Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

CannaDanny

Scroggen

Recommended Posts

Aangezien ik er hier op het forum weinig over kan vinden - de scrogmethode - ben ik ff gaan Googlen en deze info vertaald uit het Engels en samengevoegd. De reden hiervoor is dat m'n volgende kweek iets moet worden met SCROG.

 

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Op- en/of aanmerkingen zijn welkom

 

 

De Scrog Methode

 

SCROG betekend letterlijk Screen of Green en is één van de productiefste manieren om binnen om binnen te telen. Het word gebruikt door kwekers met een kleine ruimte, en toch een redelijke opbrengst willen.

 

SCROG is als een SOG (Sea of Green), behalve dat minder planten gebruikt worden en d.m.v een screen op te vullen tot een SOG met zware hoge toppen, vandaar zijn naam, SCROG (Screen of Green).

 

Hoe is SCROG ontstaan?

 

SCROG’s werden oorspronkelijk ontwikkeld om de meeste opbrengt met TL te krijgen. Deze kwekers hingen het plafond van de kweekruimte vol met TL en zouden wel zien wat er gebeurde. Nu is deze methode overgenomen door kwekers met HPS lampen en word deze SCROG methode naar een hoger niveau gebracht.

 

De benodigheden

 

Het Screen: met 5 cm. mazen is het meest praktisch.

8 stukken hout: 4 voor het kader en 4 voor de benen van het kader.

Bevestigingsmateriaal, zoals hoekijzers, spijkers/schoeven, niet apparaat, U-spijkers.

 

Stekken: Om te beginnen 4 per m2.

 

Het Scherm

 

De grootte van het scherm wordt slechts bepaald door het aantal planten en hoeveel ruimte er is. Met 4 stukken van hout maak je eenvoudig een kader, en zullen andere 4 als benen worden gebruikt. Het is niet noodzakelijk om de benen te stabiliseren, echter als je 5 of 10 planten gaat gebruiken is het raadzaam om het scherm te ondersteunen zodat het gewicht van de toppen kan worden gedragen. Zodra je klaar bent met het maken van het kader, word het gaas gespannen. Het scherm word op een hoogte van 25 a 30 cm.geplaatst gemeten vanaf de bovenste rand van je pot/bak.

 

gallery_12381_3194_17466.jpg

 

De stekken

 

Meestal worden stekken gebruikt met deze methode, sommige redenen is dat stekken voorspelbaarder zijn en er zullen meer takken groeien. Eerst zult u uw stekken moeten voorgroeien. Wanneer zij ruwweg 15 a 20 cm in hoogte hebben bereikt worden de plantjes getopt, dit zal helpen om meer zijgroei te stimuleren en de verticale groei tegen te houden. Gebruik altijd plantjes van dezellfde soort en lengte om extra moeilijkheden te voorkomen.

 

gallery_12381_3194_23364.jpg

 

Toppen

 

Wanneer de takken de lengte van het scherm hebben bereikt (15 a 20 cm.), zul je de takken moeten toppen (complete nieuwe scheut word verwijderd) of fimmen (2/3e van de nieuwe scheut word verwijderd). Hier zullen nu 2-4 nieuwe scheuten ontstaan. Deze scheuten laten groeien gedurende een aantal weken, tot ze door het screen groeien.

 

gallery_12381_3194_6450.jpg

 

Het beste is om de takken in „T“ te leiden zoals en niet zoals de normale vorming van „V“, de reden hiervoor is dat de takken over een breder gebied uit te spreiden zijn en er meer takcontrole is. De nieuwe scheuten worden bevestigd aan het screen met tie-ribs (niet te strak, een diameter van 2 cm.) of met “bloemistendraad”, net zolang het hele screen groen is (SOG). De tijdshakelaar gaat vanaf nu op 12/12.

 

hier wat voorbeeld foto's

 

gallery_12381_3194_1433.jpg

 

gallery_12381_3194_63510.jpg

 

gallery_12381_3194_1710.jpg

 

BRON

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed idee zo'n topic.. scrog rules :smoke

 

Ikzelf doe een aantal dingen iets anders dan jij hier vermeld hebt.. Met dank aan TAW :whistling

Ik top/fim/plet de plant tijdens het voorgroeien (in kleine potjes) om een zo breed mogelijke plant te krijgen.. De zijtakken moeten omhoog komen, hiermee ga je later veel tijd besparen als de scheuten op het net vastgezet moeten worden.

 

gallery_6949_1917_56422.jpg

 

Na een week of 2/3 verpot ik de plant naar grote (25 liter in mijn geval) potten, en gaan ze onder de HPS.. Hier bevestig ik gelijk het gaas, en laat dit geleidelijk zakken om zo de eerste scheuten al vast te zetten.. Erg handig is dus om een in hoogte verstelbaar scrogrek te gebruiken... Ik laat dit zakken tot zo'n 20-30 cm vanaf de potrand.

