Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sterretjehekje*#

Kraanwater Ph 7.7 Afzuren Nodig???

Recommended Posts

hoi allen,

 

zit dat een beetje goed,ik ga een soort van oplosbare coco's laten oplossen..., en deze ongeveer 1/4 mengen met potgrond?,als mijn stekjes goed wortelen tenminste..

 

Klopt het, dat het echt niet nodig is om op bovenstaande meduimpje geen ph meter nodig heb,enkel ec?

dit is mij dus echt verteld,verstond me er echt niet aan..(aarde zou het zelf moeten regelen enzo..)

 

dus wanneer stekjes gewortels zijn,(geef nu bn wortelstimulater beetje meej)in bovenstaande mengsel zetten,

en de ec waarde meten dan van de voeding die ze dan zullen krijgen,bn supergrondemix..

 

deze dan gewoon meten,1l water meet hier al 0.73ec,dan gewoon aanvullen daarmee tot op benodigde%?(of heb ik ook een ec- of + nodig neen toch?

 

allesinds bedankt,ik heb echt al gelezen dat de ph op aarde op 5.8-6 moet zitten,

maar ik wouw een ph meter kopen en de gs uitbater wouw me geen meegeven omdat het echtt niet hoefde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

liefst beide meters.

ik zou eerder kiezen voor een ph meter dan een ec meter. zegt genoeg denk ik.

 

citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je dealer heeft gelijk, aarde reguleert zelf de pH. Mits het goeie aarde betreft.

 

Zelf zuurde ik ook netjes af naar 6.0, maar zag telkens dat de pH van de aarde te ver zakte. Meerderen (die kweken op aarde) stappen nu van het afzuren af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaaa komaan zeg net weer Twee verschillende reacties.....nu versta je toch datk het dubbel sla..?

 

toch ik denk dat bovenstaande klopt? bedankt peaches..

 

 

nog mensen please?

 

(is een haze soortje vanuit zaad mogelijk te kweken op directe 12/12?)

 

bedant

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja direct op 12 12 kan ja geen probleem

 

en ja ph bij stellen is in de bloei fase wel erg belangrijk wat iedereen ook zegt.

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk toch ook dat je je PH moet meten,want de PH van leidingwater is rond PH8 dus ni goed.

En ja je kan iedere zaadplant ommiddelijk op 12/12 zetten. :smoke

Mvgr.C

Share this post


Link to post
Share on other sites

well eum,idd die ph8 of hoger weet ik veel...kan niet goed zijn, maar aarde..zou deze nr de gewenste waarde voor de plant ofzo omzetten...?

 

ik zou het echt graag WETEN héhé,(hier in growguide stond ook meest gebeurde beginners fout is de ph niet op 5.8-6 houden)

 

heb nu 7 stekjes die staan te wortellen,denk dat er 5 mooitjes zulle overblijven,dan als ze in bloei gaan,daar een zaad soortje haze bij zette,maar tegen dat ze iin de bloei zijn zou ik het dus zeeeeer graag weten snapje héhhé

 

grtz growers

 

(oké dus enkel in bloeifase ph en ec meten,nu groeifase enkel ec,hou ik dan tussen de 1-1.2 om te beginnen?(inclusief de0.73ec waarde die m'n leidingswater al bevat? is met bn supergrondmex..)

 

kan iemand me de gemiddelde waarde van ph in de bloei meegeven aub?(of ook gewoon 5.8-6?)

 

thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

voorlopig gewoon afzuren naar 5,8 ph en gewoon leidingwater geven

 

dus nog niet voeden wacht tot ze groter zijn.

 

en al die info is hier op het forum te vinden zelfs hele discussies erover dus wees niet lui en gaat zoeken met de zoek knop

 

 

grtzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha,oké,,maar had dan geen ph meter meegenomen omdat het zogezegd niet nodig was,

ga ééntje aanschaffen als ze in bloei gaan..

(wortelstimulater meegeven toch..?halve dosis..?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pH meten is altijd noodzakelijk, al was het maar om te controleren of je binnen de juizte marges zit.

 

Het is een fabel dat aarde op pH 5,8 - 6,0 moet zitten, dat is met hydro het geval. Tussen de 6 en 7 gaat het prima.

