Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Succesformule Voor Buiten Kweken

Recommended Posts

Ok. We weten nu wel dat het buiten kweken geen makkelijke taak is in Nederland. Kijk maar eens naar alle troosteloze kwekers in outdoor met toprot en niet rijpe wiet. In dit topic wil ik met jullie de succesfactoren eens goed op een rij zetten. Vul aan met je eigen (bewezen!!) goede tips, zodat we een rijk gevuld topic krijgen. Beschrijf niet alleen wát je doet, maar ook waaróm en met welk resultaat!

 

Ik trap af.

 

1. Voorbereiding

 

Je grow valt of staat met een goede en realistische planning en inkoop van de juiste materialen en grondstoffen. Waar moet je zoal aan denken?

 

1. Heb ik er tijd voor? Je plantjes vereisen best wel wat aandacht! Wie doet dat in de vakantie?

2. Heb ik er plek voor? Niet iedereen zit te wachten op bomen van 2,5 meter. Of juist wel.. Hoe pak je dat aan? Heb je plaats om te verduisteren? Of om ze eventueel binnen te zetten? Hoe is de tuin beveiligd? Kunnen de buren het aan c.q. kun je de buren aan? Hoe ga je om met bezoek?

3. Heb ik er voldoende geld voor over? Een pH meter is toch wel erg handig, maar ook voedingsstoffen, bestrijdingsmiddelen eventueel, potten, aarde etc etc kunnen bij elkaar toch wel aardig in de papieren lopen. Maak een goede begroting! Ga nou niet lopen klooien met tuinaarde, neutronenkorrels en bordermest :specool

4. Heb ik voldoende kennis? De info en de stickies geven veel informatie. Er zijn prima boeken te koop. Een boer stopt tenslotte ook niet zomaar zaadjes in de grond.

5. Welke soort? We hebben het gezien deze zomer: 2006 was het jaar van de soortjes. Er is erg veel te koop. Lees eens wat anderen hiermee gedaan hebben en wat het resultaat was. Hoe was de opbrengst, was het lekker? Ga op je smaak af en wees realistisch. Vanuit zaad beginnen is aan te bevelen om meerdere redenen: sterke planten, veel meer keuze, minder of geen TMV problemen. Het is natuurlijk wel zaak om er voor te zorgen dat je dames overhoudt. Female of feminised seeds kunnen daarbij helpen maar slecht feminised seeds vergroot wel de kans op herma's. We hebben in ieder geval gezien dat Double Fun van Wernard een behoorlijk resistente soort is met een goede opbrengst.

6. Welke voedingslijn ga ik gebruiken? Of ga ik organisch? Biologisch? Tja, die keuze heeft nogal wat consequenties. Laat je goed voorlichten over de diverse soorten voeding, lees er ook veel over, is genoeg over verteld op dit forum.

 

2. Planning

 

Goed. Eerste horde genomen? Gaan we verder!! Je hebt dus een mooi soortje geselecteerd. En dan?

 

Je gaat nu terugrekenen vanaf het moment dat je wilt oogsten. Zeg dat je het zekere voor het onzekere wilt nemen en absoluut vóór half september klaar wilt zijn. We willen tenslotte wel toppen en geen rot! De meeste soortjes bloeien zo 8-9 weken, maar neem maar gerust 10 weken voor de zekerheid (kijk wat de ervaringen zijn en de specs van de breeder). Dat betekent dus dat je BEGIN JULI al moet verduisteren! Ook daar hebben we natuurlijk een perfect topic over. Maar dat betekent óók dat je planten niet erg veel groter zullen worden dan ze medio / eind juli zijn als de bloei er in komt en de groei eruit gaat. Terugrekenen.. Hoe lang moet een plant groeien om enige omvang te krijgen of beter: de omvang die ik wil?

 

Sommige planten groeien hoger en groeien harder dan andere. Powerplant is net onkruid, Indica's groeien over het algemeen wat lager, Sativa's zijn erg mooi, maar worden een soort bomen en hebben voldoende dikke takken nodig om hun bloemenlast te dragen. Met consequent een of meerdere keren toppen of fimmen kun je een plant ook wat lager houden. In ieder geval, voor een beetje plant moet je dus op tijd beginnen. Eind maart / begin april al wil je een plant van pak hem beet 1,5 meter met enige omvang hebben in juli. Je kunt binnen beginnen met het opkweken van je zaadjes onder de TL buis (ook veel topics over, in de vensterbank gaan ze toch erg strekken!) en met mooi weer kun je ze lekker in de zon buiten zetten.

