Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Relais Met Afvalvertraging - Cooltube Vragen

Recommended Posts

Ik heb ze al een paar keer genoemd: timer relais met afvalvertraging. Ze worden voor trappenhuisverlichting gebruikt, maar er zijn ook universele timer relais die meerdere functies hebben. Waar we op naar zoek zijn is afvalvertraging.

Waarom ook al weer?

Je wilt graag dat, als de lamp in je cooltube brandt, de fan van de cooltube ook draait. Dat wil je zeker geen 24 uur hebben meedraaien, dat geeft alleen maar stof en aanslag in je tubes. Dus zet je de fan van de cooltubes ook op de klok van de lampen, zo schakelt deze mee. Maar... als de lampen uitschakelen, dan schakelt de fan ook uit en dus kunnen de lampen (die inmiddels uit zijn) hun warmte vrijwel niet meer kwijt. Het zou dus prettig zijn als je cooltube fan nog even naloopt.

Hoe doen we dat?

We willen dus dat als de lampen uit gaan, de fan nog een minuut of 5-10 nakoelt. Dat betekent dat de fan dus vertraagd uitgeschakeld dient te worden. Daar gebruiken we een speciaal relais voor: een relais met afvalvertraging. Behalve de A1 en A2 (waar je normaal een relais mee aanstuurt) heb je nu ook een stuuringang (B1). Zodra daar een fase signaal op komt te staan, schakelt het relais in. Als het signaal daarop verbroken wordt, schakelt het relais niet gelijk uit maar blijft het nog een (instelbare) periode aangetrokken (dat is er ook de reden van dat een timer relais altijd A1 en A2 aangesloten op het lichtnet moet hebben, anders kan het niet aangetrokken blijven). Resultaat: de fan blijft nakoelen!

 

Hier het simpelste schema. Voor alle veiligheid heb ik er een zekering voor de fan ingetekend. De fan is de motor die rechts naast het contact is getekend.

gallery_5211_1240_14135.jpg

 

Je kunt hier nog allerlei veiligheden inbouwen zonder dat je hier extra relais voor nodig hebt, bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat de lampen niet aangaan als de zekering van de cooltube fan defect is. (zie voorbeeld schakelkast, waarbij overigens voor het gemak de B1 niet is getekend, zal dat nog wel even aanpassen binnenkort).

 

Als je een grote fan hebt, die niet direct geschakeld kan worden door het timer relais, dan plaats je op de plek waar ik nu de fan heb geplaatst gewoon een groter relais en laat je dat de fan schakelen.

 

Let er op dat je de fase van de uitgang van de klok verbindt met het B1 schakelcontact van het relais, en dat je beiden op dezelfde fase houdt. De fan mag op een andere fase zitten.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk idee Whazzup.

 

Maar dit geld natuurlijk alleen voor de mensen die apart hun warme lucht van de lampen afzuigen,

en daarnaast nog een fan hebben voor de af/aanzuiging van lucht.

 

M.a.w. 2 afzuigers gebruiken.

 

Of heb ik het mis :specool

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt. Maar dat is ook de enige manier om cooltubes goed te gebruiken. Als je met één afzuiger de lucht van je hok door je cooltube wegzuigt zul je snel last krijgen van aanslag in je cooltube en heb je minder profijt van de koeling. Bovendien zit je met een 125mm cooltube vast aan max zo'n 350 kuub afzuiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot op heden heb ik nog geen last van aanslag op mijn tubes, daarnaast gebruik

ik er maar 2 dus met 350m3 afzuiging gaat het hier prima.

 

Was meer bedoeld als aanvulling op je post.

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even een paar dingen die je NIET moet doen met cooltubes (ben er laatste tijd in een aantal topics mee bezig geweest dus dacht, laat ik het even bundelen::

 

1. een aparte klok voor je cooltube fan. NOT.