 

Steeds meer kwekers zuren niet meer af en meten hun medium. Als dat onder de 7 en boven de 6 is hoef je niet bij te sturen, planten doen het daar prima op. Ook al is je kraanwater pH8, met de voeding toegevoegd (heb zelf ook veel BN gebruikt en nog steeds) komt hij keurig in de goede zone. Af en toe voor de zekerheid nameten en zeker met boosters, want die willen de pH nog wel eens in de war gooien.

 

Randvoorwaarden:

 

1. Voldoende groot medium (hoe groter hoe meer buffer)

2. Een levend medium (organisch kweken, anders kun je net zo goed op dode cocos en minerale voeding kweken)

3. Goede mengeverhoudingen om te beginnen (voeg in ieder geval kalk (maerl) toe om te zogen voor een gezonde buffer, niet te veel!)

4. Goede aanvangs pH van je grond

 

Dus ja, wel pH meter, maar niet te spastisch met de pH van je voeding als je grond gebruikt. Cocos in grond voegt niets toe behalve wat luchtigheid en watervasthoudend vermogen. Dat is prima, maar cocos en sich is een dood medium, net als cocopeat. Valt onder de hydrocultuur. Zie het als seramis of perlite toevoegen.

 

Overigens is cocos niet oplosbaar maar is gedroogd en geperst. Het moet vocht opnemen om bruikbaar te worden. Sommige cocos is voorbehandeld met voedingsstoffen of bacteriën om te zorgen voor een goede basis.

 

Quote BN:

 

Dit blok geperste kokos geeft na toevoeging van 3 liter water, 10 liter gebruiksklare kokossubstraat, waarbij het volume ongeveer tienmaal toeneemt. Door het kleine uitgangsvolume is dit substraat heel eenvoudig te transporteren.

 

Kokossubstraat heeft veel voordelen t.o.v. gewoon veensubstraat (potgrond): - zeer gemakkelijk in gebruik - lage EC waarde van < 0,4 mS/cm - een ideale pH waarde van 5,8 - perfecte wortelontwikkeling - het kokossubstraat is heel luchtig en heeft goede drain eigenschappen - laag gewicht: 85 kg/m3 (veensubstraat 125 kg/m3) - kokos heeft een gunstige en snelle wateropname - kokossubstraat kan hergebruikt worden - de opbrengst ligt bij kokos vaak iets hoger t.o.v. andere substraten - Dit substraat is volledig gespoeld en behandeld tegen ziektes, ongedierte en onkruid, en bevat speciale toevoegingen voor een TOP-resultaat.

 

Voor cocos is speciale voeding geschikbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

hey dankje man!!!!!!

 

 

héhé weet ik dat ik moet oplossen,heb ze hier liggen,kleine blokjes,

maar euu dat kalk (maerl) een merk? kan ik ergens anders halen dan de gs??

en hoef ik dan wormpjes voor gebruik,denk dan aan NU tegen dat de stekjes geworteld zijn,tussen het mengsel doen en laten inzitten???????

 

dankudanku

 

echt danku vr deze mooie antwoorden

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol cocos lost niet op, het welt op :smoke

 

google -> maerl -> http://www.ecostyle.nl/scripts/cn_product.asp?id=73 luie donder!

 

Bodemleven staat niet synoniem aan kabouters of wormen, maar bacteriën en schimmels.

 

Zo. En nou Sannies topics over levende grond eens gaan lezen he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een kleine aanvulling.

 

 

wel eens ph gemeten als je Rhizitonic (wortelstimulator) gebruikt????

 

Kom je zomaar uit op een ph van 9-10 :)

 

Niet echt gezond voor je (kleine) meisjes dacht ik zo :D

 

 

Dus ALTIJD ph meten is gewoon verstandig :smoke

 

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

is wortel stimulator van bn..?(zal wel t'zelfde zijn,kut dus..oké...ga om een ph meter en ph min..)

 

kan ik trouwens kalk in pure vorm halen?

dan zou ik aarde,1/4coco's,schepje bloedmeel,schepje kalk,en paar wormpjes,moet goed zijn toch dan?(en als ik bacteries kan kopen in tuincentra koop ik dat ook..)

