Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

John Doe

Berekening Van De Stroomkosten

Recommended Posts

Als je wilt berekeken wat je kwijt bent aan stroom voor een kweek, gebruik dan de Kopie van kweekkostencalculator.xls

 

Vul wat simpele gegevens in en de totale stroomkosten voor een kweek worden voor je berekend. Zoek even goed op welke wattages de door jouw gebruikte apparatuur is. Met name de kachel kan nogal wat verschil maken. Ze zijn er van heel klein tot heel groot. Daarbij hebben ze vaak een thermostaat en zullen ze niet de hele donker-periode "branden" als de aanzuiglucht niet al te koud is.

 

Als je denkt dat jouw kachel maar 25% van de tijd draait, dan pas je gewoon het wattage aan. Dat komt in de berekening op hetzelfde neer. Voor een kachel van 2000W die maar 25% van de tijd draait, geef je dus 500W op.

 

Verder kun je opgeven op welke tijden je de lampen aan en uit doet in zowel de groei- als bloeifase. Dit is van belang voor de berekning van je stroomkosten in het dal- en piektarief. Als je geen dubbele meter hebt en over de hele dag dus hetzelfde tarief betaalt, dan kun je ook simpelweg hetzelfde tarief invullen bij daltarief en piektarief.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:P top :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is gewoon iets waar je iets aan hebt als beginner,

stel dat je kweek niet goed lukt weet je wat de consequenties zijn.

 

erg goed en super bedankt John Doe!

 

 

groetjes van mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het elders al vermeld, maar de VSA van 600 watt almpje verbruikt 75 wat heb ik begrepen en niet 60, maakt niet zo heel veel verschil, maar hoe juister het allemaal is hoe beter niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit nu even voor te rekenen.... (erg handig proggie John Doe :cool)

Maar heb net de nieuwe stroomkosten voor 2007 binnen gekregen.

Ik vraag me alleen af of ik t wel goed doe.

Reken ik goed met een normaal tarief van €0,12 per kWh en €0,08 per kWh?? (regio midden nederland). Lijkt mij een beetje laag namelijk

 

Ik vond de einduitkomst nogal laag uitkomen (€210,- per kweek)

Ik groei 3 weken voor op 2x 600W

En bloei 8 weken op 3x 600W

Heb 1x 1000m³ inblaas, en 1x 1500m³ afzuig.

Geen kachel, wel zwenkventilator.

 

Misschien dat iemand me hiermee op weg kan helpen.

Volgens mij zijn de tarieven landelijk, dus ook te bekijken op www.eneco.nl/tarieven

 

med_gallery_9164_1337_40821.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey defQon Soldier,

 

Ik betaal per kWh 8.96 cent + 8.52 cent energie belasting, totaal dus 17.48 cent per kWh.

Dit is bij essent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow, ik zie het al... je moet die belasting er ook bijrekenen onder aan de tarievenstaat. Wat een teringlijers dan hé... je betaald ook al btw. Dan moet ik even opnieuw een rekensommetje maken, maar kom zeker hoger uit nu

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoeveelheid energie die een apparaat opneemt, kun berekenen: energie=vermogen × tijd

 

Kostprijs = opgenomen energie in kWh × prijs per kWh

1 kWh kost ongerveer 0,12 eurocent

  • 1 kW = 1000 watt
  • De formule voor het berekenen van de elektrsiche energie is: E= P × T
  • E is de verbruikte energie; eenheid:kilowatturr(kWh)
  • P is het opgenomen vermogen van het apparaat; eenheid: kilowatt (kW)
  • t is de tijdsduur dat het apparaat in gebruik is; eenheid: uur(h)

//edit whazzup - nulletje toegevoegd, kilowatt = 1000 watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euh ??

 

 

Wat betekent kW, kWh en kVA eigenlijk?

 

Hoeveel energie een bepaald elektrisch toestel per tijdseenheid verbruikt, wordt uitgedrukt in kW (kilowatt). Deze grootheid heet "Vermogen". Een doorsnee haardroger heeft bijvoorbeeld een vermogen van 1000 W (watt), wat gelijk is aan één kW (kilowatt).