Niet doen! loopt hij achter, is hij fout ingesteld of start hij om andere redenen niet gelijk of voor je lampen dan krijg je dus hottubes. Sluit de fans aan op de klok van je licht, eventueel via een relais

 

2. Meer dan 3 cooltubes achter elkaar zetten. NOT.

De lucht warmt zover op dat de 4e lamp effectief onvoldoende gekoeld wordt. De ventilatiecapaciteit van een 125mm cooltube is ongeveer 300 - 350 kuub max. Rijtjes van maximaal 3 dus.

3. Meerdere rijen cooltubes op één 125 mm aansluiting. NOT.

je hebt dan een verloop nodig naar een 160 of 200mm buis voor je afvoer. 125mm kan zo'n 300 - 350 kuub aan. Met meerdere pijpen naast elkaar verdubbel je of verdrievoudig je dat. Je afvoer moet daar geschikt voor zijn. Bij 2 rijen cooltubes een afvoer naar 160mm (voor de rijen cooltubes samen), bij 3 rijen al snel naar 200 mm voor de veiligheid.

4. Lucht uit je hok aanzuigen ipv apart van buiten. rather NOT.

- Ten eerste zal de hoeveelheid lucht afhankelijk zijn van je fancontroller en dus niet optimaal de cooltube koelen.

- Ten tweede heb je maar 300 - 350 kuub capaciteit. Moet je meer afzuigen dan red je het niet.

- Ten derde is de kans op stof op je lamp en aan de binnenkant van je cooltube groot, zeker in grote growruimtes die in kamers staan opgesteld. Stof en aanslag heeft een grote invloed op je lichtopgrengst.

- Ten vierde moet je de afgezogen warme lucht door een koolstoffilter heel laten gaan. Zonde voor de capaciteit van je filter.

Je kunt dus beter een aparte GEFILTERDE ingang van buitenaf nemen (een filter tegen het stof, niet tegen de geur) en die ook weer via een aparte fan afzuigen en de warmte eventueel hergebruiken in huis. Je ziet in kleine kweekkastjes nog wel eens dat je lucht gewoon door de cooltube aangezogen wordt, en daar is het redelijk overzichtelijk maar voor grotere ruimtes zou ik het zeker niet doen. Heb al heel wat stoffige tubes gezien.

5. Rijen cooltubes koppelen met een T-stuk. NOT

Eigenlijk hetzelfde als 3. Als je twee afvoerslangen krijgt van je cooltubes voor 2 rijen bijvoorbeeld gebruik dan een Y of broekstuk met verloop van 2 x 125 naar 160 bijvoorbeeld: een t-stuk geeft te veel weerstand. Die broekstukken zijn duur. Alternatief is een box maken met 2 x 125 in en 160 uit, bekleden aan de binnenkant met glaswol oid, dan heb je gelijk een demper. Dat kan natuurlijk ook een softbox zijn. Ietsje meer geld, betere oplossing (en stiller ook!).

 

 

De aansluiting

Overigens zie ik veel aansluitingen met de pvc aansluitkabel gewoon op de porseleinen fitting in de tube. Ik zie dan ook erg veel bruine kabels van de warmte. De isolatie gaat op den duur hard en brokkelig worden door de hitte en is een veiligheidsrisico, dus kijk dat steeds goed na in je tubes en zorg voor voldoende koeling. Standaard worden cooltubes geleverd met twee korte aansluitsnoertjes die hittebestendig zijn en dat nadeel niet hebben. Die naar buiten brengen en buiten de buis de kabel aansluiten is wel weiliger, maar aan de andere kant krijg je dan weer een kroonsteen oid buiten je cooltube. Ik zelf pak die verbindingen buiten mijn tubes dan in met zelfvulcaniserend rubber. Dat is een soort tape die ook wel gebruikt wordt om satelliestelevisie connectoren buiten waterdicht te maken. Door het uit te rekken en er omheen te trekken vulcaniseert dat met zichzelf en wordt een geheel .

Blazen of zuigen?

We hebben het wel over cooltubes he heren :specool. Tja, daar ben ik nog niet helemaal uit. Hoor graag jullie ervaringen ook, de een zweert bij blazen, de ander bij zuigen en ik heb zelfs wel een gelezen van een opstelling waarbij er geblazen en gezogen werd. In ieder geval is het een verstandig plan om je lampen een korte tijd na te koelen als de fan van de cooltubes is aangesloten op de klok van het licht, zie de aansluiting met vertragingsrelais hierboven.

