Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Relatie Debiet / Luchtsnelheid

Recommended Posts

Tocht, of sterke luchtstromen, wil je voorkomen in je hok. Alles kun je natuurlijk uitrekenen. Of je ventilator een bepaalde capaciteit haalt ligt meer aan de drukval en de druk die je ventilator opbouwt overigens (daar later wat meer over). Even de termen:

 

Luchtsnelheid in m/s

Debiet is de capaciteit van je fan in m³/h

Opp buis in m² = (d/2)²*pi

 

De luchtsnelheid = debiet / opp buis

 

Voorbeeld, hoe hard blaast mijn ruck 125L?

 

Luchtsnelheid X = (350m³/h) / ([0,125m/2]²*pi)

Luchtsnelheid X = (350m³/h) / (0,012265625m²)

Luchtsnelheid X = 28535,0318 m/h (28,5 km/h :( )

Luchtsnelheid X = 7,92 m/s

 

Nou en dat is flink hoor! Alsof je plantjes continu op de snorfiets zitten... dat zuigt hij dus ook door je inlaat aan. Hoe krijg je die storm een beetje aan het liggen? Eenvoudig, vergroot je inlaat. Vergroten we bijvoorbeeld de inlaat met een factor 2 (2 x 125 mm inlaat - da's wat anders dan één 250mm!!):

 

Luchtsnelheid X = (350m³/h) / (2*([0,125m/2]²*pi))

Luchtsnelheid X = (350m³/h) / (0,02453125m²)

Luchtsnelheid X = 14267,5159 m/h (14,26 km/h :nerd )

Luchtsnelheid X = 3,96 m/s

 

Je had het natuurlijk al eenvoudig aan de formule kunnen afleiden. Hoe groter de luchtinlaat, hoe rustiger de lucht je hok binnenkomt. Alleen daarom al een grotere inlaat dan uitlaat. Wat overigens wel van belang is om te weten is dat de lucht in je hok opwarmt en uitzet. Je blaast dus een groter volume af dan je aanzuigt.

 

Nog even over het verschil tussen Debiet en druk:

 

Een slakkenhuis geeft een lagere druk dan een schotel. Ze verplaatsen allebei wel evenveel lucht, maar niet meer als er drukval optreedt door buizen, bochten etc. Dat betekent in praktijk dat als je er lange slangen, bochten etc etc aan vast hangt het volume minder snel zal afnemen als je een ventilator met een hogere druk neemt. PC fans bouwen vrijwel helemaal geen druk op, buisventilatoren het meest. Je kunt het goed zien in de volgende twee diagrammen:

 

Ruck 125

Vergelijkbare radiaalventilator

 

Als je je muis in de grafieken beweegt zie je debiet t.o.v. drukval. Bij 200 Pa heeft de (zwaardere!) 125 nog maar minder dan 100 kuub capaciteit over. De radiaalcentilator (met een mindere capaciteit zelfs) meer dan 120 kuub!.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wazzup, heb jij toevallig ook ergens géén verstand van.

Gevalletje universaire opleiding????? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej.. dit is zéér interessant :nerd..

 

mooi Wazzup :(

 

-xx- Z/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan niet klaverjassen. Geen verstand van, echt niet! Poker, Black Jack wel, maar klaverjassen niet. Toepen dan weer wel... :(

 

Verder: als ik iets niet (helemaal) weet zoek ik het uit totdat ik het echt weet. En als ik het dan eindelijk weet spring ik naakt de badkuip uit en snel onder het uitroepen van EUREKA naar mijn computer waar ik het heugelijke feit ogenblikkelijk in een topic vastleg.

 

Soms valt er wel eens een kwartje bij me :nerd

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan niet klaverjassen.

Dit is echt een gebrek aan je opvoeding vriend. Echt.

Meest leuke kaartspel wat er is :(

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Whazzup :(

 

Wat zou in jou ogen dan het ideaale aanzuigingsoppervlakte in cm zijn met die ruck 125

(toevallig dezelfde als ik heb).

 

En gaat dit verhaal ook op als je bv een fancontroller gebruikt die als de lampen uit zijn

een stapje terug doet waardoor je afzuiger minder gaat draaien, waardoor wellicht lekkage

ontstaat.

 

Of alleen als je afzuiger voluit draait.

