Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Wat Vragen Over Chromosomen En Diploid/triploid Enz

Recommended Posts

Guest Miss_J

Hai Cees,

Nu de inzendtermijn van je prijsvraag is afgelopen toch nog een vraag over feminized zaad. Want toen ik zo je stuk las over feminized toen raakte ik toch wat de weg kwijt. En wel op het gebied van de chromosomen. Het principe achter female snap ik: xx kruisen met xx (ondanks dat de plant gedwongen is tot het produceren van mannelijke bloemen in de kern toch een vrouw) geeft altijd weer xx omdat ze allebei een x geven.

 

Maar nu dat verhaal met die diploid/triploid/tetraploid chromosomen sets. Als je die gaat kruisen hoe gaat het dan op chromosomen niveau? Zijn deze chromosomensets allen het zelfde? Dus voor diploid bijvoorbeeld: xx en xx. Kruisen met een diploid man geeft dan 2 chromosomensets welke xx xx of xy xy zullen zijn.

 

Begrijp ik het nu goed dat het goed gaat zolang je planten kruist die hetzelfde aantal sets hebben? Zodat elke chromosoom een nieuwe set kan vormen met een chromosoom van de andere plant? Maar wat nu als je een diploid met een triploid kruist? Dan hou je 1 losse chromosoom over. Is dit de oorzaak van hermaneigingen in planten?

 

Kunnen er ook triploid planten bestaan met verschillende chromosomensets, bijv: xx xx xy ?

 

Hoe ziet een herma eruit op chromosoom-niveau?

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ziet een herma eruit op chromosoom-niveau?

 

Grtz Miss_J

 

Hahaha...Miss, ...Jij dacht: we zullen hem voor de leeuwen gooien. En gelijk heb je !

Om eerlijk te veredelen hoef je geen genetisch wonder te zijn. Veredelen door selectie is in feite de meest simpele en meest betrouwbare weg. Maar je weet dat mensen altijd naar wegen zoeken om moeder natuur te foppen en sneller tot het gewenste resultaat te komen. Zo ook met onze plantjes ! En daar ging nogal wat aan vooraf. Toen er eenmaal met Colchicine gewerkt werd was het hek van de dam ! ook ik probeerde het, maar het is een link goedje. Maar goed, eerst maar zo simpel mogelijk je vragen beantwoorden voordat ik hier een partij wetenschappenlijk materiaal neerzet. Alle multiploiden hebben een grotere kans op hermaneigingen...dát staat intussen vast. Degenen die veredelen, en vooral degenen die proberen vrouwelijk zaad te kweken, komen daar zichzelf tegen en met vervrouwelijkt zaad te zitten. Als je namelijk niet uitgaat van een zuivere XX plant ( wat al een mutatie is !) kom je er niet zomaar. De clou is namelijk om een zuiver( dus een ware XX) vrouwelijke plant zó van de kluts te brengen dat ze spontaan een aantal mannelijke bloemen aanmaakt. Deze mannelijke bloemen mogen niet begiftigd zijn met de factor herma. Maar een cannabisplant heeft van nature een factor herma ( dus een aanhangende y) in zich verscholen zitten om in noodsituaties zélf stuifmeel aan te maken en zichzelf daarmee te bevruchten,...uit pure voortplantingsdrift. Nu is het dus zaak om een vrouw te vinden die zó sterk XX is ( dus liefst een mutatie) dat ze niet zomaar ff door wat stress herma neigingen krijgt. Indica's hebben daar minder last van dan Sativa's. Het is vervolgens dus zaak om die zuivere XX zó te bewerken (wat ik met Gibberellic Acid doe) dat ze de kluts kwijtraakt en spontaan mannenbloemen aanmaakt die genetisch XX stuifmeel voortbrengen.

Dat er aan dat stuifmeel ook weer een factor y gebonden zit is me ook duidelijk geworden maar van minder belang als je het zaad gebruikt om af te bloeien i.p.v. mee verder te kweken. Zonder vals licht en shock toestanden zijn ze heel prima en hebben veel voordelen.

Maar goed... de aanhangende y moet zo mogelijk uitgeschakeld worden. Dus een XXy, wat de meeste zijn, is knudde om vrouwelijk zaad mee te kweken, want daar speelt de aanhangende y ( de herma factor) een té grote rol. Nu dacht ik vroeger ( toen ik tóch al vrouwelijk zaad had !) dat ik er met m'n gevonden mutatie die 100% XX toonde (omdat ze met geen mogelijkheid tot herma gedrag aan te zetten was) , er wel was.