Ventilatiecapacieit

Wat betreft de geadviseerde afzuigcapaciteit quote ik graag Leafman:

Benodigde ventilator capaciteit voor de Cooltube

Indien men de warmte die de lamp produceert op een deugdelijke manier af wil voeren dan dient men zich te houden aan de minimale & maximale waardes die in het onderstaande schema vermeld staan. Indien men zich hier niet aan houdt dan zal de Cooltube niet optimaal zijn werk kunnen verrichten. Verder dient het aanbeveling om niet meer als 3 Cooltube reflectoren aan elkaar te koppelen, de doorvoer van ø 125 mm is te klein voor meer warmte af te voeren.

 

- 1 reflector = minimaal 75 kuub - maximaal 350 kuub

- 2 reflectoren = minimaal 100 kuub - maximaal 350 kuub

- 3 reflectoren = minimaal 200 kuub - maximaal 350 kuub

 

Onderhoud voor de Cooltube reflector

De reflector kan voor gebruik geheel afgenomen worden met behulp van een schone, droge & niet pluizende doek. U kunt tijdens het gebruik van de Cooltube deze ook aan de zijde van het glas regelmatig afnemen met een schone, droge & niet pluizende doek, natuurlijk alleen als de lamp uitgeschakeld is. Zorg er in ieder geval voor dat U niet met de blote vingers aan het glas van de reflector, of de lamp komt. Uw vingers laten vetvlekken achter die zullen inbranden in het glas & de lamp waardoor beiden een deel van het reflecterend vermogen zullen verliezen. Indien er toch een vetvlek op de reflector of de lamp terecht komt dan kunt U deze verwijderen met behulp van een doek en een schoonmaakmiddel dat niet vettig is. Men dient na deze behandeling echter de reflector en de lamp goed na te wrijven met de droge doek totdat de reflector en de lamp geheel droog en schoon zijn.

 

Iemand nog aanvullingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel netjes dit whazzup! :specool

Heb het met plezier gelezen, terwijl ik nog niets met die dingen te maken zal gaan hebben haha :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

even reageren op het blazen of zuigen. dit lijkt me afhankelijk van je ventilator.

 

buisventilator is sterker in het aanzuigen van lucht en slakhuisventilators zijn sterker in het blazen als ik me niet vergis. dus het ligt denk ik een beetje aan het soort ventilator dat je hebt.

al maakt het niet superveel uit of je door je cooltube aanzuigt of blaast, een luchtstroom is een luchtstroom (iets minder krachtig of niet, als hij maar koelt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

overigens gezien op de beurs en bij de growshop? Kleine cooltubes! Stuk korter, waardoor geschikt voor ook de kleinste kastjes en tenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

 

Dit topic gaat over relais & schakelschema's voor cooltubes!!

Niet over de opstelling van cooltube, filter & afzuiger :bier

 

De opstelling wat je gepost hebt robertoo is nogal nutteloos.

Aangezien de afzuiger meer ongefilterde lucht naar buiten zou blazen wat via de cooltubes komt (minder weerstand) en je dan nog buiten stank hebt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je toch een apart relais voor je lampen gebruik bestaan er opzetcontacten, dit zijn losse contacten die bijvoorbeeld je coontubes schakelen als de relais van je lampen uitvalt zal dit contact nog even(regelbaar) op blijvenstaan of later contact maken deze dingen werken met lucht die door een klein gaatje uitstroomt en zo de vertraging veroorzaakt ik heb dit al gezien op telemecanic relais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt als een bus. Een (mechanische) afvalvertrager is over het algemeen ook een stuk goedkoper dan een apart multifunctioneel relais. Alleen tweedehands is er makkelijker aan een multifuncional te komen dan een specifiek voor een relais bestemde afvalvertrager. Bovendien is een electronisch multifuctioneel relais wel heel erg makkelijk en nauwkeurig instelbaar.