 

grtz

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de afzuiger 50% draait qua volume zal de snelheid evenredig teruglopen, dit is voor op 100% draaien. Dat doe je als je een gewone dim/vol fancontroller hebt. De snelheid is ook nog eens afhankelijk van de wijze van aanvoer. Stel je hebt een passieve aanvoer in je hok via een pijp waar je gaten in hebt, dan loopt de druk in de buis na ieder gat terug omdat je drukverlies hebt na ieder gat. Het eerste gat zal dus de sterkste luchtstroom geven, de laatste het minste. Er zijn hele computerprogramma's voor ontwikkeld om dat uit te rekenen.

 

Om de luchtstroom evenredig te houden in je hok zul je je aanvoer volledig symmetrisch moeten maken als je met pijpen werkt. Iedere pijp en bocht geeft overigens ook weer een zekere drukval.

 

Deze berekening gaat goed op voor gewoon passieve aanvoer via een paar gaten in je hok. Wat ik wilde aangeven is dat het logisch is dat je inlaat een stuk groter moet zijn dan je uitlaat, en hoe groter de inlaat, hoe rustiger de luchtverplaatsing, en minder tocht. Lekkage heb je in je hok vrijwel altijd wel een beetje (zeker in een tent), maar je behoudt onderdruk. Bovendien heb ik proberen te onderbouwen waarom je zeker beter een hoge druk ventilator kunt nemen als je lange leidingen en bochten hebt.

 

Luchttechniek is niet eenvoudig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Whazzup,

 

De luchtcirculatie in mijn hokjes is ook voor ons een onderwerp van nadere bestudering.

 

Afgezien van de noodzakelijke in- en afzuiging, zitten we ook te worstelen met de interne circulatie. Dit in verband met de sterke temperatuur verschillen in een hokje van ongeveer 2 kuub.

 

Kun je hierover misschien ook iets verstandigs zeggen?

 

Hebben we hiervoor aanvankelijk kleine ventilatoren van 22 watt gebruikt, hebben we nu ook nog eens een grote ventilator van ongeveer 45 watt(drie standen) volgens mij een BLT, om de circulatie te bevorderen.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

 

PS: werken daarom die sokken, eigenlijk zo goed? Zelf hebben we ook sokken gemaakt om de (actieve)luchtinblaas te verdelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je een issue te pakken hebt AS. Het mooie van een actieve sok is dat de lucht écht evenredig over je hok wordt verdeeld. Een luichtstroom zal ook de kortste weg kiezen. Zet maar eens in een huis twee deuren open tegenover elkaar. Ertussen waait het maar als je uit de luchtstroom staat valt het erg mee met de tocht :(

 

De plaats van je inlaten is dus erg bepalend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@blauwezand: helemaal je vraag over het hoofd gezien.

 

Lekkage ontstaat nooit als je je inlaten goed zet, je zuigt immers altijd lucht aan door die gaten, geur kan niet tegen de luchtstroom in verplaatsen. Je moet het wel heel erg extreem maken met je inlaat om lekken te krijgen (bijvoorbeeld een extra groot gat naast je afzuiger waardoor er in je hok geen of weinig onderdruk meer ontstaat).

 

In huis ventilatietechniek wordt gerekend volgens mij met minder dan 3m/s om het nog aangenaam te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk dit topic.

 

ik heb namelijk al een tijdje de vraag in mijn hoofd hoeveel lucht er door een bepaalde diameter gat zou passen.

maar dit heeft natuurlijk met druk te maken, maar zeg bij maximale druk.

 

bv.

 

een gat van 125mm, hoeveel lucht daar doorheen kan.

 

of is dit nu helemaal off topic?

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik denk dat je een issue te pakken hebt AS. Het mooie van een actieve sok is dat de lucht écht evenredig over je hok wordt verdeeld. Een luichtstroom zal ook de kortste weg kiezen. Zet maar eens in een huis twee deuren open tegenover elkaar. Ertussen waait het maar als je uit de luchtstroom staat valt het erg mee met de tocht :innocent:

 

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens . Weet je nog dat we spraken over luchtgaten bovenin het hok voor de aanzuiging ( we waren toen onderweg met de auto,remember? ) . De lucht die bovenin het hok binnen komt valt als en baksteen naar beneden , ik heb hetgetest nu . De afzuiger zit niet ver van de inlaat gaten en de lucht gaat toch niet rechtstreeks van de in naar de uitlaat, vanwege het temperatuur verschil.