Maar nee....omdat ik haar (of haar stekken) welliswaar kon behandelen met gibberellic en haar tot mannenbloemen produceren kon aanzetten...was ik in één stap weer "thuis" toen er iets tot me doordrong !

Ze was sterk, mooi gebouwd, gaf een rijke oogst,etc.etc.. Maar verdomme...een mooie witte weed was het niet ! Dus...ging ik met het geproduceerde stuifmeel van haar, witte soorten bevruchten, waar ik dan ook prima vrouwelijk zaad door kreeg. Maar snij één stek van zo'n plant die daar uitkwam en je zou verbaast zijn hoe herma gevoelig die waren. Dus ik kan vrouwelijk zaad maken ( 100%), maar dát zaad is meteen al weer herma gevoelig. Het lullige is dat er maar heel weinig soorten weed zijn die de factor y zo diep weg hebben zitten, zodat ik erg moet oppassen met selecteren. Deze know-how zal me in toekomst in elk geval erg goed van pas komen. Als ik weer vrouwelijk zaad op de markt breng....zal het verdomme perfect zijn !

In vroegere dagen heb ik ook met colchicine gewerkt om polyploide,diploide en triploide..etc.etc planten te verkrijgen. Daar gebeurden echter dingen met de planten die niet normaal waren. Sommigen waren gewoon gehandicapte miskukels door dat spul. Je moest het treffen om er één te vinden die alle goede eigenschappen aan zich gebonden had gekregen. Dat was dus een soort gokspel met zwaar gif ook nog eens. Wat de Gibberellic aangaat ligt dat anders, dat is een natuurlijke stof die tot hormoonaanmaak aanzet.

Dr. Alink ( toxicoloog in Wageningen) gaf me op papier dat ik er veilig mee kon werken.Maar ja, door de colchicine is er wel kennis opgedaan en het is tenslotte wel zo dat de colchicine voor de hoge waarden cannabinoïden heeft gezorgd die sommige van onze geliefde planten erfelijk meedragen. Dus eerst wat uitleg daarover om een deel van je vragen al beantwoord te krijgen. Wat die colchicine aangaat dus het volgende :In de plantenveredeling wordt colchicine gebruikt voor het kunstmatig verdubbelen van het aantal chromosomen. Het is een zogenaamde mitose-remstof, die bij de celdeling de overgang van de metafase naar de anafase verhindert, waardoor de vorming van de spoelfiguur geblokkeerd wordt en de chromosomen niet uit elkaar getrokken kunnen worden. Door behandeling met colchicine werden vooral in het verleden tetraploïde planten ontwikkeld. Ook Cannabis Sativa bleek bij toepassing van colchicine polyploïde te worden en daarmee een veel sterkere hallucinogene werking te krijgen , een variant die in Nederland bekend is geworden onder de 'kwaliteitsaanduiding' skunk.( voor velen althans want de eerste skunk die er was waren buitenplanten uit Afghaan zaad die verschrikkelijk stonken en daardoor de naam skunk meekregen) Colchicine extract werd voor het eerst beschreven als een middel tegen jicht in De Materia Medica door de farmacoloog Padanius Dioscorides in de eerste eeuw na Christus. Colchicine werd voor het eerst geïsoleerd in 1820 door de twee franse chemici P.S. Pelletier and J. Caventon. In 1883 bracht Simon Zeisel opheldering omtrent de chemische structuur. Tetraploïde planten zijn vaak groter en door de mens vaak geselecteerd, zoals Durum, Emmertarwe, tetraploïd Engels raaigras en tetraploïd Italiaans raaigras. Ook komen bij koolsoorten tetraploïden voor in de vorm van allotetraploïden. Tetraploïde cellen zijn veelal ontstaan door verdubbeling van diploïde cellen. Dit kan zowel op natuurlijke als kunstmatige wijze gebeuren. Vaak wordt een colchicinebehandeling gebruikt voor het maken van kustmatige tetraploïden.

