Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Ontwerp Mini Voorgroei/bloei/droogruimte,boxformaat

Recommended Posts

daar je steeds stekken en of zaailingen dient voor te groeien/kiemen ben je als kleine thuiskweker vaak enkele weken non actief indien je over een (klein)bloeihok beschikt,je moet dan je stekken voorgroeien in potjes of direct in het medium,net als bij zaailingen,hier zal dan nog meestal een bloeilamp voor gebruikt worden,louter omdat het groeiproces niet lang moet duren op enkele uitzonderingen na,over deze doelgroep hebben we het niet,want deze kwekers werken ook niet met bloeilampen...Neen,het gaat dus over de doelgroep van thuiskwekers die graag willen doorkweken,en een hekel er aan hebben om steeds hun bloeihok te moeten omdopen tot groeiruimte,het aanpassen van de verlichtingstijd is al 1 ding,zo als velen moeten vele kwekers dus voorgroeien,afbloeien en drogen in 1 en dezelfde ruimte,hier ga ik dan van uit met een voorgroei tussen de 3 a 21 dagen,neem je deze(dure)schakel weg dan heb je gewoonweg meer tijd over,en tijd is kostbaar!Wat gaan we nu maken?Wel een relatief kleine voorgroeiruimte die mits een kleine aanpassing ook kan ingezet worden als mini afbloeiruimte en droogruimte voor de versgeknipte wiet!Natuurlijk kan je voor iedere taak een apparte box maken,en is dit pilootprojectje puur op mijn persoonlijke behoeften afgestemd,ieder heeft een andere behoefte in quantiteit,daarom nogmaals,de maten zijn richtlijnen,het zal een box worden waar ook plaats zal zijn voor een kleine koolstoffilter...

 

Aan welke eigenschappen moet nu een voorgroei/bloei/droogruimte,dus 3 in 1 systeem aan voldoen?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het moet qua afmetingen optimaal benut worden,juist omdat we al over niet al te veel vrije ruimte beschikken

de box moet stevig zijn

de luchtvochtigheid moet controleerbaar zijn

de temperatuur moet controleerbaar zijn

de luchtcirculatie moet controleerbaar zijn

het lichtsysteem moet onderling eenvoudig verwisselbaar zijn(indien je er wil mee gaan afbloeien,door de compacte afmetingen best indica's of overwegend,dwergsoortjes zoals Lowryder enz...geschikt voor sog of scrog)

de bereikbaarheid der plantjes moet gewaarborgd blijven

de box moet absoluut lichtdicht zijn

de box moet absoluut geurvrij zijn buitenaf

de box mag maar een minimale geluidsproductie voortbrengen

en uit estetisch standpunt er liefst behoorlijk uitzien...

Reeds 2 weken spook ik met dit idee rond,het heeft me heel wat kopzorgen gekost tot ik voor mijzelf een behoorlijke oplossing had gevonden,en dit op alle vlak!

Daarom start ik ook dit topic,en hoop dat ik er vele growers mee kan helpen hun op het goede spoor te kunnen zetten,je gaat niet alleen veel geld besparen op termijn,maar vooral veel tijd!

Ondertussen heb ik al naar de doe het zelf zaak geweest,en mijn paneeltjes netjes op maat laten zagen,morgen ga ik van start,en zal dit fototopic stap voor stap gaan beschrijven... :wOOt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moooooi, ik ben net wat aan het experimenteren met stekjes snijden dus dit gaat zeker van pas komen!

Kan niet wachten om heel de cyclus te kunnen beheren maar ga eerst men eerste kweekje rustig proberen tot een goed einde te brengen.

Laat die topic maar komen Rataplan :wOOt

 

Greetz, Mr.Green ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tn_gallery_8157_788_702556.jpg

 

tn_gallery_8157_788_332748.jpg

 

Hey

 

gewoon een 2ehands keukenkast 90 x 45 x 60 LxBxH

1) met links onder een kweekbak met 2 x 9 wat spaarlampje

 

2) links boven ruimte voor 10 kleine potjes met 3 x 9 wat spaarlamp

 

3) rechts voorgroei voor 6 x 1 liter pot met 4 x 9 wat lamp

 

na ca 6 week voorgroei en tig x getopt te zijn direct op 12/12 in de bloeihok (1 x 400 wat)

 

zo gaat er geen tijd verloren, en om de 8 week oogst

 

groeten Max

Edited by Beaker
Foto's zichtbaar gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool....

