Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
HarryBarry

Handleiding Kweekkast Bouwen (s.v.p. Jullie Reactie)

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Dit is mijn eerste bericht en ben zeer onder de indruk van dit forum en de informatie die hier allemaal te vinden is. Ik ben 42 en speel al jaren met de gedachten om toch een keertje zelf wat plantjes te kweken. Ben geen fanatiek roker maar zo af en toe kan ik me er reuze mee vermaken. Wil er ook wel een klein zakcentje aan over houden. Kan ook wel een kant en klare kweekkast kopen maar als een zelfbouw ook goed werkt dan ga ik liever lekker een paar keer uit eten van het geld dat ik bespaar. Bovendien lijkt het me leuk om het zelf te maken en onhandig ben ik ook niet.

 

Onderstaande handleiding heb ik ergens op Internet gevonden maar verder geen reacties kunnen vinden.

Kunnen jullie mogelijk inschatten of dit een redelijk hokje is en of er gekozen is voor de juiste apparatuur?

Er staan wel een paar links in naar een andere webshop. Mijn oprechte excuses als ik daarmee de regels overtreed en zal ze dan z.s.m verwijderen. Alvast heel veel dank voor jullie reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

HarryBarry.

 

 

 

Wil jij ook een klein hok bouwen zonder 1000 euro te betalen voor een kant en klare kast dan heb je aan deze handleiding genoeg.

 

Er zijn natuurlijk allerlei maten hokken te bouwen maar ik zal het omschrijven voor een hok van 1.20 - 1.20 - 2.00 meter,

voor zelfbouw een handig formaat aangezien gipsplaten 60 cm breed zijn. Dan kun je er dus precies 2 naast elkaar plaatsen.

 

Benodigdheden:

7 gipsplaten

1 plaat hout van 60 cm - 2.00 meter (Dienend als deur, omdat een gipsplaat niet geschikt is hiervoor)

8 balken van 1.90 meter (5-5 cm)

4 balken van 1.20 meter (5x5 cm)

5 balken van 1.10 meter (5x5 cm)

2 platen hout 1.20 - 1.20 meter

1 rol tape (eventueel, om mogelijke naden af te dichten)

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

1 emmer latex (en een blokkwast om binnen zijde en balken te witten)

1 stuk stevig folie (circa 1.30-1.30 m, als bodembedekking/waterdichte vloer)

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

1 doos schroeven (circa 100 stuks) voor bevestigen balken/maken skelet (evt. spijkers)

1 doos schroeven (circa 200 stuks) voor bevestigen gipsplaten (evt. spijkertjes)

1 doos schroeven (circa 20 stuks) bevestiging afzuiger, scharnieren, sluitwerk, ed.

2 oogschroeven (voor bevestiging aan plafond, geleidenogen voor touw aan/van lamp

2 stukken ketting van 2,5 meter om lamp aan op te hangen .

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

2 kikkertjes of andere touwvasthouders (die dingen op een boot, vlaggenmast ed)

2 of 3 scharnieren voor maken deur (let op de dikte/het gewicht van de deur)

1 sluitwerk voor deur (volop keus, vanaf magneetjes tot aan gouden deurklinken enz)

1 rol isolatie/afdicht/tochtrubber (voor afdichten spleten rondom de deur, in/uitlaat lucht)

1 afzuigslang voor afzuiger (voor afvoer lucht naar buiten)

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

Verder natuurlijk uitgaand van een hok met 1 x 400watt:

Afzuiger

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

Koolstoffilter

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

Lamp

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

Circulatie ventilator

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

Bedrading

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

 

Hoe te bouwen:

we nemen de bodemplaat van 1.20-1.20, leggen die op de grond en bevestigen aan de bovenzijde 2 balken van 1.20 tegenover elkaar plat op de bodemplaat, daarna plaats je 2 balken van 1.10 hier tussenin, zodat er mooi vierkant ontstaat, ook vastzetten en de basis is er.

Ditzelfde doe je op met de "plafondplaat" (1,20x1,20). Hier plaats je echter in het midden van het vierkant nog de laatste balk van 1.10, deze is nodig voor bevestiging van afzuiger en lamp straks.

