvic acid in zit..

 

logisch is het wel dat er meer kalk bijgevoerd moet worden omdat kalk ook een mineraal is en dus hard opgenomen wordt...

 

interessant goedje..

 

dit volg ik

 

gr

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beekaa, planten nemen liever geen kalk op. Calcium is voor planten niet een belangrijke stof. Stikstof en kalium zijn veel belangrijker.

 

Die kalk moet toegevoegd worden omdat fulvic acid een zuur is, het is welliswaar geen sterk zuur maar je krijgt toch verzuring van je bodem, voeg je meer toe. Anders krijg je afzettingen van calcium fulvaat en dan is je zuurbuffer weg. Calcium fulvaat gaat namelijk niet meer in oplossing. Kalium/Natrium fulvaat wel.

 

Maar goed, dat is verder onnuttig. Ik wil wel eens een beetje hiervan bemachtigen. Lijkt me voor hydro ook een bijzonder interessante stof.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn diverse preparaten in omloop al, zoals ik meldde. The Missing Link van BN is er een van, ook goed verkrijgbaar overal. Maar wel kostbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb gistr even wat opgzocht over fulvinezuren.

en heb tevens een bedrijf gemaild met de vraag omwat meer info te geven

antw:

Fulvinezuren worden ingezet om bemestingen efficiënter opgenomen te laten worden. Daarnaast wordt het gebruikt om een overmaat aan bijvoorbeeld kalium en natrium te bufferen. Het is tevens een stimulant voor het bodemleven.

Prijzen: Poedervorm: 300 gram € 8,45

1,5 kg € 33,

-7,5 kg € 127,

-25 kg € 375,-

 

in de bijlage staat dat het product 70 procent fulvine bevat

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog eentje gevonden..

 

http://www.van-iersel.eu/Fulvic_1400.html

 

Huma-Tech

Fulvic 1400™

 

Omschrijving

 

Fulvinezuur is een sterk extract van humaten, wat een hele reeks aan voordelen voor beide de bodem en de plant biedt. Huma-Tech Fulvic 1400™ is een 8% fulvinezuur vloeistof, welke een myriade aan oogst-verbeterende kwaliteiten bezit. Wanneer Fulvic 1400 aan een programma wordt toegevoegd, reageren de meeste kwekers met de woorden: "Hoe heb ik ooit zonder gekunnen?". In principe bevat Fulvic 1400™ dezelfde eigenschappen als Soluble Fulvic Acid Powder™, met het verschil dat Fulvic 1400™ kant en klaar opgelost is, waardoor het gemakkelijker in gebruik is.

 

Verpakking

Huma-Tech Fulvic 1400™ wordt geleverd in kannen van 1, 5, 20, 200 en 1000 liter.

 

Samenstelling en Eigenschappen

In water oplosbare fulvaten 10%

Fulvinezuur 8%

pH 4,5 - 5,5

Geleidingsvermogen 40 - 50 mS/cm

Oplosbaarheid 100%

Deeltjes grootte kan ultra-fijne deeltjes bevatten.

Kenmerken Donkerbruine vloeistof met een rijke bosgeur.

 

 

Doseringen

 

* Volvelds sproeien: 5 - 10 Liter per hectare

* Bladbehandeling: 1 - 3 Liter per hectare

* Zaad behandeling: 5 Liter per ton zaad of 200 ml per hectare.

* Verdunning: Minimum van 1:20 voor toepassing op de bodem; minimum van 1:100 voor toepassing op het blad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, zo onbetaalbaar is het niet.

 

Stijlloos, Sannie, wanneer verschijnt het in de shop ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wazzup:

het bedrijf die ik gecontacteerd heb was vaniersel

 

nog een beetje info

Fulvinezuur is een sterk extract van humaten, wat een hele reeks aan voordelen voor de bodem en de plant biedt. Fulvinezuur verhoogt de opname van mineralen in de plant via bladmeststoffen met +/- 35 %. Het "zuivert" de gronden, buffert overmaat aan mineralen en verhoogt de fotosynthese cyclus. Hiernaast verhoogt het de efficiëntie van meststoffen, waardoor de huidige dosering hiervan kan zakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe laten we nou eerst ook maar eens kijken of het goed werkt, en met name welke doseringen goed werken. Ik neem niet aan dat je het maar één keer gebruikt, zoals in de landbouw effe een paar liter over je hectares heensproeit. Denk ook niet dat ze dat om de twee dagen doen in de landbouw :spliff:. Dit zul je best wel eerst moeten testen. Ik weet van andere preparaten dat ze het de hele volledige cyclus meegeven, en dus vast in kleine hoeveelheden. Bovendien wordt er vaak kelp en andere humus extracten aan toegevoegd.

 

Het wordt overigens ook als bladvoeding gebruikt.

 

Denk dat dit meer iets is voor sannies shop! Laten we maar eens gaan experimenteren. Als ik wat binnen krijg ga ik het bij één warlock proberen, de kleinste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd whazzup...

 

dit is al de zoveelste "hook" van je topic waar ik aan vast zit... ik volgde je allang hoor :spliff:

wederom wordt ik weer meegesleurd in je leerzame avontuur!

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach ja je bent jong en je kweekt wat he... :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beekaa, planten nemen liever geen kalk op. Calcium is voor planten niet een belangrijke stof. Stikstof en kalium zijn veel belangrijker.

 

Die kalk moet toegevoegd worden omdat fulvic acid een zuur is, het is welliswaar geen sterk zuur maar je krijgt toch verzuring van je bodem, voeg je meer toe. Anders krijg je afzettingen van calcium fulvaat en dan is je zuurbuffer weg. Calcium fulvaat gaat namelijk niet meer in oplossing. Kalium/Natrium fulvaat wel.

 

Maar goed, dat is verder onnuttig. Ik wil wel eens een beetje hiervan bemachtigen. Lijkt me voor hydro ook een bijzonder interessante stof.

 

Kees.

 

 

Nou Kees... je praat af en toe mooi en ingewikkeld voor mensen die geen achtergrond hebben....

maar nu pats de zeepbel !! lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat had ik nog niet gezien..

 

ohw ohw ohw wat dom van me... sorry heren voor de oerdomme opmerking vanuit deze kant!

Tuurlijk, kalk wordt gebruikt om de ph van je grondje te stabiliseren.

 

 

maar gebruikt een plant dan geen calcium?

 

ik heb hier een product van Metrop: Calgreen genaamd en hier zit ook het nodige aan calcium is..

22,5 procent om precies te zijn...

 

Die fabrikant zegt dat calcium wel een belangrijk element is..

Met name in de celdeling.. het zorgt samen met kalium ook voor de stevigheid/Hardheid van stam/stengel en vrucht.

en daarmee dus ook voor het gewicht van de vrucht.

 

Lijkt mij redelijk belangrijk toch....

 

maar even terug op dat fulvinezuur...

dat zit dus in the missing link van Bio Nova....

eens even checken!

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...