 

3. Stekken of zaad?

 

Met goede stekken heb je zeler zo'n 2-3 weken voorsprong op zaad. Maar dan moet je ook wel goede stekken hebben. Ander voordeel is dat je zeker weet dat je vrouwtjes hebt. Met zaad heb je aan de andere kant meer keuze. En eigenlijk hoef je die keuze ook niet te maken: Maak zelf stekken!!!

 

In de winter kweek je een aantal plantjes op uit zaad onder TL. Je selecteert de sterkste moeder, en die hou je lekker in de groei tot eind maart / april, waarna je er de stekken van snijdt die je wilt gaan kweken. Dat kun je ook met een aantal mensen samen doen, een goed moederplantje heeft tenslotte meer dan 5 stekken. Goede voorbereiding is het halve werk.

 

4. inkopen!

Tja, als je stap 1 al hebt genomen, dan is het een kwestie van op tijd al je spulletjes in huis halen. Goede grond van de growshop, juiste voeding, een pH meter om je water netjes op peil te houden en je bent los.

 

Resultaat:

 

- planten zijn op tijd klaar en volgroeid als je ze gaat oogsten

- geen stress over pH problemen, gele blaadjes etc etc. Je hebt tenslotte er alles aan gedaan om dat te voorkomen

 

De meeste gemaakte fouten:

 

1. Met stip op 1: Het medium! Goede grond is de basis van je kweek. Let op de keurmerken of nog beter, haal goede grond bij de growshop. Je kunt het meerdere jaren gebruiken als je het ieder jaar goed behandelt en verrijkt

2. Te kleine potten. "ik heb gele blaadjes..." Klinkt bekend in de oren? Als de pot groot genoeg is, de aarde en de voeding goed en de watertoevoer in orde (en met de juiste pH) kan daar niet zoveel aan misgaan.

3. De voeding. Slechte voeding, slecht afgemeten (te veel, te weinig, verkeerde voeding op het verkeerde moment). Wees consequent! Bij organisch kweken moet je zeer zorgvuldig te werk gaan, maar dat geldt uiteraard ook als je de chemie een handje laat helpen. Ballaststoffen en zouten zorgen er in de loop van de kweek voor dat je je plantje "vergiftigt" - in ieder geval de voedselopname blijft achter, en ook de groei en bloei.

 

Nou, dit is de aanzet. Iemand zinvolle aanvullingen c.q. opmerkingen? Laten we proberen om volgend jaar IEDEREEN ZONDER ROT de eindstreep te laten halen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je stomtoevallig tegen mijn verder saaie topic bent aangelopen, is mijn geheime wapen bekend:

Hij mag zich nu gaan bewijzen, gezien de foto van gisteren.

gallery_7538_393_283456.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie kasjes, kan een oplossing zijn bij slecht weer, maar kasjes zijn ook geen 100% bescherming tegen rot. Leuke link! zet hem bij de linkjes TAW :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht ten overvloede: Bij de breeders zie je bij het zaad vaak vermeld of het binnen, buiten of binnen/buiten zaad is. Dat heeft met veel factoren te maken, sommige planten groeien bloeien wat beter onder een lamp. Maar je kunt in principe met de methode die ik beschrijf ieder soortje buiten kweken wat je wilt. Ga wel voor een zeer vroege oogst en hou ze droog tijdens de bloei!

 

Nog een voordeel van bloeien in de zomer in plaats van v.a. half augustus: ze krijgen relatief heel erg veel licht en zon tijdens de bloei doordat de dagen nog langer zijn en de zon heter. Dat heeft een hogere opbrengst als resultaat.

 

Opmerkingen, aanvullingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie kasjes, kan een oplossing zijn bij slecht weer, maar kasjes zijn ook geen 100% bescherming tegen rot.

Daar kan deze jongen over mee praten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic!

En ben het helemaal met je eens.

Helaas is het verduisteren niet voor iedereen mogelijk....