Vervolgens aan de slag met de 8 balken van 1.90. Die bevestig je nu dus tussen de bodemplaat en de plafondplaat; dit gaat het best op de grond: zet de twee platen overeind op de grond neer (op een afstand van 1.90 meter) en plaats dan de balken ertussen, schroeven maar! (dus 4 op de hoeken en 4 ertussenin, weet je nog, voor bevestiging gipsplaten van 60 cm breed)

Zitten de balken nu vast dan zit het ook muurvast en zit er geen beweging meer in/tussen. Het skelet kan nu overeind gezet worden, let op dat de bodemplaat (zonder extra balk !!) zich aan de onderkant bevindt.

Bevestig vervolgens de gipsplaten tegen de balken aan, er passen er dus precies 2 tegen elkaar per zijde. dan blijft er nog 1 stuk van 60 cm breed open, hier komst dus de "deurplaat".

Bevestig de scharnieren op de juiste plek/afstand op de deur en op de balken rondom die open plek (je zal zien dat rondom voorzien bent van balk, als deurpost (en al groot deel lichtdichtheid)).

Zit de deur er ook in, dan het sluitwerk bevestigen (afhankelijk van het soort sluitwerk); hierbij uiteraard wel zorgen dat de deur zo strak mogelijk afsluit tegen de balken rondom.

 

Dan kan je even testen of je hok al goed lichtdicht is. Ga in je hok zitten en doe de deur dicht (let wel op dat je deze dan ook weer open kan doen !). Het moet nu echt helemaal donker zijn (kan handig zijn een felle lamp buiten het hok aan te zetten). Is dit het geval.... prima gedaan dan. Zoniet, geen probleem...... hiervoor heb je nog de tape en tochtrubber liggen, afdichten die kieren en naden.

Alles lichtdicht dan kan je aan de slag gaan met het witten van de binnenzijde van de kast.

 

Vervolgens maak je in de linkerbovenzijde (in een zijkant!) een gat in de gipsplaats ter grote van diameter afzuigslang(125mm). Vervolgens de afzuigslang erdoorheen. Bevestig nu ook gelijk de afzuiger aan de plafondplaat of aan de balken daarop. Kan raadzaam zijn dit te doen aan rubber ringen of een binnenband ofzo (ter voorkoming van trillingen; kan anders erg doorklinken).

Maak vervolgens in de tegenovergestelde zijde aan de onderkant een gat voor de luchtinvoer, en bevestig hier het labyrinth voor.

Maak dan de ketting vast aan de lamp en meet uit waar deze moet komen te hangen, kijk hoe de ketting dan loopt naar de plafondplaat en bevestig daar de 2 oogschroeven, laat de ketting er doorheen lopen en meet nu uit waar de kikkertjes moeten komen aan de zijkant (zal deze op balk bij deuropening plaatsen, gemakkelijker te verstellen dan), kikkertjes vastzetten en de lamp hangt ook. Laat de electriciteitssnoer met 1 touwtje door een oog "meelopen".

Maak voor de bedrading van de lamp, afzuiger en ventilator (liefst)1 gat naar buiten zodat er zo min mogelijk bedrading in de kast aanwezig is (vul dit gat daarna wel weer goed op !! lichtdicht), de stekkers dus bij voorkeur aan buitenzijde kast.

 

Nogmaals een testje, in de kast, licht uit, moet pikkedonker zijn/blijven, daarna lamp aan, uit de kast en er mag buiten geen licht zichtbaar zijn. Indien er toch licht is, had je niet goed afgedicht, dus mag je het nogmaals doen.

Uiteindelijk komt de afronding dan: het folie op de grond bevestigen (kan dus overal een opstaande rand van 5 cm hebben -> de balken).

de ventilator ophangen (zodat deze niet rechtstreeks op toppen zal blazen maar bijv via een muur, of net onder je lamp door (<- let op, verschillende hoogtes),

ophangen thermo/hygrometer

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...6afeb2714cc7d26

 

en klaar ben je !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hokje van 1,20 bij 1,20??