Het verbaasde mij wel dat de kracht veroorzaakt door temperatuurverschil van lucht zo groot is dat de vanaf boven inkomende lucht niet rechtstreeks naar de afzuiging gaat .

 

Het geeft een prachtige wind van gemengde lucht door je planten dat weet ik wel .

Moet je eens nagaan hoeveel eenvoudiger dit gegeven het bouwen van een hok maakt !!! Het ideale ontwerp zit al in m'n hoofd . Je hebt in verhouding misschien zelfs minder capaciteit nodig voor dezelfde hoeveelheid afvoer, want wanneer je inkomende koude lucht alleen vanaf onderen komt heeft het de neiging onderin je kast te blijven hangen tot het opgewarmt is . Dit werkt de afzuiger mogelijk tegen.

 

Wanneer warme en koude lucht elkaar passeren ontstaat er echt een lucht circulatie in plaats van een tocht stroom van beneden naar boven ,waarbij de inkomende koude lucht direct op je planten terecht komt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe dan zijn we het toch meer met elkaar eens dan je denkt hoor :innocent:

 

Ik denk alleen dat een inlaat láág ten eerste de meer koelere lucht binnenlaat (tenzij je natuurlijk naar buiten afblaast, maar dan nog is de lucht op de vloer koeler dan bovenin je kamer), en ten tweede dat de lucht echt niet allemaal "valt" (kun je controleren met wat koude rook). Met een actieve inlaat waarbij je de koele lucht ergens anders vandaan haalt kan het natuurijk ook werken, maar dan nog denk ik dat onderin invoeren beter is dan bovenin. Ik denk ook dat het heel erg veel uitmaakt wat voor afzuigventilator je er op hebt zitten. Bij een laag debiet zal het gewicht van de koude lucht meer meespelen dan met een zeer steke ventilator die vlak naast de inlaat zit. Het kan niet anders of je krijgt trek tussen die gaten.

 

Een sok is een ander verhaal, daarmee is de luchtstroom veel rustiger door het enorme oppervlakte. Ik denk dat een airsok zo perfect is omdat de luchtsnelheid zo laag is. Dat is erg comfortable voor de planten, de koude lucht heeft door het ontbreken van een sterke luchtstroom volgens mij daardoor meer de kans om te dalen. Bovendien is door de lengte van de sok de instroom niet alleen bij je uitlaat.

 

@fingers:

 

Met voldoende druk krijg je heel wat lucht zoor een klein gat hoor! Of de ventilator voldoende druk kan opbouwen om dat door het gat te krijgen is een tweede. Als ik het me goed kan herinneren moet je naarmate de druk oploopt op een bepaald moment een onevenredig groter vermogen gaan gebruiken om de lucht nog harder te laten stromen en ook andere ventilatietechniek gaan gebruiken.

 

Je kunt echter goed afgaan op wat de leveranciers aanbieden. Ik heb dat tabelletje geloof ik al wel eens geplaatst. Als je naar de RUCK buisventilatoren kijkt (bedoeld voor ventilatiesystemen met een niet al te hoge druk) op http://nl.ruck.eu/Default.aspx?tabid=238&Nodes=1,2,81,10 dan zie je de relatie tussen de capacieit van de ventilatoren en de drukval (zeg maar de weerstand die je lucht ondervindt door filters, bochten, buis etc.). Als je over de onderste as beweegt met je muis (0 pa drukval) dan zie je bij welke capaciteit er welke ventilator wordt aanbevolen.

 

Die ventilatoren hebben een nummer dat staat voor de diameter van de pijp. Dus een RK125l heeft een diameter van 125mm en een debiet van 325 kuub. Een RK160L gaat tot pak hem beet 750 kuub met 160mm en een RK250L met 250mm dus gaat tot maar liefst zo'n 1200 kuub.

