Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

Al verschillende malen heb ik individuele mensen advies gegeven op dit forum over de grondverbetering in het plantgat.Nu heb ook niet de wijsheid in pacht maar het is mij wel meermalen gelukt om meer dan 500 gram per plant te halen.

Weliswaar is ook veel afhankelijk van de zomer en dan specifiek September. In elk geval kun je dingen oppikken.Welnu:Begin met het graven van een kuil van 50 x 50 x 50cm. en gooi dit naast de kuil.Alvorens dat je dit doet moet je bij growshops langsgaan om te vragen naar gebruikte aarde en cocos,hebben ze dat niet hang een briefje op.Je zult versteld staan hoeveel reacties je krijgt.Men is vaak wat blij om eraf te zijn.Bij mij brengen ze het vaak.Nu koop je bij een tuincentrum kippemest in biksvorm.Een merk is:FARMERS HOUSE maar er zijn meerdere merken.De verpakking is in 25 KG zakken.

Kippemest bevat alle voedingsstoffen en sporenelementen in de beste verhouding.Denk maar aan een vogel die een kers met pit heeft gegeten hij zal deze zaad ergens dumpen met de nodige voedingsstoffen die in de evolutie is ontwikkeld.Nu gaan we met 3 ltrs. potten en de potgrond ,cocos en kippem. naar de kuil.In de kuil stort je steeds 1 pot met de 3 grondsoorten bij iedere soort telkens een theekopje K. Niet meer want dan krijg je overvoeding.Na 9 ltr. alles met de schep mengen.Je gaat zolang door tot je een bult op de kuil hebt die zo hoog is dat de aarde de tuin oppervlakte bedekt.

De rest van de uitgegraven grond verspreid je over de tuin,Na een paar weken zul je zien dat het behoorlijk met wormen is bewoond.Deze doen ook hun werk voor jou en je planten.De eerste 2 jaar moet je geen nieuwe korrels er bij doen want de voeding die je nodig hebt komt steeds weer beschikbaar door de samenwerking van bacteriën en wormen.

Gegarandeerd veel en heerlijke buds.Mijn hoogste opbrengsten waren van Purple Power in Groningen genoemd maar ook wel Dubbel Paars of Brabants Paars.Maar mijn hoogste opbrenger was ongeveer 730 gram in de 80 er jaren van een kruising tussen Dame Blanche x MisterX(eigen soortje)Zijn er nog vragen?Graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb tot nu geen vragen gekregen,maar zijn er misschien ook mensen die iets kunnen toevoegen waar ook ik weer iets kan bijleren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je nog toe zou kunnen voegen is beginnen met mengen vlak nadat je oude planten eruit zijn, zodat het nog een aantal maaden heeft om goed in te trekken/werken.

 

Zelf gebruik ik ongeveer hetzelfde als jouw, enigste verschil is, dat we hier alles op een berg gooien.

 

Gebruik ook gebruikte aarde, met alleen compost. Waar echt vanalles doorheen zit, kippe, paarden en konijnen poep, bladafval, gft afval ect,.....

 

Voor elke kruiwagen een half met compost, mengen, een paar maanden laten liggen en een maand voordat de plantjes in opengrond gaat worden de gaten ermee opgevuld.

 

Dit mengseltje heeft bij mijn bp 400 gr opgeleverd en flinke uitschijter van de T44 1k+.

 

 

En nog een kleine tip:

Af en toe een spatie tussen je tekst leest een stuk makkelijker :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik spit ieder jaar een hoek van 2 * 3 meter om (1 spade diep) zodat de restanten van het oude wortelstelsel in m`n grond blijven. Het betreft hier vruchtbare kleigrond waaraan ik voor het planten niets meer verbeter, voeding naar behoefte nadat ze in de volle grond staan. Voorgroei in 20 L potten. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik niet met grond kan lopen sjouwen naar de locaties waar ik heen moet zal ik het moeten doen met wat ik daar heb. Ik zou wel kippenmest toe kunnen voegen omdat je adviseerd niet meer dat een kopje te gebruiken per plant dus dat moet nog wel te doen zijn en ga ik ook zeker doen!

 

Ik ben van plan dit weekend een grond sample te halen van de locaties en daar ga ik ook zaden in laten groeien om te kijken wat het doet zonder mest zodat ik weet hoe de plant op de grond reageerd en daar ben ik heel benieuwd naar! Ik bedacht me dit gister ineens simpel idee maar ik had echt een "eureka" gevoel! :verrygood

 

Nu kan ik van tevoren al zien hoe ze het doen ten opzichte van de plantjes die ik goede grond met voeding laat groeien. Uiteraard doe ik er ook een versie bij met de grond van de locatie en de kippenmest. Zo heb ik zometeen een kleine voorsprok naar mijn idee.