 

Verder klopt je formule wel, 4e jaars natuurkunde @ vmbo ? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat betekent kW, kWh en kVA eigenlijk?

 

 

 

Verder klopt je formule wel, 4e jaars natuurkunde @ vmbo ? ;)

 

kW = KiloWatt

Kwh = KiloWatt per uur

kVa = KiloVoltAmpére

 

Nee heb uit me tabbellenboek :P en deels uti hoofd :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen,

 

ik heb even een klein vraagje over het verhogen van je maandnota.

Ik wil dit pas doen ik november, dan heb ik 3x gedraaid.

Mocht het dan mis gaan, (waar we uiteraard niet vanuit gaan) heb ik in ieder geval de inverstering, stroomrekening en een beetje winst eruit.

 

Ik zit alleen even met 2 dingetjes;

- 1 - Het verhogen van de maandnota. Ik draai maar op 3x 600W, maar is november niet te laat om de maandnota te verhogen? Wanneer worden ze wakker bij Eneco, en denken ze van "hé, dat appartementen-complex wordt nu wel een beetje meer verbruikt" (appartementencomplex met ong. 60 appartementen).

Gaat dit überhaupt gebeuren, of merken ze die 3 lampjes niet eens op zo'n flat, en kunnen ze dan zeker niet de woning traceren?

 

- 2- Ik heb een rekensommetje voor mezelf gemaakt, hoe ik denk mijn maandnote te moeten laten verhogen. Ik draai dus op 3x 600W, met 3 weken voorgroei, en 8 weken bloei.

Groei totaal is 680,4 Kw (1800 X 21 (dgn) X 18 (uur))

Bloei totaal is 1209,6 Kw (1800 X 56 (dgn) X 12 (uur))

--------------------------------------------------------------- +

Totaal Kw = 1890 Kw X 0.19ct (per Kw) = €359,10 per kweek

 

Deze berekening is alleen op de lampen gebaseerd, dus excl. randapparatuur (1500m³ + 1000m³ softbox en kleine wand-fan).

Wat ik nu dus in mijn hoofd heb is het Watt/uur uit te rekenen (Gedaan --> is gemidddel 1022 per uur over 77 dagen), en dan de Eneco bellen en zeggen dat ik een aquarium heb met een pomp van bijv. 1200W die 24 uur per dag draait.

 

Doe ik deze berekening goed? Het lukt me namelijk niet met het rekenproggie van John Doe te werken.

Ik ben benieuwd wat je reply's hierop zijn...

 

Met de vriendelijke groeten van defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is er mis met het progje van JD? Daar kun je het haarfijn uitrekenen. Hou rekening met de extra stroom die de vsa trekt (zo'n 70 watt per vsa meer) en de rest van je randapparatuur. Hou bij stroomprijzen ook de toeslagen en belastingen in de gaten, je betaalt voor stroom, transport en belasting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De hoeveelheid energie die een apparaat opneemt, kun berekenen: energie=vermogen × tijd

 

Kostprijs = opgenomen energie in kWh × prijs per kWh

1 kWh kost ongerveer 0,12 eurocent

  • 1 kW = 1000 watt
  • De formule voor het berekenen van de elektrsiche energie is: E= P × T
  • E is de verbruikte energie; eenheid:kilowatturr(kWh)
  • P is het opgenomen vermogen van het apparaat; eenheid: kilowatt (kW)
  • t is de tijdsduur dat het apparaat in gebruik is; eenheid: uur(h)

//edit whazzup - nulletje toegevoegd, kilowatt = 1000 watt

Vergeet niet de kosten voor energiebelasting en transport. Een kWh kost ongeveer € 0,20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuuuhm, ok.... dus wat je nu zegt is dat de transportkosten duurder zijn dan het stroom zelf?

Ik moet dus uitgaan van een €0,39ct per kweek?

 

Dus word mijn rekensommetje 1890 Kw X €0,39 = €737,10????

 

Of begrijp ik je verkeerd en moet ik 1ct hoger gaan zitten dan in mijn vorige rekensom?

(ik help t mezelf hopen )

 

groedels defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kan ik het zelfs.

Ik ben voor me draai, met 1x600w 143 euro kwijt.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...