Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Schoonmaken En Desinfecteren Van Je Hok

Recommended Posts

Er gaan veel indianenverhalen over het reinigen van je hok. Ik zie Dettol vaak voorbijkomen, sommigen gooien dat zelfs over hun plantjes :whistling Met name na een spint aanval of andere ongedierten of ziektes in je hok is desinfectie belangrijk om de sporen te verwijderen.

 

Ik heb de reinigingsprofessionals van Wola eens even geraadpleegd over het schoonmaken en desinfecteren van je hok, moest dat ook doen voor een andere kennis van me die toevallig ook plantjes kweekt, maar dan andere :smoke

 

Bij het schoonmaken willen we graag bacterien, schimmels en sporenelementen vernietigen. We willen geen corrosieve stoffen gebruiken i.v.m. de gebruikte materialen in het hok. Het mag ook niet te kostbaar zijn en verkrijgbaar voor iedereen. Wel, dat kan!

 

We kunnen dezelfde schoonmaakstandaarden aanhouden als in de voedingsmiddelenindustrie.

 

Voor desinfecteren zijn er twee middelen:

  • Antisepticum, zolas Dettol, jodium, betadine, bedoeld voor gebruik op levend weefsel (zoals de huid)
  • Desinfecteermiddel voor materialen

Dat laatste hebben we dus nodig. Naast desinfecteren willen we ook reinigen. Bij het schoonmaken van een kweekruimte wordt een twee- of 3 fasen aanpak geadviseerd. Bij sterke infecties is de extra tweede stap met gestabiliseerd chloor aan te bevelen. Een antisepticum is geen optimale, maar bovendien dure oplossing.

 

3 fasen:

 

1. Allereerst schoonmaken met een algemene reiniger. Men adviseert Deptal U. Een licht schuimenende, niet aggressieve reiniger. Slechts licht alkalisch en niet corrosief. Even laten inwerken en afnemen.

2. Eerste desinfectie: chloortabletten (Bacta tabletten, 250 stuks 16 euro). 3 stuks per 10 liter oplossen on een 1000 ppm oplossing te krijgen. Deze chloortabletten zijn dus heel iets anders dan de chloor uit een flesje: Dit is een gestabiliseerde chloorverbinding. Deze oplossing 5 minuten laten inwerken en dan met water of vochtige doek goed afnemen. Chloor heeft slechts een beperkte werkingsduur maar is wel breed inzetbaar en ook sporendodend.

3. Een langwerkende desinfectant. Desinfect Perfect in een 1% oplossing aanbrengen (10 ml op 1 liter water). Dit desinfectant heeft een langdurige werking (2 dagen). Het is een zeer geconcentreerde oplossing van 450gr/liter werkende stof, de sterkste op de markt. Deze oplossing werkt 2 dagen. 2 dagen laten inwerken en dan afnemen. (Deze oplossing is overigens ook perfect voor het bestrijden van algen (bijv. op je terras) en is biologisch afbreekbaar.)

 

Deptal U is ook als schuim aan te brengen met een speciale schuimapparaat. Handig voor grote ruimten, maar ook iets lastiger te verwijderen na de inwerkperiode. Voor een niet-schuimend product kun je gebruik maken van Depta TS - dat is een niet-schuimend middel en makkelijker af e nemen (staat niet op de site maar is wel te bestellen.

 

Deptal U is zeer sterk ontvettend en reinigend, zeer mild en daardoor ook perfect te gebruiken voor andere schoonmaakklusjes.

 

De producten zijn on-line te bestellen bij http://www.wola.nl

 

Alternatief:

 

1. gebruik een goede allesreiniger, neem goed af.