 

Daarbij kan ik als de planten in de grond zitten wel vloeibare voeding geven naast de kippenmest. Een paar literflessen passen er wel in een rugtas. En dit zou ik dan elke week kunnen doen. Ik vroeg mij af of dit een optie is of blijft die voeding niet zitten en spoelt dit weg in open grond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens wat er allemaal in de buurt staat van plek waar je ze wil zetten, mactrunk.

 

Als het een vruchtbaar stekje is, hoef je niet eens met voeding te sjouwen.

Plantje weet dan heel goed waar ze het zoeken moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat je nog toe zou kunnen voegen is beginnen met mengen vlak nadat je oude planten eruit zijn, zodat het nog een aantal maaden heeft om goed in te trekken/werken.

 

Zelf gebruik ik ongeveer hetzelfde als jouw, enigste verschil is, dat we hier alles op een berg gooien.

 

Gebruik ook gebruikte aarde, met alleen compost. Waar echt vanalles doorheen zit, kippe, paarden en konijnen poep, bladafval, gft afval ect,.....

 

Voor elke kruiwagen een half met compost, mengen, een paar maanden laten liggen en een maand voordat de plantjes in opengrond gaat worden de gaten ermee opgevuld.

 

Dit mengseltje heeft bij mijn bp 400 gr opgeleverd en flinke uitschijter van de T44 1k+.

En nog een kleine tip:

Af en toe een spatie tussen je tekst leest een stuk makkelijker :verrygood

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor de tip.

Jij gebruikt ook gebruikte aarde + compost dat is goed,maar in welke verhouding.

 

De eerste vraag kan ik bevestigen,maar ik gebruik 2 jaar hetzelfde plantgat en doe vooral geen nieuwe kipp. erbij met het oog op de PH.

De kipp heeft 10% kalk en aangezien wormen die aarde door de maag hebben gehad deze aarde uitscheid(ijt)en met een PH van 6,8

 

Heb een rondleiding op een wormenkwekerij gehad en daar hoorde ik dat ze beginnen met

 

zure veengrond en eindigen met wormenaarde met een PH van 6,8.Deze PH is een indicatie dat alle turfmolm door deworm is geweest en dat ziet eruit als klei.Tegenwoordig wordt het in Polen gemaakt maar dat heeft voor mij geenwaarde(je ziet nog stokjes en de PH is ongeveer nog 5,0.

 

Compost is goed maar het duurt veel langer het proces van vertering etc.

 

Jij gooit alles op een hoop en brengt het naar de kuil.

Dat deed ik vroeger ook maar na de kennis van de oplichting betreffende de wormen aarde doe ik het noodgedwongen anders.

 

De topic heb ik beschreven voor Forumbezoekers en dat is wel goed als je begint maar ik doe het zelf wat uitgebreider omdat ik meer wormenaarde wil hebben.

 

Heb meerdere bekistingen gemaakt zonder bodem van hout en aan de voorkant heb ik een schuifsysteem gemaakt met losse planken(de maten 1 x 1 x 1meter) Uiteraard gebruik ik geen tuingrond,alleen gebruikte aarde en cocos in de verhouding 1:1.Dit meng ik in een betonmolen.Doordat er geen bodem in de kist zit kunnen de wormen erin.Zo heb ik altijd aarde in voorraad "hoe ouder,hoe beter"

 

De plantgaten die ik heb laat ik 2 jaar in tact,wel maak ik de boel los voor ik plant.Dit doe ik met een riek om niet onnodige wormen te doden.

 

Dat ik geen compost gebruik, is omdat dat nogal kan varieren van samenstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,je kunt uiteraard niet met grond sjouwen,maar in jouw geval zou ik zo vroeg mmogelijk de plantgaten maken.

Niet zo als ik heb beschreven maar wel zo diep mogelijk en niet 1 kopje per plant maar 1 op 10 ltr aarde d.w.z. minstens 5 kopjes

 

Om aarde mee te nemen en daar je aarde in doen is niet goed.Zaaiaarde moet geen of weinig voeding hebben.

 

Voor de guerillaverbouw heb ik veel tips maar dat geef ik je nog wel op een later tijdstip,herinner er me ermaar aan.

 

 

MActrunk-----Mactrunk Had ik vergeten erboven te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kom ik zeker wel op terug bij je tegen die tijd! Één locatie heeft volgens mij echt super grond. Is naast een akker en op de plek waar ze dus niet verbouwen maar ernaast. Over het slootje groeien nu hele mooie winterkolen. Ik ken het niet maar het staat erbij alsof het in de zomer groeit! Is in het verleden denk ik overgewaaid naar de andere kant van de sloot. Van het weekend ga ik foto's maken en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Staat nu nog vol mooi gras en brandnetels en dus al die kool!