 

is het trouwens erg dat ze een beetje..wind vangen terwijl ze aan het wortelen zijn?temp is anders niet te doen voor de stekjes.. rond de26-27 met ventilator in kot aan dusja kan wel niet anders,gaan ze daardoor uitstrekken en geen bladproductie maken of is dit enkel met zaad zo ?

 

 

k'maak gauw wel eenkweekverslagje aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

tjonge *#, ik heb je zelfs al de goede kant opgewezen nu even verder zoeken op het forum he. Er staat zoveel over aarde, recepten, waar je dingen kunt krijgen en waar ze voor zijn....

 

He Tok! Leuk je weer te zien man!

 

Ja die wortelstimulator daar schrik je je helemaal te barsten van. PK overigens ook, en er zijn ook boosters die dat doen. Ben ook wel voor een pH mater maar over het algemeen niet voor afzuren als het niet nodig is. En tegen hele lage pH's in aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalk en bacteries enzo kan ik niet in de gs halen hoor,

en heb nietzo veel tijd,ga het allesinds op bovenstaande manier doen,iets anders dat kalk bevat buiten maerl koraal algenkalk?voor moest dat niet in tuincentra liggen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.sanniesshop.nl

 

maerl

Maërl Koraalalgenkalk is een natuurlijke zee-algenkalk uit de Atlantische Oceaan. Daar worden zeewieren opgevist, waaraan zich zwevende deeltjes kalk hebben gehecht, die los van structuur zijn. Dit verklaart de snelle zuurgraad corrigerende werking en ook de snelle Dh-verhogende werking in vijvers. Doordat bij de verwerking ook zeewier mee wordt vermalen, bevat Maërl Koraalalgenkalk veel sporenelementen.

Ook Maërl Koraalalgenkalk is een zachte kalk en bevat bovendien 7% magnesium.

 

en nou zelf gaan lezen he. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrouwlijk zaad ontbreekt trouwens aan het lijstje,klopt?

 

en ach,kijk op we wietplaza shop kan ik zakjes aarde bestellen, van plagron, allemaal verschillende mix'es

grow mix is naar het schijnt geschikt,

 

zal ik zo een paar zakjes bij me thuis laten toekomen :D

 

dan gewoon 1/4 coco's erbij beetje wormpjes erdoor lalter graven...

 

dan heb ik toch nix meer nodig van die mearl,kalk,bacteries....,zit toch perfect goed op zo'n plagron zakken,(is wel op de andere shop van wietforum zelf...)

 

bedankt hooor,heb ff wat gelezen,daarmee datk ff hanteer op de "plug&play" zakken;)

 

:smoke ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooow er zaten zelf wormpjes in de plagron aarde,wat een feest zeg...

 

m'n kraantjes water meet 7.7 ph,heb ph-,en ph meter,afzuren nodig(of is het niet te overzien om af te zuren?)

 

lijkt mij best een voledig puntje afzuren naar bv 6.7??? zit op de 1week groei

 

 

 

(gewone pagron grow mix..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wormpjes in je nieuwe zak aarde??? die wil ik niet.!! :smoke

 

Hoe zagen ze eruit???

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon zoals een "kleine" stel 2-2.5cm,als regenworm

 

heb 7 potten gevult en er 2 ofzo tegengekomen...

 

is plagron growmix...

 

ziet er vet goeie aarde uit..;

 

iemand gedacht over dat afzuren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

eeeeum,

 

is het normaal als je en ph meter aansteekt deze schommelt tussen alle getallen?

 

moet toch zoals de ec meter op nul beginnen?

 

bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

he sterretje hekje je hebt al genoeg info gekregen niet.....

Ga nou eens lezen :wave: dan hoef je niet meer zo snel wat te vragen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja is goed,

 

afzuren ga ik toch doen,

 

die laatste vraag vroeg ik ff;weetje,die ph meter doet raar(start op en getallen schommellen tegenover die ec meter(start en staat op 00.0)........en ik ken niemand met zo'n meters..........

 

wis anders maar ff al m'n topics buiten m'n kweekverslagje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...