2. Gebruik daarna de gestabiliseerde chloortabletten (3 per 10 liter) en laat dat minimaal 5 minuten inwerken OF gebruik de desinfectant en laat deze twee dagen inwerken

3. Neem je ruimte goed af

 

De desinfectant heeft de voorkeur omdat deze niet corrosief is, biologisch afbreekbaar en een veel sterkere en langere desinfectiewerking heeft. De desinfectiewerking van chloor wordt teniet gedaan door organische materialen: Dat betekent dat je chloor UITSLUITEND op een schoon oppervlak moet gebruiken.

 

Klaar!

 

Veiligheidsmaatregelen:

  • Gebruik van handschoenen is altijd aanbevolen.
  • Voeg reinigingsmiddelen altijd toe aan water, geen water aan reinigingsmiddelen (i.v.m. het gevaar van spatten!).
  • Wees voorzichtig met chloor. Gebruik chloor nooit in combinatie met andere middelen en neem de oppervlakten vooraf en na afloop goed af. Chloor kan vervelende reacties geven met andere middelen
  • Ventileer tijdens het schoonmaken

Voor zo'n 16 euro excl. btw heb je 250 (!!) Chloortabletten. Da's voldoende voor een leven lang desinfecteren. De overige middelen zijn iets duurder maar worden ook in grote cans geleverd en zijn zeer geconcentreerd. Advies: koop het samen met een paar maten. Zit je voor een dubbeltje écht op de eerste rang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een kleine toevoeging:

 

De opgegeven hoeveelheden zijn voldoende bij gebruik op droge wanden/materialen. Hou er rekening mee dat je reinigingsoplossing verdund wordt als je deze op natte wanden/materialen gebruikt. Normaal dien je dan je concentratie actieve stof wat op te schroeven (of je materialen op te laten drogen). Dat hoeft in dit geval niet omdat zowel de chloor- als desinfectantoplossing ruim voldoende is, het is een redelijk hoge dosering.

 

De extra chloor reiniging is uitsluitend nodig na een infectie om extra zekerheid te hebben. Let er echt goed op dat je materialen schoon zijn voordat je met chloor gaat desinfecteren en dat er géén reinigingsmiddelen op de materialen zijn achtergebleven i.v.m. de mogelijke reactie met chloor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi en nuttig whazzup

Thanks!!!!!!!!

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gebruikt desinfectiemiddelen zijn best op basis van Kwaternaire amoniumverbindingen bv halapur vloeibaar 28€ /5l

Ik zou ook zeggen heb je geen problemen gehad met schimmels ofzo maak ja hok alleen schoon

 

Als aanvulling

Heb je een infectie gehad van b.v. spint of trips (preventief zou ik dit niet doen)

Na het ontsmetten van je hok zoals in hiervoor beschreven kan je hok samen met de lege potten nog ontsmetten met een insecticde ofwel sproei je wanden en hok in met wat je gebruikt hebt voor de bestrijding.(moet wel effectief zijn geweest).je mag dit middel wel overdoseren omdat je het niet op je plantjes spuit

ofwel gebruik je een spuitbus bv lurectron nevelautomaat of een ander middel op basis van dichloorvos dit werkt namelijk ook goed tegen arcari (bv spint).

of een rookbom voor het ontsmetten van serre's lek wel op de capaciteit m³

afzuiger af voor een uurtje of 4 en dan verluchten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo schoon hebben we het nog nooit gehad, top! Een kleinigheidje: Ik denk dat chloor wel degelijk corrosief is, roestvrijstalen voorwerpen in een chloorbad (met Glorix o.i.d.) krijgen na na verloop van tijd donkere plekken. Je verhaal deed me herinneren aan een Amerikaans stel dat in Nederland kwam wonen, en in plaats van hun huis te reinigen onmiddellijk met een spuitbus Lysol aan de slag gingen. Waarschijnlijk ook prima bruikbaar tegen schimmels en bacterien.