 

Mijn gedachtes van de laatste paar weken staan hier precies beschreven...

Ben benieuwd naar je hok... :wOOt

 

@mad-max, kunnen je foto's niet groter...is moeilijk te zien nu

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi hoor,het is net zoals ik het al aangeef,er zijn tal van toepassingen,mijn setup zal echter geheel anders zijn... :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel duidenlijker nu,zal het onderwerp sticky maken,leuk voor hier in de bouwdoos...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mad-max new member bekent huisie :wOOt mooi dat je er bent

eindelijk maar tog ;) hoe gaat het met de j.h uit zaad?

 

gr mi laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heel goed uit hoor, maar is 4 x 9 watt genoeg om voor te groeien?

 

Groetjes,

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heel goed uit hoor, maar is 4 x 9 watt genoeg om voor te groeien?

 

Groetjes,

Peyo

 

ja 9 wat = zat het is trouwens 11 wat sorry

 

med_gallery_8157_788_130148.jpg

 

 

med_gallery_8157_788_216243.jpg

 

 

groeten

Edited by Beaker
Foto's zichtbaar gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok,het is de eerste bouwdag,vandaag beginnen we met de onderkant van de kast,daar ik kies voor zowel een passieve als actieve inblaas is met dit gedeelte ook het meetste werk voor handen.Zoals ik al vertelde zijn maten hier onbelangrijk omdat eenzelfde kast kan gemaakt worden op persoonlijke behoefte en naar eigen wens,deze kast zal 1.45 meter lang worden,85cm hoog en 70 cm diep,gewoon omdat ik er 78 steks of zaailingen wil in voorgroeien achteraf...

De bodem

--------------

Foto=7JTNDO7Z.jpg

Hier zie je de vloerplaat met de passieve verluchtingsgaten,deze hebben een doormeter van 25 millimeter,en zijn om de 10 cm geplaatst

Foto=JCWAKGHO.jpg

hier is nu de bodem van het hokje op gemonteerd,de plaat zal nu ook vloergaten krijgen om de passieve luchtstroom te kunnen toestaan

Foto=AIZFZAJU.jpg

de ruimte naast de gaten gaat de actieve inblazer bevatten,de koolstoffilter en alle electrische bedieningen...

Nu gaan we een labyrint maken rond de buitenste onderkant zodat deze ook volledig lichtdicht zal worden...

Foto=D3SQFINO.jpg

morgen zal de onderkant van de kast reeds af zijn,updates en foto's volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mad-max, ziet er netjes uit

 

 

erg mooi en overzichtelijk verslagje rataplan, zal het zeker volgen...

Ik zie op je foto dat je een plannetje getekend hebt, zou je het evt eens kunnen scannen en uploaden op rapidshare ofzo (wegens grootte v/h bestand mss beter niet volledig hier plaatesen als afbeelding), het lijkt me erg intressant (eventueel pas als je kast af is).

 

Ben trouwens heel benieuwd hoeveel geld je erin zult moeten steken...

 

Succes :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen :wOOt maar M&Ms cola en een ;)

 

zalig rataplan,bij voorbaat al geslaagd <_<

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx,het is zeker een geslaagd project,hier is niet over1 nacht ijs gegaan,stap voor stap zal alles duidenlijk worden...

@Bakounin,plans uploaden ...Als je het verslag volgt stap voor stap zal dit overbodig zijn aangezien ik belangrijke maten hier ook zal vermelden,de gemaakte kosten zal ik op het einde van het topic plaatsen,en nu het vervolg...

Dag 2:

--------

vandaag ben ik begonnen om het ganse labyrint dicht te maken,he eindresultaat is nu een sokkel waar de kast zal op gemonteerd worden,het is in orde,het is lichtdicht!

Foto=3ORPYEIM.jpg

je kan op de onderkant ook (verstelbare)pootjes monteren indien gewenst...

De actieve ventilatie...

op zolder had ik nog een torenventilator staan,dit bracht me op een idee,aangezien het maximumdebiet hier 225m³ van bedraagd,en mijn latere afzuiging 475m³ was dit al snel duidenlijk dat ik in de toekomst zou kunnen gaan fijntunen betreffende de aanzuiging van de frisse lucht...

