Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Bewaarvloeistof Voor Je Ph Meter

Recommended Posts

Je pH sonde moet je bewaren in 3 mol of 4 mol KCl oplossing. Deze twee waarden worden wel door elkaar door verschillende leveranciers gebruikt, en het is ook niet zo kritisch. Toch verkopen shops het vaak niet, en geven één van de volgende (foute!!!) adviezen:

 

- Bewaar in gedestilleerd water (helemaal fout, nooit doen! Daar gaat je meter van kapot!)

- Bewaar in pH7 of pH4 bufferoplossing (nononono)

- Gewoon kraanwater (is al beter dan gedestilleerd water door de opgeloste zouten maar zeker niet goed (kalk, chloor etc)!)

 

Om je membraam in conditie te houden dien je echt deze zoutoplossing te gebruiken. Hij komt overeen met de zoutoplossing in je sonde. Navulbare sondes kun je ook vullen of verversen met KCl oplossing, meestal wordt hier 4 mol voor gebruikt. Veel sondes zijn tegenwoordig echter gevuld met een gel met dezelfde eigenschappen.

 

Om een 3 molair oplossing te maken moet in 1 liter 3 mol KCL oplossen. De molmassa van KCl is 74,5 gram/Mol, K=39 en Cl=35,5, oftewel je moet 223,5 gram in een liter oplossen. In 100 ml dus 22,35 gram. De hoeveelheid kijkt niet echt super nauw, dus ongeveer deze hoeveelheid. Liefst gedemineraliseerd (gedestilleerd) water. Voor 4 mol oplossing pas je de hoevbeelheden eenvoudig aan.

 

Kaliumchloride is een zout dat eenvoudig verkrijgbaar is, eventueel op bestelling bij de apotheker die het ook nog eens voor je kan afwegen als je het lief vraagt :whistling

 

Bewaarvloeistof die je koopt bevat overigens vaak ook nog een schimmelwerend middel.

 

Bron: chemicus van Aquaforum

Share this post


Link to post
Share on other sites

de reden dat je pH meter in KCl wordt bewaard is omdat je pH meter uit niet 1 maar 2 elektrodes bestaat de meet- en referentieelektrode. de naam referentieelektrode zegt het al: refereerd naar een bepaalde soortelijke geleiding (EGV in Nederlands EC in Engels) en als die waarde van de referentie veranderd veranderd de waarde van je meetelektrode ook want je meetelektrode meet t.o.v. je referentieelektrode. In je referentieelektrode zit (bijna) altijd 3-4 mol/l KCl oplossing en door hem daar in te zetten blijft die dat ook. Maar als je heb in de buffers laat staan (wat geen 3 mol/l KCl is) gaat de concentratie in de referentieelektrode er langzaam door diffusie naar beneden en veranderd de weerstand dus ook :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank voor de aanvulling. Duurdere losse sondes kunnen overigens eenvoudig worden nagevuld of hervuld met een juiste oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeee Toppers :whistling

Maaruh, Adwa adviseerd toch echt opslag(druppeltje) in ph 4 bufferoplossing.

Verschilt dit per merk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook wel eens gelezen dat dat aanbevolen wordt maar in de wetenschappelijke literatuur en op de onderzoekcentra is het protocol altijd KCl 3 of 4 mol. Bij de gerenommeerde merken vind je ook altijd KCl. Adwa eens bellen wellicht waarom dat is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

handleiding ADWA http://www.btt.nl/manualsweb/pdf/Had100.pdf

 

Men adviseert KCl (een paar druppels in de dop) óf inderdaad een paar druppels calibreervloeistof (4 of 7) om de kop vochtig te houden. Mijn meetsonde is ondergedompeld in en klemmend schroefpotje en bevat wel iets meer dan een paar druppels :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi whazzup ik heb deze ad-100 ook van adwa

 

waar kan ik die vloeistof krijgen? :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood ik leg net uit hoe je het zelf kunt maken! Krijgen kun je het nergens, kopen kun je het gewoon bij de goede shop of de lab handel. Ik heb zelfs een setje bij Conrad beschreven, met schoonmaakvloeistof, potjes en al. Beschreven in mijn topic en nog 3 anderen. Zoekt en gij...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahaha die Blowfish

Dus opslag met een druppeltje ph4 in de dop kan best.

Doe ik zelf ook en heb de Adwa meter al 5 jr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,zoekzoek en gevonden ;) me biertje dan he

 

nee heb het thanx :verrygood

moet nog veel leren ; maar heb nog veel plaats in me koppie hoor hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de bewaarvloeistof van de shop, is dat dan dat of is dat dan iets anders die ook niet deugd?