 

Zo'n zelfde verdeling zie je overigens ook bij andere soorten ventilatoren. Ik denk dus dat je wel kunt uitgaan van die diameter als optimaal voor deze doeleinden. Anders krijg je hoge druk perslucht en dan hebben we het meer over compressoren :blink:

 

Een ander aspect hiervan overigens is nog steeds de drukval in je systeem. Een filter geeft al een behoorlijke drukval! Daarbij komt nog dat de absorbtie door het filter in belangrijke mate bepaald wordt door de luchtsnelheid: Hoe langer de lucht in het filter verblijft hoe langer de moleculen de tijd hebben om een plekje te vinden. Ik kan echt wel met een flinke ventilator 500 kuub door een 200 kuub filtertje trekken, maar of ie nog veel doet is een tweede.

 

Dat die drukval een enorme invloed heeft op je capaciteit kun je ook goed uit de grafiekjes van ruck aflezen. Als je dan weet hoeveel drukval je filter heeft bij een bepaalde capaciteit, hoeveel drukval je bochten en slangen veroorzaken, dan kun je uitrekenen wat er effectief overblijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat overigens wel van belang is om te weten is dat de lucht in je hok opwarmt en uitzet. Je blaast dus een groter volume af dan je aanzuigt.

 

Om de formules compleet te maken: de factor die de lucht uitzet is de temperatuur van de uitgeblazen lucht (hok temperatuur) gedeeld door de aangezogen lucht (omgevingstemperatuur).

Is je hok bijv. 28 en je kamer 14, dan is de expansie een factor 2, bij gelijkblijvende druk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wazzup : De onderdruk in een hok is altijd minimaal blijkt uit meting met een barometer(indien je voldoende inlaat hebt ) ook al heb je een sterke afzuiger . In elke stand van m'n afzuiger blijft de lucht naar beneden vallen , hoe harde de afzuiger staat des te sneller de luchtstroom naar beneden.

 

De luchtverdeling is juist het geen waar ik nu zo tevreden over ben. De aangezogen lucht gaat eerst door heel je ruimte heen naar beneden en warmt op en of vermengt zich met de lucht in de ruimte.

 

Als ik m'n hok inkijk zie ik alle blad rustig bewegen , dat is beter dan ik ooit eerder had .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof je direct atmo, maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat als je een inlaat en een uitlaat naast elkaar zet zonder sok, je niet ook wat koele lucht direct afzuigt. Dat bestaat bijna niet. Dat tart alle aerodynamica wetten. Ik geloof nog steeds heilig in een sok. Dat wel.

 

Bedankt voor de aanvulling suf!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat zou nu het ideale aanzuigings oppervlakte zijn voor die ruck 125-L of

wat is het oppervlakte waar jij zelf rekening mee houd of zou houden?

 

grtz

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

als we nou de formule van Suf er even bijhalen en er van uitgaan dat de lucht in je hok pak hem beet 8 graden opwarmt (we nemen het een beetje extreem), dus de expansie 28/20=1,4 is zul je dus maximaal 1,4 keer méér lucht afzuigen dan je binnen krijgt door je inlaat. Uitgaande van een 125mm Ruck 125L van 325 kuub zul je dus 1.4 keer minder lucht inzuigen (pak hem beet 232 kuub). Heb je een relatief koel hok en warmt de lucht slechts een graad of 3-4 op (met een cooltube bijvoorbeeld) dan is de verhouding slechts tussen afgezogen lucht en aangezogen lucht 1,15 - 1,2 (in praktijk iets lager omdat niet al je lucht opgewarmd is in je hok). Je inlaat zal dan maximaal zo'n 270 kuub aanzuigen. Is je lamp echter uit dan zal de volledige 325 kuub er doorheen getrokken kunnen worden (verhouding is dan 1:1, echter: in de nachtcyclus met de lampen uit staat je ventilator niet op maximaal. In praktijk zul je dus altijd minder aanzuigen door je inlaat dan de maximale capaciteit van je afzuiger. Er zijn formules om de opwarming van je hok te berekenen en daarbij de capaciteit, maar waar we hier mee rekenen is alleen de luchtsnelheid. De temperatuur in en uit kun je tenslotte eenvoudig meten.

 

Ikzelf zou bij 325 kuub/125mm minimaal 3 keer 125mm nemen, dat geeft bij maximale afzuiging een luchtsnelheid van minder dan 2m/s. Ik ben in het voorbeeld in de eerste post overigens uitgegaan van 350 kuub, niet helemaal correct want een 125L heeft maar een capaciteit van 325 kuub overigens.