 

Groet, Fets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chloor is inderdaad wel degelijk sterk corrosief. Beter is dan ook om een desinfectant te gebruiken. Maar bij een sterke besmetting wordt een tweetraps desinfectie aanbevolen: Chloor is heel breedwerkend maar slecht voor het milieu en je materialen. Bij juist gebruik op de juiste materialen zal het echter geen problemen opleveren. Ik gaf ook al aan dat daarom een desinfectant de voorkeur heeft. Overigens ook boven dettol...

 

Hehe Lysol.. Mijn vriendin heeft het er nog wel eens over, heel amerika is als de dood van bacterieën. Haar moeder spoot het hele huis onder. Meer hierover is overigens te vinden op http://en.wikipedia.org/wiki/Lysol_(cleaner) en uiteraard http://www.lysol.com . Volgens mij niet in Nederland verkrijgbaar. Lysol wordt trouwens ook gebruikt als schimmelwerend middel. Het is ooit zelfs gebruikt als inticonceptiemiddel, maar gebruik op mensen en voeding is sterk af te raden: het is giftig.

LYSOL® Disinfectant Spray is an EPA-registered disinfectant that kills more than 99.9% of illness causing bacteria and viruses on environmental surfaces in your home and in public places.

 

Eliminates germs and odors on hard non-porous surfaces that you come into contact with every day. Unlike some other sanitizing products which only kill bacteria, LYSOL® Disinfectant Spray even kills nasty viruses that can cause illness such as the flu, cold and infectious diarrhea among young children. It’s no wonder that LYSOL® is the #1 Brand Recommended by Pediatricians.**

 

LYSOL® Disinfectant Spray can be used throughout your home. Use LYSOL® Spray in:

 

* Bathroom surfaces, including sinks, faucets, bath tub, toilet

* Kitchen surfaces, including garbage can, refrigerator handle, door knobs

* Other areas of home, such as light switches, phone, window sills, diaper pails, pet areas and laundry hamper

 

LYSOL® Disinfectant Spray even works to control the growth of mold and mildew on surfaces you seldom think of like mattresses, pillows, shower curtains and books.

 

Mold spores are among the most common types of allergens in your home all year long. So killing mold and mildew can help to reduce your exposure. The Asthma and Allergy Foundation of America (AAFA) has awarded a Consumer Product Seal to LYSOL® Brand Disinfectant Spray because it "kills and prevents mold and mildew on surfaces."

 

Use LYSOL® Disinfectant Spray to eliminate the following bacteria, fungi and viruses on hard non-porous surfaces*:

 

Viruses

- Influenza

- Rhinovirus -The leading cause of the common cold

- Rotavirus - The leading cause of infectious diarrhea in children

- Respiratory Syncytial Virus (RSV) – The leading cause of lower respiratory infection in children

- Poliovirus Type 1

- Adenovirus Type 2

- Herpes Simplex Virus Types 1 and 2

- Hepatitis A

 

Bacteria

- Escherichia coli (E-Coli)

- Salmonella

- Staph and Strep

- Campylobacter

 

Fungi

- Athlete’s Foot Fungus

- Mold and Mildew

 

@bananas: Ja ik heb net 500 stuks aandelen gekocht. Dus snel bestellen. :whistling Blijkbaar is de informatie niet aan jou besteed. Blijf lekker Dettol gebruiken joh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie info Whazzup :whistling

 

Wat zouden we zonder jou moeten :smoke

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb vanmiddag 2 flessen dettol (9,99 per fles) gekocht :whistling kon je niet even eerder met deze info komen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lysol zou nog steeds bij de drogist (DA) en apotheek verkregen moeten kunnen worden, een ander, vergelijkbaar produkt is Asepta Kresolzeep. Het volgende stukje komt van http://www.asepta.nl/.

 

V 5 Waar kan ik Asepta Kresolzeep kopen.

A 5 Alle gewasbeschermingsmiddelenhandelaren kunnen u Asepta Kresolzeep leveren. Daarnaast zijn ook alle DA drogisten in de gelegenheid om u te leveren

 

V 4 Wat is het verschil tussen Lysol en Asepta Kresolzeep?