De chemische structuur van cochicine is : Molecuulformule C22H25NO6

IUPAC (S)-N-(5,6,7,9-tetrahydro-1,2,3,10-tetramethoxy-9-oxo-benzo[a]heptalen-7-yl)acetamide

Beschrijving bleekgele kristallen of poeder

T+ Zeer toxisch: stoffen en preparaten waarvan reeds een zeer geringe hoeveelheid bij inademing of opneming via de mond of via de huid acute of chronische aandoeningen en zelfs de dood kan veroorzaken.

********************************************************************************

********

Plantenveredeling op zich richt zich op het veranderen van het erfelijk materiaal van planten en omvat het totaal van de inspanningen die erop gericht is dat voor de bodemproductie steeds betere rassen beschikbaar komen.

Onder plantenveredeling valt enerzijds het kweken van nieuwe rassen en anderzijds de bestudering van de grondslagen waarop het kweken berust en van de middelen waardoor het kweken wordt bevorderd.

Een plant heeft namelijk een combinatie van goede en slechte eigenschappen. Plantenveredeling probeert zoveel mogelijk goede eigenschappen in één plant te verenigen. Hiertoe worden kruisingen tussen planten gemaakt en wordt geprobeerd om nakomelingen te verkrijgen die beter presteren dan de bestaande rassen, o.a. op het gebied van kwaliteit, opbrengst en gevoeligheid voor ziekten.

Maar SpeesCees vind de klassieke veredeling meestal een te langdurig proces, want de duur van de hele cyclus van kruising tot introductie van een nieuw ras, heeft acht tot tien jaar nodig.

Dus tja....naast de klassieke veredeling wordt tegenwoordig voor het sneller verkrijgen van resultaten ook gebruikgemaakt van biotechnologie.

De gemiddelde plantenveredelaar past voor het maken van betere rassen de kennis uit verschillende vakgebieden toe, zoals erfelijkheidsleer (genetica), plantenziektenkunde, wiskundige statistiek, genetische manipulatie, enz., maar ook praktijkervaring.

De meiose of reductiedeling is een tweeledig delingsproces dat voortplantingscellen produceert: namelijk eicellen en zaadcellen/stuifmeelkorrels. De homologe chromosomenparen zullen daardoor niet meer samen voorkomen in de moedercel. Wat genetisch van vader en van moeder is zal volgens toeval over de dochtercellen verdeeld worden

De moedercel is diploïd en bevat homologe chromosomen. De dochtercellen bevatten slechts 1 chromosoom van elk homoloog paar en worden haploïd genoemd.

Polyploïdie is het verschijnsel dat er in de celkern van een chromosoom vele exemplaren aanwezig zijn.

Organismen die zich geslachtelijk voortplanten hebben veelal één set chromosomen van hun vader en één set chromosomen van hun moeder ontvangen. De chromosomen horen twee aan twee bij elkaar omdat ze dezelfde genen bevatten maar zijn niet helemaal identiek (genen kunnen voor verschillende allelen coderen). Deze toestand noemt men diploïde. Ei- en zaadcellen zijn haploïde, dat wil zeggen bevatten maar één exemplaar van ieder chromosoom. Bij versmelting ontstaat dan weer een diploïde nieuw individu.

Nu zijn er veel organismen (vooral gedomesticeerde planten) die in plaats van 2n chromosomen, 3n, 4n, 6n of zelfs 8n chromosomen per cel bevatten. Bij mensen en de meeste dieren zijn dergelijke mutaties dodelijk, maar bij planten leiden ze vaak tot soorten met bijvoorbeeld grotere bloemen. Dit soort mutaties kunnen natuurlijk voorkomen maar ze kunnen ook artificieel (kunstmatig) aangebracht worden. Bijvoorbeeld door de stof colchicine. Daardoor verdubbelen de chromosomen zich wel maar splitst de cel zich niet. Daardoor verdubbelt het aantal n.

In de plantkunde wordt autoploïde gebruikt voor een genoom waarbij alle chromosomen van dezelfde herkomst zijn, van dezelfde plantensoort. Dit in tegenstelling tot alloploïde, waarbij niet alle chromosomen van dezelfde herkomst zijn, dus een deel van de chromosomen van de ene plantensoort, en een deel van een andere.

Een diploïde cel is een cel waarvan de celkern van elk chromosoom twee exemplaren bevat (behalve in geval van geslachtschromosomen). Elk gen zal dus ten minste tweemaal voorkomen. Een haploïde cel heeft van elk chromosoom slechts één exemplaar in de celkern.