 

Overigens heeft Conrad een serie multifunctionele timer relais voor zo rond de 30 euro. Da's een redelijk goedkoop alternatief. Ik ben gestopt met de "relaishandel" want het kost veels te veel geld en er is te weinig belangstelling voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iemand nog aanvullingen?

 

 

Ja neem een 150 mm tube voor het echte werk ......

 

125 mm tubes zijn een slag smaller hebben dus minder flow.

 

voor 600 watt en 1000 watt adviseert Esmie 150 mm en voor 400 watt 125 mm.

 

Maar ja iemand moet de zeikert uithangen.

 

O ja sommige ouwere tubes komen zonder interne mini reflector, de nieuwere hebben zelfs een externe mini flap.

Ik prefereer er gewoon een spiegelkap of hamerkap overheen te construeren.

 

 

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

grappig, we hebben het laatst bij lichtmetingen beiden nagemeten bij ASgrow, en degene met de interne reflector gaf de beste en breedste gelijkmatige opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Whazzup,

 

Wees is duidelijk aub.

 

Welke reflectoren precies ...

 

Solo spiegelkap

 

Solo interne reflector ?

 

Interne + Extrene flap ?

 

spiegelkap + Interne reflector + externe reflector.

 

welke was het best ?

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites
We heben wat lichtmetingen gedaan met een cooltube die interne én (een normale) externe reflector had, en een cooltube met uitsluitend (een normale) externe reflector. Uit de metingen bleek dat de tube met interne reflector en externe reflector tóch meer licht gaf dan met alleen de externe reflector en ook (heel verrassend) deze ietsje beter verdeelde over het oppervlak.

 

topic: http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=284087

 

Toelichting:

 

Hebben gemeten vlak onder de lamp en van daaruit op dezelfde hoogte verder naar buiten. Bij de lamp met uitsluitende de externe reflector waren er net onder de lamp wat vreemde pieken in de lichtsterkte op korte afstand. De interne reflector (met daarboven de externe) had net wat meer lichtopbrengst en een iets betere verdeling naar de zijkanten. Licht gaat daar ook maar één keer door glas, bij reflector buiten de tube gaat een gedeelte door dubbel glas. De verschillen waren overigens niet schrikbarend groot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iemand nog die oost europeanen gezien op high life met die coolkappen???

cooltube en spiegel kap in 1, best aardig gedaan.

 

(kweet het is al weer lang geleden, maar soms komt er weer wat boven drijven)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 1000 watt Sodium Bulb powered by a Positronics box.

 

Airfilter + 150 mm Cooltube + Adaption piece 150mm>>200>> 10 meter Sonodeck 200mm powered by a Variac Voltage Regulator and 500 m3 Isobox inlet 200mm outlet 200mm.

 

 

p6120100ir5.jpg

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie tube, klote picture hoster. Geen aparte luchtaanvoer dus je blaast af door je filter?

 

Imageshack :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben redelijk nieuw

 

en vraag me af of je twee leidingen cooltuber samen kan laten komen en dan door een 1000 kuub afzuiger heen trekken of moet je voor elke rij een aparte afzuiger hebben

 

greetz :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees bericht 5 van deze thread nog eens goed door. Hoeveel kuub ook al weer? En het sticky topic over debiet ook nog effe lezen. De bouwdoos staat vol met cooltube topics.

 

2 rijen cooltubes? Rijen van hoeveel? Wat voor diameter? Aparte luchtaanvoer of niet? Wat voor lampen? Hoe zit het met je slangen en bochten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie tube, klote picture hoster. Geen aparte luchtaanvoer dus je blaast af door je filter?

 

Imageshack :innocent:

 

Er komt dit rondje een extra aanvoer bij en een verse lucht toevoer.

Filter ? Nada filter, de vuile warme lucht mag naar zolder de plantjes verwarmen.

 

Wordt deze week aan gesleuteld, ImageShack zuigt zwaar ik weet het maar het is wel een mooie foto.

Zie je de bulb nog nagloeien ?

 

B)

 

This one is for the cooltube freaks among us ...

 

p6150116yb5.jpg

 

p6150117xm9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...