A 4 Asepta Kresolzeep bevat uitsluitend metacresol met een gehalte van 434 gr/ltr.

Lysol bevat diverse cresol-achtigen en is hierdoor minder zuiver.

 

V 3 Ik wil mijn dierverblijfplaats schoonmaken. Kan dat met Asepta Kresolzeep en hoe krijg ik een optimaal effect?

V 3 Uw verblijfplaats eerst schoonmaken, dan desinfecteren met 30ml per liter water. NB: Houdt rekening met het sterk geurende neveneffect.

 

V 2 Waar kan ik Asepta Kresol zeep toepassen.

A 2 Asepta Kresolzeep is toepasbaar op vloeren, in toiletten, dierverblijfplaatsen.

 

V 1 Waartegen werkt Asepta Kresolzeep?

A 1 Asepta Kresolzeep heeft een prima werking als desinfectie middel tegen bacteriën, gisten en schimmels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zaagt vast nog wel eens in je rug met al dat geklus van je Bram! :smoke

 

Het is niet slecht om te gebruiken, zeker niet. Er zijn echter geschiktere middelen die speciaal voor vloer en oppervlakte desinfectie doeleinden gemaakt worden, ook van Dettol zelf overigens. Ik maakte ook geen geintje toen ik San antwoordde dat ze gewoon Dettol kunnen gebruiken. Ik geef echter aan dat er speciale reinigers en andere wegen zijn die in mijn ogen te verkiezen zijn. En bovendien ook wat goedkoper... Vandaar dat ik een paar bedrijven heb gebeld om desinfectie advies, en vandaar ook het twee-fasen advies met Chloor bij heftige infecties. Het is goed om bewust er mee om te gaan.

 

Effe wat anders overigens. Kijk eens naar http://www.lysol.com. en daarna naar http://www.dettol.co.uk/home.shtml en wat zie je: Precies! Dat zijn dezelfde firma's. De andere Dettol producten die in Amerika al jaren onder de naam Lysol verkocht worden, worden klaarblijkelijk nu ook op de europese markt verkocht. Het komt beiden van Reckit. Op de site zie je ook wel dat Dettol gebruikt kan worden in bepaalde situaties (bijvoorbeeld als vloerreiniger). Dettol is dus niet fout, maar er zijn betere oplossingen, ook van Dettol zelf. Wellicht dat alle Nederlandse huismoeders over 10 jaar ook met een mini spuitbusje dettol in hun tas gaan lopen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat desinfectant overigens, om aan te geven hoeveel het kost:

 

5 liter concentraat € 66,98 is goed voor 500 liter oplossing! Da's nog geen 14 cent per liter desinfectant. Je moet het eht wel heel bont maken of een waanzinnige ruimte hebben als je meer dan 10 liter verbruikt. Je wast er tenslotte niet mee, je maakt het oppervlak er mee vochtig en laat het 2 dagen inwerken. Reinigen doe je vooraf.

 

Er zijn van diverse leveranciers vergelijkbare middelen. I.v.m. het beschikbaar zijn van de webshop en de verkoop aan particulieren heb ik deze even gebruikt. Kreeg van de adviseur van dit bedrijf ook het beste en meest uitgebreide advies. Hij belde me zelfs twee keer terug met nog wat extra tips en informatie.

 

het grote verschil tussen kresol en Desinfect Perfect is wat er wordt bestreden. Kresol is alleen werkzaam tegen bacteriën en gisten. Desinfect is werkzaam tegen:

• bacteriën

• schimmels

• gisten

• virussen

• algen

 

Het wordt overigens ook in de glastuinbouw gebruikt. Zie voor mees specs http://www.wola.nl/cms/upload/downloads/desinfectperfect.doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie gaat schoonmaken/desinfecteren i.v.m. spint heeft mogelijk nog wat aan het volgende:

Controleer, nu je hok toch schoon en opgeruimd is, muren, plafond en vloer (in de hoeken, langs plinten en kozijnen) op gaten, kieren, scheuren en spleten die mogelijk toegang geven tot holle ruimtes (spouw, kruipruimtes onder vloeren en boven plafonds) en dicht deze met een vulmiddel.