 

Ik heb er een spreadsheet van gemaakt, helaas is die hier niet te uploaden. Voorbeeldje voor de 125L met 3 x 125mm inlaat:

gallery_5211_1240_103598.jpg

 

 

Reken het maar eens na, de spreadsheet kan ik helaas niet als bijlage posten, maar op verzoek stuur ik hem wel effe toe. Is overigens niet zo moeilijk te maken. Het model is overigens gemaakt op basis van een vaste inlaat en uitlaat temperatuur, in praktijk zal de uitlaattemperatuur lager zijn als je de ventilator harder zet. In dat geval pas je dus in het model de temperatuur aan en lees je de juiste waarde in de tabellen af voor die betreffende stand. Nogmaals, het is een indicatie, maar een redelijk goede. Je hebt ook nog eens met kieren in je hok te maken, zeker als je een tent hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Whazzup,

 

Met deze warme tijden, is het ook proberen de ruimte toch zo koel mogelijk te houden.

 

Maar sinds je topic durf ik bijna geen fan meer aan te zetten eigenlijk. (misschien lichtelijk overdreven). Maar bestaat, of is onderzocht naar, een direct verband tussen luchtstromen en kweekresultaten. Met andere woorden, kan een overschrijding van een bepaalde norm, de groei van de planten stoppen? Net zoals een te hoge temperatuur de luchtmondjes sluit, bestaat wellicht ook een maximum ten aanzien van de luchtstromen?

 

Verkies je dus eigenlijk hogere temperaturen en minder storm, boven lagere temperatuur en meer storm?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

die keuze voor storm hoef je nooit te maken als je inlaten groot genoeg zijn. Er zijn behoorlijk wat verslagen en praktijkervaringen dat tocht niet lekker is voor je planten. Een briesje is wat anders dan tocht uiteraard :lol:

 

Maar er is niks mis met flink afzuigen hoor.. Het moet wel een enorme ventilator zijn als het met voldoende inlaten toch nog stormt in je hok

Share this post


Link to post
Share on other sites

overigens de actieve inlaat is te berekenen door de afzuigcapaciteit (minus drukval) te delen door de expansie. Dat betekent dus ook dat hij met lampen aan relatief zachter moet draaien dan met lampen uit...

 

Rekenvoorbeeld: afzuiging = 1000 kuub, expansie is maximaal 28/20=1,4. Omdat niet je hele hok je uitblaastemperatuur zal hebben is dat wel wat ruim, maar dan hou je in ieder geval onderdruk. Inlaatfan is dan max 1000/1,4=714 kuub met het licht aan, maar 1000 kuub met het licht uit. Maar in je uitlaatcircuit zit een filter, buizen, bochten. Door drukval zal je debiet maximaal zeg maar 900 kuub zijn. Dat betekent dus 900/1,4=642 kuub met licht aan en maximaal dus 900 (iets minder uiteraard anders heb je geen onderdruk meer). Dat verschilt dus wel een standje op de ventilator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ideaal situatie vinden we in principe buiten ,daar stroomt overal lucht met ongeveer dezelfde snelheid overal door je planten . De lucht wordt ontzettend snel door nieuwe vervangen omdat je in en uitlaat 'gaten' oneindig groot zijn . Ook vind de luchtstroom vooral in horizontale richting plaats .

 

Het valt niet mee dit te benaderen in de binnentuin . Elke verbetering is de moeite waard ,daar ben ik van overtuigd. Ik denk dat gebrekkige afzuiging vaak de limiterende factor is in je kweek ,het zorgt voor een CO2 tekort of te veel warmte. In kassen heeft men CO2 installaties voornamelijk om CO2 tekorten te compenseren. De tekorten aan CO2 worden veroorzaakt doordat een afzuiging eigenlijk altijd te kort schiet ten opzichte van de situatie buiten.

 

Al met al goede redenen om dit onderwerp eens onder de loep te nemen. good topic ,whazzup !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is weer erg interessante stof!

Tis jammer dat ik niet zo wiskundig ben aangelegd en ik van al die formules dus geen hol snap. Maar snap wel het princiepe en waar het om gaat. Ik zelf heb ook soms storm in mijn hok en ga hier wat aan doen.

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe de spreadsheet is echt handig hoor. Hij is al zelfs één keer aangevraagd B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...