Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HarryBarry

Ph + Ec Meter Starterset

Recommended Posts

Beste,

 

Ik wil een maat van me als cadeau de starterset Ph + Ec meter van www.stronken.nl geven. Prijs voor deze set is € 45. Heb wel wat in de topics kunnen vinden maar is dit echt geen duurkoop???? Het is nl. wel erg goedkoop.

 

 

THX !!!!!!!!!!!

 

 

Groeten,

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een maatbeker, pipet met nauwkeurige aflezing, enige basiskennis en je verslaat iedere pH meter.

 

Meten is weten, maar daar voorafgaand is rekenen weten en meten controleren. . . .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een maatbeker, pipet met nauwkeurige aflezing

 

je hebt toch ook wel een buret nodig hè, met een maatbeker alleen word het niet heel nauwkeurig en pipetten zijn er alleen in 10-25 en 50 ml.. en je hebt een indicator nodig en een base of zuur. je water moet natuurlijk ook niet bufferen, want dan klopt er geen hond meer van je metingen. Je hebt een zakjappanertje nodig, waarmee je met logaritmes kan rekenen. je moet met logaritmes kunnen rekenen. Je bent er minimaal 5 minuten mee bezig en alles moet ook nog is proper wezen.

 

Als je zelf geen scheikunde liefhebber bent, die allemaal potjes zoutzuur en natronloog thuis heeft staan, dan heeft dit echt geen nut :(. die oplossingen van OH- en H+ zijn volgens mij knetterduur.

 

ik denk dat je toch beter een ph-metertje kan kopen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

h+ word zowiezo een beetje lastig denk :(

maar het is opzich redelijk goed te berekenen aleen zit je met het feit dat je geen grotere vaten kan houde ivm het langzamerhand stijgen van de ph, de buffer valt ook nog wel te berekenen.

maar dit allemaal daar gelaten, deze set is zeker geen aanrader trap er niet in!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe wil je een buffer berekenen als je niet zeker weet of deze er wel inzit? Je weet nooi precies welke stoffen er allemaal in je voeding zitten en of deze bufferend werken of niet. Als je niet weet welke stoffen erin zitten, lijkt het mij moeilijk om hiermee berekeningen te doen. van 1 enkele bekende buffer of 2 bekende buffers in een oplossing is het nogwel met de zakjappaner te doen (met de zuurconstante enzo) om dit te berekenen, maar meerdere wordt dit volgens mij steeds moeilijker.

 

met H+ ionen bedoel ik bijvoorbeeld de ionen in zoutzuur (HCl) welke opsplitst in H+ -> h30+ ionen en Cl- ionen.

 

en het langzamerhand stijgen van de pH dan heb je het over het reageren met CO2? in een luchtdichte verpakking kan je een oplossing goed hetzelfde houden hoor, want het reageert niet met CO2 en ook niet met andere stoffen (oxidatie met O2 ofzo), omdat deze er gewoonweg niet zijn.

 

dat wou ik even kwijt.

 

over die Set:

Verder denk ik zelf (geen ervaring) dat wanneer je vriend een grote kweek heeft hij beter kan investeren. Bij een mini-kweekje, waar hij zelf niet te veel geld voor heeft/wil investeren is zo een pH-EC zetje best behoorlijk. Ok, hij moet misschien elke 2 weken geijkt worden en hij heeft een nauwkeurigheid die in de praktijk ergens bij de 0,200,3 kan zitten, dan is dit nog altijd beter dan niks. het is een mooie opstap, om het zo maar te zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niemand ervaring met deze meters??

 

Heb ze mij enkele weken geleden aangeschaft en werken vlgs mij naar behoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die meters hoeven helemaal niet elke 2 weken geijkt te worden! degene die ik heb gekocht zijn in de tijd dat ik ze gebuikt heb (ong. 2 maanden) nauwelijks ontstemd. als je bijzonder goede wil hebben mag je vrij diep in de buidel tasten (voor bluelab meters ed.) maar deze merkloze meters werken naar mijn inzicht net zo goed als bijvoorbeeld milwaukee en hanna; mss. nog wel beter en voor véél minder geld. :(

 

 

laters! :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, de meningen zijn nogal verdeeld maar ik ga dan toch maar even mee met hen die er zelf ervaringen mee hebben. Het is tenslotte een cadeautje.

 

Nederbelg en Glazenwasser, Thanks !!!!! Daar zat ik op te wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henkjan.pipet 2 ml, 1 ml etc. zijn gewoon verkrijgbaar.

Jullie hebben allen gelijk dat je goed met logaritmes moet kunnen werken en dat je met veel zaken rekening moet houden. M`n post was echter bedoeld om reacties uit te lokken en daarmee ook het principe van de pH meting bespreekbaar te maken.

Veel topics waarin het fout gaat zijn terug te voeren op het blindelings vertrouwen in meetapparatuur. Zodra je een keer hebt berekend hoeveel je moet toevoegen en je pH meter bevestigt jouw theoretisch berekende tot te voegen hoeveelheid, ga je niet blindelings meer af op je meter en gebruik je je meter ter bevestiging van jouw handelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ suffie

 

helemaal mee eens.

 

met die pipetten bedoel je dan zeker druppelpipetten en niet de 0,01 ml nauwkeurige glaswerken pipetten :( die plastieken pipetten zijn niet echt wat je zegt nauwkeurig.

 

maar je hebt een punt, beter eerst ongeveer weten zodat je met je meter daarna niet meteen alles geloofd wat dat ding zegt.

 

@ glazenwasser

ik zei ook niet voor niks 'misschien'. Ik heb wel gelezen over goedkope pH-meters welke je redelijk vaak moet ijken. Ik heb ergens gelezen dat iemand teveel zuur bij zijn water deed, omdat hij ervan uitging dat zijn meter na 1 maand nog steeds geijkt was (het ging hier wel over de goedkope pH-meter van Conrad). zijn plantjes waren beter af als hij met gewoon kraanwater zijn planten water had gegeven. Hiermee wil ik zeggen dat als je een nieuwe, goedkope meter koopt dat je nooit weet hoeveel die afwijkt naar enige tijd het is een beetje jezelf orienteren en kijken naar anderen hun ervaringen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...