Denk aan:

- Te grote planten (eigenschuld dat wel).

- Volle grond en daarom misschien onmogelijk.\

- Tijd.... Onregelmatig werk houd in dat ze geen vast licht schema hebben.... slecht.....

- En ja zoals voor mij...... Guerilla.

 

Ik denk dus dat het allerbelangrijkste je soort is en dat het ook goed klopt... dus geen hollands hope

op het damrak in een souvenirshop halen. :blink:

Oato-flowering planten is de oplossing maar erg moeilijk.... De Double Fun bied wellicht een

van de oplossingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zeg je wat raaks. Volle grond is niet handig als je wilt verduisteren of je moet een slimme constructie ervoor verzinnen en ze niet te groot laten worden.

 

Er is een methode die werkt en die een paar kwekers hier ook al hebben overgenomen:

 

- Span een draad boven je plant

- Gooi daar een stuk zw/w folie overheen (witte kant buiten) zodat het over de plant hangt

- Vouw aan de zijkanten de folie dubbel om en zet het vast met een knijper

 

Ik weet dat er in buitenverslagen ergens een foto van staat. Het is redelijk eenvoudig te doen en het werkt. Bedenk dat je tenslotte alleen maar 's avonds een paar uur het folie er overheen hoeft te hebben.

 

Tijd is altijd een beperkende factor, zeker omdat je verduisterperiode midden in de vakantietijd valt. Daar moet je dan wel rekening mee houden want je moet het lange tijd zeer consequent volhouden.

 

Stilo heeft wel eens gezegd "buiten zuigt" - wel, dat is in een aantal opzichten ook wel zo, maar aan de andere kant kun je met een beperkte investering toch prachtige oogsten perfecte wiet binnenhalen als je je houdt aan de basisregels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach dit jaar eerste kweek, heb er veel ervaring door gekregen!!

 

Zeker dankzij dit forum.

 

Volgend jaar 100% weer buiten alleen nu andere soorten en andere methoden.

 

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb er veel ervaring door gekregen!!

alleen nu andere soorten en andere methoden.

 

Ja leuk voor je.... maaruuh deel je deze ervaring die je hebt opgedaan niet met ons ?????

je gaat het nu anders doen..??? :ph34r:

Hoe dan ?

ik dacht dat het hier om tips ging om tot een succesvolle oogst te komen.... :blink:

 

..... ik zelf eerst een goede oogst oogsten dan heb ik ook wat tips... :kill:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop in ieder geval dat jullie echt wat aan de tips hebben. Maar inderdaad, bijdragen, opmerkingen, allen welkom. Het nogal radicale weer van dit jaar heeft veel beginnende kwekers aardig tegen gezeten. Maar da's aan de andere kant ook wel goed. Dan heb je een "worst case" meegemaakt en kan het alleen maar meevallen volgend jaar met (hopelijk) een fantastische maand augustus :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste gemaakte fouten:

 

-te vroeg oogsten

ook al is dit in sommige gevallen noodzakelijk ivm toprot, je ziet het nog vaak genoeg dat mensen nog volledig groene wiet al hebben geoogst.. geduld!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie topic!

 

Ik ga volgend jaar meer soorten zetten wat vroegen denk aan lowrider ,early misty ,hollands hope.

En wat soortjes die half october klaar zijn , alleen weet ik nog niet welke, tips welkom

Zodat ik niet alles in een keer hoef te knippen.

 

Ik neem grotere potten, had nu 20 L ga naar specie kuip, hand vol wormen er in voor de gratis bemesting.

En ga een set blumats aanschaffen, dat lijkt mij handig.

 

Verder neem ik van alle planten een stek (aangezien ik van zaad kweek) in de tl kast ,en laat maar zien wat je bent.

Heb deze zomer van de tien er 4 overgehouden ,6 mannen wat zonde van de voeding en plek..

 

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's zeker een handige tip om een stek in de bloei te zetten voor het bepalen van het geslacht. "wat soortjes die half october klaar zijn" denk ik niet dat een goed idee is in verband met de rot. De succesformule is toch wel verduisteren hoor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal ook maar eens een duit in het zakje doen;

 

De Grote Slappezevers Kweekmethode Toegelicht! (-DGSKT- voor kenners)

 

- GROND

moet gezegd worden dat ik overtuigd op volle grond kweek, mijn ervaringen met potten zijn dat het veel meer onderhoud en kans op problemen geeft, ik maak zoveel mogelijk gebruik van de natuurlijke manier van kweken omdat dit bij mij het beste resultaat geeft.