 

Is het aan te raden om je electrode met water en afwasmiddel te kuisen?

heb dat eens in een boek gelezen maar die meter van me kost 250 euro en 'k wil hem niet naar de knoppen helpen. en hoe ontkalk je dat ding? soms steek ik hem in een glas water tijdens de metingen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joh,nooit geweten!!deed het altijd met ijkvloeistof(7) of gewoon water. Heb zelf nu Hanna ph- en ecmeter en die zeggen precies hetzelfde zie : demiwater (even naar beneden scrollen)

 

Morgen regelen! :verrygood

Thanks whazzup,gaat ze weer langer mee met een betere werking!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmpf.. http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=194477

 

Onderhoud van de elektrode

Reiniging van de een elektrode

- In het algemeen: plaats de elektrode gedurende 15 minuten in 0.1 M HCl.

- Verwijderen van eiwit-aanslag: plaats de elektrode gedurende 15 minuten in

0.1 M HCl waaraan 1% Pepsine is toegevoegd.

- Verwijderen van anorganische aanslag: spoel de elektrode met a 0.1 M

EDTA tetrasodium oplossing.

- Verwijderen van olie of vet: spoel de elektrode met zeepwater of een

specifiek oplosmiddel voor de aanslag.

Plaats, na reiniging, de elektrode in een buffer pH = 7 gedurende 30 minuten.

Is de aanslag op geen enkele manier te verwijderen dan moet de elektrode

worden vervangen.

Witte korst op de elektrode

Bij levering kan zich een korstje kaliumchloride (KCl) op de elektrode hebben

afgezet. Spoel met gedestilleerd water om dit te verwijderen.

 

KCl is KCl. Er zijn growshops die er nog nooit van gehoord hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit eerder in me opgekomen om na te zoeken,vandaar de thanks. Sorry voor de hanna-link :verrygood ,maar ik zoek het graag bij de bron uit!Nogmaal thanks. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nooit zomaar geloven wat je op een forum leest is helemaal geen slechte instelling :verrygood

 

in het algemeen: Iets roepen zonder brononderzoek te doen wel, en dat doen er helaas ook veel. Tip: beoordeel het antwoord ook eens iets meer op basis van de reputatie van de poster.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn geplaatst bericht was in generlei wijze een kritiek,meer een bevestiging ter versteviging van jouw reputatie,hoewel die dit geloof ik niet echt nodig heeft! :verrygood !

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol nee dat zeg ik! :verrygood

 

Dat was een opmerking "over het algemeen", niet voor jou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

The force be with you may!(sorry als dit al de zoveelste keer is,kon het niet laten,blame the baco's) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat dit een oud topic is maar vond dees over bewaarvloeistof voor de ph meter .

Ik heb dus nu een flesje van grow technology ==> Ph Probe Refill & Storage ...

Hoe moet ik dit nu juist gebruiken ?

moet ik een beetje van dit product in een glas doen en daar mijn PH meter inzetten tot ik deze hergebruik en daarna gewoon terug afspoelen en terug daarin ?

Of mag het ook in het beschermkapje ( dopje ) van de PH meter gezet worden en zo als je die terug toedoet dan zit die ook in dit product ?

wat is de beste oplossing ?

 

een glas

 

of

 

in beschermdopje ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dopje (wel rechtop wegzetten!)

Glas verdampt het zo uit

Het spul kost mij 18 euro per 250 ml ;)

Shotglaasje van 30 ml ofzo gebruikte ik ervoor

20 ml KCl erin en binnen een week heb ik een mooi wit uitgeslagen glas met weinig vloeistof erin

Daar gaat dat dure spul dacht ik nog

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dus in dopje en 1 a 2 cm van dat product in de dop zal wel genoeg zijn voor de electrodes ?

 

thanx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja denk het wel

Weet niet hoe groot jouw dop is... ;)

 

Gekheid hoor ,elektrodes net eronder is prima

Pas op je giet er zo teveel in en dat komt er dan uit als je de dop erop doet

Misschien handig het eerst uit te meten met een maatbeker en wat water

Even noteren en je weet precies hoeveel erin moet

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen dank hoor

Doe het graag!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe zoeken op internet kan veel geld schelen ;).

 

http://www.agrotools.nl/ph-ec-orp-tds-cl-m...l-oplossing.php

http://www.growcity.nl/catalog/index.php?cPath=41

 

Of je koopt een kilootje KCl en een 4 liter jerrycan gedestilleerd water :lol:

http://www.labstuff.nl/contents/nl/p605.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...