Share this post


Link to post
Share on other sites

[geintje]Jee, waar moet die zwerver die dat met liefde verzorgd heeft dan z`n eten halen deze winter ? [/geintje]

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo suffie63.Kleigrond is inderdaad van een grotere en betere orde wat voeding die al aanwezig is betrfd.

Ook dat je potten van 20 ltr gebruikt is de garantie dat de wortels hun weg kunnen vinden in de taaie klei.

 

Toch nog een tip of probeersel:Meng de kleigrond die onder de 20 ltr aarde zit eens met wat cocos(Slechts 1 om te vergelijken)Heb wel eens op zware Groningerklei dit vergeleken en toen was er wel een groot verschil ten voordele van menging.Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik de plantjes uit kleine potten plante.

 

Daarom denk ik dat jij wel verschil zal bemerken maar niet zoerg als ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mactrunk

Je hoeft en moet geen vloeibare voeding buiten geven,weggegooid geld!

 

Gewoon thuis boterhamzakjes met 5 k. vullen.Waar brandnetels groeien daar ligt de beste grond.Trouwens kool ook maar die kolen die jij bedoeld dat zijn winterharde kolen,d.w.z. die kolen kunnen lichte vorst overleven.Maar het is wel een indicatie dat daar heelvruchtbare grond ligt.

 

Als je tijd hebt kun je nu al de gaten maken en als je het deze maand doet dan kun je de 5 in de bovenlaag verwerken en dan zorgt de regen wel voor transport naar onderen.

 

Maar nogmaals hoe dieper de grond los is hoe beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op diezelfde plek zitten ook veel bomen. Niet echt een bos maar een plek met veel bomen (ja net als een bos :verrygood ) met veel grote stukken open grond ertussen. Maar een klein stuk van 100x50 m ongeveer. Beetje moerassig nu en slootjes erdoorheen. Maar op die redelijk open stukken nu groeien veel brandnetels ook nu. Als ik de planten daartussen kan zetten kunnen ze zo groot worden als maar kan want niemand die ze ziet en veel doornstruiken en brandnetels om de plek af te sluiten. En ik kan daar ook op mijn gemak gaan graven aan de rand moet ik wel opletten dat er geen boer komt. Alleen is het nadeel dat er niet super veel zon komt vooral in de zomer als het blad er weer aan zit.

 

Is directe zon echt nodig of is een goede lichte plek voldoende? Dus kan het ook op een redelijk open plek waar de zon niet direct komt maar enigsinds afgeschermd door bomen? Brantnetels groeien er namelijk ook. In dat geval heb ik 100% een ideale plek waar ik lekker mijn gang kan gaan ik nu al gaten kan maken en ik de planten heel goed kan verzorgen! Aan de rand is ook een goede plek maar wel meer in het zicht en ik ben bang dat de planten boven het riet gaan uitgroeien. Ik zal dit weekend foto's maken! Ik hoor graag je mening DB!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dame, enkele jaren geleden had ik de 20 l potten gevuld met cocos alsmede de gaten waar ze later hun stekkie kregen. Ik doe dat niet meer omdat de grond geleidelijk inklinkt rond de wortels. Ik overweeg dit jaar een laag perliet onderin de gaten die ik uitgraaf als ik ze verpot, al zit het hier met de wortelvorming wel ok. Ik gebruik nu zo`n 10 jaar hetzelfde stukje grond en voed nauwelijks bij, wat salpeterzuur om het water af te zuren en experimentjes met AmmoniumNitraat/AmmoniumSulfaat oplossing.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

suffie 63,ik kan wel nagaan dat je de nodige kennis in huis hebt.Ook dat je goede grond ter beschikking hebt.

 

Dat met die cocos jaren terug daar moet ik enkele misverstanden uit de wereld helpen.Ik bedoel geringe hoeveelheid cocos met kippemest, mengen met de klei die onder de 20 ltr.grond komt.

 

De kippemest is niet bedoeld als voeding voor de planten maar als voeding voor bacterien en die op hun beurt weer voor wormen.Uiteraard kun je met perliet ook dezelfde luchtigheei bereiken.

 

Wat voor soort klei heb jij trouwens,ik heb zwarte zeer vruchtbare aarde,maar het is ook verzadigd met onkruidzaden.

 

Dame Blanche

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeeuwse klei hier en inderdaad ook veel onkruid al vind ik dat tegenwoordig niet meer zo erg, zolang ik het laaghoud stoort het niet. Ik vergeet erbij te zeggen dat de grond dubbel gebruikt wordt, m`n vrouw heeft er bloembollen in de grond zitten die ieder voorjaar opkomen, daarna gaan m`n dames in volle grond.