Het menselijk lichaam bestaat grotendeels uit diploïde cellen, en heeft haploïde cellen alleen in de geslachtscellen. Na vereniging met een andere geslachtscel (als bijvoorbeeld een eicel wordt bevrucht door een spermacel) ontstaat dan weer een diploïde cel.

Voor planten ligt dit heel anders: er zijn haploïde, diploïde, triploïde, tetraploïde, etc planten, naar het aantal chromosomen dat ze in elke cel hebben. ( daar ligt één antwoord op je vragen Miss !)

De cel is de kleinste eenheid, waaruit alle organismen of levende wezens met een eigen metabolisme zijn opgebouwd.

Alle planten en dieren maar ook bacteriën en schimmels bestaan dus uit cellen. De cel bestaat onder meer uit een celmembraan, het cytoplasma waarin bij hogere levensvormen dan bacteriën een celkern en celorganellen aanwezig zijn. Er zijn ook levende wezens die slechts uit een cel bestaan: de eencelligen. Een plantaardige cel heeft naast de celmembraan ook een celwand, terwijl een dierlijke cel alleen door een celmembraan omgeven is.

Het komt er geloof ik wel op neer dat hermaneigingen (bij Cannabis) bij multiploiden vaker voorkomt.

 

Organismen hebben in zijn algemeenheid een dubbele set chromosomen (2n chromosomen): één set van elk van beide ouders. Zo'n organisme noemt men diploïd (2n chromosomen). Een voortplantingscel (gameet) heeft slechts één set chromosomen (1n chromosomen), en dat heet haploïd. Er bestaan ook organismen waarvan de cellen meer dan twee sets chromosomen hebben, zoals triploïde(3n), tetraploïde(4n), hexaploïde(6n) en octoploïde(8n) cellen. Dit noemt men polyploïd. Bij de gekweekte suikerbiet zijn er bijvoorbeeld naast diploïde ook triploïde rassen, de gekweekte aardappel is tetraploïd en de gekweekte aardbei octoploïd. Verder kunnen alloploïden en autoploïden onderscheiden worden. Alloploïden ontstaan doordat bij een soortskruising een verdubbeling van het aantal chromosomen plaatsvindt. Autoploïden ontstaan door verdubbeling van het chromosoom aantal van een plant.

 

Tot slot nog dit : Wat de stuifmeelvorming aangaat : In de helmhokjes van de meeldraden vindt de vorming van stuifmeelkorrels (pollen) plaats. Bij de vorming van de meeldraad veranderen vier groepjes van meristematische cellen in vier stuifmeelkorrelmoederzakken (microsporangiën). Twee per helmhokje. Een pollenmoederzak bestaat uit voedingsweefsel (tapetum), waarbinnen de stuifmeelkorrelmoedercellen (microspore moedercellen) liggen, welke uitgroeien tot stuifmeelkorrels. Door meiose ontstaan uit de microsporen eerst twee cellen (een dyade) en vervolgens een klompje van vier cellen (een tetrade). De cellen van de tetrade maken zich van elkaar los en vormen de haploïde microsporen. De buitenwand om deze microspore verdikt onder invloed van zowel het tapetum als de microspore tot de excine. Daarbinnen wordt door de microspore een binnenwand (intine) gevormd. Vervolgens deelt de microspore zich via een mitotische celdeling in tweeën, de generatieve cel en de vegetatieve kern. De vegetatieve kern groeit bij de bestuiving uit tot de pollenbuis, waarna deze kern verdwijnt (degenereert).

Een diploïde cel is een cel waarvan de celkern van elk chromosoom twee exemplaren bevat (behalve in geval van geslachtschromosomen). Elk gen zal dus ten minste tweemaal voorkomen. Een haploïde cel heeft van elk chromosoom slechts één exemplaar in de celkern.

Het menselijk lichaam bestaat grotendeels uit diploïde cellen, en heeft haploïde cellen alleen in de geslachtscellen. Na vereniging met een andere geslachtscel (als bijvoorbeeld een eicel wordt bevrucht door een spermacel) ontstaat dan weer een diploïde cel.

Voor planten ligt dit heel anders: er zijn haploïde, diploïde, triploïde, tetraploïde, etc planten, naar het aantal chromosomen dat ze in elke cel hebben.