 

gallery_6949_1917_110106.jpg

 

 

 

De eerste takken zijn bevestigd (met plantringen) en binnen een paar dagen kan de klok over naar 12/12. In dit voorbeeld gebruik ik PP, die groeien nog flink door dus veel verdere voorgroei is niet vereist. Bij een soort die minder doorgroeit na omschakeling zul je uiteraard langer moeten voorgroeien..

 

gallery_6949_1917_159725.jpg

 

 

 

2 weken later is het net goed gevuld en hoeft er niets meer vastgezet te worden.. Als het net vol is kan het handig zijn om hier en daar wat kleine takjes weg te snoeien, deze zullen niet genoeg licht krijgen en geen harde buds vormen. Uitschieters kunnen nog geknakt worden.. Zaak is alles op 1 hoogte te krijgen. Onder het net zijn alle takken weggedieft.

 

gallery_6949_1917_100841.jpg

 

 

 

Timing is erg belangrijk, als je te vroeg gaat scroggen en te lang doorgroeit krijg je een ondoordringbaar woud van fluffy topjes, waardoor het nut van de scrog verloren gaat..

 

Om tijd te besparen is het raadzaam om een apart voorgroei kastje te hebben waar je de nieuwe stekken voorgroeit, en probeert deze zo breed mogelijk te laten groeien..

Met de juiste timing, voorbereiding en het goede soortje (niet elke plant is geschikt voor scrog) kan je bloeihok op deze manier altijd op 12/12 blijven staan.

 

Ik heb een aantal topics opgezocht waarin de scrog methode toegepast wordt.. handig om door te lezen als je ook wil gaan scroggen.

 

2e kweek, 8x Ice - patpot

Scrogexperiment, 5 Grapefruit X Neville's Haze - patpot

2x Ssh, 2x Kali Myst, 1x Nycd - de glazenwasser

5 X Amnesia Haze Op Mapito de glazenwasser -

4x PPP in scrog - tomas

5x PP in scrog - tomas

The One->sannie's Jack - (1 plant-scrog!) tijger

Jack in scrog - sannie

 

OF:

 

http://www.wietforum.nl/index.php?act=Sear...ghlite=%2Bscrog

 

Het is in mijn ogen de ideale manier om met weinig planten toch efficient gebruik te maken van het gehele kweekoppervlak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic, zeker als mensen hun (stapsgewijze) ervaringen hier inbrengen! Nomineer ik voor een stickie of voor een plaats in een andere stickie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een bijzonder zinvolle topic voor een beginner! Ik ga dit zeker proberen in mijn tent! Thanx :whistling

 

Is het bij het scroggen ook beter om een indica te hebben ipv een sativa of maakt dit niet uit?

Edited by Frank84

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soortjes met meer sativa invloeden zijn makkelijker te buigen en groeien langer door, makkelijker om mee te scroggen dus.. Bij echte indica's slibt het ook te snel dicht, dat maakt het extra lastig om een mooi veldje te krijgen zonder veel fluffy topjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie dwc setup! mooie uitleg ook, helemaal top gozer :whistling

 

edit: ja tomas ik was te snel, had de plaatjes niet bij de fotos gelezen, nogsteets mooie dwc setup tho!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je zo vriendelijk willen zijn een bronvermelding te plaatsen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie en interessante uitleg, :specool

 

ik ben juist begonnen aan een nieuw hok,

en het lijkt sterk op wat hier boven staat.

 

ik werkte het bouwplan eerst wat uit in 3d, om 1 en ander duidelijk te maken.

topic staat hier

 

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijke uitleg, ook de genoemde Scrog topics heb ik met veel interesse gelezen. Zelf ben ik net begonnen met een minihok en hier wil ik ook gaan scroggen onder TL. De soort is Purple Haze, misschien niet ideaal maar had hier nog zaden van liggen, in 15ltr potten.

Voor mij is het allemaal een leerfase waarbij de opbrengst niet het hoofddoel is.

 

Voorlopig, leren, lezen, lezen, foutenmaken, weer lezen, etc.

 

Groet, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooitc dit veel aan gehad altijd afgevraagt hoe het moest

mischien ook handig voor de growguide ??

 

groeten homp

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zou ook mooi kunnen passen onder: 25 Meest Gestelde Noob-vragen .

in ieder geval lekker duidelijk :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind dit ook wel een goed topic. Heb nooit aan scroggen gedaan. Ik deed ze wel een keer toppen

om twee toppen te helpen verkrijgen. Maar dit onderwerp wil ik zeker eens gaan proberen.