Maak de deur van je hok zo hermetisch mogelijk sluitend (tochtstrips), behandel alle eventuele overige (sier)planten in huis tegen spint met kaliumzeep (soft) of Masai (heavy), verdubbel je luchtinlaatvolume (zie elders op dit forum) en voorzie je luchtinlaat van gaas van hooguit enkele honderden micron, zodat beestjes van een halve mm als de spint is er niet doorheen kunnen. Wie nog steeds nachtmerries heeft van die spintaanval verleden zomer een week voor de oogst; hij of zij trekke een ontsmet regenpak en dito laarzen aan alvorens de plantenkamer te betreden, en schaffe zo spoedig mogelijk een luchtreiniger voorzien van een UV-C-lamp aan (consumentenelectronica/huishoudelijke apparatuur). Mogelijk werkt een in de luchtinlaat gemonteerde UVC-lamp uit de aquarium/tuinvijverhandel ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kieren zijn op zich niet erg als je zoveel overdruk opbouwt dat die beesten niet eens tegen de wind in je hok binnen kunnen komen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer een lekekr duidelijk topic wazzup

thnx voor weer de nuttige informatie

 

tegen woordig met al die plagen als spint en meeldauw tripsen is het het suiper belangrijk om je hok helemaal clean te maken voor je opnieuww gaat starten .

 

ok al heb je vaak nog de ziektes die je van je stekkenboer al mee krijgt natuurlijk nog.

 

maar een goed begin scheelt een hoop

 

 

Greet z da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag per mail:

 

 

 

Bonjour,

 

 

 

Krijg wat last van witte poeder op het blad, lijkt wel coke/!!

 

Nog niet heel veel maar ik denk aan meeldauw, kan ik nog sproeien met Dettol???

 

Zit in de 32e dag bloei…..???!!

 

 

 

El Prutser.

 

 

Antwoord:

 

Sproeien met Dettol ?

 

Wat denk je zelf ?

 

Alleen een mongool spuit met Dettol op zijn planten, Dettol is niet voor planten. RTFM !!!

 

OP WF staat ergens zoiets ja ... met als gevolg topics waar alle blaadjes verbrand. Dat ze het niet weghalen is onbegrijpelijk.

 

Zwavel .... is tegen meeldauw.

 

Heb je de stekken niet gedompeld in het zwavel ?

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Je kan ook ozon gebruiken voor desinfectie.

 

gr Jair

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

En ozon koop je waar? Sorry maar ozon is onzin voor de hobbyist, daar heb je een ozongenerator voor nodig en dat kost je wel wat, dat werkt op HV dus daar wil je ook niet mee kloten. Helaas bestaat ingeblikt ozon ook niet want de halfwaarde tijd van ozon is nou geen jaren op deze hoogte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook dettol gespoten op 1 plant.. in de bloei. Knip.. weg ermee, niet te roken!

 

Wel schone longen nu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yow bedankt voor de info... ik ga er zeker gebruik van maken, volgend jaar blinkt m'n schuurtje ! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook dettol gespoten op 1 plant.. in de bloei. Knip.. weg ermee, niet te roken!

 

Wel schone longen nu..

 

LOL

 

LOL

 

LOL

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook dettol gespoten op 1 plant.. in de bloei. Knip.. weg ermee, niet te roken!

 

Wel schone longen nu..

 

stuur ThE WhiZ ff een pm-etje om hem te bedanken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
stuur ThE WhiZ ff een pm-etje om hem te bedanken?

 

Wil m wel n sample toesturen.. of zou het n indianenverhaal zijn? UCH!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...