 

In een triploïde cel komen in de celkern van elk chromosoom drie exemplaren voor (geslachtschromosomen uitgezonderd). Elk gen zal dus ten minste driemaal voorkomen.

Een bekende triploïde plant is de Cavendish dessertbanaan, een autotriploïde: deze is steriel en moet vegetatief vermeerderd worden.

Noot : De voor velen van ons bekende soort cannabis Santa Maria was ook bijna op het punt dat ze alleen nog vegatief vermeerderbaar was, al ging dat op een door de natuur geregiseerde manier. Het 20 jaar doorstekken heeft z'n tol gevragen. Probeer een zuivere Santa Maria maar eens te bestuiven en je zult verbaast zijn dat ze maar een paar zaden geeft vanuit een goed en vol ontwikkelde plant. In welke katogorie zo'n degeneratie thuis hoort weet ik echter niet. ( één van jullie misschien ?)

Nou....nu ff naar je vragen kijken want ik ben beslist afgedwaald.

 

Oh ja, die herma's : Een organisme heet hermafrodiet als elk individu zowel de mannelijke als de vrouwelijke geslachtsorganen heeft, m.a.w. tweeslachtig is.

In de dierenwereld komt dit zelden voor, voorbeelden zijn slakken en regenwormen. In de plantenwereld is hermafrodie heel normaal: bloemen hebben zowel meeldraden (mannelijk) als een stamper (vrouwelijk).

Hoe het er met Cannabis voorstaat in wetenschappenlijk opzicht was en is voor mij een raadsel !

Dat er in de diepte een y vasthangt aan elke xx staat vast. Maar hoe er dat op papier in formule uit zou zien kwam ik nooit tegen. Wat ik wel weet is dat je het er niet uit kunt kweken...no way !

 

Ik ben "bang" dat nu de vragen pas echt los gaan barsten, maar dat neem ik dan maar voor lief.

Tenslotte zitten we hier in de "breeding"sectie...!

 

SpeesCees

www.nomercy.nl

For all you need to know....to grow. :ph34r: :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan dit een sticky "genetica" worden ? :blink:

 

[edit] stuifmeelkorrelmoederzakken : die ga ik onthouden voor scrabble [/edit]

Share this post


Link to post
Share on other sites

KC is ook net thuis van de n8shift ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Bedankt Cees voor je uitgebreide antwoord. Ik vind het allemaal bijzonder interessant.

 

Hahaha...Miss, ...Jij dacht: we zullen hem voor de leeuwen gooien....

Eigenlijk heb je het zelf veroorzaakt door je prijsvraag. Ik ben toen weer op jouw website gaan zoeken en samen met wat boeken en wat ik me nog kon herinneren van mijn biologielessen kwam ik best wel ver. Maar dan duiken er weer nieuwe vragen op en al redenerend raakte ik vast.

En dan is het handig om SpeesCees op het forum te hebben om je weer vlot te trekken :ph34r: Het nadeel aan zo'n brok kennis is dat er niet alleen de antwoorden op je vragen uitkomen maar ook weer allerlei nieuwe brokjes informatie, waardoor je weer gekieteld wordt om daar het fijne van te willen weten :blink:

 

Dus het is net als jij zegt; er zullen weer genoeg vragen los komen.

 

Eentje doe ik alvast nu: weet je nog interessante en enigzins leesbare informatie hierover, zoals links of boeken?

 

Ik ga je antwoord nog eens doorlezen en kom hier zekers nog op terug.

 

Grtz Miss_J

 

Enne, ik maak em ook maar even sticky denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Miss...ik denk dat als je in google gewoon > plantveredeling of veredeling cannabis of diploïde of....??? inbrengt dat je een hele hoop naar boven krijgt.

ik zal zelf ook eens op jacht gaan waar de goede info te vinden is !

Een heel leuke weg is ook om één vd veredelaars in Wageningen uit te dagen je voor te lichten !

dat gaat...deed ik in het verleden ook !!

Ik belde gewoon de Hoge School in Wageningen en liet me doorverbinden met de heren veredelaars.

er zijn er die op veredelen af studeren...zelfs op cannabis in't verleden.

Wordt vervolgd !

 

SpeesCees :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp kunnen de stekken van een plant uit 99,9 % vrouwelijk zaad wel herma neigingen gaan vertonen , klopt dat ?