Na de demontage:

Foto=HBHYQZ7O.jpg

en na het inbouwen in het gedeelte waar alle electriciteit zal komen en de koolstoffilter...

Foto=KSH6HOWG.jpg

toen ik er een bakje over monteerde als proef bleek dat zelfs op stand 1 de luchtgaten in de sokkel een perfecte luchtverdeling langs de gaten in het bovenblad veroorzaakte,hier komt achteraf samen met de afblazer een thermostatische dimmer op,de onderdruk is al op voorhand een succes,zo hoeft er echt geen zwenkventilator in de kast :wOOt

zo,morgen ga ik de kast er op monteren,en de actieve blazer inkasten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi rataplan:D.. Voor mij misschien de ideaale oplossing aangezien ik er zelf ook nog steeds niet uit ben hoe ik mn kastje nou ga maken..

 

 

Even over die passiva inlaat.. ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.. ?

 

passivevv7.th.jpg

 

Op deze manier?? (ik hoop dat mn paint creatie duidelijk is:P)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ongeveer juist,alleen raakt de zijkant de vloer niet,je kan wanneer de sokkel neerstaat je pink er volledig ondersteken

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo,vandaag weer wat voort gewerkt aan de sokkel,eerst de bodem aangepast voor een stevige plastieken bak van 70 liter,deze gaat dienst doen om er een membraanvernevelaar in te kunnen plaatsen voor een hoge lv,in het deksel moeten nog op strategische plaatsen gaatjes geboord worden om een goede mistverspreiding te kunnen garanderen,dit kan echter alleen maar als de kast dicht zal zijn om de luchtcirculatie in de gaten te houden,wil het tip top in orde hebben...

Foto=FMD7G366.jpg

de kader om de kweekvloer te kunnen ondersteunen is nu reeds ook al klaar,zodat we met de kweekvloer van start kunnen gaan,de bodem zal uit draadnet bestaan voor een luchtdoorlating langs de potjes,door gebruik te maken van potjes van 9x9x10cm geraken er precies 78 potjes in de kader...

Foto=NKSCGRUX.jpg

de potjes passen precies,alleen het draadnet is nog wat hobbelachtig,wanneer de potjes met aarde gevuld zullen worden,dan zal het draadnet netjes en strak aangespannen staan...

Foto=SAWX7SEB.jpg

het project begingt nu al vorm aan te nemen,nu zal dit gedeelte eerst moeten geschildert worden door een 2 lagen witte afwasbare latexverflaag aan te brengen voor de wanden gemonteerd zullen worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee rata ziet er gelikt uit man .............

 

lekker is dat he dat geknutsel steeds iedere x een beetje beter op weg naar het perfect hok/kast

 

lekker lees voer met een blowtje .....

 

maar slaat de mist niet terug tegen de randen van de potten ??

 

mzzl harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uber geil :wOOt

 

Ik kan niet wachten tot die stekken erop gaan.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaaf rata :wOOt

ga ik zeker volgen

ben benieuwd naar het resultaat ,om daarna af te kijken

hier kunnen veel mensen plezier van hebben

 

 

groeten kc e016.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt guys!Het is natuurlijk de bedoeling om dit ontwerp te kunnen kopieren,het mooiste gedeelte moet nog komen,de verlichting,en net bij de verlichting duiken steeds de problemen op,na lang denkwerk en opzoekwerk,acht ik de perfecte oplossing gevonden te hebben,het zal tl verlichting worden,maar qua opzet en gebruiksgemak en koeling vrij uniek worden,maar dat is voor later,daar zijn we nog zeker niet!

Wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is geen afzuiger,die komt bovenaan te hangen,dat gaat een grote dampkap worden met schoepenventilator binnenin,een ruck of kleine slak gaat ook natuurlijk,de kleine koolstoffilter gaat appart infgebouwd worden,zo ver zijn we nog niet,op de foto is een gewone opengebouwde verticale torenventilator te zien,welke met massa's verkocht worden rond zomertijd voor een 20 a 30€,wil een kast dat er langs buiten heel normaal uitziet...

Updates volgen eerstdaags...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...