 

Er zijn vele manieren om grond te verrijken, vaste of vloeibare voeding etc. Ik kies voornamelijk natuurlijke vaste stoffen uit die ik ruim van te voren (eerste keer al na de oogst) al in mijn grond verwerk. Met name; houtas, kippestront, stro, kalk (dooie vissen -niet lachen- zijn overigens ook erg goed bruikbaar, hebben de grootste natuurlijke voedingstoffen die er zijn, gebruik ik verder niet). Voordat ik mijn stekken erin zet meng ik weer hetzelfde door de grond, nu met potgrond. De potgrond en stro zijn voornamelijk om de grond luchtig te houden. De kalk is om de ph te neutraliseren. Dus twee keer de grond voorbereid. Door het kweekjaar heen gebruik ik geen vloeibare voeding omdat overvoeding kan gebeuren en met nat weer wil je niet nog meer vocht toevoegen.

 

- GENETICA

Heb al vele soorten onder de gordel maar (bijna) elke keer probeer ik iets nieuws uit. Dit omdat ik nog steeds elk jaar een hoop bijleer.

 

Vroege soorten blijken vaak niet vroeg te zijn zoals iedereen al zovaak heeft mogen lezen. Ik kies zowiezo absoluut geen soorten uit die in de shop te verkrijgen zijn, simpelweg omdat dat bijna altijd binnensoorten zijn die moeilijker zonder kunst en vliegwerk (lees - verduisteren, beschermen tegen wind en regen, rot eruit knippen etc) tot het einde te volbrengen zijn.

 

Van de gekozen soort(en) die voor buiten geschikt is koop ik zaden en kweek deze ruim van te voren op onder in het begin een TL bak, later (vanaf komend jaar) een 250 watter (krijgt gullie nog wel te zien...). Ik selecteer de mooiste dames eruit, stuk of 4. Hiervan maak ik uiteindelijk stekken. Daarvan gaan er een aantal guerilla en een aantal in mijn tuin.

 

- KWEEKMETHODES

Komend jaar ga ik experimenteren met verduisteren en een scrogg (ga proberen meer oppervlakte te maken door buigen en eventueel breken) maar kan er weinig zinnigs over zeggen totdat ik het een keer gedaan heb. Tot nu toe laat ik de plant zijn gang gaan, ik top niet omdat mijn planten altijd vrij groot worden met vele vertakkingen. Ik snoei niet, ik dun niet uit. Enige wat ik doe is op tijd de grote zijtakken allemaal verstevigen met bamboo, nog net voor de bloei inzet. De meeste methoden om betere resultaten te behalen zijn met name interessant voor de binnenteelt waar jezelf moeder natuur moet spelen. Buiten is er een stuk minder winst te halen met de vele broodje aap verhalen die de rondte doen (spijkers door stengels, al het blad net voor de oogst weghalen, oogsten bij maanlicht...)

 

- euh... schiet me even niets meer te binnen maar ik kom hier nog wel op terug. Goede thread whazzup (weet je trouwens al iets over de soort voor volgend jaar? ben nog steeds hard op zoek naar die vroege bloeier voor de guerilla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank voor je bijdrage! wel een opmerking over de kalk: Dat is om een zure grond minder zuur te maken. Kalk verhoogt de pH. Niet te veel want wiet houdt van een zure grond van rond de pH 6.

 

Zoals je heel juist opmerkt is vaste voeding minder snel opgenomen dan vloeibare. Overvoeding zul je op volle grond echter niet zoveel of zo snel meemaken. Voor verrijken is daarom vaste voeding prima, om bij te sturen is de snel opneembare vloeibare voeding geschikt, en je kunt natuurlijk ook helemaal organisch kweken..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een opmerking over de kalk: Dat is om een zure grond minder zuur te maken. Kalk verhoogt de pH. Niet te veel want wiet houdt van een zure grond van rond de pH 6.