 

Op zich niet zo vreemd ook aangezien je een zeer extreme behandeling op de plant toepast ,namelijk het stekken , het ondoen van het volledige wortelstelsel .

 

Als de stekken andere eigenschappen vertonen als de moederplant waar ze vanaf komen is dan ook de genetica van die ztekker anders geworden als de genetica van de moeder plant ? Ik weet dat de omstandigheden waaronder de plant groeit ook van invloed zijn op geslachtsvorming maar beïnvloeden die omstandigheden ook de genetica van de plant ?

 

Met alleen xx en xy en yx en yy als genetische code voor het geslacht komen we er niet bij een Cannabis plant , dat is in feite onvolledig toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik het goed begrijp kunnen de stekken van een plant uit 99,9 % vrouwelijk zaad wel herma neigingen gaan vertonen , klopt dat ?

 

Ja...stekken uit vrouwelijk zaad zullen ALTIJD eerder neigen tot herma's als stekken van een reguliere XX, is mijn ervaring. De manipulatie laat dus tóch een impuls achter binnen de genetica van vrouwelijk zaad.

Daar komt namelijk om de hoek kijken dat er altijd en eeuwig die y verscholen zit alszijnde een soort aanhangsel ! Zie het als een virus dat aan een bericht kleeft en z'n "werk doet" als het de kans krijgt.

En geloof me, hoe zo'n extra y in de diepte vastgeklampt zit aan elke XX, daar zijn de wetenschappers het niet eens over eens. Dat dit de herma factor is...moge duidelijk zijn.

Maar let wel......het vervrouwelijkt zaad ( feminized) heeft daar zóveel last van dat ik niet begrijp dat het JAREN nodig had voordat growers dat begonnen te realiseren. Nu....uiteindelijk komt er dialoog over op gang. Feminized zaad is vragen om zaad in je planten...zaad waar je geen donder aan hebt omdat de "verborgen" y factor er steeds verder in sluipt. Vrouwelijk zaad...dus écht allemaal met XX begiftigd, kun je afbloeien zonder dat er zich herma's aandienen. Wel zijn ze gevoeliger voor shock effecten zoals vals licht en erg storende factoren, want dan is de kans op het tot uiting komen van de herma factor ook groot.

Hopenlijk geeft dit iets meer licht in die rare herma duisternis.

 

med_gallery_7821_724_103974.jpg

 

 

 

Hierboven een behandelde XX die ik dwong om mannenbloemen aan te maken. Een kenner ziet meteen dat dit niet zomaar een herma is ! Stuifmeel van deze mannelijke bloemen in deze vrouwelijke plant is genetisch 100% XX. Let wel...ik zeg en schrijf altijd 99.9% ! Dat doe ik omdat ik geen filters gebruik voor m'n inlaat van verse lucht en ook niet over de faciliteiten beschik om onder laboratorium omstandigheden te werken. En wie weet hoeveel pollen er in de lucht zweven en ik misschien soms in m'n haar en op m'n kleren heb ? Eén stuifmeelkorreltje kan je dan aardig verrassen ! Dus koos ik ( goed stom) voor 99.9 % , wat nogal eens verwarring brengt.

 

 

SpeesCees :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als start plant voor het maken van 99,9 % female zaden kun je dus waarschijnlijk ook geen plant pakken die zelf voortkwam uit 99,9 % female zaad. Dat zou het reproduceren van echt female zaden een stuk makkelijker ( minder tijdrovend) maken .

 

Je moet steeds weer opnieuw op zoek naar die ene echt vrouwelijke plant uit regulier zaad (waar er erg weinig van zijn ) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je moet steeds weer opnieuw op zoek naar die ene echt vrouwelijke plant uit regulier zaad (waar er erg weinig van zijn ) ?

 

NONDEJU.....eindelijk iemand die het door heeft !

M'n God./....ik probeer het ze al járen duidelijk te maken...maar pffff...snappen deden ze er geen jota van !

Laat ik het hier dan nog maar eens 1x duidelijk zeggen : Er is geen vrouwelijk zaad als Mr.XX ze niet heeft !

Wat er is dat is feminized (vervrouwelijkt) en dat wordt gewoon als female (vrouwelijk) verkocht.

Ik zag de laatste jaren alleen feminized zaad en zag ook hoe de zaak walgelijk geflest werd.