De enige diskussie die we ieder jaar voeren is over die !@$@#%#@$!% restanten van lelies die ieder jaar weer opkomen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat die veel beestjes aantrekken die je niet wilt hebben, een paar brandnetels laat ik meestal staan, komen de lieveheersbeestjes op af. Coniferen heb ik eruit gehaald, daar groeien ze vanaf, nu gaan ze soms door de schutting.

Andere tips/aanvullingen welkom. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik gewoon het eerste bericht neem van Dame Blanche

en die benodigheden wil kopen hoeveel gaat het zo ongeveer kosten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dame Blanche

 

Ik maak me eigenlijk geen zorgen over de ph. Bij de gebruikte aarde is de ph al ok.

 

De compost die ik er doorheen meng is compost van 2005,

goed verteert en krioelt van de wormpjes.

 

Op de plek waar de planten komen te staan zijn alvast 100 wormen gestopt die zich nu tegoed aan de wortel restanten van de oude planten.

 

Persoonlijk ben ik niet zo aardig als jouw voor die beestjes, als er een paar sneuvelen tijdens de graaf werkzaamheden is het jammer.

 

Verhouding kan ik verder weinig over zeggen, het is 1 deel compost op 2 delen aarde. En dat is afgelopen jaar zeer goed gegaan. De ph zat rond de 6.4 en geen uitschieters gehad.

 

 

Anyway interresante topic, ik geloof in puur biologisch

En ben erg benieuwd hoe ander hun grond verijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Hompii,Je vraagt naar de prijs,die is zeer laag,

In 2005 kocht ik zakken van 25 KG voor 11,00 Euro per zak(farmers House)Ik vind het een wondermiddel ook omdat het niet stinkt.

 

Vroeger legde ik zwart plastic in de tuin en daar kwam een laag verse kippemest en daaroverheen broeikasramen.Na een week dan was het droog.Maar als je met je handen die vers stront aanraakte dan was de geur na 2 dagen nog te ruiken.

 

De gebruikte aarde en cocos is gratis alleen de kosten van het ophalen(benzine) Maar tegenwoordig brengen ze het bij mij thuis.De wormen heb ik ook niet in loondienst zij doen alles gratis.

 

Kortom 10 ltr aarde kost minder dan 25 cent.

Dame Blanche

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Snsie

Met je Ph zit het wel goed maar ik bedoel te zeggen dat de ph een goede indicator is voor de wormenkwekerij en voor mij om te zien hoelang de wormen hun werk hebben gedaan of dat het klaar is.Wormenaarde zal nooit boven de 7 komen.

 

Wat mijn respect voor deze beestjes betrefd is dat ik ze een beetje heb bestudeerd en gefascineerd ben geraakt door dit ogenschijnlijk simpele(onderkruipsel) Bovendien in het begin verzamelde ik ze en zocht ze onder stenen.

Als je s nachts met een zaklantaren in de tuin over de grond schijnt dan liggen ze naast een hoopje uitwerpselen en als je niet snel ze pakt dan vluchten ze voor het licht in hun hol.

 

:verrygood

 

Dame Blanche

Share this post


Link to post
Share on other sites

:jump:

Jooo DameBlanche,

 

Leuke tuin heb je daar :verrygood :P

Je gezicht komt me bekend voor ??

Ik woon zelf ook in een dorp in GR.

Mocht je er belang bij gebruikte aarde hebben,laat t ff weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Silver,Mijn gezicht komt je bekend voor dat kan wel omdat ik meermalen met foto in,toen nog,Het Nieuwsblad v/h Noorden heb gestaan in verband met het kweken(berucht).

 

Als je aarde kwijt wil dan kan dat,wil je mijn adres vraag dan maar bij Biosphere of Techno Grow in Groningen,dan komt het wel goed.

 

Groeten Dame Blanche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,nu weet ik t weer :P

Tof dat je al zo lang bezig bent en je niet laat gekmaken door de blauwen.

Wanneer de kweek klaar is kom ik de grond wel ff brengen, is ook

handig voor mij :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Silver

Je zegt dat ik me niet gek laat maken,maar nu hebben ze me deze zomer toch behoorlijk gestrafd.

In April had ik 840 zaailingen buiten staan van zo n 5 cm. groot toen ze langskwamen(voor de 9 e keer geloof ik) en ik werd veroordeeld tot 60 dagen onvoorwaardelijk-alternatief enkelband.

 

De voorlaatste keer zei ik tegen de rechter tot de volgende keer ,als grapje en nu kreeg ik dezelfde rechter weer die geen gevoel voor humor had blijkbaar

 

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei, da's balen. :P

Maarja aan de andere kant een milde straf(840 stk)

Misschien komt ooit de dag dat ze niet meer komen, de aanhouder wint. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...