Zouden 500gr. met 8 planten onder 2x600W op 7,5ltr. potten haalbaar zijn?

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zouden 500gr. met 8 planten onder 2x600W op 7,5ltr. potten haalbaar zijn?

 

Scroggen gaat veel beter met potten groter of gelijk aan 25 liter .......

 

7,5L is zowiezo te klein.. als je met weinig planten gaat scroggen worden ze erg groot, en verbruiken dus ook veel.. tenzij jij 4 keer per dag water wil geven kun je beter zo groot mogelijke potten of bakken gebruiken..

500 gram is trouwens al mogelijk met 1 x 600 watt en minder dan 8 planten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dat is dan duidelijk. Na deze oogst wil ik eens een een aanplant maken met geschikte

stekken. Mocht ik de geschikte soort niet krijgen, dan wellicht met zaden, want ik heb een

zaad/stekken groeikastje gebouwd daarvoor. Hierin verblijven momenteel nog 19 eigen

stekken. Van de 20 is er maar een niet geworteld.

 

T.z.t zal ik mij dan melden met plaatjes om jullie reakties/kritiek te vernemen.

bedankt voor de tip, 5 ons op 600W klinkt veelbelovend. Ik ben nog nooit aan de kilo

gekomen met mijn 1200W totaal. Dus heb nog wat te leren. :specool

 

groet, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om tijd te besparen is het raadzaam om een apart voorgroei kastje te hebben waar je de nieuwe stekken voorgroeit, en probeert deze zo breed mogelijk te laten groeien..

Met de juiste timing, voorbereiding en het goede soortje (niet elke plant is geschikt voor scrog) kan je bloeihok op deze manier altijd op 12/12 blijven staan.

Je groeihok moet dan wel behoorlijk groot zijn lijkt mij . Omdat de planten al behoorlijk breed moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@atmosphere dat valt mee, de helft van de afmetingen van je bloeihok is voldoende... Als je de planten in het bloeihok plaatst kun je de grootste uitlopers gelijk op het net binden, waar deze eerst omhoog gingen breng je deze nu de breedte in..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stekken: Ongeveer 1 per 10 cm2, hoewel 2-3 ook kan maar in meer werk resulteert.

 

Dus op elk oppervlakje van 2 bij 5 cm ?? dat staan er honderden per vierkant emeter. ?Je bedoeld waarschijnlijk 1,2 of 3 per dm²

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ atmo: dat dacht ik ook toen ik het las.

 

@ all: ik heb me de laatste tijd is bezig gehouden met verschillende methodes waaronder scrog, het is een hele effectieve mode zeker voor de kleine hokken maar gaat er in al dat binden en buigen niet vreselijk veel tijd zitten ?? en 5 planten op de m2 is tog meer dan zat met een volle sativa zou 4 al meer dan genoeg moeten zijn ???

 

 

verder vind ik het een zeer mooi stukje text en zeer leerzaam !!! tnxx mensen

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(CannaDanny @ 23 Aug 2007, 14:50 ) *

 

Stekken: Ongeveer 1 per 10 cm2, hoewel 2-3 ook kan maar in meer werk resulteert.

 

Inderdaad een foutje, ik heb deze text vertaald, en een rekenfout gemaakt met cm. en inches.

 

1 plant per dm2 en een tussenruimte, maximaal 5 per m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een goed informatief topic voor nieuwe scroggers

 

dank u :icecool

 

goede info simpel met duidelijke plaatjes

 

net wat voor mij

 

Greetz Da Dende :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer goed topic, enkel klopt 1 plantje per dm2 nog steeds niet toch? Dat zou (zonder tussenruimte) neerkomen op 100 plantjes per m2 :icecool

Gewoon 5 plantjes per m2 neerzetten, dat klopt dus!

 

Ik heb ook al zeer goede ervaringen met de scrog-methode en zal dit zeker blijven doen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nou mooi,

 

Goede info, en nog in het Nl ook dus ik hoef niet alle moeite te doen, om het te vertalen,

:icecool :execute :kill:

 

En erg mooie WDC systeem., simpel maar goed werkend.

 

Groetjes miss_stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zeer goed topic, enkel klopt 1 plantje per dm2 nog steeds niet toch? Dat zou (zonder tussenruimte) neerkomen op 100 plantjes per m2 :icecool

Gewoon 5 plantjes per m2 neerzetten, dat klopt dus!

 

Ik heb ook al zeer goede ervaringen met de scrog-methode en zal dit zeker blijven doen!!

 

 

hahah , ja je hebt gelijk nog steeds niet de juiste maat .

 

Maar als planten worden zo als deze :

 

gallery_4254_232_50506.jpg

 

Heeft scroggen dan nog nut ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...