Zolang er niemand opduikt die de techniek en de formule kent....kun je het ook schudden en komt er alléén vervrouwelijkt zaad op de markt. Dat verwijfde zaad geeft bijna altijd herma's en soms zelfs ook een man ertussen.Meestal een regelrechte ramp in je hok !

Op het moment dat een BETROUWBAAR IEMAND het kán.....zal hij zeker aangeven met wat voor stof hij dit voor elkaar kreeg. Ik deed dat gewoon...ik gaf aan dat het ging met Gibberellic Acid, en Mel Frank gaf dat in z'n growersguide van 1969 al aan, ook al was het hém nog niet gelukt.

Kijk...het is gewoon moeilijker dan de meeste kwekers en zaadbanken weten/aangeven/aannemen !?

Gibberellic is er in vele verdunningen, die ALLEMAAL onbruikbaar zijn. Alléén de zuivere vorm is bruikbaar om cannabis te kunnen manipuleren zonder de factor herma op te roepen. En ook....de zuivere vorm vloeibaar maken is een hoofdstuk apart !

Er is gibberellic 1, 2, 3, etc. etc. Maar dat zijn verdunningen die precies de dosis inhouden die een bepaald gewas nodig hebben om extra bloeihormonen aan te maken. Voor Cannabis ister maar één vorm, één dosis....die werkt, en die dosis is de dosis waar ik mee werk...na 14 jaar kutten en proberen.

Op de meest rare manieren hebben zaadbank eigenaren geprobeerd dat stukkie info van me te krijgen of zelfs te pakken te krijgen. Maar de gemiddelde "joep" snapt niet dat alleen die formule kennen nog niks brengt. Je moet eerst een zuivere xx vinden...wat een mutatie is ! ( dat we, (ik toch wel) intussen zover zijn dat we mutaties af kunnen dwingen...is weer een ander verhaal, maar wél een stuk power binnen no mercy's ontwikkelingen in cannaworld. Zaak is....de juiste vrouw, de juiste dosis en het juiste moment van behandelen.

En dan wil ik ff opheldering geven over de stof gibberellic !

Gibberellic zet de plant áán tot hormoonvorming...maar is zélf in feite geen hormoon.

Zelfs in vakliteratuur lees ik soms over "het hormoon" gibberellic.

Gibberellic is de stof die de plant in zich heeft om bij de juiste impuls de plant aan te zetten om groei óf bloeihormoon aan te maken.

Of je het dan óók een hormoon mag noemen betwijfel ik, maar m'n God...hoe leg je het anders uit...en hoe ga je dat dán noemen ?!? Het activeert de hormoon aanmaak...hou het daar maar op.

Is Hormoonactivator een woord ?

 

Tot hier...voor nu.

SpeesCees :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiets als : "je draait aan de contact sleutel in je auto om je motor te activeren . Dit maakt de contactsleutel nog geen motor !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een interessante uitleg, Cees.

Je maakt veel zaken begrijpelijk met de uitvoerige uitleg en oog voor details.

Kun je ons ook wijzen op de valkuilen die we tegen kunnen komen bij een kweek met vrouwelijk zaad ?

Wat zijn bijvoorbeeld de omstandigheden die herma`s bevorderen ?

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer interessante stof allemaal jongens :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiedag,

Zeer intressant lees voer ,maar wel een vraag komt erop ,

Als je vervrouwelijkt zaad gebruikt en je bent nog geen herma's tegen gekomen ,heb je dan goed zaad of hebben de planten dan weinig tot geen stress ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zeer goede vraag is dat !! Herma's heb je in verschillende gradaties ,dat maakt het verwarrend .

 

Ik denk dat en je zaad en je omstandigheden ok zijn . Gewone goede reguliere zaden hebben de herma factor ook in zich,maar niet meer dan natuurlijk is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ben ik wat te nuchter maar wat heeft het ons verder gebracht op de weg naar betere rassen.

Ik bedoel vrouwelijk zaad in plaats van vervrouwelijktzaad.

 

De zin dat Mel Ferrer in 1969 al aangaf dat je met gibberallic zuur dit kunt bereiken maar het HEM niet is gelukt maar MIJ wel suggereerd dat Mel Ferrer er naar gezocht heeft,wat ik ten zeerste betwijfel.

 

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...