Gooi er een 600W lamp in i.p.v. die 400W

En niet verven met kwast, maar gewoon zwart-wit folie op de muren nieten.

 

Waar ga je hem zetten??

Misschien is de HomeBox XL wel iets voor je, makkelijker af te breken en net zo goed als een kast.

Die kosten al met al 5 a 600 euro compleet met alles er op en aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon hokje bouwen van gipsplaat 120 sm bij 180 cm of grooter dan kan er 2 keer 600watt in en 5 planten in 65 literkuipen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou lekker een tentje (in de aanbieding bij shop wietforum) halen hoef je niet te boren timmeren nix

 

als je alle spulletjes bij de hand heb is het zo gebeurt

 

maar veel succes met je hokkie

 

 

 

gr. cart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je alleen wel opschieten want er zijn er nog maar 4 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt allemaal. Ik heb inderdaad naar een tent gekegen maar vind het een beetje eng. Ze zijn best kwetsbaar en ik weet niet hoe het zit met brandgevaar. De ruimte die ik heb is voldoende en hoef verder niets af te breken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een beetje handig bent zou ik zelf een hokje in elkaar timmeren. Natuurlijk wel goed opletten met de electra, en alles veilig aansluiten.. Dan moet het helemaal goedkomen.

Zoals je al zei staat dit forum vol met nuttige informatie, neem de tijd ff om veel te lezen en dan kweek jij straks lekker je eigen wietje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor 600,- heb je inderdaad een complete homebox set scheelt een hoop werk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals velen op dit forum, 't bouwen en het uitdenken is al de halve fun van het hele proces. :)

Wees creatief en geloof niet de verhalen van gs verkopers, het zijn meestal zakkenvullers(uitzonderingen daargelaten). ;)

 

kortom gebruik je "boeren" hollandse verstand. ;)

 

groet bummer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom allemaal dank voor het advies. Heb besloten toch zelf iets te gaan bouwen maar wacht nog een paar weken. Ik heb me gerealiseerd dat ik voorlopig eerst even veel moet lezen op dit forum en daarna pas van start gaan. Volgens mij haal je dan de beste resultaten dan gewoon klakkeloos een paar planken in elkaar spijkeren. Het zal moeilijk worden want ik kan niet wachten om de stekker erin te doen :-). Heb inmiddels al heel veel verzameld in allerlei rubrieken dus dat komt vast wel goed. Het valt me op dat iederen hier ontzettend behulpzaam is in tegenstelling tot andere forums. Vaak word je direct verwezen naar de faq's maar hier krijg je ondanks dat de vraag al meerdere keren gesteld is toch antwoord. TOP !!!

Zodra ik van start ga meld ik me wel weer. Waarschijnlijk kom ik ook nog wel met een paar vraagjes (als ik ze echt niet kan vinden).

 

Groeten,

 

HarryBarry

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Je bent ook wel een voorbeeldige forummer voor ons hoor HarryBarry. Je leest veel, komt met onderbouwde vragen en gebruikt de info op het forum goed. Snap niet waarom andere forums je niet op waarde weten te schatten ;)

 

Ik heb niet je hele verhaal doorgelezen, dacht zo dat een boodschappenlijst voor je zelfbouwkast wel gaat lukken. Heb wel wat opmerkingen:

 

Ik ga met Groenegolf mee over die 600W lamp. Op dat oppervlak heb je daar een stuk meer aan. Ben het weer oneens met zijn splastic aan de muur. Verven is meer werk maar ook beter te ontsmetten/schoon te houden.

 

Als je toch wilt gaan lezen: zoek even wat over kasten met een dubbele bodem voor een betere verdeling van de inkomende lucht.

 

Ik heb dit weekend op de beurs de echte Homeboxen live mogen zien en voelen en was toch wel onder de indruk. Ik vond de stof heel stevig en het frame oke. Natuurlijk kan je filter niet aan je frame hangen maar daar zijn wel dingen voor te bedenken.