 

Mocht iemand zijn grond willen opzuren, dan kan dit op natuurlijke wijze met koffieprut, qua voeding is dit te verwaarlozen.

 

Wat betreft het visafval, heb het even opgezocht, heeft een hoge concentratie P.

 

De houtas die je ook kan gebruiken (wel van schoon hout natuurlijk) bevat ook veel sporenelementen, kan ook handig zijn voor de binnenteelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pas op met houtas ( voornamelijk kaliumcarbonaat) omdat het zeer ph verhogend werkt !!

 

Met bv appelsap kun je ook je ph wat omlaag bijsturen .

 

 

 

Het huidige weer is trouwens een ware nachtmerrie geworden voor buitenkwekers , ook de afdakjes helpen nu niet tegen rot . Temperatuur is ook zo laag dat Fosfor gaat neerslaan dus niet meer goed oplosbaar is in je koude grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar ik NIX aan verander is het aantal uren zon/dag (na 17h zit hier de zon in juli achter de bomen)

 

met 2 planten op 2 plaatsen valt het op dat de plant met de minste aantal uren zon/dag veel vlugger beginnen bloeien is = ('natuurlijk' verduisteren ??)

 

grzz

 

EDIT : 27/10/2006

@ atmo

neen was van zaad : ...

belangrijk om zeggen is :

de plant met minder zon bloeide vlugger en is lekker en relaxed !

maar bij de tweede met veel meer zon is de wiet gewoon veel sterker!!! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verduisteren lijkt een goed idee, traditioneel begin je daar half juli mee. Na 2 weken verduisteren kan je de plant verder open laten staan. Die bloeit dan verder vanzelf af. MAAR dit jaar was augustus een natte maand, september weliswaar warm maar extreem vochtig. Dus dat schiet ook niet op.

Je kan nu eenmaal niet het weer voorspellen voor langere tijd. Je moet bij buitenteelt gewoon mazzel hebben. Het is elk jaar anders.

 

Eerder verduisteren zie ik niet zitten vanwege de langdurigheid van het geheel, slechts enkelen zijn in staat om dit consequent tot het einde vol te houden.

 

We moeten gewoon op zoek naar een preventief budrotmiddel. Ai en met al mijn kennis schiet ik nu tekort, want ik heb er nog nooit wat tegen gevonden. Ik heb best wel met antischimmel middeltjes gewerkt maar dit is zo'n taaie......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat we een anti budrot middel nodig hebben maar stabielere genetics. Als je een goede strain buitenzet heb je niet veel kans op rot. Purples en Double Fun's schijnen al resistent te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik wel vital preventief tegen schimmel op mijn planten, en dat werkt prima, maar ter voorkoming van budrot helpt het natuurlijk niet zo veel, hoewel de plant als geheel wel weerbaarder tegen schimmelziekten zou worden. Genetica lijkt me ook een goede weg. Double fun lijkt goede papieren te hebben.

 

Als ik de verduister theorie zo eens lees dan lijkt het nodig om, als je in juli gaat verduisteren, dit toch tot in augustus vol te houden om de kans op herma's te verkleinen. Je met het inderdaad wel vol kunnen houden. Wellicht dat we in de toekomst "traditioneel" in juni al gaan verduisteren? :blink: Overigens heb ik ndanks de natte maand augustus toch behoorlijk wat kwekers een goed wietje zien binnenhalen in die maand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NYCD is ook super ongevoelig voor schimmel.

Het had handig geweest om deze tread te maken aan het begin van het jaar.

 

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of jullie er wat aan hebben..

 

Maar het is handig als je planten nog klein zijn voor tegroeien onder een hpi lamp dan krijgt de plant meer contenten en word die wat sterker..

 

Daarna bijvoorbeeld in een 20L pot en daarna waar je het echt uit eindelijk in wil gaan zetten..

 

Als je de plant gelijk in een 50L kuip wil zetten dan groeit die veel langzamer..

Share this post


Link to post
Share on other sites
NYCD is ook super ongevoelig voor schimmel.

Het had handig geweest om deze tread te maken aan het begin van het jaar.

haha ja maar nu maken we hem dan ook héél vroeg voordat het nieuwe jaar start. Als je wilt voorkweken voor stekken moet je toch wel zo in november / december eens gaan beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...