 

Maar ikzelf heb ook een zelfbouw kast boven staan en het bouwen en daarna nog aanpassen is toch ook wel weer fun. Stel je erop in dat je tijdens en tussen je eerste kweken nog dingen gaat aanpassen. In 1 keer goed is gewoon moeilijk. Maar het is wel lekker als je daarna een kast hebt welke je door en door kent. Ik ben nu een jaar verder en draai nu prima met mijn kast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 vraagjes.

 

Ik heb inmiddels heel veel info gevonden en ga de bouw waarschijnlijk deze week nog starten.

Zit nog met het volgende:

 

Wat is beter:

 

1) Verse lucht aanvoeren d.m.v. een labyrinth of een ventilator.

2) De binnenkant voorzien van witte folie of schilderen met latex, mat verf, zijdeglans of hoogglans.

 

Alvast bedankt maar weer

Share this post


Link to post
Share on other sites

was precies het zelfde begonnen.....

zal lekker gewoon verfen...ik had rondom allemaal gaatjes gemaakt,dus me afzuiger zoog alles langs de planten omhoog...

had er trouwens wel een 600 in...

en een klein ventilatortje voor de extra circulatie ;) ;)

 

succes :) :D

 

reflecterend plastic : 90 - 95% .

mat-witte verf : 85 - 90%.

halfmat-witte verf : 75 - 80%.

mat-gele verf : 70 - 80%.

aluminiumfolie : 70 – 75%.

zwarte verf minder dan 10%

;) :P :P :D :rofl :rofl :rofl :wOOt :wOOt :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hokkie is bijna af. Ben er best wel trots op. Volgende week ga ik de apparatuur kopen en de boel inrichten.

Heb nog een paar vragen.

 

Ik heb heel veel gezocht naar het soort lampen en er is dan ook heel veel informatie te vinden hier.

Het lijkt erop dat de HPS lampen nog steeds het beste resultaat geven klopt dat?

Wilde met spaarlampen aan de gang maar ik denk dat het toch een 600w HPS gaat worden.

 

Hokkie is 1.20 x 1.20 x 2.00

 

Wat adviseren jullie voor potten?

 

9 x 20 liter

16 x 11 liter

25 x 7 liter

of iets anders

 

 

Wat is het verschil meer/minder opbrengst?

 

Bedankt maar weer voor jullie reactie(s)

 

Groeten,

 

HB

Edited by HarryBarry

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey

 

gips weet je et zeker :wacko:

 

als het nat word heb je een probleem

 

maja moet jij wete :specool

 

verder heb je dan een mooi hokkie

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi HarryBarry,

 

Leuk om weer een meede hobbyist te zien,

ff antwoord op je vraag, of je spaarlamp kan gebruiken voor je plantjes.

als je gaat voorgroeien wel, dat kan je ook met TL-licht doen is goedkoper,

als met 600watt hps. maar de bloei zou ik zelf wel met 600watt hps doen.

 

over je vraag hoe veel planten en wat voor potten je zal moeten nemen, ik heb zelf

9 x 11 liter potten met daarop plantjes die 2week op 18/6uur onder tl hebben gestaan(groei)

en daarna zijn ze nog 3dagen onder de hps op groei gegaan 18/6uur om aan het licht te laten wennen.

en toen op 12/12uur (bloei), maar er zijn hier ook mensen op het forum die planten 5 tot 6 week voor groei geven, maar die zetten dan weer minder op een m2.

het is wat je zelf lekker vind werken, en wat je zelf mooi vind,

 

als je van kleine plantjes houd, moet je veel op een m2 zetten, vind je groote volle bomen mooi, moet je minder op een m2 zetten, kwa opbrengst heeft het niet veel invloed.

 

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen, en anders kan je altijd nog weer vragen

 

Groetjes Miss_Stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Miss_Stoned,

 

Ik ga ook maar voor 9 stuks. Vandaag bij de shop geweest en het e.e.a. ingekocht.

Deze week de boel installeren. Kost nog wel even wat tijd maar is wel leuk.

Edited by HarryBarry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...